Varige mèn etter offroadfinnmark
|
Re: Varige mèn etter offroadfinnmark
[Re: ]
28/09/2011 12:54
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg forstår ikke nordmenns vegring til å oppsøke lege. Det skal jeg fortelle deg: Fastlegeordningen. Helsenorges førstelinjesupport, med tilhørende kø, lav kompetanse på spesifikke problemer og bare et hinder for de som har gjort noe av feilsøkingen på egenhånd. En god fastlege henviser til spesialist om han ikke klarer å stille en entydig diagnose selv. Har man ikke en god fastlege bytter man. I tillegg er hver fastlege forpliktet til å ha noen akutt-timer åpne i løpet av dagen slik at man ved akutte tilfeller kan komme inn på dagen. Har man derimot ventet i ukesvis før man kontakter lege så har man tid til å stå i kø et par uker til for en vanlig legetime.
|
|
|
[Re: Raskall]
28/09/2011 12:58
|
OlaA
Avhengig
|
Avhengig
I tillegg til lege kan det vara en god idé att gå til en fysioterpeut som er vant til att ta hand om sportsskader. En fastlege kan henvise til fysioterapeut. Dermed vil behandling av en skade koste maksimalt egenandelstak 2 (2560 kroner) innenfor gjeldende kalenderår. Går man direkte til fysioterapeut risikerer man adskillig større kostnader enn det. Enig. Min kommentar kom mest från att ha haft en liknande skada som trådstarter haft (fast orsakad av langrenn). 3 ulike leger sa til mig att vila och ta smertestillende. Etter 6 månader så gick jag til en fysioterapeut som jobbade med min beveglighet samt gav mig noen stretching og lette styrketreningsøvelser. 1 månad senare var problemen borta, samt att jag nu har bettre førståelse av vad som orsakade dem. Så fysioterapeuten er ett bra komplement till legen.
|
|
|
28/09/2011 13:12
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I hvilken grad man skal beskytte folk (lesere) mot seg selv er jo et godt spørsmål. Jeg er en frihetselskende herre og mener at det må være lov å gi råd til andre basert på den erfaringen man har. Det må være opp til hver enkelt leser å vurdere de rådene som er gitt ut i fra hvilket forum det er gitt i og hvem som har kommet med de. Jeg har for eksempel hatt stor glede av Spiffhopeless sin tråd om førstehjelp. Andre råd om ta en aspirin - se om det går vekk i morgen, har jeg glatt hoppet over.
Som vanlig forumbruker deler jeg gjerne og tar gjerne i mot. Dette er ikke VGNett ... (Heldigvis)
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/09/2011 15:32
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tar selvsagt poenget ditt. Man kan dra all verdens sammenligninger og latterliggjøre hvilket som helst utsagn. Derfor blir det meningsløst å diskutere med deg når du vrir det til at jeg må forsvare lavkarbo før jeg kan advare mot de eventuelle ringvirkningene av å spørre om medisinske råd på nettet. Det å diskutere redusert motorikk i deler av en hånd er noe helt annet enn skru ut noen skruer for å skifte bremseklosser på en bil. Flere av tilfellene kunne vært unngått hvis pasienten selv hadde søkt råd andre steder eller gått etter tilgjengelig informasjon på egen hånd.
På hvilket grunnlag uttaler du deg om dette? Kan det ikke like gjerne være motsatt? At egendiagnostisering kan være villedende for legen?
|
|
|
28/09/2011 16:34
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg tar selvsagt poenget ditt. Man kan dra all verdens sammenligninger og latterliggjøre hvilket som helst utsagn. Å bruke analogier i en argumentasjon er et helt greit virkemiddel for å belyse en problemstilling. Utfordringen kommer hvis analogien passer dårlig, så da synes jeg du heller kan peke på hva som er feil med analogien? Trådstarter spør om råd på en eksisterende skade. Hadde han spurt om råd før offroad finnmark 300 angående hvordan han kan unngå å få en slik skade så hadde kostholdsanalogien din vært riktig. Og det å ta utgangspunkt i at alle eksperter er udugelige og vil feile i håndtering av en <sett inn det som passer her> er grobunn for katastrofer.
