Cykelvasan 2012
|
Re: Cykelvasan 2012
[Re: teamduregreb]
09/08/2012 21:01
|
Victory
Entusiast
|
Entusiast
I fjor stilte jeg opp sykkelen min i pulje 2 ca kl 07:45 (dvs 1t 15min før jeg startet). Da var det ca 40 sykler foran meg og etterhvert ble det ca 150 sykler bak meg.
Men, som nevnt - det er stor bevegelse i feltet de første kilometerene.
Før det var gått 4 kilometer hadde jeg kjørt inn en rekke ryttere i pulje 1 og jeg ble kjørt inn av flere ryttere i pulje 3.
|
|
|
09/08/2012 21:05
|
Victory
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er usikker på hvilken sykkel jeg skal velge.
Jeg har to sykler som egner seg: - 26" fulldemper på 9.5kg (Scott Spark RC) - 29" hardtail på 9,5kg (Scott Scale Expert)
Begge syklene har lette/gode hjulsett. Litt bedre grep i svinger med 26" og kanskje litt bedre rull med 29" (grunnet mindre mønster i dekkene).
26" gir meg en litt mer agressiv sittestilling. Dvs. jeg får overkroppen lengre ned og fram (sykkelen er 6-7cm lengre).
Alle synspunkter tas i mot med takk :-)
|
|
|
09/08/2012 21:44
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Jaja, gleder meg nå. Vi drar avgårde i morgen! Blir drit moro... tvi tvi folkens, vi ses i pulje 24 en del av oss 
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: White]
09/08/2012 23:12
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Da har jeg valgt sykkel til rittet. Jeg velger min raskeste sykkel, så det blir en 26 FS på meg. Vi sees i pulje 24, lykke til alle sammen.
|
|
|
11/08/2012 07:52
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det går fort gitt.. Nesten 36 i snitt første 25 km.
|
|
|
[Re: Kriss]
11/08/2012 19:08
|
Vektfriken
Fersking
|
Fersking
En fantastisk dag fra Sälen til Mora. Morsom trase, variert - dog ikke de helt store utfordringene.
Vet noen om det er netto eller bruttotid på Vasan? Jeg havnet sist i køen i pulje 2, gutta er jo tidlig ute.... Jeg logget 1min og 25sek før jeg passerte startmatta, og de første togene var da borte for godt.
Noen sier at svensker er gjerrige, de er sannelig gjerrige til å ligge i front å hjelpe til. Ikke mange som tar initiativ, de ligger og lurer på hjulet og tar noen sekunder i bakkene...Takk dog til startnr 226 (han var svensk og leser sikkert ikke dette, takket være han fikk vi sammen hentet 3-4 tog).
Mange på forumet her har diskutert det meste....jeg lurer på en ting...idag kjørte jeg med demper og fikk likevel godt med bank. Jeg fatter det bare ikke, har det noe for seg å kjøre med stiv gaffel i denne traseen? Vektbesparelsen har jo null å si, det eneste må være for Top10-gutta som trenger stiv sykkel i spurten? Jeg så overraskende mange uten demper idag.
Håper alle norske har hatt en like positiv opplevelse som meg på Cykelvasan (tross lang biltur) - Perfekt gjennomført arrangement, morsom og fartsfylt løype - dette frister til gjentakelse!
"I have spent half my life riding my bike. The other half I've wasted." Nakamura Grade 9.0 7,4kg med Furious Fred 2,25
|
|
|
[Re: Vektfriken]
11/08/2012 19:25
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
En fantastisk dag fra Sälen til Mora. Morsom trase, variert - dog ikke de helt store utfordringene.
Vet noen om det er netto eller bruttotid på Vasan? Jeg havnet sist i køen i pulje 2, gutta er jo tidlig ute.... Jeg logget 1min og 25sek før jeg passerte startmatta, og de første togene var da borte for godt.
Noen sier at svensker er gjerrige, de er sannelig gjerrige til å ligge i front å hjelpe til. Ikke mange som tar initiativ, de ligger og lurer på hjulet og tar noen sekunder i bakkene...Takk dog til startnr 226 (han var svensk og leser sikkert ikke dette, takket være han fikk vi sammen hentet 3-4 tog).
Mange på forumet her har diskutert det meste....jeg lurer på en ting...idag kjørte jeg med demper og fikk likevel godt med bank. Jeg fatter det bare ikke, har det noe for seg å kjøre med stiv gaffel i denne traseen? Vektbesparelsen har jo null å si, det eneste må være for Top10-gutta som trenger stiv sykkel i spurten? Jeg så overraskende mange uten demper idag.
