Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hypnose og røykeslutt.....

Hypnose og røykeslutt..... #1264840 19/09/2011 19:08
G
GertA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Tror faktisk det er et tema som ikke er omtalt her tidligere(!)
Lurer i grunn på om det er noen som har noen som har prøvd dette? Veldig klar for og kutte ut denne fortreffelige røykingen, men så er denne "frykten" for og slutte da. Prøvde champix, det ble en to ukers "ut av deg sjæl" opplevelse, ant bivirkninger så jeg valgte og kutte ut det. Da dukket hypnose om som et spennende alternativ, eller muligens fleinsopp som en foreslo siden man fikk en dypere selvinnsikt av det tommelopp

Redigert av GertA; 19/09/2011 19:11.
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1264851 19/09/2011 19:16
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Tja, om du får tak i en seriøs og skikkelig terapeut, skader det sikkert ikke å prøve. Røyking ødelegger helsa di og tar livet av deg, så det er all grunn til å prøve alt for å slutte.

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1264879 19/09/2011 20:07
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Hypnose er det eneste jeg ikke har prøvd tror jeg, men det er bare snakk om motivasjon egentlig, og den mangler jeg, sliter veldig med å komme under 30 om dagen, Champix, Nicorette og andre remedier gjorde bare at forbruket gikk litt ned, har lurt litt på hypnose jeg også men er litt skeptisk.

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1264890 19/09/2011 20:26
Espen Offline
More than words
More than words
Quote:
fleinsopp

Jeg veit sannelig ikke om dette er noen god ide.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: bvp] #1264897 19/09/2011 20:36
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Én måte å motivere seg på, er å melde seg på Vikingtour. Det skal noe til å gjennomføre den om du røyker 30 om dagen, og treninga vil uansett gjøre så vondt at det gir en dytt i riktig reting.

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: Lektoren] #1265021 20/09/2011 07:45
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Jeg har tidligere brukt hypnose på enkelte av mine pasienter både i forhold til røykeslutt, men også enkeltfobier.
Det viste seg å være effektivt, men kun i korte perioder. Dvs at vi måtte jobbe jevnlig med hypnose.

Jobber nå nesten utelukkende kognitivt og med endringsfokus. Hvor motivasjonsbiten er hovedtemaet.
Hadde også en viss suksess på begynnelsen av 2000 tallet med røykeslutt grupper.

Jeg vil anbefale å finne en god terapeut helst psykolog som har sitt spesialfelt innenfor avhengighet.
Ti timer med god endringsfokusert rådgivning kan være tilstrekkelig. Tipper det vil koste deg rundt 800 kr timen, og det er det verdt dersom du ser på utgiftene du har på sigaretter og den helsemessige gevinsten det vil gi deg ved å slutte.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: DagRS] #1265034 20/09/2011 07:59
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: DagRS
Tipper det vil koste deg rundt 800 kr timen, og det er det verdt dersom du ser på utgiftene du har på sigaretter og den helsemessige gevinsten det vil gi deg ved å slutte.

Prisen på timene er vel i seg selv en god motivasjon for å slutte? ICON_SMILE

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1265041 20/09/2011 08:10
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Slutt å røyke boka er faktisk ikke så gal. Har du lest den?
Ellers så er det viljen det går på. For meg var ikke hard jobbing (vikingtour, eller i mitt tilfelle lofotfiske) noen pusher for å røyke mindre. Heller andre veien, da man sliter seg ut så føler man at man kan trøste seg med en røyk.

Men det er motivasjon og selvdisiplin som skal til.
Du må ville det selv. Da finner du ut at det egentlig ikke er så vanskelig. Du dør jo ikke om du skulle slutte å røyke.
Du mister ikke kosen med å ikke røyke. Jeg tar meg gjerne en liten treningsøkt på kvelden for å få den samme avslappingen jeg ofte trengte en røyk for før.

Du har ingen andre positive siden ved røyking enn at "det kjennes litt godt av og til" og tenk igjennom hvor mange av røykene du har i løpet av dagen som faktisk er gode? Hvis jeg kun skulle hatt de gode røykene ville det ikke blitt mange i løpet av en dag.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1265055 20/09/2011 08:24
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
For min del fungerte det godt med en motivasjonsfaktor. Hver dag uten snus/røyk la jeg til side de pengene jeg sparte, et sted i fremtiden blinket ny sykkel....