|
|
|
28/09/2011 17:36
|
Raskall
More than words
|
More than words
Trådstarter spør om råd på en eksisterende skade. Hadde han spurt om råd før offroad finnmark 300 angående hvordan han kan unngå å få en slik skade så hadde kostholdsanalogien din vært riktig. Jeg vil regne med at en som som er svært overvektig har opparbeidet seg eksisterende skade, så jeg synes analogien holder, om det var det eneste du hadde å utsette. Og det å ta utgangspunkt i at alle eksperter er udugelige og vil feile i håndtering av en <sett inn det som passer her> er grobunn for katastrofer. Idag er du i skikkelig vrimopeisform. Ingen har sagt noe om at alle eksperter udugelige. Det har vært snakk om å skaffe seg informasjon og erfaring. Det er da en helt klar "trend" i denne tråden at fastleger og fastlegeordningen er udugelig og at det er bedre å søke svar/diagnostisere ved hjelp av nettfora. En fastlege er spesialist i allmenn-medisin og har i utgangspunktet alle forutsetninger for å treffe i riktig nabolag med en diagnose basert på dialog og undersøkelse av en pasient. De forutsetningene har ingen på et nettforum. Selv ikke om det er leger som svarer. Du hadde ingen kommentar til feilmedisineringen og nytten det ville ha vært å oppsøke informasjon eller spørre andre i det tilfellet det?
Tja. Det å oppsøke informasjon eller spørre andre enn ekspertene (les fastlegen) øker i mine øyne risikoen for en feilmedisinering fordi man da gjerne kan finne på å beskrive symptomene som passer best med diagnosen man selv har funnet på internett og kanskje neglisjere symptomer legen mest sannsynlig klarer å finne om pasienten ikke er forutinntatt. Men igjen: Dette forutsetter at man har en kompetent fastlege.
|
|
|
28/09/2011 17:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
For å sette et annet lys på saken: Hvis man har en skade man tror kanskje kan være sykkelrelatert, er det da mest naturlig å oppsøke medisinsk personell eller det beste sykkelverkstedet man kjenner til?
|
|
|
28/09/2011 17:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å sette et annet lys på saken: Hvis man har en skade man tror kanskje kan være sykkelrelatert, er det da mest naturlig å oppsøke medisinsk personell eller det beste sykkelverkstedet man kjenner til? Det finns ju ett par andra alternativ än att gå till fastlegen i alla fall. Jag har i alla fall dårlig erfarenhet med råden jag fått från vanliga leger angående idrottsskader och skulle nog hellre gå till en naprapat, fysioteraput eller varför inte fråga på ett forum om någon har liknande erfarenhet.
|
|
|
28/09/2011 18:36
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mitt råd til de som gir råd: Vær lege/spesialist selv eller henvis trådstarteren til lege. Det burde vel gjelde kostholdsråd også, da å følge disse kan ha svært alvorlige konsekvenser for helsen til et individ. Eller er det slik at innen kosthold er ikke legen til å stole på eller ikke kompetent nok? Skjønner ikke hvor dette kan sammenlignes. Er man skadet av mat så bør man få hjelp spesialist. Poenget er at gale råd av hobbyleger på et nettsted kan gjøre stor skade om vedkommende velger å følge dem. Hva om trådstarter ender opp som sykkelinvalid som følge av råd gitt her? Er det et ansvar dere vil ha?Fastlegen skal kunne stille en diagnose og/ eller henvise til spesialist. Klarer haun ikke det benytter man seg av retten til å shoppe etter ny lege. 1. Det er helt utrolig hvordan forskjellige tråder kan utvikle seg på dette forumet. Det gjør det så uendelig uforutsigbart et det er helt herlig! 2. Som svar til deg Raskall på det som står i rødt: Hvis vi alle skulle gi råd, gjeldende hva som helst med, frykt for at folk skulle ende invalid eller dau. Da trur dette forumet blir å dø ut av seg selv ganske snart. 3. Det som er nærmest i å gjøre meg sykkelinvalid er nok det som jeg helt på egen hånd klarer å få til. Fortjener egentlig ikke legehjelp etter ett sånt sinnsykt stunt som det er å sykle i terrenget i 22 timer i strekk. "det er ikke vondt det man gjør seg selv" sier muttern.
|
|
|
28/09/2011 18:37
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg forstår du ønsker å vinne en diskusjon, men du hadde altså ikke sjekket doseringen du fikk av en lege mot andre kilder? Det hadde reddet kvinnen jeg linket til tidligere. I utgangspunktet hadde jeg ikke gjort det. Nå gadd jeg ikke lese linken din siden det da er et enkelttilfelle og ikke sier noen ting om det totale bildet. Men nå gidder jeg ikke å kaste bort mer energi på denne (toveis-)kveruleringen. Jeg er åpenbart ikke den eneste som ønsker å "vinne" diskusjonen.