Håper alle norske har hatt en like positiv opplevelse som meg på Cykelvasan (tross lang biltur) - Perfekt gjennomført arrangement, morsom og fartsfylt løype - dette frister til gjentakelse! Det er dessverre brutto. Jeg hadde 8 stk bak meg ved starten i pulje 2, og har samme opplevelse som deg. Det var en hard dag, der rittet ikke satte seg før det hadde gått 45km. Syklet inn til 3:04, som var en oppreisning etter Grenserittet (revnet bakdekket etter 32km).
|
|
|
[Re: hundenjanson]
11/08/2012 19:36
|
Vektfriken
Fersking
|
Fersking
Håper alle norske har hatt en like positiv opplevelse som meg på Cykelvasan (tross lang biltur) - Perfekt gjennomført arrangement, morsom og fartsfylt løype - dette frister til gjentakelse! Det er dessverre brutto. Jeg hadde 8 stk bak meg ved starten i pulje 2, og har samme opplevelse som deg. Det var en hard dag, der rittet ikke satte seg før det hadde gått 45km. Syklet inn til 3:04, som var en oppreisning etter Grenserittet (revnet bakdekket etter 32km). Bruttotid? Da er det bare å være helt nazi neste år da og legge ut sykkelen kvelden før :-), man taper jo dobbelt, både gruppene som forsvinner og tidsmessig. Mulig vi har banket avgårde sammen idag da, jeg kom inn drøye minuttet etter deg (blå drakt m/gule striper, påtrykket Dinamo Zagreb). Vi har begge hatt samme oppreisning etter Grenserittet, jeg brakk setefestet etter påkjørsel og måtte tråkke 6mil stående...bra treningsøkt...
"I have spent half my life riding my bike. The other half I've wasted." Nakamura Grade 9.0 7,4kg med Furious Fred 2,25
|
|
|
11/08/2012 19:53
|
hundenjanson
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det er helt på tryne. En kompis tok tiden mellom gruppene etter 500 meter, og det var nesten 3 min til bakre del av gruppe 3. Dette var min første tur og jeg kommer garantert igjen. Supert arrangement, men de bør seede som man gjør i Norge. Det var veldig stor forskjell på nivået i puljene.
|
|
|
11/08/2012 20:12
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Gikk etter forholdene ganske bra etter en helt håpløs uke med sykdom. Har ikke rørt sykkelen etter Sykkelenern før i dag tidlig så var sterkt i tvil om jeg kom meg til Sälen på sykkelen. Sto i led 2 og fant ut at jeg ville ta turen sammen med kona til Mora. Da ble det litt roligere oppover bakkene og en mere behagelig tur. Vi kjørte sammen hele veien og omtrent som ifjor ser jeg men tapte noen minutter siste par milene. 3.19 var etter forholdene oppløftende med tanke på Birken.
Borghild Løvseth kjørte sterkt med tanke på at hun punkterte og klarte å kjøre seg helt opp igjen til tetplassering (hun sto og pumpet dekket på harde livet da vi syklet forbi. I god sportssånd ropte jeg heia Borghild))
Ellers var det en fra Rena som syklet med stiv gaffel på 29" - ikke noe problem sa han- tid 3.02.
Redigert av kaiost; 11/08/2012 20:15.
|
|
|
11/08/2012 23:08
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Dette var ett fantastisk ritt. Her gikk det unna og det var en morsom trasè! Mye dumper som også ga en chainsuck, men utrolig moro. Takk til de to jeg kom i rulle sammen med fra forumet her, du i gule trøya og han andre som jeg møtte igjen i målområdet. Bra kjørt!! Kan legge meg på påstanden om at svenskene er lite kjørevillig. Og noen klinkokkos i hue bare, spesielt fra ett lag. Vasaen blir fast i August heretter. 3:30 fra pulje 24, 288 totalt. Neste år blir det tävlings klassen helt klart.
