Cern og lysets hastighet.
|
Re: Cern og lysets hastighet.
[Re: Buoyen]
25/09/2011 00:09
|
stiING
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Noen har visst ikke glemt alt i fra Exphil... Dette forumet imponerer meg stadig. Framstillingsevnen, mengden kunnskap folk besitter og viljen til å videreutvikle ideer er fantastisk! <3
|
|
|
25/09/2011 06:56
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
@stilNG Akkurat som jeg skulle ha sagt det selv. Vil påstå at dette forumet framstår en del hakk sakligere, mer kunnskapsrik og mer høflig enn de fleste andre fora i Norge.
Fortsett slik folkens:-)
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: M@rtin]
25/09/2011 08:43
|
perbl
More than words
|
More than words
I tillegg knytter jeg tro opp mot en noe mer dogmatisk tilnærming. Det er gjerne knyttet en motivasjon til at man vil tro på det budskapet man tror på, det er ikke et budskap man nødvendigvis er villig til å kaste på sjøen uten videre.
Enten dette gjelder religion, kailler fra Snåsa eller politiske dogmer, tror jeg de ivrigste trosfellene vil gjøre mye før de er villige til å endre oppfatning sammenlignet med en (ideelt anlagt) vitenskapsmann som må være villig til å endre oppfatning på en femøring hvis en serie observasjoner er konklusive nok til å forkaste det han tidligere har antatt som sannheten.
Det at det også innen vitenskapelige kretser finnes nok av folk som legger mye energi i å fremme sitt standpunkt uten å nødvendigvis være riktig motivert for det er en annen diskusjon.
Per B.
|
|
|
[Re: pinwiz]
25/09/2011 09:08
|
Dan
More than words
|
More than words
Vår forestilling om at tidligere tiders vitenskap konkluderte med at jorda var flat er,ifølge noe jeg hørte på P2,ganske unøyaktig. Det er selvfølgelig riktig, akkurat som heliosentrismen kom og gikk og kom igjen avhengig av hvilke maktsyke ignoranter som bestemte hva folk skulle tro.
|
|
|
[Re: GeirK]
25/09/2011 09:46
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det var min drøm da jeg leste til eksamen i 3FY at noen i hvit frakk skulle annonsere at alt vi har trodd, bare er tull og at vi må starte på nytt. Paradigmeskifter foregår i vitenskapen hele tiden. Det meste mennesker har trodd på har vist seg å være tull etter en stund  I følge Heisenbergs usikkerhets prinsipp kan vi ikke samtidig vite et objekts posisisjon i tid og rom. Slik jeg husker det sier Heisenberg at jo mer nøyaktig man er i stand til å måle farten til en subatomær partikkel, jo mer usikker blir man/mindre nøyaktige måleverdier får man angående lokasjonen. Forstår at dette er et resultat av at man jobber med sannsynligheter i kvantefysikken: The Copenhagen interpretation is one of the earliest and most commonly taught interpretations of quantum mechanics.[1] It holds that quantum mechanics does not yield a description of an objective reality but deals only with probabilities of observing, or measuring, various aspects of energy quanta, entities which fit neither the classical idea of particles nor the classical idea of waves. According to the interpretation, the act of measurement causes the set of probabilities to immediately and randomly assume only one of the possible values.
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
25/09/2011 10:30
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Og han inntok en mer pragmatisk holdning der man på et vis gir opp jakten på sannheten og erstatter denne med hypoteser som til enhver tid presenterer den mest overbevisende forklaringen. Som kan bli avløst den dagen man finner på en bedre og mer omfattende forklaring enn den forrige. Eller vi kan bruke flere forklaringer samtidig. Som at lys kan bli forklart som både partikler og bølger.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
25/09/2011 10:53
|
olganga
Ivrig
|
Ivrig
"We don't allow faster than light neutrinos in here" said the bartender. A neutrino walks into a bar.
Ole
"Utrolig kastearm på disse veganerne"
|
|
|
[Re: jrm]
25/09/2011 11:08
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Heisenberg sier vel at du får vite når en partikkel er (et sted), eller hvor den er, men ikke samtidig.