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: EgilS] #1265098 20/09/2011 09:16
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: EgilS
Tipper det vil koste deg rundt 800 kr timen, og det er det verdt dersom du ser på utgiftene du har på sigaretter og den helsemessige gevinsten det vil gi deg ved å slutte.

Prisen på timene er vel i seg selv en god motivasjon for å slutte? ICON_SMILE

Et godt poeng, men noen ganger kan det faktisk lønne seg å ty til profesjonell hjelp.

~ Doug Larson

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: DagRS] #1265167 20/09/2011 10:25
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg har tidligere brukt hypnose på enkelte av mine pasienter ....Det viste seg å være effektivt, men kun i korte perioder.

av ren nysjerrighet:
Kan du overbevise en skeptiker som meg om at dette faktisk er et resultat av hypnosen, og ikke en (forbigående ) effekt av bevisstgjøring og fokus på problematikken ?
Eller sagt på en annen måte : finnes det noe bredt anerkjent vitenskapelig materiale som dokumenterer effekten av hypnose ift røykekutt?

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: progres] #1265185 20/09/2011 10:41
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: progres
Jeg har tidligere brukt hypnose på enkelte av mine pasienter ....Det viste seg å være effektivt, men kun i korte perioder.

av ren nysjerrighet:
Kan du overbevise en skeptiker som meg om at dette faktisk er et resultat av hypnosen, og ikke en (forbigående ) effekt av bevisstgjøring og fokus på problematikken ?
Eller sagt på en annen måte : finnes det noe bredt anerkjent vitenskapelig materiale som dokumenterer effekten av hypnose ift røykekutt?

Jeg kan nok ikke overbevise en skeptiker som deg, spesielt ikke når jeg ikke er overbevist selv. Hvilke prosesser som gir effekt er for meg helt umulig å si. Mine erfaringer går rett og slett ut på at pasientene merker at cravingen (røykesuget) gir seg, men at det kun varer i noen få dager, maks tre uker. Oppmerksomheten fra terapeut og spenningen knyttet til hypnosen kan sikkert i seg selv gi en en effekt.

Jeg har mye bedre erfaring med å jobbe med motivasjon i en mer kognitiv faseorientert terapi med overveielsesfasen, beslutningsfasen, handlingsfasen og vedlikholdsfasen etter Prohascka og DiClementes modell.

Da har vi fokus på egenregistrering (dagbok), motivasjon og triggere. Vi skiller også tydelig på indre og ytre motivasjon. Jeg har også erfaring med at en kan få til mye på ti timers intensiv behandling. Men med en viss oppfølging over tid for å hindre relapse.

~ Doug Larson

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1265201 20/09/2011 10:57
progres Offline
Besatt
Besatt
Jeg tenker at om hypnose var et reellt og godt behandlingstilbud så ville vel utbredelsen av metoden vært større enn den faktisk er .. Men uansett : Godt svar, takker

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1265215 20/09/2011 11:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Har 3 stk venner som har sluttet å røyke ved hypnose med stort hell. I alle fall 2 av de er/var store skeptikere, og mente de ikke trodde på dette, men det fungerte.

En annen venn av meg sluttet å røyke med noen piller han fikk av legen tror de heter noe som Champix eller noe slikt.

Personlig så tror jeg at hypnose, piller, terapi ol er helt uvensentlig. Det at man har bestemt seg og gjør noe for å aktivt for å slutte er avgjørende. Men det spiller ingen rolle bare det fungerer.

En annen personlig erfaring med nikotin er at det å slutte er lett, det vanskelige er og ikke begynne igjen. Syretesten kommer etter noen måneder, når du tror du har kontroll.

Uansett lykke til uansett hva du velger. Jeg har troen på deg :-)

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269337 26/09/2011 17:49
T
Terje K Offline
Fersking
Fersking
T
Røykeboken er en god bok, hypnose er sikkert bra for de det funker på ( 2 ganger med null effekt)Campix funker rimelig bra, holdt i 3 mnd. Motivasjon til og slutte må nok være der uansett hva man prøver ...