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
12/08/2012 08:27
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Hadde også en fantastisk dag på sykkelen i går. 3:15 fra Led 2 er jeg strålende fornøyd med. Men jeg skjønner ikke helt dem som sier dette er en kjedelig og enkel løype. Det er riktig at løypa ikke er teknisk vanskelig, men det er sjelden jeg har følt meg så mørbanka i kroppen etter et ritt. Jeg synes det var mye terreng med slag og ujevnheter. Jeg hadde ikke klart med uten dempergaffel. Sikker på jeg kjørte 75% av løypa med åpen demper. Løypa minnet meg egentlig litt om Grenserittet. Opp og ned med mange 90 graders svinger. Mange tempovekslinger.
|
|
|
12/08/2012 08:32
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Fikk et godt inntrykk av Cykevasan ifjor, noe som bare ble forsterket i år. En fin trasé, godt merket og mange drikkestasjoner, samt gode bein gjorde gårsdagens ritt til en god opplevelse for meg. At det også gikk vesentlig fortere i år, kom inn på 3:09, hjelper selvsagt også på humøret. Var traséen litt lenger i år ? Syns jeg hørte Vacchi snakke om det som speaker før start. Litt overrasket over at det er flere som mener svenskene er lite dra-villige. Jeg har stikk motsatt erfaring, men det kan jo være jeg bare har vært heldig 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
12/08/2012 09:01
|
t-martin
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var traséen litt lenger i år ? Syns jeg hørte Vacchi snakke om det som speaker før start. Traseen var et par kilometer lengre. Litt mindre asfalt, noe mer uti skogen - blant annet før passering ved Evertsberg. Nå er ikke jeg helt på nivå med foregående talere, men er strålende fornøyd med å klokke inn på 3.52. I fjor var sluttida 4.41. Underlaget hadde satt seg litt mer i år, synes jeg, og min opplevelse var at det var mindre løsgrus. Svenskene er proffe til å arrangere - og jeg synes CykelVasan er et strålende arrangement! Lite vilje til å dra/rulle også der jeg satt, men det er kanskje mer naturlig i pulje 12 enn i de tidligste puljene. Jeg fant meg heldigvis noen kjappe rygger å sitte bak nå og da 
|
|
|
[Re: hundenjanson]
12/08/2012 10:44
|
Vektfriken
Fersking
|
Fersking
Ja, det er helt på tryne. En kompis tok tiden mellom gruppene etter 500 meter, og det var nesten 3 min til bakre del av gruppe 3. Dette var min første tur og jeg kommer garantert igjen. Supert arrangement, men de bør seede som man gjør i Norge. Det var veldig stor forskjell på nivået i puljene. Jeg håper svenskene ordner chip med nettotid neste år - teknologien er jo der - og det er mest fair men på den annen side vil de vel ha den klassiske Vasaspurten i Mora for å kåre vinneren i feltet. Blir det nettotid kommer mange til å spekulere i dette ved å starte 10 sekunder bak fronten men samtidig komme med i tetpulja. Holder man inn da så har man jo kontroll på seieren uansett utfall i spurten.... De bør kanskje gjøre som i Birken der eliten har bruttotid? Kan nok stemme at det gikk 3min ned til gruppe 3 oppe i bakken fordi feltet strekker seg veldig rundt svingen ved startmatta. Mange som jakter sekunder så de minuttene der er tunge å kompensere. Hyggelig å høre at mange tross denne detaljen med bruttotod har hatt en god opplevelse. Dette er et av de morsomste rittene jeg har vært med på. Og som en skrev her, bruke demper 75% av løypa, det stemmer bra for meg også. I hovedsak låste jeg demperen på asfalten forøvrig stod en åpen. Masse vibrasjon og slag hele veien, stiv gaffel fatter jeg ikke at noen brukte men hver sin smak.
|
|
|
12/08/2012 13:09
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
De bør kanskje gjøre som i Birken der [bare] eliten har bruttotid? Det er jo det de har gjort, da... Motion er nettotid, Tävling er startskudd. Jeg synes det er litt forfriskende å ha et maratonritt med mer fokus på plassering enn tid, selv om det gikk ganske så håpløst skeis for meg denne gang.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
12/08/2012 14:00
|
Vektfriken
Fersking
|
Fersking
De bør kanskje gjøre som i Birken der [bare] eliten har bruttotid? Det er jo det de har gjort, da... Motion er nettotid, Tävling er startskudd. Jeg synes det er litt forfriskende å ha et maratonritt med mer fokus på plassering enn tid, selv om det gikk ganske så håpløst skeis for meg denne gang. Ok, skjønner hva du mener, men 'Eliten' i Cykelvasan er flere hundre, Pulje 1-4 må ha vært nærmere 1000 ryttere.
