Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Har fått en gammel Peugeot

Har fått en gammel Peugeot #1268803 25/09/2011 20:08
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Fikk en gammel Peugeot i forbindelse med en garasjerydding, og lurer på om noen kan si noe mer om denne. Er det en ok sykkel? (Var den god når den var ny?)

Jeg har en skikkelig (ny) karbonracer til aktiv trening, men tenker å la denne fungere som transport til og fra jobb istedet for min Everest hybrid.

Har også lekt med tanken på å lage singlespeed av den, eller muligens pusse den ned og lakke den opp igjen, da det er en del hakk og riper i ramma. Elsker forresten bremsehåndtakene!

Gir på stanga er jo alltid så som så, men det er vel ikke noe jeg kan gjøre noe med uten å bytte mye mer?

Detaljer jeg har sett så langt er:
Peugeout ramme, krank og gir.
Mafac bremser
Atom felger(?)
Reynolds 351 ramme. (Dette er vel type stål brukt?)

Sjekk bilder: (Glemte å ta et bilde av hele sykkelen da..)

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1268912 26/09/2011 07:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Dette må vel være sykkel som er hakket under toppmodellen jeg (og Glåmdal SK) brukte på slutten av 70-tallet?
- Hvis den ikke er enda eldre.

Reynolds 531 var toppen - utallige mesterskap er vunnet på disse rørene. Senere kom den røde 531(var lettere), 753 og gode saker fra columbus og tange.

Ser ut som bremsene jeg hadde - toppmodellen med utdrillede håndtak - men jeg hadde rammefeste for armene. Greie i tørt vær - en katastrofe når det regnet.
Simplex bakgiren var helt på høyde med Campa - Huret lagde lett og dårlig utrustning. (Det står Peugot på gir - men en ser at det er mellommodell Simplex - er også tydelig merket med "S" i en stjerne.)
- Ser at girskifterene også er hakket under den jeg hadde, men gjør sikkert jobben.

Sammenligner en med i dag er dette en Ultegra/105-modell med OK ramme.

Jeg ville gjort minst mulig med den - bortsett fra å lete etter bremsegummi som stopper i regnvær. Begynner du først med girsystemet må du skifte bakhjul, kassett, bakgir og girskifter - mye arbeid og penger. Men den vil jo funke fint til fixie.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1268927 26/09/2011 07:24
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
En slik staselig gammel gamp bør vel helst gjenopprettes til sin opprinnelige stand. Blir helt feil i mine øyne å klaske på 105/Ultegra-hendler og whatnot på denne. Relakkering støttes :-)

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1269006 26/09/2011 09:32
Dan Offline
More than words
More than words
Fin sykkel! Ikke lakkere! Ikke fixifisere! Hold den i god bruksstand og bruk den som søndagssykkel. Girspaker på rammen, dårlige bremser og generell usikkerhet om hvorvidt man må gå hjem er sjarmerende for turer på to-tre mil i fint vær. Mindre sjarmerende hvis man skal bruke og sykkelen hver dag og slite den ut.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1269140 26/09/2011 12:10
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Litt usikker på hva jeg skal gjøre egentlig. Om jeg lakkerer går jo alle dekalene i vasken. En får kanskje tak i nye?

Litt gnikking på detaljene ser jeg i alle fall for meg det blir i vinter. Polere opp felgbanene og alt annet som skinner, ny styretape og muligens et nytt sete. (Står "turbo" bak på det med samme font som Porsche bruker i sitt turbomerke, så nesten for galt å bytte det ut men...)

Redigert av space; 26/09/2011 12:14.
Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1269186 26/09/2011 13:31
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
De selger "turbo" seter på psycocomponents nå til dags som "retro utstyr". Så behold det du har. det er knalltøft

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1269357 26/09/2011 18:17
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
haha, kult. Da beholdes det nok ICON_SMILE

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1271683 29/09/2011 20:55
Bull Offline
Entusiast
Entusiast
Du har vel i utgangspunktet to muligheter: enten å shine den opp til "pen bruksstand", altså mest mulig original - eller å oppgradere/omdefinere den til dagligsykkel.

