Har en Diamant Apex T3 med SRAM X0 bakgir. Girøre står ikke paralelt med drevene på kasetten (skrår vekk fra hjulet). Ser ut til at dette skyldes slark i det nederste bevegelige leddet. Regner med at jeg må skifte bakgiret, men ser at det er tre ulike typer å velge mellom, short, medium og long (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40177). Hvilken skal jeg velge? Tilleggsspørsmål: X0 er ca dobbelt så dyrt som X9, er det verdt prisforskjellen?
Jo mere jeg forstår desto mindre skjønner jeg.
Re: Short, Medium eller Long Cage XO bakgir
[Re: hallpett]
#127111929/09/201107:14
Har en Diamant Apex T3 med SRAM X0 bakgir. Girøre står ikke paralelt med drevene på kasetten (skrår vekk fra hjulet). Ser ut til at dette skyldes slark i det nederste bevegelige leddet. Regner med at jeg må skifte bakgiret, men ser at det er tre ulike typer å velge mellom, short, medium og long (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40177). Hvilken skal jeg velge? Tilleggsspørsmål: X0 er ca dobbelt så dyrt som X9, er det verdt prisforskjellen?
Her må jeg innrømme jeg ikke helt henger med, så jeg tillater meg å oppfordre deg til å sjekke om girøret kanskje er skeivt. Da hjelper det lite med nytt gir ...
Om forskjellen mellom X9 og XO skal jeg mene lite foruten at det ikke er verd prisen når det gjelder akkurat den delen du spør om.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
#127114429/09/201107:39
[/quote] Her må jeg innrømme jeg ikke helt henger med, så jeg tillater meg å oppfordre deg til å sjekke om girøret kanskje er skeivt. Da hjelper det lite med nytt gir ...
[/quote]
Støtter denne. Som oftest er det girøret som må skiftes
Takker for svar er desverre ikke veldig god på sykkelreperasjoner så må tillate meg å stille et banalt spørsmål. Hvilken del av giret kaller dere girøre? Kan noen gi meg en link til nettside som har denne delen? Hvordan retter man opp et girøre? Er det bare å bruke makt?
#127122229/09/201108:49
Girøret er den lille metallbiten som sitter mellom ramma og giret. Den er lagd for å knekke/bøyes før giret og dermed kan avverge at du må bytte giret. Hvis det er skeivt så kan den noen ganger bøyes tilbake, men det er lett å bare knekke den i stedet.
Jeg ville dratt til en g-sport butikk og kjøpt et par nye, så kan du heller se etterpå om du klarer å rette opp det gamle
Dette er et girøre:
Redigert av Håvard.; 29/09/201108:50.
[Re: Håvard.]
#127124829/09/201109:21
Girøret er den lille metallbiten som sitter mellom ramma og giret.
Da vet jeg omsider hva et girøre er :-), takker. Jeg har i min villfarelse innbilt meg at det var den delen av bakgiret hvor jockeyhjulene sitter som var girøret. Så da jeg beskrev at girøre ikke stod parallelt med drevene på kasetten bak var det ikke rart det ble forvirring. Men det jeg mente var altså at den nederste armen på giret ikke står parallet med drevene. Løsningen kan vel uansett være den samme. Nytt girøre eller retting av det eksisterende.
Apropos det jeg beskrev som slark i det nederste leddet. I bildet under har jeg markert med rød ring det leddet jeg mener det er litt slark i og som jeg trodde var årsaken til skjevheten. Men dette er kanskje slik det skal være?
#127125729/09/201109:41
Har aldri egentlig kjent etter om det er slark der i noen av mine gir der, men mye slark skal det ihvertfall ikke være. Hvis et girøre er skikkelig skeivt så kan du se det. Hvis du mistenker at det bare er littegrann skeivt kan du legge det ned på en bordplate og se om du klarer å vippe på det når det ligger flatt.
Skeive girører kan utvilsomt være grunnen til at girarmen ikke står paralellt med drevene
Før du kjøper nytt gir er det ihvertfall greit å prøve å bytte girøre. Hvis det blir bra da er det bare å være fornøyd, og hvis ikke får man bytte giret også. Ekstra girører er uansett greit å ha i sekken når man er på tur.
For øvrig sier jeg meg enig i at x9/x7 er gir som gir mye morro for pengene. Spesielt hvis man pleier å ødelege dem..
#127130129/09/201110:42
Men det jeg mente var altså at den nederste armen på giret ikke står parallet med drevene
Merk at trinsehjulene på SRAM-girene bare er paralelle ift. tannhjulene (sett ovenfra) når du ligger ca. midt i kassetten. Jo lenger opp/ned du girer desto større blir vinkelforskjellen.
Dette er kanskje ikke relevant men jeg kan nevne at på 2010 utgavene av X9-giret kan det bli slitasje på bolten som fester giret til girøret slik at det oppstår en vinkelfeil. Dette kan gi samme symptomer som skjevt girøre. Om XO'ene har den samme svakheten og hvilke årsmodeller dette eventuelt skulle gjelde vet jeg dessverre ikke noe om..
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
#127130429/09/201110:47
Girøret er den lille metallbiten som sitter mellom ramma og giret.
Da vet jeg omsider hva et girøre er :-), takker. Jeg har i min villfarelse innbilt meg at det var den delen av bakgiret hvor jockeyhjulene sitter som var girøret. Så da jeg beskrev at girøre ikke stod parallelt med drevene på kasetten bak var det ikke rart det ble forvirring. Men det jeg mente var altså at den nederste armen på giret ikke står parallet med drevene. Løsningen kan vel uansett være den samme. Nytt girøre eller retting av det eksisterende.
Apropos det jeg beskrev som slark i det nederste leddet. I bildet under har jeg markert med rød ring det leddet jeg mener det er litt slark i og som jeg trodde var årsaken til skjevheten. Men dette er kanskje slik det skal være?
Hadde en kar som snublet innom service stasjonen på Djuposet under Birken, der hadde giret delt seg i det området du har ringet ut.... Litt fikling så smatt det på plass igjen, uten slark eller noe... Egentlig ganske nysgjerrig på hvordan det gikk resten av turen og etter det for den saks skyld... Om giret overlevde like godt som det så ut, eller om det var full stopp igjen etter kun kort tid...