Jeg ville trent 4 økter i uka fordelt på 1 langtur, 2 intervaller og 1 restitusjonsøkt.
F.eks.
M: Intervalløkt (sone 3)
T: 30 - 40 min restitusjonsøkt (sone 1)
O: Treningsfri
T: Intervalløkt (sone 3)
F: Treningsfri
L: Rolig langtur (sone 1/2)
S: Treningsfri
På intervallene ville jeg variert varigheten. Jeg syntes 2 x 20 min er veldig lenge og kjører aldri så lange intervaller. Jeg ville heller tatt 1/2/3/4/5 min med 2 min pause i mellom, 1/3/5/3/1 min med 1 min pause i mellom eller den klassiske 4 x 4 min pause med 1 min pause.
På intensiteten ville jeg kjørt de rolige treningene rolige og intervalløktene harde (men ikke knallharde). Du er fortsatt veldig ny i gamet og har store muligheter for å skade deg så det er fornuftig å begynne kontrollert. Jeg kjører nesten aldri intervalløkter over terskel. Se hva jeg har skrevet om intensitetsstyring her.
http://triallan.wordpress.com/2011/09/24/mine-treningsmetoder-del-1-intensitetsstyring/I forhold til jobbingen ville jeg vært meget forsiktig med trening etter nattskift da jeg selv har erfart at kroppen er sårbar akkurat da.
Vær også svært obs på skader og kjenn etter om smertene er "normale" treningssmerter som slitne og ømme muskler eller andre smerter som senebetennelse/slitasjeskder.
Lykke til