|
|
|
12/08/2012 14:28
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Ok, skjønner hva du mener, men 'Eliten' i Cykelvasan er flere hundre, Pulje 1-4 må ha vært nærmere 1000 ryttere. Det var til sammen rundt 740-750 med resultat i tävling. Det er inntil 325 i birk-eliteklassen. Så ja, drøye dobbelt så mange starter på en gang. (Pulje 1-4 i birken starter vel også på startskudd, men de er færre i hver pulje.) Som sagt synes jeg det er velkommen variasjon, og ser ikke det store problemet. En haug starter samtidig, og rekkefølgen i mål er den som avgjør. Skal du gjøre det skarpt på resultatlista må du seede deg opp. Klarer du ikke seede deg opp må du starte i en mindre gunstig posisjon. Det er ikke noe uvanlig med det prinsippet, det samme gjelder blant annet i de norske grusrittene. Og du konkurrerer vel å merke på like vilkår med de andre som har tilsvarende seeding.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
12/08/2012 16:01
|
JVika
Fersking
|
Fersking
Kjørte vasan for første gang og kan ikke si annet enn at det var like artig som jeg hadde hørt på forhånd. Stor fart er vel et stikkord i dette rittet. Ble nesten som et landeveisritt i teten av eliten. Konstant kamp om å holde seg i front på de plassene som feltet strakk seg ut. Det eneste jeg synes mangler er et seeding system som på birken på første leddet. Blir litt tåpelig å bli stående nr 100 på start når du er blant de beste, men når det ikke er en egen eliteklasse blir det vel sånn.
|
|
|
12/08/2012 18:30
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Dette rittet på stiv gaffel må bli hardt for kroppen etter mitt syn. Syklet fra pulje 23 på 3:36:30 og syklet sammen med en kar på fulldemper i det "bumpiga" området ved ett av de siste vannene. Missunnet han fulldemperen skikkelig. Artig ritt med mange utfordringer selv om det ikke var teknisk krevende mtp sti teknikk. Men krevende og varierende var det i aller høyeste grad!
Veldig lite asfalt, mye tøff grusvei med løse steiner og plenty med terreng - dog ikke alt for teknisk.
Førstereis, men langt fra sistereis for min del :-)
Enste nedturen min er at magneten på kadens/hjul har tullet, så rittet er 73 km langt bare... Går det å korrigere slikt?
Redigert av Lurifax; 12/08/2012 18:40.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
12/08/2012 19:41
|
suzuki421
Avhengig
|
Avhengig
Startet i pulje 24. Etter drøyt 5 min. tok jeg allerede igjen en fra pulje 23. Tenkte at han måtte hatt problemer, men tok inn bare flere og flere. Det ble alt for mange forbikjøringer, ikke alle var trygge heller. Når man kjører dobbelt så fort i venstre feltet som høyre, kan det fort bli problemer. Var bare en liten tur i grøfta, mistet kjede i en rask utforkjøring. Ellers gikk det bra for min del. Det var utrolig hærlig med en Topfuel som var skodd med Panaracer Razer MX 2.3. Løypa var mye artigere enn jeg hadde drømt om, selv om det ikke kan kalles ett terrengritt (mulig det ikke kalles det heller)
Kom inn på 3.44.41 med denne startmåten, så blir det ikke noe neste år. Det blir alt for mange sjanser å ta, bare for å komme forbi.
Hadde igjen krefter i dag, så jeg syklet Varlitråkket i dag. 26" fulldemper er bare rått.
|
|
|
[Re: Lurifax]
12/08/2012 20:32
|
Vektfriken
Fersking
|
Fersking
Enste nedturen min er at magneten på kadens/hjul har tullet, så rittet er 73 km langt bare... Går det å korrigere slikt?
3 muligheter: - magneten/sensor har fått seg slag slik at avstanden mellom disse er for stor - dårlig batteri - feil diameter innstilt på triptelleren. Sett et merke på dekket og bakken/gulvet, la hjulet rulle 1 omdreining og mål hvor langt det har rullet. Eksempel er dia 2060mm på et MTB-dekk.
