Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge 29" hjul...

Bygge 29" hjul... #1270242 27/09/2011 20:38
oppogned Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har kommet dithen at jeg må begyne å planlegge neste sykkel. Jeg har tenkt at det blir en 29" FS med 120mm vandring. Den skal brukes til ritt ala Raumerrittet, Terrengsykkelrittet, UB osv. og selvfølgelig timevis med nytelse utenom. Dette prosjektet er langt frem i tid da jeg regner med å vente en stund på den lottogevinsten alle snakker om... For å fremskynde det litt har jeg kommet til at jeg kan bl.a. bygge hjulene selv. Jeg har bygget hjul før (selvlært) og de har funka bra. Regner med at jeg kan spare en god del på dette og samtidig få lette, stive hjul. Kanskje jeg tilogmed kan koste på meg Chris King nav. Regner med å bruke rustfrie eiker, ihvertfall ikke titan. En god bok er heller ikke så dumt, kurs gidder jeg ikke koste på meg. Jeg er ute etter innspill og synspunkter.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Bygge 29" hjul... [Re: oppogned] #1270389 28/09/2011 07:32
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Denne boka er god:
https://www.amazon.co.uk/Art-Wheelbuildi...4936&sr=8-1

Poenget med washers ved eikehullene i nav er foreldet, ellers mye god info.

Du sparer 1500,- ved å bygge selv.

Jeg har gått på hjulbyggerkurs og synes det var veldig nyttig. Viktig å matche eiker på begge sider til belastningen med vekt og kjørestil. Kjøp deg en god eikespennmåler og en "dishing gauge".

Hvis du mot formodning er klar til å shoppe drømmeramma di nå, se signaturen min ICON_SMILE

Redigert av arnero; 28/09/2011 07:34. Rediger grunn: verktøy lagt til

Alle dør, men ikke alle lever
Re: Bygge 29" hjul... [Re: oppogned] #1271743 30/09/2011 04:16
oppogned Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for tips. Har lest litt på Dogstar og får inntrykk av at det er lang vei til proff hjulbygger. Har brukt litt øyemål på de jeg har bygd og de har vært gode. Finnes nok noen marginer her... Kan nok hende jeg kjøper boka, men hvis jeg må kjøpe mye verktøy går jo vinninga opp i spinninga.
Når det gjelder'n Turner så var sykkelen jeg har nå blå. Jeg måtte eloksere den svart. Tipper neste sykkel blir svart, rød eller til nød hvit med s&r mønster. Dessuten så tror jeg at med klubbrabatt blir ikke ei ny 2012-ramme så mye dyrere enn 11000,-

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Moderator  support