Jeg valgte sistnevnte da jeg skulle få nytt liv i den gamle Peugeoten (Galibier 12-girs) jeg hadde hatt stående og vansmekte de siste åra. Jeg hadde overskudd fra oppgradering av en annen sykkel, og hadde dermed hjul med 9-delt kassett og Tiagra fram-/bakgir liggende til overs. Kombinert med nye girvaiere/strømper og nytt kjede blei sykkelen fin som ny sånn bruksmessig. Jeg kom aldri så langt som til å gjøre noe med bremsene - men det regner jeg med at sykkelbudet (!) som kjøpte sykkelen av meg, ordna da han tok siste finish på den.

Når det er sagt - jeg kjøpte Galibieren brukt (hittegodsauksjon) i 1999, og brukte den ganske så mye i nesten ti år før den blei parkert. Da brukte jeg den i originaltilstand (kun bytta ut bakhjulet fordi det originale var ødelagt). Så disse gamle stålracerne funker fint som de er, så lenge vedlikeholdet foretas skikkelig.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1271824 30/09/2011 08:00
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Artig. Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med girene. Den virker jo solid, tight og fin, og hjulene triller godt. Dekkene virker noe tørre og harde, så de må nok kanskje byttes. Lurer faktisk på om det er pariserdekk på den.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1273489 03/10/2011 14:20
Bull Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: space
Artig. Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe med girene. Den virker jo solid, tight og fin, og hjulene triller godt. Dekkene virker noe tørre og harde, så de må nok kanskje byttes. Lurer faktisk på om det er pariserdekk på den.

Ut fra bildene, vil jeg si et "definitivt kanskje" i forhold til dekktype. Om du prøver å trekke fingrene mellom dekk-kant og felg, finner du det raskt ut. Men det er nok uansett en stor fordel å bytte ut dekka, om de er mange år gamle.

Det som nok også bør byttes ut om det er en del år gammalt, er bremseklossene. Gummi blir hardt, og funker da dårlig. Om gir- og bremsevaiere er gamle, bør du nok vurdere skifte av de også. Det koster lite, men gir god effekt.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1276636 09/10/2011 05:58
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Først av alt: Flott sykkel!

Mykje rart på dette forumet. Folk vil ha deg til å tru at du må byte ut alle komponentar for å kunne bruke sykkelen - det er det verste våset eg har sett på ei stund. Eg har ein Peugeot frå 1980, ein Schrøder frå 1972 og ein Monark frå 1961 og alle er fullgode kvardagssyklar. Dessutan har eg sykla Københamn-Berlin på ein tandem frå 1978, just saying.

Friksjonsgir på stanga vener du deg til. Når du kan det, kan du skifte fortare og meir presist enn det nymotens klikkeskrammelet.

Sykkelen din er frå ein stad mellom 1979 og 1982, det var då Peugeot nytta dei dekalane der (ref. http://retropeugeot.com/).

Peugeot-modellane med tre Reynolds-røyr i ramma heitte PV-10, PS-10 eller PK-10. Somme tider slang dei på ein N for modellar med alternative hjul.

Dette er ikkje Peugeot's toppmodell, men heller ikkje langt i frå. Tre av rammerøyra er kongegode Reynolds 531, resten er vanleg stål. Bakgiret, Simplex SX410, er ein kongemodell. Kranken er bra, og bremsehendlane er dei same som på min toppmodell (PY-10, den Thevenet vann touren på i 1974 og 1977).

Dei einaste eg ikkje fattar er Huret-framgiret. Det er eg nesten sikker på at ikkje er originalt, hadde du Simplex bak hadde du det foran òg.

Bremsane er etter alt å døme Mafac Competition eller noko slikt. Koolstop lagar refill-bremsegummi for alle Mafac-bremsar med senterdrag, sjå her: http://www.koolstop.eu/index.php?id=63&L=1. Koolstop gjer bremsane dine like gode som moderne greier. Og rett opp klossane! No ser dei heilt skeive ut sett framfrå.

