Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag

Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag #1271781 30/09/2011 07:03
Klaus A. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7814463

Slike folk har vi bruk for - han får vel 3-4 års fengsel, og det er jo hardt nok straffet..

Kondolerer til evt. bekjente her inne (for alt vi vet er det en TS-bruker også).

Redigert av Klaus A.; 30/09/2011 07:05.

mvh.
Klaus A.
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271783 30/09/2011 07:09
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Tragisk!

Samtidig stiller jeg meg særdeles undrende til hva som skjer i bilførerens hode når han velger å stikke av. Bilen hans står jo der som bevis på hva han har gjort.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: prøver] #1271785 30/09/2011 07:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: prøver
Bilen hans står jo der som bevis på hva han har gjort.

Gjør den det?

Forøvrig så er denne saken postet under "Ymse".

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271786 30/09/2011 07:12
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Klaus A.

Slike folk har vi bruk for - han får vel 3-4 års fengsel, og det er jo hardt nok straffet..

Hva mener du med det?
Det står ikke noe om hvem som har/hadde skylden.
Kanskje bilføreren fikk panikk og ikke tenkte over saken før han/hun rømte.
Det er svært mye idiotisk kjøring som syklistene står for. I tillegg er det mange som ikke bruker lys/reflekser, og er dermed vanskelig å se.

Kondolerer til familie/venner.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271795 30/09/2011 07:24
G
Gjermundfjeld88 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
fryktelig trist er det uansett, både for omkomne, familie og venner, og alle innvolverte.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271820 30/09/2011 07:51
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Uansett om det var syklisten eller bilen sin feil så stikker du ikke av. Da bør du få en skikkelig smekk uavhengig av skyld.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271826 30/09/2011 08:03
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Man kan si at man ikke bør stikke av osv... Og selvsagt er det moralsk forkastelig (og muligens straffbart), men vanskelig å dømme noen for noe man selv ikke har opplevd.

Hvis jeg skal være ærlig er jeg svært usikker på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg på vei til jobb hadde blitt drapsmann (uavhengig av skyld), og selv om jeg liker å tro at jeg hadde hoppet ut av bilen for å starte førstehjelp, ringe ambulanse, stå med rak rygg og gi forklaring til politiet når de kom så er jeg sannelig ikke sikker på om det hadde blitt resultatet. Det er en fryktelig opplevelse for alle involverte tror jeg, men jeg velger å tro at jeg ikke hadde stukket fra stedet.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: kjasmas] #1271834 30/09/2011 08:20
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: kjasmas
Hvis jeg skal være ærlig er jeg svært usikker på hvordan jeg hadde reagert hvis jeg på vei til jobb hadde blitt drapsmann (uavhengig av skyld), og selv om jeg liker å tro at jeg hadde hoppet ut av bilen for å starte førstehjelp, ringe ambulanse, stå med rak rygg og gi forklaring til politiet når de kom så er jeg sannelig ikke sikker på om det hadde blitt resultatet. Det er en fryktelig opplevelse for alle involverte tror jeg, men jeg velger å tro at jeg ikke hadde stukket fra stedet.

Mener du dette? Dersom du er så usikker på eget reaksjonsmønster, er det da smart å kjøre 2 tonn stål?

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271835 30/09/2011 08:21
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Nåja. Det er straffbart å stikke fra ulykke med personskade. Hvis man skal ha førerkort her i landet er både dette og grunnleggende adferd ved ulykke grunnpensum.
Jeg tror du neppe ville løpt til skogs i en slik situasjon. Det er vanligere å bli handlingslammet. Basert på hva jeg har hørt fra folk som jobber med slik etterforskning er nok flertallet av rømninger som denne grunnet rus og kombinasjonen av at rusen gir dårlig vurderingsevne og en forestilling om at man ikke ønsker å bli avslørt i ruset tilstand, men heller bli tatt eller melde seg når rusen er borte. Det man ikke er klar over er at dette ikke ender godt og at man gjør vondt værre for seg selv - i tillegg til at man må leve med spørsmålet om man kanne reddet livet til vedkommende dersom man hadde blitt værende og tilkalt hjelp.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: kjasmas] #1271840 30/09/2011 08:27
Dan Offline
More than words
More than words

Hvis du er usikker på hvordan du ville reagere i en slik situasjon så er et godt tips å drive med litt mental trening slik at refleksen til å stoppe og hjelpe sitter der.

