Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Hvordan spise for å holde vekten fremover?

Hvordan spise for å holde vekten fremover? #1265864 21/09/2011 10:19
shibby Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei!

Nå som sykkelsesongen nærmer seg slutten, og skolen begynner å bli mer krevende ønsker jeg å holde vekta. Jeg trener ca 6-8 timer fra sesongslutt og utover vinteren.

Jeg er altfor glad i søtt, og bør derfor spise noe som gir meg jevnt blodsukker og ikke trigger søtsuget.

Jeg er 183 høy og går fra 75-78 kg. Hvordan bør jeg spise?

Jeg tenker noe i denne retningen:
Frokost:
4 wasa havre med egg

Lunsj:
Herbalife formula 1 shake

Mellommåltid:
eple/pære og hva?

Middag(spiser ofte middag sent):
mye grønnsaker og mager kjøtt.

Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1265880 21/09/2011 10:35
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sjekk ut denne: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Den gir deg et cirka-tall for hvor mange kalorier du bør ha. Det å regne ut hvor mye man spiser er enkel hoderegning etter litt trening.

Spis tradisjonelt sunn mat (grove produkter, kjøtt, frukt og grønnsaker) som ligger i nærheten av din BMR.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1265905 21/09/2011 11:04
A
Adundas Offline
Fersking
Fersking
A
diett.no

Legg inn vekt, høyde, alder, mål osv.

Greit verktøy for en periode, men man går fort lei.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1265927 21/09/2011 11:53
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Kutt raske karbohydrater.

Nå begynner forskerne endelig og skjønne at vektnedgang er mer enn bare kalorier ut vs. kalorier inn

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: tommygutt] #1265966 21/09/2011 12:49
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: tommygutt
Nå begynner forskerne endelig og skjønne at vektnedgang er mer enn bare kalorier ut vs. kalorier inn

Det er det ikke. Like mye inn som ut = vekta står i ro.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1265967 21/09/2011 12:50
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: shibby
Jeg tenker noe i denne retningen:
Frokost:
4 wasa havre med egg

Lunsj:
Herbalife formula 1 shake

Mellommåltid:
eple/pære og hva?

Middag(spiser ofte middag sent):
mye grønnsaker og mager kjøtt.

Kan jo umulig bli særlig feit av dette..
Var ikke mye.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1265977 21/09/2011 13:00
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Kriss

Ikke nødvendigvis nei

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1265983 21/09/2011 13:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Like mye energi tatt opp som brukt opp = uendret vekt +/- væskebalanse/binding..?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: tommygutt] #1265984 21/09/2011 13:07
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Ikke nødvendigvis nei

Jo. Tror ikke det er mange som er enige med deg om at man kan gå ned i vekt hvis man spiser mer enn man forbruker (i energi altså).

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: tommygutt] #1265985 21/09/2011 13:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ikke nødvendigvis nei

Forklar.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: tommygutt] #1265987 21/09/2011 13:10
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Ikke nødvendigvis nei

Jo.
Hvis det kan spises flere kalorier med en type kosthold går det mere ut også hvis vekten skal holdes stabil.
Om det forbrennes på normalt vis eller om eventuelle overskudd av noe slag f.eks. svettes ut, pisses ut eller drites ut så kommer det ut.
Gjør det ikke det legger man på seg.
Kommer det mere inn enn ut legger man på seg.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: tommygutt] #1266038 21/09/2011 14:28
sverreb Offline
Besatt
Besatt

Ikke nødvendigvis nei

Jo det gjør det nok, men i praksis så vil forskjellige typer kosthold endre metthetsfølelse og hvor lenge denne varer, som i sin tur påvirker hvor mye man spiser.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: sverreb] #1266046 21/09/2011 14:40
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: sverreb

Ikke nødvendigvis nei

Jo det gjør det nok, men i praksis så vil forskjellige typer kosthold endre metthetsfølelse og hvor lenge denne varer, som i sin tur påvirker hvor mye man spiser.

En av mine kjepphester er at energi-inntak kontra energi-forbruk er en så stor variabel at det ikke går an å generalisere.

Det er helt korrekt at energien man tar opp fra maten må være lik eller mindre enn energien man bruker for å ikke gå opp i vekt.

Men jeg tør påstå at kroppens evne til å ta opp energi fra maten varierer veldig fra person til person. Mye kommer ut av kroppen igjen i form av avføring, urin og svette. I tillegg er jeg overbevist om at vi også benytter energien forskjellig. Mens én person kan sykle 30 minutter på 200 kalorier kan en annen person klare 60 minutter på de samme 200 kaloriene.

Derfor mener jeg at alt av tommelfingelregler basert på de få konstantene man har blir helt feilaktig for alle som har et energiforbruksmønster som avviker fra det som er normalt. De som har et normalt energiforbruksmønster trenger ikke å tenke på disse tommelfingerreglene og dermed er de etter min mening nytteløse.

