Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Steinhard Bombergaffel på Spezialized p3

Steinhard Bombergaffel på Spezialized p3 #1264917 19/09/2011 21:20
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei. En slektning på 9år har en P3 dirtbike med en gaffel av typen bomber dirt. rampen og alle kompisene hannes har startet sykkeverksted i garasjen til pappa. Og i en periode med lite kundesykler har de gått løs på sine egene. Dette har altså resultert i at gaffelen er blitt helt stiv... Jeg prøvde å intervjue han litt om hva som var skjedd, men han "husker" selvsagt ikke så mye. Han trudde de hadde tappet ut lufta, og at det hadde rent ut litt olje. Har sett litt på gaffelen idag, og ja det stemmer at det var fritt for luft. Jeg har pumpet den opp igjen men den er fortsatt stiv. Noen hotte tips her??

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Steinhard Bombergaffel på Spezialized p3 [Re: stian j] #1265368 20/09/2011 15:04
paulandre Offline
Avhengig
Avhengig
Har dere sjekket at det ikke er for mye olje?

Jeg ville tappet ut all olje og så forsøkt å pumpe inn litt luft.

Hvis den fortsatt er helt stiv, er det noe annet som er galt. Da er det noe inni gaffelen som er feil. Disse bombergreiene er ganske enkle saker i utgangspunktet.

NOTS#292
Re: Steinhard Bombergaffel på Spezialized p3 [Re: stian j] #1265472 20/09/2011 18:28
S
stian j Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Det kan ikke være for mye olje på da de ikke har gjort annet en å tappet av olje.

-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Steinhard Bombergaffel på Spezialized p3 [Re: stian j] #1265524 20/09/2011 19:48
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis gaffelen er noe tilsvarende min Marz DirtJumper 3 så er det stålfjærer i den og man pumper inn luft bare hvis man vil ha en (enda) stivere gaffel. Jeg pumper ikke inn luft i det hele tatt i min gaffel og vil tro at det under ingen omstendighet skulle være nødvendig å gjøre dette på sykkelen til en ni-åring.

Det kan tenkes at "mekanikerne" har snudd sykkelen opp ned før de slapp ut luften av den. I tilfelle vil det komme ut litt olje men neppe noen store mengder sett i forhold til hvor mye olje det vanligvis er i en slik gaffel. Til en lett syklist vil det kanskje til og med være positivt med litt lavere oljenivå i gaffelen da den kan bli mykere og han kan få brukt mer av vandringen.

Hvis gaffelen er helt stiv selv uten lufttrykk tipper jeg at det må være en mekanisk feil inne i gaffelen og at den dermed må åpnes for å finne ut av dette. Som paulandre er inne på er det ikke akkurat romfartsteknologi dette her men jeg tror likevel jeg vil anbefale at "mekanikerne" overlater denne jobben til noen med litt mer erfaring ICON_SMILE

Du kan jo alltids skru av top-cap'ene og dra opp fjærene av gaffelen og se om det er noe som henger seg fast nede i gaffelbeina. Du behøver verken demontere gaffelen fra sykkelen eller tappe av noe olje for å gjøre dette, bare husk å slippe ut lufta først...

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance

Moderator  support