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269352 26/09/2011 18:14
frodes00 Offline
Entusiast
Entusiast
Hei,

den beste metoden for å slutte å røyke er følgende:

1) Bestem deg for å slutte, og sett en fast dato
2) Gjennomfør ditt forsett uten unntak
3) Unngå situasjoner der du fristes til å ta en røyk
4) Belønn deg selv med noe du liker når du har holdt deg røykefri i en periode. Du har råd til noe skikkelig fint hvis du har droppet røyken eks. 6 mnd.
4) Stol på at du selv klarer dette, uten hjelp av medikamenter eller psykolog (jeg er selv psykolog, men jeg hjelper deg ikke, gir bare råd)
5) Si til deg selv, og til andre, at du har sluttet, at det faktisk er lett (si gjerne at det var utrolig lett når du først hadde bestemt deg), og at du uten problem skal klare dette
6) Av og til kan du savne røyken, men når du tenker deg om, er det jo egentlig ikke noe savn - tenk på det positive ved å ha sluttet og det negative ved å røyke

Lykke til! Du klarer dette fint om du bare bestemmer deg.

Mvh
Frode

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269354 26/09/2011 18:16
SnorreL Offline
Ivrig
Ivrig
To enkle regler som skal følges så er det kokt mat:

1. Ikke kjøpe røyk.

2. Ikke bomme røyk.

Så er det 0 stress joggedress.

Selv sluttet jeg å snuse vha. Allen Carr "Endelig Ikkerøyker"

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269360 26/09/2011 18:19
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Leste boka til Allen Carr for 5 år siden og har klart meg helt fint uten siden da. Fantastisk bok som treffer godt uten den vanlige skremselspropagandaen myndighetene tror man trenger.
Mine beste investering noensinne, boka er nå på utlån til min beste kompis og jeg håper inderlig at han klarer det...Blir lettere å få han med på sykkeltur også da:)

Mange går rundt med den tanken at om de skal slutte å røyke må de legge om hele livstilen sin, noe som er bare tull. Mitt beste tips: Fokuser på det positive og ikke på det negative. Altså om suget blir uutholdelig ikke tenk " gud hvor lyst jeg har på en røyk" Tenk heller " gud hvor glad jeg er for at den dritten er på vei ut av kroppen min"

Etter fire uker er giften så og si borte fra kroppen resten sitter i hodet.
Boka tar for seg den psykologiske delen på en fortreffelig måte.

Lykke til dette klarer du !!!

Flytter grenser!
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269369 26/09/2011 18:24
StigB Offline
Señor
Señor

Jeg vet ikke noe om hypnose, men jeg vet en del om å slutte å røyke. På det tyngste gikk det 4 til 5 pakker rød nr. 2 i uka.

Etter mange misslykka opphold ble redningen et program jeg kjøpte via postordre en gang på 80 tallet. Den ene kassetten startet med en rolig stemme som fortalte om alt det negative, side 1. Side 2 alt det positive på en svært glorifisert måte.

Kasset nr. 2 bestod av musikk om en kan kalle det det. Uten takt med høye lave frekvenser om hverandre som var svært ubehagelige å høre på. I løpet av dagen skulle to sigaretter røykes til denne musikken. Den tredje dagen brakk jeg meg midt i den første siggen og så var det gjort.

Aner ikke hva de kalte dette, men en form for suggesjon som endte i egen aversjon mot sigaretter. Det rare er at jeg ikke har noe i mot at andre røyker. Har venner som røyker og når de er på besøk uten andre til stede står askebegeret på bordet.

Så, dette programmet som jeg ikke husker hva het ble dessverre kastet for tre år siden. Om ikke skulle jeg sendt det over.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269399 26/09/2011 18:57
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sluttet å røyke for omtrent fem år siden.

Føler fortsatt røyksug og i dårlig selskap tar jeg kanskje en sigarett eller to. Angrer som en hund dagen etter for makan til dårlig form skal du lete lenge etter. Hodepine, kortpustethet og potte tette nesebor selv om jeg kanskje bare har drukket én øl (ved siden av den røyken).

