Da er neste sykkelprosjekt snart i gang. Skal hente et rammesett med gaffel (brukt) senere idag og gleder meg som en unge til å sette igang. Dette blir min første 29er men jeg prøvde sykkelen tidligere i år og det ga mersmak.
Noen av delene som skal brukes blir flyttet over fra en annen sykkel:
Det som gjenstår er et hjulsett og en setepinne. Når det gjelder hjulsett har jeg bestemt meg for Hope Pro2 og Flow felg. Setepinne er jeg litt mer usikker på. RS reverb, GD eller en helt vanlig Thomson pinne har alle vært i tankene mine her.
I tillegg gjenstår fargevalget. Ramma er brukt og jeg synes fargevalget nå er nokså kjedelig. For å gi den en ny look har jeg vært i kontakt med www.pulverlakkering.no og har planer om å levere ramma der om ikke så lenge. Men jeg er litt usikker på fargene jeg skal bruke. Har vært inne på tanken om rød foran og svart bak, rød foran og raw bak og svart foran og raw bak. Synes også at fargene på denne DHR er utrolig stilige men klarer ikke helt å bestemme meg. Det samme gjelder navene som jeg gjerne vil skal passe til fargevalget på ramma og resten av delene som i all hovedsak er sølv fargede (bremser, gir og krank) og svart (styre, stem og gaffel)
Her er det jo mange med sterke meninger så om det er noen som har innspill, fra delvalg til fargevalg så setter jeg pris på det.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
Gratulerer, når det gjelder farge så hadde frekk skarp orange ramme med enten raw eller sort baktriangel vært frekt.
Dette blir det spennede å følge med på. Når det gjelder setepinne så ville jeg sett nærmere på RockShox Reverb seatpost. Den er fantastisk, helt ned helt opp, eller over lengre strekk sånn akkurat passe langt ned.
Det blir ikke feil med Flow felger. Jeg har brukt både Flow og Arch på min, synes Flow passer bedre. Har prøvd både GD, RS Reverb og KS i950. Jeg foretrekker i950 fordi bryteren er kliss inntil holken, gir best kontroll.
Hvis jeg skulle lakke om en ramme, tror jeg ikke jeg ville sette originale eller kopi dekaler på. Heller ta custom-greia helt ut og designe noe sjøl.
Dø fåkke no køstømramme med sjølsnekkra dekaler serru
@Erik Helt hvit med blå nav og blå holker. Da kan du bruke den på jobben også. Nei nå blir det mye tull. Tror du best kan få dette til å bli et smykke for øyet Erik.
Helt hvit, da tror jeg Anders hadde tørna helt. Nei, tror nok jeg har bestemt meg nå så ramma leveres forhåpentligvis i løpet av uken. Bilder kommer plutselig, det er ca 3 ukers ventetid hos verkstedet.
Ellers har jeg nå bestilt Hope pro2 nav, Flow felger og CB setepinneklemme. Kostet også på meg en KS i950 pinne, virker som de fleste foretrekker denne fremfor RS reverb av de som har prøvd begge.
om u virkelig vil ha custom så hør med en tatoo artist, de kan som regel airbrush, eller kjenner en som er rå.
veit att Ingwar Einebrandt på Studio Z tatoo i Tønsberg er helt rå på old school hotrod airbrush, og Rico på samme studio er helt sinnsyk på noe slik alien/organiske greier og flammer av type Trueflames(som Mike Lavallee "fant opp")
Høres interessant ut Trillebår men jeg tror ikke jeg vil ha noe slikt på en Turner. Målet er å ha et forholdsvis originalt utseende samtidig som rammen freshes opp.
Prisen på lakkering er 2500, da får jeg bruke to farger. Finnes sikkert billigere andre steder men vet ikke om det da blir like bra.
Sultan er jo et grov-verktøy av en sykkel, og skal både se ut og sykles som det. Derfor: RAW!!!
Raw gir utrolig fine sjatteringer i overflaten etter kabler, buksebein, greiner og annet som gnikker inntil. Dette er faktisk fint etter en stund. Etter å ha tenkt mye og syklet litt, er det bare raw som står i stil med resten av sykkelen. Ville du rosemalt en slegge? Forskjellige farger på hovedtriangel og bakramme er ikke pent i mine øyne.
Ellers høres Flow-felger veldig riktig ut, så får du nok bredde til å få store dekk skikkelig stabile. Hva slags gaffel skal du bruke?
Redigert av simenf; 21/09/201111:34. Rediger grunn: bilde
Nå er det som kjent vanskelig dette med nettdiskusjoner og ironi og sånt, men kødder du ? Hvor mye mer custom kan det bli ?
Lag noe lekkert i photoshop e.l, skjære ut med skalpell og dødens tålmodighet,
lime på ramma før x antall klarlakk. Har sett det gjort, og det ble fint gitt.
Ei køstom ramme lages etter mål/ønsker som f. eks hos denne karen ikke ved hjelp av dekaler.
Det Erik gjør er å friske opp og personifisere ramma. Nå er dette ei spesiel ramme det ikke finnes så mange av så om han velger et annet fargealternativ vil det bli den eneste. Her på berget er det den eneste så langt meg bekjent, noe sikkert Anders kan bekrefte.