For suksessfull vekt-kontroll/-reduksjon tror jeg hvert enkelt case må analyseres både fysiologisk, statistisk og mentalt og tilpasses deretter.

Så ja, det er korrekt at vekten reguleres ved å justere inntaket av energi i forhold til forbruket. Men hvordan kan vi klare beregne et korrekt inntak?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1266066 21/09/2011 15:19
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Helt enig med raskall!

For øvrig tror jeg denne tråden kan bli lang ICON_WINK

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Raskall] #1266071 21/09/2011 15:25
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Raskall
Men hvordan kan vi klare beregne et korrekt inntak?
Jeg veier meg. Går vekta opp må jeg putte mindre inn.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1266080 21/09/2011 15:39
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig

Haha, støtter den ICON_TONGUE yes

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Raskall] #1266104 21/09/2011 16:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men jeg tør påstå at kroppens evne til å ta opp energi fra maten varierer veldig fra person til person. Mye kommer ut av kroppen igjen i form av avføring, urin og svette.

Det har jeg vondt for å tro. Hvilke energibærende forbindelser inneholder svette og urin?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1266107 21/09/2011 16:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nemlig. Hvis du kjører en ukjent bil, hvordan vet du hvor mye du skal dreie på rattet i svingene?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1266110 21/09/2011 16:22
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Det er sikkert forskjeller fra person til person. Men for hver enkelt av oss blir det kalorier inn - forbruk = opp/ned i vekt.

Jeg blir helt svett når 5 av top-10-titlene på bestselgerliste er "lavkarbo". Hvor "dumme" er Oladunk egentlig? Det virker som vi er en befolkning på leting er en "kvikkfiks". Minner meg litt om da "alle" skulle være med på pyramidespill på 80-tallet.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1266120 21/09/2011 16:30
PålGnål Offline
Veteran
Veteran

Prøv ketolyse dietten. Da vil du fort finne ut at kalori inn - kalori ut ikke stemmer.

Frokost: Pakke bacon stekt i skikkelig smør. 2 Egg.
Mellommåltid: En skikkelig god bit med Brie ost, litt nøtter uten salt.

Lunch: "Inger's" lavkarbo-brød med smør(bruk ostehøvel for fine tykke skiver) masse ost og masse kjøttpålegg og salat. Gjerne en god klatt seterrømme på toppen. 2-3 skiver brød.

Mellommåltid: Bierbanger, Whiskeypølse, Hot Amigo eller Carambapølse. Koster 20 spenn og er supergode.

Middag: Kyllingfilet stekt i masse smør, salat, grønnsaker (som vokser over bakken) rømme, fløte, majones. GJerne masse chili.

Evt mellommåltid: Atkins Advantage sjokoladebar. mmmm

Kvelds: Noe ala lunch.

Uhyre mange flere kalorier enn hva jeg burde spise, men går stadig ned i vekt. Husk å drikke vann.

Dette er en diett for de med 10kg for mye fett eller mer og en ekstrem lavkarbodiett. Mellom 15 og 20 gram karb om dagen.

Aberet med lavkarbo er at man i en periode blir i dødsdårlig form og alt blir tungt. Man svetter mer enn vanlig og får syre i beina fortere. Men etterhvert "lærer" kroppen å spise av fettet og treningen blir lettere. Jeg har lagt om livsstilen min til lavkarbo, og tviler på at jeg går tilbake.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: PålGnål] #1266124 21/09/2011 16:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Så hvor blir det av kaloriene du putter inn?

- Robert Green Ingersoll
Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1266125 21/09/2011 16:37
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Ja. Men hvordan vet du om den økte vekta er tarmfyll eller kroppsfett?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1266126 21/09/2011 16:40
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hvordan måler dere kalorier ut så nøyaktig?

Forbrenningen i løpet av døgnet varierer mye avhengig av hva man har gjort i løpet av en dag. En times hard trening gir høyere forbrenning i mange timer etterpå. Hvem måler det?

Jeg spiser mat.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: GeirK] #1266132 21/09/2011 16:47
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: GeirK
Så hvor blir det av kaloriene du putter inn?

De må vel gå ut med møkka, da? Er vel ingen annen mulighet?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: PålGnål] #1266135 21/09/2011 16:52
R
RobinB Offline
Ringrev
Ringrev
R
Sitat: PålGnål

Prøv ketolyse dietten. Da vil du fort finne ut at kalori inn - kalori ut ikke stemmer.

Frokost: Pakke bacon stekt i skikkelig smør. 2 Egg.
Mellommåltid: En skikkelig god bit med Brie ost, litt nøtter uten salt.

