Jeg renser aldri kjedet. Det får seg en god spyling etter tur, blir tørket av godt og til slutt sauset inn med Rock'n Roll Lube før det igjen tørkes av.
Symaskinolje: NEI. (tiltrekker seg alt av støv og møkk i en radius på 12 km) Diesel: NEI. (miljøsvineri)
Fjern evt. gammel olje med kaldavfetting eller bioavfetting og varmt vann og mye tørking og smør med voksbasert smøring, som f.eks. Rock'n'roll. Dette gjør at du ikke trenger å tenke på å fjerne møkk fra kjedet, for disse smøremidlene liker ikke møkk og støv.
Personlig bruker jeg kun TF2, etter vask, og tørker av kjapt med fille. Aldri noe annet.
Støttes!
Etter å ha prøvd en masse forskjellige rensemetoder og kjedeoljer har jeg landet på at dette faktisk er det enkleste og samtidig mer enn godt nok mtp smøring. Unntaket for min del er vintersykling på saltede veier hvor jeg fortsatt er tilbøyelig til å velge en tykkere olje med god vedheft.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Takk for svar. Vasket kjedet og slikt i dag med avfetting. Smørte på med symaskinolje, så får vi se hva som skjer etter noen sykkelturer. Vurderer kanskje å kjøpe TF2, men mange sier det ikke er bra nok kjedeolje..
Vet ikke hvem de andre "mange" er, men jeg er en av dem. Symaskinolje, 5-56, Biltemas X4 og lignende husholdningsprodukter er dårlig egnet som kjedesmøremiddel. Tiltrekker seg dritt og møkk, tåler dårlig lave temperaturer, vaskes bort av regnvær osv osv
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Vet ikke hvem de andre "mange" er, men jeg er en av dem. Symaskinolje, 5-56, Biltemas X4 og lignende husholdningsprodukter er dårlig egnet som kjedesmøremiddel. Tiltrekker seg dritt og møkk, tåler dårlig lave temperaturer, vaskes bort av regnvær osv osv
Dette gjelder TF2 også?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Fra spøk til alvor: Av oljer har jeg lagt min elsk på Mucoff sine produkter, samt oljene fra Joes. Får å få kjedet rent bruker jeg høytrykksspyler, eller tennveske, filler og svamp når jeg ikke har tilgang på høytrykk.
Har en ny sykkel på vei, og det er første gang jeg har noe med 1x11 å gjøre. Hva er annerledes med dette systemet kontra det vi har hatt i alle år. Jeg er vant til at Shimano og SRAM går om hverandre osv,
Vil vanlige kjeder fungere?
Vanlige kjdelåser?
Bør man ha kjedefører slik at ikke kjedet hopper av når det blir "humpete"?
Vil forskjellige produsenter fungere om hverandre ? F.eks Shimano kassett, SRAm kjede, RaceFace krankhjul?
Spesialverktøy til 1x11?
Annet ?
Re: 1x11 drivlinje vs 2-delt - Hva er nytt?
[Re: Kress]
#236755203/12/201622:12
Har en ny sykkel på vei, og det er første gang jeg har noe med 1x11 å gjøre. Hva er annerledes med dette systemet kontra det vi har hatt i alle år. Jeg er vant til at Shimano og SRAM går om hverandre osv,
Vil vanlige kjeder fungere?
Vanlige kjdelåser?
Bør man ha kjedefører slik at ikke kjedet hopper av når det blir "humpete"?
Vil forskjellige produsenter fungere om hverandre ? F.eks Shimano kassett, SRAm kjede, RaceFace krankhjul?
Spesialverktøy til 1x11?
Annet ?
....denne ble visst postet på feil plass, sorry.... Får ikke slettet den herfra?
Re: 1x11 drivlinje vs 2-delt - Hva er nytt?
[Re: Kress]
#236834307/12/201617:56