|
|
|
12/08/2012 21:02
|
olechr
More than words
|
More than words
Vasan er en av de absolutt kuleste maraton rittene jeg kjører. Super arrangert og morsom løype som alle kan sykle, men likevel ikke bare grus
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
12/08/2012 21:06
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Vasan er en av de absolutt kuleste maraton rittene jeg kjører. Super arrangert og morsom løype som alle kan sykle, men likevel ikke bare grus Veldig enig. Bra arrangert og en utrolig kul trasé! Raskt og enkelt, men alikevel må man følge med hele tiden. Vil tro de som kjører stiv gaffel er rimelig mørbanka i kroppen etterpå 
|
|
|
12/08/2012 21:17
|
Gynter
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Heia, nå var det trolig meg "kaiost" refererte til på stiv gaffel. Litt av grunnen var at jeg hadde startled 3 og var veldig avhengie av å gi full gass første 20 min for å komme lengst mulig frem.Da var min stive 29" det beste alternativet. Og kroppen er fin i dag, men var sliten i ryggen når jeg kom i mål. Dette for at man ikke tør hvile fullt så mye på armene der det humper litt. Kjører nok med stiv gaffel neste år også :-). Veldig gøyalt ritt med topp logistikk. Setter stor pris på ny flaske på matstasjonen og bra servering i målområdet.
|
|
|
13/08/2012 07:44
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
suzuki421: Med den tiden er du mye lenger fremme neste år, da slipper du å passere så mange og sykler nok sammen med flere på ditt nivå. Slik jeg tenker, ser at tiden kanskje holder til Pulje 3 eller 4 neste år, da er man i Normal pulje.
Det er det eneste Vasan kanskje burde se på hvordan gjøres i Norge - dette med å få like "barn" i lik gruppe :-)
Utover dette så er nok Vasan mye mer trim preget - fullfør enn dette merke jaget - tidspresset man har i Norge. Uten at jeg mener noe hverken den ene eller andre veien utover dette. Er litt sånn - YES Jeg fullførte, ikke HEY, hva blæ tia di a?
Tipp topp arrangement.
PS. Fra pulje 23 så syklet jeg også forbi utallige syklister, men man må bare ta hensyn siden ting er som de er. Jeg fikk ut maksimalt ut fra rådende forhold, så lite eller ingen uhell og hadde en flott dag på setet - og ble helt tom for krefter. Mer forlanger ikke jeg, hverken av meg selv eller andre :-)
Redigert av Lurifax; 13/08/2012 07:47.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
13/08/2012 07:51
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Vektfriken: Er klar over hvor feilkilden er, magneten hadde ikke skikkelig kontakt.
Lurte rett og slett på om det gikk å bruke GPS til å korrigere sporet så det ble riktig. Rart det der at den ikke bruker GPS sånn generelt, men magnet og diamter dersom dette er montert. Trodde vel egentlig at magneten var ment å hjelpe til DER man mistet GPS signal, men slik er det tydeligvis ikke. Har man satt opp diameter og bruker kadens / magnet så er det denne som "gjelder"
|
|
|
[Re: suzuki421]
13/08/2012 09:31
|
jippii
Fersking
|
Fersking
ble en hopp på tur for min del å måtte starte i gruppe 25, ble mange forbikjøringer underveis, nesten litt for mange kom inn på 3,42 . utrolig variert å fin trase, kan vel stille meg i rekken med de som kaller dette et terrengritt.men det kan vel lønne seg å få starte litt lengre frem neste år
|
|
|
13/08/2012 10:07
|
TeddyTrB
Veteran
|
Veteran
...og han andre som jeg møtte igjen i målområdet. Bra kjørt!! Kan legge meg på påstanden om at svenskene er lite kjørevillig. Og noen klinkokkos i hue bare, spesielt fra ett lag. Han andre var meg det. Takk for turen! Beklager at jeg ikke bidro mer i starten, men da hadde jeg ikke så mye mer å gå på. Det kom seg heldigvis etterhvert. Kamikase-svenskene var fra Hagryd Bikers @lurifax - Takk for turen! Det ble en fin tur med både ritt og noe attåt.  For meg så ble dette årets første ritt, stilte da også i gruppe 24 uten seeding. Det ble 95km stort sett i venstresporet med bra driv. Vi kom jo naturlig nok inn i en del kø underveis som bremset flyten en god del, matstasjonene var jo også smekk fulle av folk så de måtte vi kjøre pent forbi og satsa på at flaska holdt til mål. Alt i alt så var dette veldig artig fra start til mål. Bakkene var korte nok til at jeg klarte å henge med over også
/Audun
|
|
|
13/08/2012 11:16
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
TeddyTrB: Takk i like måte. Var en flott tur dette. Må gjenntas! Skal se om jeg får tatt meg en tur ut i lokal området ditt til helgen å sykle litt terreng, så får vi se om jeg finner frem uti der :-)
Så forresten at du vant D40 klassen :-) hehehe
|
|
|
|
|