Det er opp til deg kor god denne flotte sykkelen vert å sykle på. Demonterer du alt og smører / inspiserer kulelagra, byter vaierar og oljar opp vaierstrømpene, fininstiller gira + skifter til Koolstop bremsegummi vert det supert. Tenkjer du at dette berre skal vere ein skranglesykkel som skal frakte deg til pub og jobb vert det heilt jævleg.

Takk for bileta!

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: VeloBrox] #1276645 09/10/2011 06:39
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: VeloBrox
Mykje rart på dette forumet. Folk vil ha deg til å tru at du må byte ut alle komponentar for å kunne bruke sykkelen - det er det verste våset eg har sett på ei stund.

Rart svar. Én (1) person svarte at han kunne vurdere å modernisere sykkelen mens alle andre skrev som deg, at han ikke burde skifte mer enn muligens bremsegummi og vaiere. Så du ser ut til å være litt overfølsom for vås. ICON_WINK

Ellers var ditt innlegg informativt og bra! ICON_SMILE

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1276907 09/10/2011 18:56
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Sorry, råda var gode, men tonen frå fleire var at valet stod mellom original kurisotet eller modernisert kvardagssykkel. Eg går for original kvardagssykkel!

Takk for gode ord - Peugeot kan eg litt om, det same med gamle norske og svenske syklar og ganske mykje om Suntour-komponentar. Elles er eg blank!

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1276918 09/10/2011 19:13
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Ps: Om du ikkje orkar pusse opp / ikkje likar sykkelen, @space, tek eg gjerne over!

Bonustips: Du kan installere girvekslarar på enda av bukkehornsstyret meg enkle grep. Du må ta av girvekslarane og montere desse der dei sat: http://www.sjscycles.co.uk/shimano-alloy...sters-prod5511/

Så må du finne nokre "bar-end shifters" og montere der pluggen på enda av styret plar sitje. Finn du ikkje det, kan du montere vekslarane du har i desse (dyrt!): http://www.rivbike.com/product-p/sh13.htm.

Installasjonsveileiing finn du på youtube.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277262 10/10/2011 14:20
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Oi! Her har det skjedd litt. Artig å få mer detaljer om sykkelen!

Bremsene er slitt helt feil ja, og har også satt litt merker på gummien på fremhjulet. Jeg mistenker at det ikke har sittet rett i sporet sitt i gaffelen. Jeg rettet dette når jeg gikk over den kjapt for å se om den i det hele tatt trillet.

Sykkelen står fortsatt hos svigers, men det kommer nok flere og bedre bilder etter hvert, bare jeg får den hjem.

VeloBrox: Hva ville du gjort med lakken? Beholdt den ripete, hakkete, avskalet og original, eller pusset ned og lakkert i ny og frisk farge?

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277526 11/10/2011 02:44
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Ikkje så lett å sjå ut frå bileta nøyaktig kor stygg lakken er (ser fin ut for meg, men kven har ikkje feilvurdert lakk ut i frå ei finn-annonse?)

Mi eiga og alle eg kjenner si erfaring med lakkering er at det er ekstremt vanskeleg å få til ei bra omlakkering utan å betale profesjonelle for det. Gjer du forarbeidet skikkeleg og sprayer ti strøk kan finishen verte fin, men sidan du i motsetning til profesjonelle ikkje har eit varmekammer å bake malinga i, vil lakken halde seg mjuk og skalle av raskt. Lakkeringsverkstader tek gjerne 1000,- og opp for å lakke ei ramme.

Duplicolor får du mange stader i Noreg, t.d. Billakkspesialisten i Oslo. Dei lagar ein spraylakk til motorblokkar som folk seier held betre, men enno ikkje på langt nær så godt som originallakken. Eg har ikkje prøvd han sjølv, berre lytta til andre. Anna lakk frå Duplicolor likar eg godt.