|
|
|
28/09/2011 18:39
|
Raskall
More than words
|
More than words
For å sette et annet lys på saken: Hvis man har en skade man tror kanskje kan være sykkelrelatert, er det da mest naturlig å oppsøke medisinsk personell eller det beste sykkelverkstedet man kjenner til? Hvis du får sjukt gnagesår i ræ*a av å sykle, altså et medisinsk problem, drar du da til legen, eller spør du her inne på hvordan du kan fikse dette? Da drar jeg på apoteket og spør hva de har å anbefale.
|
|
|
28/09/2011 18:42
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å sette et annet lys på saken: Hvis man har en skade man tror kanskje kan være sykkelrelatert, er det da mest naturlig å oppsøke medisinsk personell eller det beste sykkelverkstedet man kjenner til? Hvis du får sjukt gnagesår i ræ*a av å sykle, altså et medisinsk problem, drar du da til legen, eller spør du her inne på hvordan du kan fikse dette? Da drar jeg på apoteket og spør hva de har å anbefale. Husk å snakke høyt og utfyllende om problemet i skranken. 
|
|
|
[Re: SimonS]
28/09/2011 18:47
|
Raskall
More than words
|
More than words
For å sette et annet lys på saken: Hvis man har en skade man tror kanskje kan være sykkelrelatert, er det da mest naturlig å oppsøke medisinsk personell eller det beste sykkelverkstedet man kjenner til? Hvis du får sjukt gnagesår i ræ*a av å sykle, altså et medisinsk problem, drar du da til legen, eller spør du her inne på hvordan du kan fikse dette? Da drar jeg på apoteket og spør hva de har å anbefale. Husk å snakke høyt og utfyllende om problemet i skranken. Det var for min del en sannhet med visse modifikasjoner. Min fetter er apoteker og søsteren min er apotektekniker på det tredje tiåret så jeg hadde nok sendt en diskret sms til en av dem men poenget står. 
|
|
|
28/09/2011 19:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Du ønsker jo mest å diskutere ting du har innbillet deg at har blitt sagt. Det er nok slitsomt ja.
Virkelig? Gir ikke sitatene under inntrykk av at fastleger må skys som pesten? Men nå skal jeg holde det jeg lover og trekke meg ut av denne diskusjonen. Og det kan uansett være greit å ha en liten balast før man drar til legen. Det er vel ganske mange som har fått beskjeden "Ta to dispril, så går det over." på tross av at legen nok burde undersøkt nærmere.
I tillegg er min erfaring at mange fastleger er vant til å få så mye rart på besøk, at de glatt "ser seg blind" på de som faktisk kan være syke uten å gi uttrykk for at livet har falt helt i grus. De gangene jeg har fått "nok" hjelp hos fastlegen har vært når jeg har smørt på skikkelig, og ikke lagt noe som helst i mellom, og nærmest ekskludert alle andre forklaringsmodeller som legen har foreslått. Det føles utrolig arrogant, men det er det som har funket best.
Det skal jeg fortelle deg: Fastlegeordningen. Helsenorges førstelinjesupport, med tilhørende kø, lav kompetanse på spesifikke problemer og bare et hinder for de som har gjort noe av feilsøkingen på egenhånd.
Det virker ikke som fastleger er glad i å få besøk av pasienter som faktisk har gjort litt undersøkelser selv, og har en viss idè om hva som er feil. Og ja, jeg har hatt flere fastleger. Erfaringen er den samme.
Jeg synes hele "bare gå til legen, ikke spør legfolk"-greia er noe latterlig tull.
|
|
|
28/09/2011 19:10
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Mitt "sikkerhetsbelte" i medisinsk sammenheng, er å sjekke opp ting på egen hånd, og gjerne også nettfora. Nå står det vel på alle esker hvor innholdet blir definert som legemiddel "les pakningsvedlegget før bruk". Slik at man er vel mer eller mindre pliktet til å skaffe seg informasjon om hva man putter i seg. Alt annet vil vel kunne kategorisert som uansvarlig... Når det gjelder off topic diskusjonen her, må det vel være mulig å kunne gi råd som enten er erfaringbasert eller synsing, så lenge man uttrykker i klartekst at det er nettopp dette man gjør.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
28/09/2011 19:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Slutt og tulle. Å ta mitt sitat som et argument for å ikke gå til fastlegen er grovt tullete.
