Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styre - fordeler/ulemper med mye backsweep?

Styre - fordeler/ulemper med mye backsweep? #1269971 27/09/2011 13:39
T
Tufsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei!

Hvilke fordeler/ulemper er det med et styre med mye backsweep, f eks 710 mm bredde 17 grader backsweep? Bruksområde XC/stisykling.

Mvh
Tufsen

Re: Styre - fordeler/ulemper med mye backsweep? [Re: Tufsen] #1270002 27/09/2011 14:07
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har styre med 15 graders bakoverbøy og synes det er helt ypperlig. Fordelene for meg er økt komfort, jeg ser ingen ulemper. Jeg hadde et styre med mer normal bøy (9 grader?) på backupsykkelen, og syntes det ble såpass mye mindre komfortabelt at jeg spanderte et styre med mye bøy på den også.

Jeg testet ut min naturlige håndposisjon en gang ved å holde ett rør i hver hånd og holde de slik det føltes naturlig. Så la jeg de ned og målte vinkelen mellom dem. Den var ca 150 grader, dvs et styre med 15 grader bøy passer meg utmerket ((180-150)/2).

Styrebøy og styrefasong påvirker hvilken stemlengde du trenger for å få hendene i en viss posisjon, så om du bytter styre må du kanskje bytte stem også. Mål hvor du har hendene før og etter styrebytte (eks avstand i fht bakkant på setet når hjulet peker rett frem).

Moderator  support