Selv føler jeg meg veldig trygg på at jeg reagerer riktig. Selv om jeg ikke har vært skyld i en ulykke så har jeg en gang vært førstemann som løp etter en bil som rullet rundt på et jorde. Den gangen tenkte jeg ikke i det hele tatt og han som kjørte bilen jeg satt i hadde lyst å bare fortsette fordi noen andre sikkert kom til å stoppe. Siden den rullende bilen var en boble så hadde jeg bare én tanke i hodet og det var å få ut han som satt i før han ble dynket i bensin og satt fyr på. (Så ille gikk det heldigvis ikke.)

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: hrukin] #1271850 30/09/2011 08:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: hrukin
Uansett om det var syklisten eller bilen sin feil så stikker du ikke av. Da bør du få en skikkelig smekk uavhengig av skyld.

Nå har det kommet frem at bilen var stjålet. Scenarioen med at føreren er i sjokk eller kjørte ruspåvirket ser jeg som veldig sannsynlig.

Ikke at det unnskylder føreren men det er nok dessverre en ren ulykke. Jeg ser det er sykkelfelt på veistrekningen også så jeg gjetter på ruskjøring.

Ufattelig tragisk er det uansett.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Raskall] #1271851 30/09/2011 08:48
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Har ikke lest gjennom oppdatet artikkel enda, men kan det tenkes at føreren stakk av. kom seg hjem og hevdet at han/hun våknet til at bilen var stjålet?

Trist for de som er rammet uansett. Håper de tikke var noen fra TS.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271852 30/09/2011 08:50
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Artikkelen er oppdatert på nettavisene:
- Offeret var en 58-årig mann
- Gjerningsmannen tatt, 41-årig mann beskrevet som tung kriminell

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: HeidiF] #1271853 30/09/2011 08:52
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeidiF

Mener du dette? Dersom du er så usikker på eget reaksjonsmønster, er det da smart å kjøre 2 tonn stål?

Selvfølgelig er jeg usikker på eget reaksjonsmønster, jeg har aldri drept noen før og har store problemer med å sette meg inn i situasjonen.

Jeg sier absolutt ikke at jeg tror jeg ville stikki av (mener hvertfall ikke å si det), men at jeg rett og slett ikke vet hvordan kropp og sinn vil takle det.

Hvis du føler det sikker på at du hadde taklet en situasjon hvor du plutselig blir drapsmann f.eks helt uten forvarsel og skyld har du langt bedre selvinnsikt enn meg, men alikevel tør jeg absolutt påstå at jeg ikke er uegnet til å kjøre bil.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Raskall] #1271860 30/09/2011 09:02
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Raskall
Ikke at det unnskylder føreren men det er nok dessverre en ren ulykke.

Hvis du med "en ren ulykke" mener at det ikke var overlagt drap utført av en syklisthater så har du kanskje rett. Selv mener jeg at det ikke er en ulykke hvis du kjører i rus eller alt for fort. Da har du bevisst satt deg i en situasjon som krever flaks for ikke å ende med å skade eller drepe andre mennesker. Dette var altså ikke en ulykke og vedkommende kan gjerne råtne i fengsel for min del.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Dan] #1271874 30/09/2011 09:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Dan

Hvis du med "en ren ulykke" mener at det ikke var overlagt drap utført av en syklisthater så har du kanskje rett. Selv mener jeg at det ikke er en ulykke hvis du kjører i rus eller alt for fort. Da har du bevisst satt deg i en situasjon som krever flaks for ikke å ende med å skade eller drepe andre mennesker. Dette var altså ikke en ulykke og vedkommende kan gjerne råtne i fengsel for min del.

Det er jeg enig i. Poenget mitt var at dette nok ikke var en sykkelhater-ulykke. Offeret var tilfeldig og kunne gjerne vært en fotgjenger, en annen bil eller en murvegg.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1271876 30/09/2011 09:27
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Angående reaksjonen til folk,så er det mye rart man kan gjøre i en slik situasjon.

Da jeg var mindre så bodde jeg rett nedenfor ett ulykkesutsatt veikryss,så har vel sett 4-5 kollisjoner live,samt kanskje 10-20 rett etter at det har skjedd(blant annet så jeg lillebrodern bli truffet av en bil live).

Har sett alt fra folk som bare blir sittende i bilen helt apatisk,til folk som får full tenning og står å roper og skriker til hverandre.