Hæ? Heisenberg sier jo at du ikke kan vite simultant hastighet og posisjon til partikkelen. c er ingen konstant i dette tilfellet bare hastigheten til partikkelen til et bestemt tid. Nå har jeg blitt nødt til å friske opp gamle kunnskaper her, og det er jo kult, takk for det;-) Ser ut til hukommelsen min har sviktet litt, men din påstand er heller ikke helt korrekt: Heisenbergs usikkerhetsprinsipp sier at du ikke kan observere et objekt presist i tid eller sted, samtidig som du presist måler dets momentum, eller motsatt. Momentum er jo som kjent produktet av objektets masse og fart.Derfor har vi flere muligheter, feks at prinsippet forteller oss enten når et objekt med kjent fart vil være et sted, eller hvor tungt det er. Så for at du får enten vite hvor partikkelen befinner seg eller hvor fort den går skal stemme må vi altså vite partikkelens masse og når den eksisterer. Det jeg ikke skjønner, eller klarer å begripe, er hvordan vi kan operere kvantefysisk med enheten m/s, som operer både med tid og sted samtidig. Kanskje det er åpenlyst for dere andre, eller er enheten så inprentet at det er vanskelig å tvile på sannhetsgehalten? c, lysets hastighet, er forresten en konstant, 299,792,458m/s Hei, jeg mener ikke å være ekkel mot deg men jeg ser at du åpenbart sliter med en del grunnleggende konsepter i fysikk. Jeg har ikke snakket om lysets hastighet men om partikkelens hastighet(lysets hastighet i vakuum er selvfølgelig konstant). Når jeg underviste på universitetet om heisenberg prinsippet pleide jeg å si til studentene at det var som å ha en defekt GPS som enten viste hvor du var eller hvor fort du kjørte Det er slik det må bli i online-diskusjoner. Når Per Degn diskuterer mot Erasmus Montanus, må man ty til referanser om autoritet og karakteristikker av opponenten sin kunnskap, dersom man er opptatt av å skulle framstå ovenfor resten som den som har rett. Resten av oss har ingen forutsetninger for å vite, derfor bruker vi referanser til autoritet som sannhetsbevis. Det er vel slik hjernen fungerer. Men en bivirkning er at man kan virke litt infam eller ekkel. Selv om man ikke har noen intensjon eller ønske om å være det i det hele tatt.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
25/09/2011 11:10
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Og han inntok en mer pragmatisk holdning der man på et vis gir opp jakten på sannheten og erstatter denne med hypoteser som til enhver tid presenterer den mest overbevisende forklaringen. Som kan bli avløst den dagen man finner på en bedre og mer omfattende forklaring enn den forrige. Eller vi kan bruke flere forklaringer samtidig. Som at lys kan bli forklart som både partikler og bølger. Tror poenget til M@rtin (eller Kuhn) var en slags eksistensiell skepsis til sannhet, og en analytisk tilnærming til hvordan sannheter oppstår, uansett om en forklaring utvides eller bare erstattes.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: olganga]
25/09/2011 12:21
|
Dan
More than words
|
More than words
"We don't allow faster than light neutrinos in here" said the bartender. A neutrino walks into a bar. Endelig skriver noen noe fornuftig i denne tråden.
|
|
|
[Re: Dan]
25/09/2011 12:24
|
gare
More than words
|
More than words
A Higgs-Boson walks into a church, the priest says "We don't allow Higgs-Bosons in here.". The Higgs-Boson says "But without me how can you have mass?"
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
25/09/2011 13:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Og han inntok en mer pragmatisk holdning der man på et vis gir opp jakten på sannheten og erstatter denne med hypoteser som til enhver tid presenterer den mest overbevisende forklaringen. Som kan bli avløst den dagen man finner på en bedre og mer omfattende forklaring enn den forrige. Eller vi kan bruke flere forklaringer samtidig. Som at lys kan bli forklart som både partikler og bølger. Det kan tenkes. Nå dævva Kuhn i 1996 så hva han eventuelt ville ha sagt om disse samtidige forklaringene på samme fenomen innenfor ett og samme paradigme forblir antageligvis i det uvisse. Kanskje ville han ha foreslått å undersøke begge forklaringene med hensyn til nøyaktighet, omfang og forutsigbarhet og velge den forklaringen som scorer høyest på slike faktorer. I ett av de siste intervjuene han ga, uttrykket han igjen at i all fall flere helhetlige forklaringsmodeller/paradigmer ikke kunne eksistere samtidig innenfor naturvitenskapene. Når et paradigme vrakes til fordel for et annet, fordi sistnevnte klarer å forklare bedre og forutsi mer nøyaktig (som var tilfellet med teoriene til Kopernikus, Newton, Lavoisier og Einstein), så har dette altså hittil skjedd kun i naturvitenskapene, ifølge Kuhn. Samfunns- og humanvitenskapene var ennå så umodne at man ikke hadde klart å etablere og bli enige om et rådende paradigme, der fantes det ennå en "flerparadigmatisk" tilstand uten at ett paradigme hadde slått gjennom. Så når et nytt paradigme var etablert innenfor naturvitenskapene, skjedde dette fordi vitenskapsfolket rett og slett også hadde blitt enig om at denne forklaringsmodellen var den hittil beste, slik at man på denne måten kunne utelukke flere ulike forklaringsmodeller samtidig. Martin
|
|
|
[Re: jrm]
25/09/2011 14:05
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Når du velger en såpass nedlatende tone kan du jo samtidig passe på at du ikke sier det er enten posisjon eller hastighet, men at jo mer nøyaktig den ene bestemmes, jo mindre nøyaktig kan den andre bestemmes. (Bestemmes som i f.eks. måles.)
Redigert av oyvin; 25/09/2011 14:06. Rediger grunn: stavefeil
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
25/09/2011 17:31
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
For å komme tilbake til saken antyder disse funnene at relativitetsteorien kan ha sine begrensninger, akkurat som Newtons teori fortsatt er gyldig i de aller fleste dagligdagse tilfeller, men sliter i "spesielle" situasjoner.