Uansett; jeg sluttet ved hjelp av Carr's bok. Som etter et par gjennomlesninger satt som et skudd.

Problemet med Stig sin metode, som viser hvor avlegs den er, er at man må ha en kassettspiller for hånden! ICON_TONGUE

edit: røykende syklister er sjeldne dyr, nesten like sjeldne som røykende leger ...

Vedlegg
walkman_tcm48-111037.jpg (70.54 KB, 184 nedlastinger)
Redigert av Garpen; 26/09/2011 19:02.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: StigB] #1269468 26/09/2011 20:08
G
GertA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Takk for masse gode råd folkens, jeg er på gang med halvert forbruk. Finnes ikke abstinenser så det sitter kun i hodet her tror jeg. Har klart og skru om hodet delvis til at røyk er "ekkelt" og nyter det ikke i noen særlig grad lenger så har trua på at jeg er inne på noe her ICON_SMILE

Sitat: StigB

Kasset nr. 2 bestod av musikk om en kan kalle det det. Uten takt med høye lave frekvenser om hverandre som var svært ubehagelige å høre på. I løpet av dagen skulle to sigaretter røykes til denne musikken. Den tredje dagen brakk jeg meg midt i den første siggen og så var det gjort.

Hehe, denne skulle jeg likt og prøvd...humre. Jeg har faktisk kassetspiller i den gamle golfen min. Akkurat nå står det i en kasett som heter "vaffeljern med lyd", en fantastisk spennende utgivelse fra blindes produkter, kanskje jeg skulle tvinge meg til og høre på denne hver gang man tok seg en sigg idea

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269573 27/09/2011 05:04
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Røyksug finnes ikke, det som finnes er følelsen av at giften forlater kroppen og det er en god følelse. Satt på spissen er å slutte å røyke en mild form for avvenning noe du ikke kan si til en Heroin misbruker....

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1688092

Altfor dyr hos bokilden du finner den billigere andre plasser.
Finnes også som lydbok.

Edit: så nå at det var lydboken jeg linket til. Selve boken er nok langt billigere !

Redigert av cyberzent; 27/09/2011 05:11.

Flytter grenser!
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: cyberzent] #1269730 27/09/2011 08:59
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: cyberzent
Røyksug finnes ikke, det som finnes er følelsen av at giften forlater kroppen og det er en god følelse. Satt på spissen er å slutte å røyke en mild form for avvenning noe du ikke kan si til en Heroin misbruker....

Hva er det du prøver å forklare oss her? Tenker du at det bare er opiatavhengige som har abstinenssymptomer? Mener du at det ikke finnes et skille mellom psykiske og fysiske abstinenssymptomer og at dette ikke oppleves forkjellig fra person til person.

Tenker du videre at det bare er å forklare at en som er avhengig av nikotin at det han opplever når han eller hun kjenner et ubehag enten det er fysisk eller psykisk bare er positivt, fordi det bare er giften som er på vei ut av kroppen. Hva med det kognitive mønsteret som er etablert med automatiske tanker og affektregulering. Synes du ser litt lett på "avhengighet" som fenomen.

~ Doug Larson

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: DagRS] #1269788 27/09/2011 10:32
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Uffda visst du fant innlegget støtende så beklager jeg.

Spør hvilken som helst person om hvordan han/hun opplever røykesuget og du for likemange forskjellige svar. Det jeg sier at det er allvitende visstnok at det skal være vanskelig å slutte - alle vet jo det. Visst en løgn blir gjentatt mange ganger blir det da en sannhet ?!

Det jeg vil fram til er at myten om at det skal være så utrolig vanskelig å slutte for giften sitter så godt plantet i kroppen er bare tull. De fleste opplever svært lite ubehag ved å slutte. De aller fleste sliter mye mer med det som sitter imellom øra og det er her den virkelige utfordringen ligger. Når en først har skjønt at det er her hovedproblemet sitter blir det lettere å finne løsningen for å slutte. Det er ihverfall min erfaring og ganske mange andres...- ref Allen Carr.
Boken over jeg referer til tar for seg nettopp dette.