Lunch: "Inger's" lavkarbo-brød med smør(bruk ostehøvel for fine tykke skiver) masse ost og masse kjøttpålegg og salat. Gjerne en god klatt seterrømme på toppen. 2-3 skiver brød.

Mellommåltid: Bierbanger, Whiskeypølse, Hot Amigo eller Carambapølse. Koster 20 spenn og er supergode.

Middag: Kyllingfilet stekt i masse smør, salat, grønnsaker (som vokser over bakken) rømme, fløte, majones. GJerne masse chili.

Evt mellommåltid: Atkins Advantage sjokoladebar. mmmm

Kvelds: Noe ala lunch.

Uhyre mange flere kalorier enn hva jeg burde spise, men går stadig ned i vekt. Husk å drikke vann.

Dette er en diett for de med 10kg for mye fett eller mer og en ekstrem lavkarbodiett. Mellom 15 og 20 gram karb om dagen.

Aberet med lavkarbo er at man i en periode blir i dødsdårlig form og alt blir tungt. Man svetter mer enn vanlig og får syre i beina fortere. Men etterhvert "lærer" kroppen å spise av fettet og treningen blir lettere. Jeg har lagt om livsstilen min til lavkarbo, og tviler på at jeg går tilbake.

Med dette havner man i ketose, og da bruker vel kroppen mer fett som energi, men er man ikke avhengig av kaloriunderskudd for å redusere vekten likevel?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Raskall] #1266136 21/09/2011 16:55
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Ja. Men hvordan vet du om den økte vekta er tarmfyll eller kroppsfett?

Det vet jeg selvsagt ikke, men la oss si jeg veier meg hver mandag morgen, da antar jeg dette er rimelig likt fra mandag til mandag.. Om jeg har en halvkilo i tarmen som jeg snart er klar for å drite ut tar jeg ikke hensyn til det.. ICON_WINK
Jeg vet hva jeg bør veie, og det går i kilo og ikke i gram..

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: PålGnål] #1266138 21/09/2011 16:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: PålGnål

Nei, det vil jeg ikke..
Så lenge du går ned i vekt, så går det flere kalorier ut enn inn. Om du svetter, pisser, driter, fiser, spytter, raper eller runker de ut, ut kommer de..
Hvis ikke ville du blitt feitere.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: RobinB] #1266142 21/09/2011 17:04
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: RobinB

Med dette havner man i ketose, og da bruker vel kroppen mer fett som energi, men er man ikke avhengig av kaloriunderskudd for å redusere vekten likevel?

I henhold til gamle vedtatte sannheter, jo. Men det kommer stadig bevis for at gamle vedtatte sannheter trenger en kraftig revurdering.

24. november 2009 - vekta stoppet på 179,5 kilo. Jeg brukte 180 internasjonale enheter insulin hver dag.

Den dagen bestemte jeg meg for å prøve lavkarbo. Jeg hadde vært hardnakket motstander av det inn til da. Fra 24. november til 20. januar levde jeg i praksis på julemat. Julemat, julemat og julemat. Jeg droppet poteter og brød men gjorde ikke stort annet.

24. november 2009 hadde jeg konstant føling. Jeg bestemte meg for å kutte ut måltidsinsulinen. Blodsukkeret lå deretter dønn stabilt på mellom 5 og 7 også rett etter måltid. Etter en uke kuttet jeg også ut langtidsinsulinen uten å påvirke blodsukkeret.

20. januar viste vekta 162 kilo. Jeg hadde sittet helt stille disse to månedene.

Hvor ble det av kiloene? Jeg spiste jo mye mer enn jeg i følge tommelfingelreglene forbrukte. Jeg spiste flere kalorier enn jeg gjorde før kostomeggingen. Jeg burde jo lagt på meg 20 kilo i stedet.

20. januar joinet jeg en fat camp og fortsatte lavkarbo men med den økte aktiviteten måtte jeg også øke karbohydratinntaket. Jeg økte fra sub 20 gram karbo om dagen til sub 100.

Resultatet var 60 kilo ned før sommeren 2010 var over.

Fra 20. januar må jeg også ta med i regnestykket at jeg trente sinnsykt mye så jeg kan ikke tilskrive all suksessen reduksjonen av karbohydrater men den har en stor andel.

Kiloene har forresten holdt seg borte siden. Dessverre har det heller ikke forsvunnet noen fler men det skyldes ekstremt dårlig disiplin i kosten.

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: Kriss] #1266143 21/09/2011 17:05
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Ét lavkarbo, drit aceton? Er det sånn det virker?

Re: Hvordan spise for å holde vekten fremover? [Re: shibby] #1266149 21/09/2011 17:15
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
"Men deltakerne som fikk tradisjonell vektreduksjonsdiett gikk også jevnt ned i vekt. Etter seks måneder var vektnedgangen lik for de to slankemetodene."

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/278574

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support