Jeg er helt fersk, men har i høst syklet mye på Støråkfjellet/Storhaugfjellet. En liten ås av et "fjell" som ligger mellom Tennfjord/Vadset og Stette. Jeg starter fra "Kleiva" en grusvei som går mellom Stavset og Tennfjord, stien starter østover akkurat på toppen mellom tennfjord og stavset. Fin sti, jeg som er en stor kloms av en nybegynner sykler ca 40% opp og 95% ned. Selv nå i fuktige tider holder mesteparten av stien seg foholdsvis "tørr". Bruker ca 1,5 time opp og ned, noen som faktisk kan å sykkle gjør det sikkert mye raskere. Er også sti fra Vadset og opp på toppen, men her er nok vanskelighetsgraden litt for høy for meg.
Har også vært på Frostatinden, gikk da opp fra Høgsætra i Engesetdalen. Mulig å sykle litt opp her, og 99% ned. Også en artig tur.
Ellers mange tips i denne flotte artikkelen (Blandt annet Støråkfjellet fra Vadset):
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1383Ellers er jeg også interessert i tips til lettsyklede stier med fin flyt (av samme kaliber som støråkfjellet fra Kleiva). Så håper det kommer mange tips i denne tråden.