Må innrømme at jeg digger disse to punktene fra vegvesenet og lovdata:
Lykten foran skal gi tilstrekkelig lys uten å virke blendende.
Og
Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt.
Hvor mye lys er tilstrekkelig, og hvor går egentlig grensa mellom signalklokka og varselapparat som ikke er signalklokke?
Tilstrekkelig lys vil oppfattes slik at bilistene bør se deg om du ferdes du ferdes på opplyste bygater. På mørke landeveier er tilstrekkelig lys slik at du ser nok til å komme trygt fram og ikke kjører på fotgjengere. Det er med andre ord en vurdering som gjøres i hvert enkelt tilfelle. Først vurderer du om lyset ditt er tilstrekkelig, så vurderer politimannen det samme om han stopper deg i en kontroll. Er dere uenige vurderes dette i rettsalen. Det er helt vanlig i norske lover å kreve at ting er tilstrekkelige. Om det var en absolutt grense ville tiden lett løpe fra loven. Som det er nå må avvingen ta hensyn til både hva slags lykt du har, i hvilken situasjon du har brukt den og hva utfallet ble.
De bittesmå svakt blå lyktene til 50 øre som forlk velger å sette på sykkelen sin nå om dagen er f.eks ikke tilstrekkelig til noe som helst etter min mening.
Hva som er en klokke og hva som ikke er en klokke har jeg ikke problem med. Et horn er ikke en klokke. Å slå tomme kokosnøtter mot hverandre er ikke en klokke. ØHY ÅLL ØYRE FOR FAAN er ikke en klokke. Klokka kjennetegnes ved at den sier pling eller riiing en eller flere ganger. Hadde jeg bodd i Trondheim kunne du fått høre på min. Nå må du leve i uvissheten om signalanordningen er en signalklokke eller noe annet.
Synd for deg. Eller kanskje ikke siden du tydeligvis digger den uvissheten du fremmer her.
LarsB