Les det jeg skriver, det er nøyaktig det jeg mener og ikke noe annet. De fleste leger gjør en god jobb i de fleste tilfeller. Likevel er de bare mennesker, og de gjør feil. Det å være kritiske til det de gjør er defor bare sunt, på lik linje med å være kritisk til det rørlegger, bilmekanikere, elektrikere og alle andre gjør. Å ha litt kunnskap om hva som kan være mulige plager på forhånd er ikk det samme som å ha mistillit til legen.
For egen del hadde jeg tidligere en fastlege jeg like gjerne kunne byttet ut med terrengsykkel.no. Han undersøkte ikke mer enn hva jeg kunne forklart på forumet, og behandling fant jeg selv etter litt prøving.
|
|
|
28/09/2011 19:40
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Nå står det vel på alle esker hvor innholdet blir definert som legemiddel "les pakningsvedlegget før bruk". Nesten riktig. Hvis medisinene ikke er beregnet for utlevering til pasienten (som cellegiften i tilfellet jeg refererte til), er ikke pakningsvedlegg påkrevet. Min feil, leste ikke linken og av en eller annen grunn mistenkte jeg at den handlet om leversvikt pga overdosering av paracet.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
29/09/2011 06:01
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
Nå står det vel på alle esker hvor innholdet blir definert som legemiddel "les pakningsvedlegget før bruk". Nesten riktig. Hvis medisinene ikke er beregnet for utlevering til pasienten (som cellegiften i tilfellet jeg refererte til), er ikke pakningsvedlegg påkrevet. Litt på siden, men hvordan vet du at det var snakk om metotreksat? Det kan vel like gjerne være benskjørhetsmedisinen alendronat/Fosamax? Den finnes i en 10 mg-tablett man tar daglig, samt en 70 mg-variant som skal tas ukentlig.
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
29/09/2011 06:44
|
Lenny
Veteran
|
Veteran
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
[Re: Arne_And]
29/09/2011 10:36
|
frodev
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener man har krav på 3 timer permisjon med lønn for legebesøk. Har man det? Har du en link til regelverk/annen kilde? (Jeg spør for å lære, ikke kverulere). Jeg har sjekket tariffavtalene til Finansforbundet, Hovedavtale og Sentralavtale. Sistnevnte har kapitler med bestemmelser om lønn ved sykdom, fødsel mm.m, men gir så vidt jeg kan se ikke rett til fri i forbindelse med legebesøk. Personalhåndboka til min arbeidsgiver gir derimot slike rettigheter i kapittelet for Velferdspermisjoner: Blodgivning/tannlege/lege Ansatte som i arbeidstiden må til undersøkelse og kontroll hos lege eller tannlege, behandling hos fysioterapeut/kiropraktor/naprapat etter anvisning fra lege, eller gi blod, kan gis permisjon med lønn så sant det ikke er mulig å få time utenfor alminnelig arbeidstid. Det samme gjelder når ansatte må følge barn under skolepliktig alder.Vi bruker visst også "Compendia Personal" ("Compendia leverer web-verktøy og rådgivning innenfor fagområdene personal, ledelse, hms og kvalitet... tilpasset virksomheter i alle størrelser og bransjer."): Behandling hos lege - tannlege - fysioterapaut Rett til permisjon ved slike tilfeller er ikke regulert i lov. Permisjonsretten må bero på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker eller følge av en tariffavtale. Mange virksomheter gir arbeidstakere fri i forbindelse med lege-, tannlege og fysioterapibesøk. Det varierer om permisjonen gis med lønn eller ikke.
Redigert av frodev; 29/09/2011 10:41. Rediger grunn: Bestemmelser om LØNN under sykdom, ikke FRI
|
|
|
[Re: krisch]
29/09/2011 12:32
|
krisch
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ok, så uten at jeg har fått vært hos legen enda så kan vi konkludere med mulig karpaltunnelsyndrom? :-)
|
|
|
29/09/2011 12:34
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Har en sjef som skjelden går til legen. Han er skeptisk til alt i hvite frakker.
Når han en skjelden gang må til en lege og får standardspørsmålet"Nå , Hva feiler det deg da?" blir svaret ofte"Det er det jo for faen meg DU som skal finne ut da"...
|
|
|
29/09/2011 20:59
|
gare
More than words
|
More than words
Ok, så uten at jeg har fått vært hos legen enda så kan vi konkludere med mulig karpaltunnelsyndrom? :-) Uansett hva du velger å kalle det virker det som du har fått en/noen nerver i klem. Det vil være ganske dustete å ikke gå til en lege med dette, og kanskje til og med høre med denne legen om det er noe poeng i å bli vurdert av en nevrolog. Uansett er dette ting som det kan ta laaaaang tid å bli frisk av, gå til en lege nå(ja, ikke nå da, men så fort du kan).
