Har lenge hatt ønske om å prøve ut cyclocross, og nå begynner ønsket å materialisere seg. Tiltenkt bruksområde for cx har vært treningsturer langs asfalt med innslag av grus, jobbsykling og kanskje en og annen snill stitur.
Bygging av sykkel har sin egen sjarm, så løse rammer har vært prioritet. Har vært innom tanken på både Singular Peregrine, Lynskey Cooper cx, Surly Cross Check, og selvsagt den som har gitt navn til tråden. I tillegg kommer løs og fast synsing om en del andre.
Peregrine er den som kanskje var estetisk mest tiltalende, men geometrien vil dessverre ikke funke for meg. I den lille størrelsen jeg behøver vil standover bli for høy (den kommer i en str mindre, men har da kun plass til 32mm dekk).
Lynskey er selvsagt det dyreste alternativet, men var ikke tilgjengelig på 4-6 uker. Jeg er utålmodig når jeg først bestemmer meg for å sette i gang, så dette passet dårlig. Jeg sparer også en god del på å velge en stålramme der gaffel er inkludert til en relativt grei pris.
Cross-Check utgikk fordi jeg etter vurdering frem og tilbake kom frem til at jeg ønsket skivebrems. Canti er penere, men til snødekte Tromsøbakker kan sikkert skive være greit.
Så da ble det altså
Vassago Fisticuff . Tror den skal kunne funke bra til den tenkte bruken. Fant en ramme i str 50, og den er for øyeblikket på tur over dammen. 50 gir ca 52cm TT, tror det skal fungere fint for meg. Et særpreg på ramma er det korte styrerøret, og i den lille størrelsen blir det selvsagt veldig kort. Får håpe jeg slipper en kjempestack under styret for å finne en ok sittestilling.
Av komponenter har jeg noen ideer.
-Bakkekontakt skal besørges av Hope Hoops med Pro2 på Crest. Tror det skal fungere med minimum 35mm dekk.
-Jeg vil prøve cross-spesifikk krank med 36-46
-BB7 skivebremser
-Skikkelig skjermer til vinterbruk
-SRAM Apex bakgir. Kan ta opp til 32 kassett. Er det andre landeveisgir som kan dette? Har ikke så god oversikt da jeg ikke har racer. Dette gir jo også visse føringer for de andre girkomponentene.
Ellers blir det en fin blanding uten å gå for de dyreste alternativene. Ramma er brun og har sett bilder av den matchet med svart all over. Synes det ser ganske bra ut, så går nok for det.
Kom gjerne med synspunkter på komponentvalg osv.