Merknad: skill mellom den fysiske avhengigeten (som er svært liten) og den psykologiske biten. Hvorfor er det noen som begynner å røyke etter 5 år med tørke, er det fordi de har en fysisk tiltreking eller tror du det er psykologisk,...(?)

Flytter grenser!
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: cyberzent] #1269803 27/09/2011 10:59
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Overhodet ikke støtende nei!
Bare litt for enkelt og lite nyansert.

Avhengighet er et sammensatt og komplisert fenomen. Jeg jobber med avhengighet i alle former til daglig. Alt fra spill til opiater.

Alle typer og former for avhengighet har sin egen dynamikk og oppleves veldig individuelt. Enten det er alkohol, sigaretter, snus eller spill.
Det som virker på naboen og hans røykesug virker ikke nødvendigvis på deg.

Det finnes et utrolig stort utvalg av behandlingsformer. Det er stor industri og folk tjener mye penger på dette. Carr er bare en av flere.

Folk som kommer til meg har gjerne prøvd "alt" som de sier, pussig nok har flere av dem også prøvd å slutte å røyke vhja boka til Carr. For all del, boka til Carr er god den, men ikke for alle.

Husk at det kan være en ting som gjør at du starter opp med en "uvane", men det kan være helt andre mekanismer som gjør at uvanen opprettholdes.

At jeg som sluttet å røyke på 90 tallet fremdeles i visse og gitte situasjoner kan kjenne et røykesug handler om psykologiske faktorer. Båt, bål og fisketurer er (pussig nok ikke fest og fylla) triggere i så måte. Dette er faktorer jeg er veldig bevisst på og som de fleste av mine pasienter må trene på ved ekspoonering både in vivo og in vitro.

Endring av atferd er ikke nødvendigvis veldig vanskelig, men min erfaring er at det kreves en bevissgjøring fra A-Å. Å slutte med noe (eller begynne med noe) bare fordi noen mener at du skal og bør er ofte ikke et veldig heldig utgangspunkt.

~ Doug Larson

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: DagRS] #1269860 27/09/2011 11:58
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Avhengighet er et sammensatt og komplisert fenomen. Jeg jobber med avhengighet i alle former til daglig. Alt fra spill til opiater.

Alle typer og former for avhengighet har sin egen dynamikk og oppleves veldig individuelt. Enten det er alkohol, sigaretter, snus eller spill.
Det som virker på naboen og hans røykesug virker ikke nødvendigvis på deg.

Det finnes et utrolig stort utvalg av behandlingsformer. Det er stor industri og folk tjener mye penger på dette. Carr er bare en av flere.

Folk som kommer til meg har gjerne prøvd "alt" som de sier, pussig nok har flere av dem også prøvd å slutte å røyke vhja boka til Carr. For all del, boka til Carr er god den, men ikke for alle.

Husk at det kan være en ting som gjør at du starter opp med en "uvane", men det kan være helt andre mekanismer som gjør at uvanen opprettholdes.

At jeg som sluttet å røyke på 90 tallet fremdeles i visse og gitte situasjoner kan kjenne et røykesug handler om psykologiske faktorer. Båt, bål og fisketurer er (pussig nok ikke fest og fylla) triggere i så måte. Dette er faktorer jeg er veldig bevisst på og som de fleste av mine pasienter må trene på ved ekspoonering både in vivo og in vitro.

Endring av atferd er ikke nødvendigvis veldig vanskelig, men min erfaring er at det kreves en bevissgjøring fra A-Å. Å slutte med noe (eller begynne med noe) bare fordi noen mener at du skal og bør er ofte ikke et veldig heldig utgangspunkt.

Lurer litt på en ting, som kanskje du kan svare på. Har hørt at spillavhengige er ofte de som sliter mest under avvenningen vs alkoholikere/narkomane. Spillavhengige har ingen reel fysisk avhengighet (kanskje mer psykosomatisk). Stemmer dette? Eller er svare det samme kjedlige "det varierer".