Skal bli spennende å se de ulike forklaringsmodeller hvis dette viser seg å stemme. CERN har brukt tre år på å gå ut med dette, så jeg regner med at de har undersøkt grundig. Likevel er dette så grunnleggende sensasjonelt at de ber andre om hjelp.
En modell er jo at disse er takyonske nøytrinoer, som er teoretisk forutsagt å kunne ga fortere enn lyset. Uansett tror jeg minst en av forklaringene inneholder "bevis" for flere dimensjoner.
Som sagt, skal bli spennende de neste dagene.
Redigert av anonymous5; 25/09/2011 17:52.
Anonym5
|
|
|
25/09/2011 17:52
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Dette er utrolig gøy - det er rett og slett endeløst fascinerende med fysikk.
Det man dog aldri må glemme er at våre teorier kun er modeller for å putte ting inn i et begrepsapparat som gjør at vi som mennesker kan forestille oss hvordan verden funker.
Når vi sier at lys er både partikler og bølger samtidig betyr det bare at en modell som sier at lys (og forsåvidt alle andre partikler, med tilstrekkelig energi vil også et menneske være både bølger og partikkel samtidig) er bølger gir veldig gode beskrivelser i gitte situasjoner. I andre situasjoner gir det bedre resultater å beskrive det som partikler, men dette er kun modeller.
Lys "er" verken bølger eller partikler! Vi har ingen anelse hva lys "er".
|
|
|
25/09/2011 18:32
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Vitenskap er mer enn bare empiriske data.
Martin
Appapp! Slike tanker kan lede til diskusjon om høytalerkabler! Magic is just science that we don't understand yet; Arthur C. Clarke.
|
|
|
25/09/2011 19:20
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Var de ikke oppe i rundt 10 x lysets hastighet i Star Wars? Eller husker jeg feil?
Jeg husket feil -var 10 - 100 millioner ganger lysets hastighet
Redigert av KTL; 25/09/2011 19:29. Rediger grunn: hastighetsøkning
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
26/09/2011 10:17
|
satyv
Avhengig
|
Avhengig
Fra klassikeren "Spaceballs"
"Colonel Sandurz: Prepair ship for light speed. Dark Helmet: No, no, no. Light speed is too slow. Colonel Sandurz: Light speed is too slow? Dark Helmet: Yes. We're gonna have go right to... ludicrous speed!"
"I never apologize. I'm sorry, but that's just the way I am."
Homer Simpson
|
|
|
[Re: satyv]
26/09/2011 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis vi skal spore av litt i filosofiens navn, la oss leke oss litt med store tall.
Antall forskjellige bilder som jeg kan ta med mitt Canon 30D er 4096^8185344. Det er et uhorvelig stort tall, men et endelig tall. Dersom en fikk en datamaskin til å skrive ut alle bildene som er mulige (det er bare å starte med 0x001, 0x000, 0x000,..,0x000 og så øke etter hvert) ville man ende opp med helt gjenkjennelige kopier av alle bilder som er tegnet, fotografert og malt til nå, og som kommer til å være tegnet, fotografert og malt i all fremtid, samt alle mulige og umulige hendelser som kan observeres med det menneskelige øyet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/09/2011 11:25
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Antall forskjellige bilder som jeg kan ta med mitt Canon 30D er 4096^8185344. Neppe. Det er ikke nok energi i universet til å lade batteriene så mange ganger. (Men jeg tar poenget ditt.)
Anonym5
|
|
|
26/09/2011 11:33
|
Loki
Besatt
|
Besatt
samt alle mulige og umulige hendelser som kan observeres med det menneskelige øyet. Er det mulig? Er det ikke uendelige mange farger i spektret?
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: anonym5]
26/09/2011 11:41
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Antall forskjellige bilder som jeg kan ta med mitt Canon 30D er 4096^8185344. Neppe. Det er ikke nok energi i universet til å lade batteriene så mange ganger. Jo da, nå som vi kan øke hastigheten utover den skammelige fartsgrensen på 1c vi måtte forholde oss til tidligere har vi masse "ny energi".
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: anonym5]
26/09/2011 11:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
Antall forskjellige bilder som jeg kan ta med mitt Canon 30D er 4096^8185344. Neppe. Det er ikke nok energi i universet til å lade batteriene så mange ganger. Energien blir ikke brukt opp, så det blir jo kun et spørsmål om hvor lang tid man bruker på tilstrekkelig antall ladinger. Geir kan sikkert regne ut det også, basert på ladetid og antall bilder per lading.
|
|
|
[Re: EgilS]
26/09/2011 11:53
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Energien blir ikke brukt opp, så det blir jo kun et spørsmål om hvor lang tid man bruker på tilstrekkelig antall ladinger. Jeg legger meg flat og graver meg ned i en ny dimensjon, som jeg deler med CERNs nøytrinoer...
Anonym5
|
|
|
[Re: Loki]
26/09/2011 13:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Er det mulig? Er det ikke uendelige mange farger i spektret?
Jo, men øyet vårt klarer ikke å skille nyanser som ligger svært nær hverandre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/09/2011 21:16
|
Gøss
Entusiast
|
Entusiast
Dress me up in stitches.