Når eg gjer sånt slipar eg nesten aldri vekk all originallakken. Eg berre tørkar ramma i avfettingsmiddel, røffar opp lakken med våtslipepapir så den nye lakken får feste og sprayar oppå det. Slipar du ned til metallet forsvinn rustvernet slik at den nye lakken fort kan boble opp og renne oransjt.

Dei fleste som omlakkerer syklar veit ikkje kor fin gamal lakk kan verte med ein god, kjemisk lakkrens. Radglans er best, men er vanskeleg å få tak i. Turtlewax lakkrens er grei, men kan gjere svart lakk noko grå. Berre gni lakkrensen inn, la tørke til ei kvit hinne og polér godt av med polérgarn. Prøv det først.

Til krom nyttar eg Autosol (finst på bensinstasjonar) og litt messingull. Stålull om rusten er ille. Forbløffande kor mykje rust ein kan få bort. Hadde eitt sett heilt oransje skjermar som eg no kan spegle meg i.

Til svart gummi og plast kan du bruke Autoglym.

Lukke til!

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277562 11/10/2011 06:42
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for gode råd!

Jeg starter nok med å demontere, vaske og rense, i tillegg til å gå over all krom med autosol. Så får jeg se hvor jeg tar det derfra.

Det kan godt hende den ikke ser så aller verst ut etter litt pleie av originallakken.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277571 11/10/2011 06:55
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
De fleste er enige om at gamle klassikere ikke skal lakkes om.
Litt rust, hakk, riper og bulker, gjør ikke sykkelen noe dårligere - det er bare med på å understreke at du triller rundt med original vare.
Vask og rens - sykle og vær glad ICON_SMILE

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277652 11/10/2011 09:39
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
@Space: Kult! Støttar dette prosjektet 100 prosent. Sorry for å lekse slik opp - eg visste ikkje kor mykje erfaring du har med lakkering, og lakkering er det eg sjølv tykkjer er vanskelegast.

Post bilete av prosessen! Gler meg til å sjå. Kor er du i landet, forresten? Her i Oslo har Erling i Eiriks gate sykkelverkstad mange delar til gamle racerar, om du treng reserve.

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1277876 11/10/2011 14:57
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Kult! Holder til i Oslo, så da er jo det et godt tips om noe skulle dukke opp ICON_SMILE

Pedalene er forresten av typen til å tre skoa inni, med rem over. Vet ikke helt hva jeg gjør med de. Kanskje jeg demonterer bøylen, for de subber jo nesten bakken om jeg sykler med pedalene "opp-ned".

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1278863 12/10/2011 22:36
V
VeloBrox Offline
Fersking
Fersking
V
Nei, ein skal jo gjerne ha foten inne i bøyla...

Ganske sweet når ein er van med det - reima skal ikkje vere så stram at du ikkje får foten ut når du må.

Kan du gje meg klipsa og reimane om du ikkje vil ha dei?

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1285108 23/10/2011 19:47
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
I dag har jeg startet litt på sykkelen. Styret og framfelgen har fått seg en liten rens i dag. Jeg lar bildene snakke:

Styre før:

Styre 50/50 (men trenger enda mer pleie):

Hva er korrekt farge på styretapen her egentlig? Må bytte ut den som står på nå.

Felg 50/50:

Felg, nav og gaffel:

Pedal (Har ikke gjort noe med de ennå):

Setet (noe slitent):

Til slutt hele sykkelen slik den fremstår nå (MYE gjenstår):

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1285151 23/10/2011 21:05
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Et spørsmål: Hvilke deler er det egentlig som skal skinne her?

Er egentlig krankarmene blank krom, og hva med girhendlene og bremsehåndtak/bremser og tannhjul?

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1940989 31/03/2015 21:46
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Mange store planer men lite ble gjort.

Barn ble født, flytting gjennomført, og mye annet fint å skylde på!

Raceren står nå hvertfall i min egen garasje nå, og sesongen nærmer seg.