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: DagRS] #1269873 27/09/2011 12:13
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Forum er neppe veien å gå dersom du ønsker profesjonell og etablert hjelp. Mitt råd må taes som det er; ett tips til trådstarter om å kjøpe boka. Mange har klart røykekutt basert på hva Allen Carr skriver. Uansett må alle finne sin vei gylne sti, til syvende og sist klarer alle det. Jo tidligere jo bedre.

Flytter grenser!
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1269975 27/09/2011 13:42
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hypnose og Gulrotkakeslutt er det en mulighet.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: GertA] #1270041 27/09/2011 15:01
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
En litt morsom vinkling:

De fleste som begynner å røyke i nyere tid vet at det er farlig, det vil jeg tro de fleste er klar over. Allikevel hvordan klarer vi å bli avhengig ? Hvordan fungerer fellen..

1. Teorien er enkel om vi tenker oss om. Din første røyk hvordan smakte den ? Jo som dritt, røyk smaker og lukter faktisk verre enn dritt. Vi tvinger den i oss i merkelige omstendigheter og tenker hvem i helvete kan bli avhengig av slikt gyselig guffe. Kroppen kjemper imot og de første sigarettene er en hard prøvelse å få i oss og personlig husker jeg at jeg var på nippet til å spy ved ettpar anledninger.
Mange stopper her men for oss "tøffinger" fortsetter vi og tvinge i oss guffa og etter ettpar uker slår røykefellen til og vi er "avhengig". Hvor og hvordan det skjedde vet jo ingen for plutselig innbiller vi oss at røyken faktisk smaker godt !? (noe den ikke gjør og aldri vil gjøre) Det er injeksjonen av giften vi liker verken smaken eller lukten. Uansett er fellen ett faktum og vi tror vi er hekta.

2. Kjør en passelig dosert sprøyte med Heroin og du for det mest spektakulære kicket du noengang har opplevd. Varsellampene blinker og de fleste blir rimelig livredd og skremt for dette er lett å skjønne at en blir fort avhengig av.

Røykefellen er en slu slu felle og det er lett å kjøre seg fast... - nesten som du sier til en treåring som ikke vil spise " Ikke spis maten din"

Flisespikkeri om en tenker på hva tobakkgigantene tjener.
Nede i u-land deler de forkjellige merkeleverandørene ut gratis sigaretter for å få ungdommen hektet til sine giftpinner.

---

Det som gjør Allen Carr boken så bra er at han på ingen måte tar for seg skremselspropaganda slik som mange bruker.

Da slipper du ting som dette...

Flytter grenser!
Re: Hypnose og røykeslutt..... [Re: cyberzent] #1270208 27/09/2011 19:57
Fred Jungelgel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: cyberzent

(...) etter ettpar uker slår røykefellen til og vi er "avhengig". Hvor og hvordan det skjedde vet jo ingen (...)

Dette forklares i boken Nikotintrikset -Anbefales!

Kort fortalt og forenklet:
- Den aller første røyken skaper følelse av stress, men dette slår inn først etter en time.
- Den andre røyken demper stressfølelsen skapt av den første.
- Underbevisstheten din gjør koblingen "røyk demper stress", og du er hekta.

Fordi virkningen av nikotinet er forsinket med en time, kobler ikke underbevisstheten at dette er årsaken til følelsen av stress/uro.

Man blir ikke fysisk avhengig av nikotin. Effekten av nikotin er borte etter fire dagers stopp. Det psykiske hektet kan vare livet ut, hvis du ikke lærer underbevisstheten din hvordan nikotin virkelig virker!

Skremselskampanjer virker dermed mot sin hensikt. De skaper stress, og hva gjør en røyker når han/hun blir stressa?

-Dette er altså bokas ord, fritt forklart. Bygger visstnok på vitenskapelige undersøkelser av hvordan nikotin virker. Jeg har ikke aksjer i forlaget, men vil gjerne spre det glade budskap, folkeopplysning, og røykfrihet ICON_SMILE

Jeg visste ikke dette fra før, og har aldri sett denne kunnskapen brukt i noen antirøykkamnpanje.
Boka legger ingen plan for røykeslutt, eller forteller deg at du skal slutte. Men plutselig har du bare ikke lyst på røyk lenger. Den smaker ikke godt. Underbevisstheten har "skjønt det". Funka for meg! ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support