Etter lang og trofast tjeneste i 7-8år har min Rancilio Silvia (espressomaskin for de uinnvidde) mistet "orken".
Jeg får ikke det vanlige trykket på vannet gjennom kaffefilteret. Virker som ventilen inni åpner og sender vannet i returslangen til vanntanken istedet.
Noen som kjenner til hva problemet er? Hvilken del trenger jeg og hvor får jeg kjøpt den. Sett gjerne inn en link.
Hilsen en som er blitt helt avhengig av en skikkelig espresso om morran... "dagen blir ikke det samme uten" stemmer ganske godt her Nils
Re: hjelp! hva er galt med min Rancilio Silvia?
[Re: skognils]
#127244401/10/201108:40
har lurt litt på det etter div. søk på nettet. hvordan vet man at det er den som er kaputt? når jeg kjører blindfilter så bygges trykk opp for så å pumpes ut i returslangen. når jeg slår av pumpen da så slippes vannet ned i karet under maskinen. kan jo være verdt å prøve. den koster ikke så mye og er lett tilgjengelig... (har hatt den oppe for å se på den og rengjøre... var ikke noe synlig galt.. eller skittent der)
har lurt på om det er overtrykksventilen istedet... ser mer ut som det på denne tegningen(dersom den er representativ for silvia'en) http://www.frcndigital.com/coffee/3way/1.html N
Redigert av skognils; 01/10/201109:03.
#127246401/10/201109:25
Ja, jeg vet jo ikke, og er relativt langt fra en ekspert på dette. Jeg har nå allikevel demontert mye av min Silvia i påvente av en ny koker(jada, den er ikke kjøpt ennå)og hvor det evt. er en bypassventil på den er jeg usikker på. Det er jo tre termostater på kokeren, to på toppen og en på siden øverst(den med termo-sikring). Det er vel en tilbakeslagsventil på vann-inn/til-koker/vann-ut og det er selvsagt den ventilen du snakker om.
Her er en video av hvor den sitter, selv om han prøver å redusere trykket på sin Silvia.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
#127257201/10/201115:53
Sjekk litt på ebay også, så ser man hva disse tingene egentlig koster. Det er mange eksempler på Italiensk industrimekanikk som holder normalt god kvalitet, og til lave priser. Rancilio er et godt eksempel på dette.
Disse maskinene er robust og enkelt bygget opp. Det er enkelt å skru selv. Allt tåler å bli skrudd på. Ikke spesialverktøy.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***