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
29/09/2011 21:30
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Som jeg har skrevet tidligere før tråden tok helt av; Dette kan være mye mer alvorlig enn at det bare går over av seg selv. Operasjon kan være en løsning, men dette bør undersøkes av spesialist fort.
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: haavardhun]
30/09/2011 16:36
|
DuckPase
Medlem
|
Medlem
Enig. Prøv først lavkarbokur, så selvmedisinering, og hvis ikke det funker, så slå i bordet og krev en operasjon. Som jeg har skrevet tidligere før tråden tok helt av; Dette kan være mye mer alvorlig enn at det bare går over av seg selv. Operasjon kan være en løsning, men dette bør undersøkes av spesialist fort.
|
|
|
[Re: Signe]
05/10/2011 20:19
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så vidt jeg vet har man ikke direkte krav på dette, men det er nedfelt i en del tariffavtaler, og lokale avtaler på arbeidsplassen. Hos meg så er det to timer til legebesøk, og da fortrinnsvis i ytterpunktene i arbeidstida. Jeg har 75 timer i året på en av mine arbeidsplasser.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: cvrokka]
05/10/2011 21:34
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så vidt jeg vet har man ikke direkte krav på dette, men det er nedfelt i en del tariffavtaler, og lokale avtaler på arbeidsplassen. Hos meg så er det to timer til legebesøk, og da fortrinnsvis i ytterpunktene i arbeidstida. Jeg har 75 timer i året på en av mine arbeidsplasser. Jobber du deltid som lege??
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
06/10/2011 07:02
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Virkelig? Gir ikke sitatene under inntrykk av at fastleger må skys som pesten? Nei, de uttrykken gir uttrykk av at det lønner seg å møte forberedt og lære opp seg selv. Som i de fleste andre situasjoner i livet. Det var også min intensjon med det jeg skrev. Om det var mulig å tolke det så langt at man "ikke skal gå til legen" så beklager jeg det. Det er selvfølgelig ikke noe jeg vil anbefale under noen som helst forutsetninger.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
06/10/2011 08:07
|
Raskall
More than words
|
More than words
Virkelig? Gir ikke sitatene under inntrykk av at fastleger må skys som pesten? Nei, de uttrykken gir uttrykk av at det lønner seg å møte forberedt og lære opp seg selv. Som i de fleste andre situasjoner i livet. Det var også min intensjon med det jeg skrev. Om det var mulig å tolke det så langt at man "ikke skal gå til legen" så beklager jeg det. Det er selvfølgelig ikke noe jeg vil anbefale under noen som helst forutsetninger. Jeg var vel kanskje også litt krass i forhold til sitatene jeg la ut. Jeg tolker dem vel ikke slik jeg skrev. Men de (sitatene) gir etter min mening en helt klar indikasjon at man mener fastleger er inkompetente og ikke klarer å stille en diagnose på egenhånd. Jeg mener at legen bør få lov til å gjøre seg opp mening ut fra symptomene pasienten beskriver og hva som skjedde da plagene oppstod. Er man DA ikke fornøyd med behandlingen legen har foreskrevet (eller ikke) er det på tide å skaffe seg en "second opinion". Legen bør ha "first oponion" slik jeg ser det.
|
|
|
06/10/2011 11:36
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg mener at legen bør få lov til å gjøre seg opp mening ut fra symptomene pasienten beskriver og hva som skjedde da plagene oppstod.
Er man DA ikke fornøyd med behandlingen legen har foreskrevet (eller ikke) er det på tide å skaffe seg en "second opinion". Legen bør ha "first oponion" slik jeg ser det.
Det var väldigt vad du verkar vara bestämd på hur man ska gå till legen. Med tanke på att jag har för mig att du är väldigt kritisk till diverse kostråd från leger (eller vilka det nu är du fått råd ifrån) så tycker jag det är en konstig inställning. Jag är också väldigt osäker på hur praktiskt metoden du beskriver är. Om jag inte blir nöjd med hjälpen jag får första gången och undersöker vidare vem är det då jag ska prata med nästa gång? Alternativen är väl samma lege eller en privat som kostar en del. Jag kan lätt få en akut tid hos min huslege men om jag måste boka tid själv så tar det lätt ett par veckor innan jag får tid. Det är nog inte väldigt lätt att få akut tid för samma sak flera gånger.
|
|
|
|
|