Så hva man selv ville ha gjort er sikker på at ingen vet før man sitter midt oppi det.

Selv er jeg mildt sagt oppgitt over fotgjengere som bare hopper/springer ut i veien,her burde mange ta å skjerpe seg.

Redigert av SimonS; 30/09/2011 09:27.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Raskall] #1272382 01/10/2011 01:38
C
Christian M. Offline
Ringrev
Ringrev
C
Sitat: Dan

Det er jeg enig i. Poenget mitt var at dette nok ikke var en sykkelhater-ulykke. Offeret var tilfeldig og kunne gjerne vært en fotgjenger, en annen bil eller en murvegg.

Iflg. diverse medier skal mannen ha vært påvirket av heroin eller i de minste være spor av dette i prøvene av han. Så ja, at det var en syklist og ikke en fotgjenger eller bare lyktestoplen er nok ganske tilfeldig....

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1274717 05/10/2011 12:01
Bull Offline
Entusiast
Entusiast
Denne ulykka skjedde på min daglige sykkelvei, og jeg passerte stedet på vei til jobb ca en time etter at det hadde skjedd. Denne saken er jo noen dager gammal nå, men jeg merker på meg sjøl at det er en litt rar følelse når jeg sykler forbi der - litt en sånn "det kunne vært meg". Det samme gjelder et annet åsted for påkjørsel langs jobbveien min; en syklist blei kjørt ihjel utafor Esso Trosterud for et par år (?) sia av en bilist som ikke hadde lagt merke til sykkelen på tur nedover.

Utover det at begge dødsulykkene skjedde i innkjøring til en Esso-stasjon, har påkjørslene også det til felles at offeret var en voksen, erfaren dagligsyklist. Det er altså dessverre ikke sånn at vi er udødelige sjøl om vi oppfører oss bra i trafikken. Vi må fortsatt sykle i trafikken med den samme lett paranoide innstillinga at alle bilister er farlige og kan finne på å ikke se oss. Dette var noe jeg alltid prøvde å huske som motorsyklist da jeg brukte slikt jevnlig, men det er minst like aktuelt på umotorisert kjøretøy.

Nå går vi inn iei mørk årstid. Fordelen med det er at vi blir mer synlige i trafikken så lenge vi velger å bruke lys og reflekser. Samtidig er det kort tid til det blir såpass få syklister ute i trafikkbildet at bilistene går inn i en dvale der de ikke forventer syklister. Kombinert med dogg og is på vinduer kan det bli dødelig - for oss.

Moralen er: Bruk huet og lys, og forvent hva som helst av trafikantene som sitter i bura sine!

Kjetil

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: HeidiF] #1275156 06/10/2011 08:04
erijon Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: HeidiF

Sjokk gjør mye rart med et menneske, noe jeg har sett og opplevd mange ganger i jobben min. Man kan si så mye man vil om at man ville gjort ditt og ville gjort datt men når man uten forvarsel står midt oppi det så er det mange som handler helt irrasjonelt.

Redigert av erijon; 06/10/2011 08:43.

Jeg har visst begynt å trene igjen...

Er på utkikk etter:
Spinergy hjul
Coda sykkeldeler
Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: erijon] #1275430 06/10/2011 15:32
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: erijon

Sjokk gjør mye rart med et menneske, noe jeg har sett og opplevd mange ganger i jobben min. Man kan si så mye man vil om at man ville gjort ditt og ville gjort datt men når man uten forvarsel står midt oppi det så er det mange som handler helt irrasjonelt.

Jeg er ikke uenig i at noen i en slik situasjon får ulike type reaksjoner. Men - å antyde at man er usikker på hvorvidt man ville blitt værende på stedet...beklager, jeg er ikke med på at det er noe man kan definere som en normal, følelsesmessig reaksjon som kan (bort)forklares med "sjokk"
Har man noe å skjule, stikker man av. "Normale" folk blir værende. Det er i hvertfall min påstand.

Re: Ikke bra - syklist drept i trafikken i dag [Re: Klaus A.] #1275440 06/10/2011 15:53
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Mitt "poeng" er at det er veldig lett å dømme folk utifra en objektiv målestokk uten at man nødvendigvis hensyntar situasjonen personen er midt oppe i.

For øvrig mente jeg ikke å antyde at jeg hadde stukket av, sikkert klønete formulert.

Moderator  support