Nå er det som kjent vanskelig dette med nettdiskusjoner og ironi og sånt, men kødder du ? Hvor mye mer custom kan det bli ?
Lag noe lekkert i photoshop e.l, skjære ut med skalpell og dødens tålmodighet,
lime på ramma før x antall klarlakk. Har sett det gjort, og det ble fint gitt.
Ei køstom ramme lages etter mål/ønsker som f. eks hos denne karen ikke ved hjelp av dekaler.
Det Erik gjør er å friske opp og personifisere ramma. Nå er dette ei spesiel ramme det ikke finnes så mange av så om han velger et annet fargealternativ vil det bli den eneste. Her på berget er det den eneste så langt meg bekjent, noe sikkert Anders kan bekrefte.
@Erik, prisen på lakkjobben er svært god.
Jeg skulle selvsagt presisert, evt. arrestert StigB, for det er han som snakker om customramme. Jeg snakker om customlakk.
Når det gjelder Johnsen og rammene hans har jeg lurt litt på hvordan det går med butikken hans, fordi selv om han sikkert er veldig dyktig og rammene flyr igjennom skauen, så har de lite særpreg.
Hvis jeg skulle spandert på meg en customramme så hadde jeg ønsket meg noe som tok enda et par skritt til side for hopen. F.eks: http://www.blackcatbicycles.com/ . Men det er meg da..
Raw har vært i tankene lenge men jeg har valgt å ikke bruke det. Ser helt klart fordelene mtp gnissing osv men jeg har aldri klart å like gråfargen.
Den første Flux'en jeg hadde var raw eller rettere sagt polert alu. Sammen med svart var det utrulig fint. Om jeg en gang kommer så langt så jeg får meg ei ramme jeg kan dra med meg ut i pensjonsalderen skal det være med farge, kunne tenkt meg helt sort kanskje Når slitasjen kommer tror jeg det vil være aktuelt å strippe den og blåse av elokseringen for å få den i raw.
Siden vi nå er satt på pinebenken så får du holde kjeft om fargevalg helt til du kan legge ut bilder
Ramma ble levert www.pulverlakkering.no på mandag. Antatt leveringstid var 2-3 uker så da har jeg 1-2 ukers venting igjen.
Ellers har det kommet et par pakker de siste dagene.
Hjuldelene leveres hjulbygger ila helgen.
Gamleramma er strippet og dette venter å bli montert.
Ellers venter jeg kun på et nytt kranklager fra CRC som ble bistilt tidligere idag. Har jeg flaks så er sykkelen ferdig om 2 uker og jeg kan faktisk komme meg ut før snøen kommer. Krysser fingrene:-)
O'la la. orntlige pedaler og grom krank. Et lite tips, bruke hele strømper f. eks. XTR. Jeg skal bestille en bunt nå så du kan få det du trenger. Da kan du trille noen sesonger uten å tenke på vaier og strømpeskift.
Flow felger er supert, jeg har det samme. Bygget av samme hjulbygger og det er latterlig stivt fremdeles etter noen år. Gled deg du kommer til å få et hjulsett som er i en klasse for seg selv.
Det eneste som mangeler med felgene er å få strippa de for dekaler
Wiresettet er sealed. Har god erfaring med gore fra før så da ble det slik. Felgene blir semistrippet av Victor. Dvs dekalene som er til høyre i bildet forsvinner.
Er fortsatt på leting etter en talas/pike e.l som passer 29 OG 1 1/8 krone men jeg begynner å miste troen nå.
Deleliste er som følger:
Ramme: 2009 Turner Sultan str M, custom lakkert. Styrelager: Chris King Sotto Voce 1 1/8. Gaffel: Fox 32 F29 Shock: RP 23 Felg: Notubes Flow 29 Nav: Hope Pro2 Dekk: Makkis Ardent 2.4/2.25 Bremser: XTR M985 Skiver: XTR M985 180mm Styre: Syntace Vector Carbon lowriser 680mm Stem: Syntace F109 Oversized Holker: DMR lockon Setepinne: KS i950 385mm Sete: Fizzik Tundra2 Krank: XTR M980 Kranklager: XTR M970 Gir foran: XTR M980 Gir bak: XTR M980 Kassett: XTR M980 Kjede: Shimano HG94
Kanskje litt kjedelig specliste med mye Shimano, noe som er litt uvanlig for meg å være da jeg har sverget til sram de siste årene. Men for å holde budsjettet så lavt som mulig blir det mye gjenbruk av deler som sto på en Cube Stereo HPC SL.
En liten erfaring jeg har gjort. Jeg synes 2.4 ble alt for stort, og satser på 2.25 til våren. De gamle 2.4 er slengt på dynga. Tester nå en kombo med WTB Stout 2.35 forran og Noby Nic bak. Dette ruller dårligere enn Ardent 2.4 f/b. Og er tyngre tilsammen en 2 stk. Ardent 2.4
Jeg ville gått for 2.25 det får mye skryt, kanskje et av de beste allround stidekken for tiden.