Noen spørsmål, både nye og gamle:

-Er disse felgene slik at jeg MÅ ha tubeless dekk?
Hvor finner jeg i så fall noen relativt billige? Dette er kun for kos.

-Skal virkelig kabelføringen være så lang? Har sett lignende på et par googlebilder også.

-Spørsmålet fra forrige post. Hva skal egentlig være skinnende krom, og hva skal være matt?

Redigert av space; 31/03/2015 22:16.
Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1941067 01/04/2015 11:45
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Tubelessdekk var vel ikke noe en brukte på den tiden den sykkelen er fra. Enten er det vel kanttråddekk, eller så er det tubulardekk (dekk med innsydd slange).

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: Mr.Jacobsen] #1941075 01/04/2015 12:12
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har en meget pen Peugeot PK10 fra 1981 hengende i garasjen. Har til og med garantikort og kvittering! ICON_SMILE

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1941078 01/04/2015 12:38
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig

Noen spørsmål, både nye og gamle:

-Er disse felgene slik at jeg MÅ ha tubeless dekk?
Hvor finner jeg i så fall noen relativt billige? Dette er kun for kos.

-Skal virkelig kabelføringen være så lang? Har sett lignende på et par googlebilder også.

-Spørsmålet fra forrige post. Hva skal egentlig være skinnende krom, og hva skal være matt?

Pariserdekk må nok til ja, men det trenger ikke bli så veldig dyrt. Disse f.eks:http://bikeshop.no/Sykkel/Komponenter/Dekk/slanger/Dekk-racer-pariser/Vittoria/Vittoria-Rally-23x700-pariser-Dekk-Sort-beige-700x23-220-TPI-310-gr-limVI001481-p0000000031

På sykler av den generasjonen kan det se sånn ut, har sett de samme bildene.
Bytt alle kabler og strømper, det er noe av det viktigste for at funksjon skal oppleves mykt og sømløst.

Kranken din er av aluminium og vil derfor ikke kunne holde seg så blank som krom. Du kan polere den opp med autosol til fin glans, men overtid vil den mattes da alu reagerer med oksygen og på ny vil bli grå. Å opprettholde maks blankhet krever gjentatt polering.

Redigert av Espen E; 01/04/2015 12:40.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1941139 01/04/2015 19:18
S
space Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ja, var pariserdekk jeg tenkte på. Har sett på de Vittoriadekkene, og også den billigste continentalvarianten.
Må lære meg noe nytt da ICON_SMILE er det tape en bruker nå om dagen, ikke lim?

Skal prøve å få gått over den skikkelig. Kommer til å poste bilder.

Egentlig burde kanskje denne ligget under "årgangskategorien".

Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: space] #1941141 01/04/2015 19:22
gare Offline
More than words
More than words
Ja, var pariserdekk jeg tenkte på. Har sett på de Vittoriadekkene, og også den billigste continentalvarianten.
Må lære meg noe nytt da ICON_SMILE er det tape en bruker nå om dagen, ikke lim?

Skal prøve å få gått over den skikkelig. Kommer til å poste bilder.

Egentlig burde kanskje denne ligget under "årgangskategorien".

Menn bruker lim!
Alt annet enn bruk av Vittoria Mastik vil bli sett ned på og åpenlyst ledd av ICON_WINK

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Har fått en gammel Peugeot [Re: gare] #1941142 01/04/2015 19:30
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare

Menn bruker lim!
Alt annet enn bruk av Vittoria Mastik vil bli sett ned på og åpenlyst ledd av ICON_WINK

MÅ bare kommentere dette. Skulle skifte tubulardekk i Italia (Bolzano-området) for et par år siden. Hadde valget mellom lim og tape, og butikken anbefalte tape. De sa at 90% av alle tubulardekk de monterte ble limt med tape. Jeg er klar over motforestillingene mot tape, bl.a. større rullemotstand, men tape har mange fordeler: Dekket er "limt" og kan brukes umiddelbart, uten søl. Lett å få dekket helt rett montert.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå