Sykkel VM Købenkavn
|
Re: Sykkel VM Købenkavn
[Re: jan erik]
26/09/2011 06:18
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Men hvorfor var ikke Cavendish nede og henta flasker og ble sittende fast bak velten? - Jo, fordi britene hadde én klar strategi og én mann som skulle vinne. Det er der jeg tror nordmennene bomma. Det er greit nok at de hadde dobbelt så stort lag som oss, men britene viser en plan og en gjennomføring som imponerer meg stort. Og hvis Thor hadde vært Norges eneste gullhåp, og de 3 andre hadde vært dedikerte hjelperyttere, tror jeg neppe han hadde vært på feil sted til feil tid i går. Både Eddie og Hushovden er spurtere i verdensklasse, så begge hadde selvsagt fortjent å bli satsa på, men jeg hadde mest tru på Thor i går. Dette er selvsagt kun personlig synsing basert på inntrykk dannet ut fra avislesing TV-titting, og jeg har ingen innsikt i de diskusjonene som har foregått innad i laget. 
|
|
|
26/09/2011 06:32
|
tygster
Veteran
|
Veteran
Thor var da ikke nede i bilen og hentet flaske? Det var vel mer snakk om å tape for mange plasseringer da han strakk ut armen og tok i mot flaske/pose i starten av bakken opp mot mål. At han havnet så langt bak av å gjøre det sier noe om hvor langt bak han satt i utgangspunktet.
Jann nevnte jo plasseringen til de norske ved hver passering og så vidt jeg kan huske var det skjeldent Thor satt topp 150. De første par passeringene satt han jo rundt 180-190. Det virker på meg som om Thor prøver å skjule at han satt for langt bak i store deler av rittet, blant annet da det absolutt ikke lønnet seg å sitte der, noe som ikke er annet enn en amatørmessig tabbe.
|
|
|
26/09/2011 06:50
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Edvald slo Farrer å Oscar Freire trur ikke Thor hade klart det. Men haha se hvor Cancellara har hendene!
|
|
|
[Re: maghva]
26/09/2011 07:00
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
At Hushovd skulle være lagleder i dag kan jeg dog være enig i deg med. Men ikke fordi på grunn av spurtegenskapene hans i forhold til Edvald.
De fleste husker nok den norske duellen (+ en norsk-canadier) i Tour de France i år, og der var det i hvert fall ingen tvil om at Thor var flere hakk hvassere og smartere i spurt. [/quote] Det er riktig at Edavald var ukonsentrert idet Thor stakk, men slager var jo avgjort på forhånd. I sånne situasjoner er 2 mot 1 helt opplagt. Eddie Boss sa det jo selv også etterpå, han visste han ikke hadde en sjanse, men måtte prøve likevel. Helt riktig? Thor hadde en hjelperytter å spille på. EBH var alene! [/quote]
pedalistisk !
|
|
|
[Re: Alpers]
26/09/2011 07:18
|
Lars K
Avhengig
|
Avhengig
Såså,
I et langt og utmattende ritt som et verdensmesterskap, vil jeg mene Hushovd er en bedre, og langt mer erfaren rytter enn Hagen. Dette er faktorer som hadde blitt viktige i dagens finale. Om Hushovd hadde vært langt mer erfaren enn Edvald så hadde han ikke gått ned for og hente drikke selv 
|
|
|
[Re: okr]
26/09/2011 07:26
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Tøysebrudd alt sammen, med mulig unntak av Voeckler [size:8pt][/size]og han fikk aldri mer enn snaue 20 sek og det så aldri risikabelt ut.
De klarte ikke engang å sprekke feltet en eneste gang, strengt tatt kunne de like gjerne kjørt på Velodrom! Å gå i/være i brudd i løpet av de siste 100-150km av proffenes fellesstart i VM er så langt fra et "tøysebrudd" ( hva nå enn det er) du kommer. De taktiske disposisjonene til de forskjellige nasjonene kommer så tydelig frem med en slik løype at det burde være av stor interesse å følge med for alle med et snev av interesse eller forståelse for nettopp det taktiske aspektet av sykkelsporten. Jeg har den interessen og syntes løpet var storartet. Om man ikke har interesse av spillet i sykling er det sikkert mer spennende/oversiktlig å se på dueller, mann mot mann - det fikk vi ikke i dag. Jeg har vel ikke et eneste sted snakket om noe mann mot mann, jeg har bare sagt at en hardere løype gir mer spenning enn den vi så i går. En for hard løype er ikke optimalt det heller, da forsvinner også spenningen veldig fort. Brudd som aldri har den minste sjans til å gå inn, og hvis eneste poeng er å gi brudddeltageren TV tid (ikke noe galt i det) er tøysebrudd uavhengig av når det skjer. Ingen av de store kanonene fikk en eneste sjans til å vise seg fram og det er ikke så rart når snitthastigheten er over 45 km/t. Da skal du altså holde godt over 50 km/t i 5-10 min for å få noe luke å snakke om. Det er rett og slett ikke mulig uten totalsprekk etterpå og dermed er det bare tøydebruddene som får lov å gå. Jeg lurer forøvrig virkelig på hvilke taktiske disposisjoner du snakker om som skulle være så spennende? Det er selvfølgelig mulig at jeg ikke er interessert nok i sykling men jeg tror jeg trygt kan konstatere at jeg har mer enn et snev av interesse, og tror ikke forståelsen er så halvgæren den heller.
|
|
|
26/09/2011 07:31
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Thor har vel innrømmet at han tabbet seg ut, og at tabben fikk maksimalt uheldige konsekvenser. Så den saken kan vi vel bli ferdig med.
Jeg syns også norsk taktikk var litt merkelig. Med Edvald som opptrekker for Thor kunne det ha blitt spennende, legg til Kristoff i toget så kunne vi virkelig snakket.
All ære til Kurt-en fantastisk idrettsmann men dette laguttaket var feil,med en løypeprofil som inneholder den nette summen av 40 høydemeter på 16 km var dette aldri en løype hvor hjelperyttere for et lag på 4 ville få noe særlig å si før spurten.
|
|
|
[Re: sigmund1]
26/09/2011 08:33
|
okr
Medlem
|
Medlem
Brudd som aldri har den minste sjans til å gå inn, og hvis eneste poeng er å gi brudddeltageren TV tid (ikke noe galt i det) er tøysebrudd uavhengig av når det skjer. Ingen av de store kanonene fikk en eneste sjans til å vise seg fram og det er ikke så rart når snitthastigheten er over 45 km/t. Da skal du altså holde godt over 50 km/t i 5-10 min for å få noe luke å snakke om. Det er rett og slett ikke mulig uten totalsprekk etterpå og dermed er det bare tøydebruddene som får lov å gå.
Jeg skal love deg at f.eks. Belgia ikke sender to mann opp i veien for å skaffe seg tv-tid. Ingen av bruddforsøkene de siste 100 til 150km av rittet vi diskuterer har noe med tv tid å gjøre - men hvis du trodde du så på tv-brudd og satt og regnet på snitthastigheter, skjønner jeg at rittet var dørgende kjedelig. Som Bettini sa til Gazzetta (kopiert fra cyclingnews): "On this course when you attack, you've got to scare people. During the race the riders have to be smart about how they race. The circuit makes it a real poker match."
|
|
|
26/09/2011 08:53
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg trodde ikke jeg så på TV brud dnår Belgia sendte to mann med i det første bruddet. Jeg skjønner også at det var for å sørge for at andre måtte jobbe. Bruddforsøkene de siste 100 - 150 km hadde svært liten, for ikke å si ingen sjans til å påvirke det endlige utfallet.
Bettini kan si hva han vil om poker match men Italia var jo knapt synlig i rittet, sikkert fordi de hadde en veldig dårlig hånd.
I den grad dette var poker så var det poker hvor Britene satt med fjers i knekter. Det er klart det er mulig at noen har straight flush på hånda så litt hjertebank blir det når du går all in og blir synet - men veldig spenneden er det egentlig ikke.
Hvis du i fullt alvor mener at et brudd som går når det er 230 km igjen er vedlig vesentlig for løpsutviklingen er det din forståelse det er noe galt med å ikke min.
|
|
|
26/09/2011 08:57
|
Il Falvo
Fersking
|
Fersking
Etter og lest denne tråden, tror jeg at Norge snart for en sportssjef for et av pro tour team. Lett å sitte i sofaen og komme med problemløsning. Belgia prøvde, måtte lage et hardt ritt. Med Cav og union jack var knall gode igår. Når gutta sitter i tempo drakt på fellesstart vil det gå fort.
|
|
|
26/09/2011 09:52
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Synes egentlig at kapteinene burde klare å ta flasker selv. At Thor velger å ta flasker fra 200 posisjon er hans egen feil (noe han selv har innrømmet). Det vi hadde trengt, enten det var Edvald eller Thor i finalen, var en mann som kunne hjulpet til de siste 3 kilometerne.
Synes Wiggins fortjener utrolig skryt. Fra 3 plass til P-N, seier i Dauphine, fall i TdF (som jeg tror han kunne kommet på pallen i slik formen var, og hvordan det ble kjørt i fjellene), 3 plass i Vuelta, 2 plass i VM tempo og særdeles viktig hjelperytter for Cav. Synes jeg husker noen si at han hadde slanket seg for mye, og at TdF 09 var et blaff.
Forøvrig synes jeg det er søtt med de nordmennene som vil ha harde løyper i sykkel slik at Cav ikke vinner, men samtidig vil ha mer fellesstarter og kortere runder i langrenn sånn at Northug kan vinne.
|
|
|
[Re: ØyNe]
26/09/2011 09:55
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hvis Thor hadde vært Norges eneste gullhåp, og de 3 andre hadde vært dedikerte hjelperyttere, tror jeg neppe han hadde vært på feil sted til feil tid i går. Både Eddie og Hushovden er spurtere i verdensklasse, så begge hadde selvsagt fortjent å bli satsa på, men jeg hadde mest tru på Thor i går. Dette er selvsagt kun personlig synsing basert på inntrykk dannet ut fra avislesing TV-titting, og jeg har ingen innsikt i de diskusjonene som har foregått innad i laget. Personlig synsing er nok det eneste vi lekfolk her inne kan komme med. Jeg tror du treffer blink her, det blir litt for "demokratisk" for meg at vi skal ha to karer som kan ta medalje, i stedet for å stikke fingeren i jorda og innse at vi bør satse på èn mann, nemlig han som allerede har trøya. EBH har bevist at han er svært god, men at han er verdensmestermateriale er nok litt tidlig i karrieren.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
26/09/2011 10:00
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trodde ikke jeg så på TV brud dnår Belgia sendte to mann med i det første bruddet. Jeg skjønner også at det var for å sørge for at andre måtte jobbe. Bruddforsøkene de siste 100 - 150 km hadde svært liten, for ikke å si ingen sjans til å påvirke det endlige utfallet.
Bettini kan si hva han vil om poker match men Italia var jo knapt synlig i rittet, sikkert fordi de hadde en veldig dårlig hånd.
I den grad dette var poker så var det poker hvor Britene satt med fjers i knekter. Det er klart det er mulig at noen har straight flush på hånda så litt hjertebank blir det når du går all in og blir synet - men veldig spenneden er det egentlig ikke.
Hvis du i fullt alvor mener at et brudd som går når det er 230 km igjen er vedlig vesentlig for løpsutviklingen er det din forståelse det er noe galt med å ikke min. de som satt med de råeste kortene på hånda var vel strengt talt Australia. Men England kjørte sykt bra for cav.. Hjelper litt/veldig når omtrent hele laget kjører/skal kjøre for Sky neste år. Hushovd gjorde blemmen selv. Han sitter for langt bak. Om han hadde hatt 9 hjelperyttere hadde han fortsatt sittet for langt bak.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/09/2011 10:18
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Britene gjorde alt riktig: De visste at Cav har den raskeste spurten. De visste at dersom feltet kommer samlet til mål vil Cav vinne noe sånt som 8 av 10 ganger. De tenkte seg antageligvis at selve spurten kom til å bli kaotisk, og at det ville bli vanskelig å kjøre et tog. Derfor kjørte de jevnt hardt de siste 20(?) mila av rittet, kontrollerte "tullebruddet" og gjorde det utrolig vanskelig å komme av gårde på slutten. Hvis noen andre skulle ha noe særlig sjans til å vinne hadde flere (store) nasjoner måttet samarbeide ved å ofre mann etter mann i brudd, for å oppnå en av to ting: a) at det britiske laget til slutt skulle gå "tomt", og at et brudd kom avgårde, eller b) at Cav brukte så mye krefter på å sitte foran i hovedfeltet at han var veldig sur i beina når spurten kom. Belgia, og til dels Nederland og Frankrike, prøvde å gjøre livet surt for britene, men det ble for spedt. Hadde flere lag (særlig store lag som Italia, Spania, USA og Australia) prøvd å gjennomføre dette knallhardt, så tror jeg at det hadde vært mulig å slå Cav. Omega-laget gjorde jo på en måte det i årets tour når Greipel vant en etappe, da HTC måtte jobbe knallhardt for å kjøre inn et Gilbert-brudd, noe som antagelig gjorde Cav såpass sliten at han at han ikke holdt helt i mål.
At Norge ved Rasch og Arvesen på et tidspunkt hjelper britene med å kjøre inn brudd, syns jeg er kanskje den største feilen de gjorde i går. Skulle de ha hjulpet Edvald, så hadde det vært bedre å gått i brudd for å forsøke å slite ut Cav.
Redigert av traktoregg; 26/09/2011 10:20. Rediger grunn: skrivefeil
|
|
|
26/09/2011 10:42
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Jeg vil se en VM-løype tilpasset José Rujano. Det hadde vært noe det.
|
|
|
26/09/2011 10:49
|
okr
Medlem
|
Medlem
Hvis du i fullt alvor mener at et brudd som går når det er 230 km igjen er vedlig vesentlig for løpsutviklingen er det din forståelse det er noe galt med å ikke min. Å si at bruddforsøkene de siste par-tre timene av løpet ikke har sjans til å påvirke det endelige utfallet er naturligvis bare tull. Det er ikke dermed sagt at ethvert bruddforsøk er et direkte forsøk på å vinne rittet. Et av poengene med et tidlig brudd er å sette press på de lagene som ønsker en samlet spurt, som GB og Tyskland. De måtte jobbe hele dagen, og dette gjør det selvfølgelig vanskeligere å holde det samlet på slutten. At de allikevel klarte det er en stor prestasjon. Det at ett lag lykkes så til de grader med sin taktikk (å kontrollere feltet og få en spurt) betyr ikke at alle andre forsøk var meningsløse. De var bare virkningsløse i forhold til det endelige resultatet mtp. vinner.
|
|
|
26/09/2011 12:23
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Hjelperytterprestasjonene til spesielt Wiggins og Froome var noe av det råeste jeg har sett. Hvor lenge taua de to feltet?
|
|
|
[Re: b_mattias]
26/09/2011 21:34
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Edvald slo Farrer å Oscar Freire trur ikke Thor hade klart det. Men haha se hvor Cancellara har hendene! Vanskelig å si om Thor hadde gjort det noe bedre i spurten. - Edvald har nok høyere toppfart enn Thor. - Thor er akkurat nå i mye bedre form enn Edvald. - Selv med dårlig form har Edvald en meget bra spurt. Det så vi i Eneco-tour hvor Edvald ikke hang med når det gikk oppover, ment vant allikevel og da han vant Vattenfall Classics. Ryktene skal jo også ha det til at Nordhaug har grusa Edvald på trening den siste måneden. Cancellara spurter nesten alltid med henda oppå bremsehendlene.
|
|
|
26/09/2011 21:42
|
ijustpop
Entusiast
|
Entusiast
Og gårsdagens GB-tog var nok bare en liten forsmak på hva vi kommer til å se neste sesong. SKY-toget kan bli enda drøyere enn HTC sitt.
|
|
|
[Re: traktoregg]
27/09/2011 08:46
|
olechr
More than words
|
More than words
Hjelperytterprestasjonene til spesielt Wiggins og Froome var noe av det råeste jeg har sett. Hvor lenge taua de to feltet? Helt rått... England har en kjempe fordel.. Omtrent hele laget kjører også for samme lag nemelig sky. OL neste år kommer de til å bli helt syke. Da kan nå trene opptrekket med samme tropp helle neste år.. Eneste som er litt trist nå er at Edvald er på det laget :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/09/2011 10:06
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Som Cavendish selv påpekte så skal vel en del av rytterne også sykle på bane under OL?
|
|
|
27/09/2011 13:44
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Du mener det blir for mye med både bane og landevei?
|
|
|
27/09/2011 14:11
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
SOm vanlig vinner de som forbereder seg best.
Det er veldig trist at drt ikke lages et skikkelig VM opplegg for både menn og kvinner for det mangler ikke på kompetense i sykkelNorge.
Med den sykkelinteressen vi har i Norge i dag burde det være mulig å selge inn en langsiktig VM satsing, både på fellesstart og tempo, til næringslivet og derigjennom skaffe de nødvendige ressurser.
Redigert av sigmund1; 27/09/2011 14:42.
|
|
|
27/09/2011 14:47
|
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
traktoregg: Jeg vet ikke, men tipper belastningen kan bli stor, men aner ikke når de forskjellige øvelsene tar plass. Det kan jo være flere dager mellom øvelsene på bane og landevei. Tviler på at det gir en optimal oppladning om Wiggins skal kjøre 4000m eller noe slikt.
|
|
|
[Re: TashkentTerror]
27/09/2011 14:57
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mye enig med Sigmund.. 2 kapteiner er bare tøv. Man skulle vært klar på forhånd: Vi kjører selvsagt for den regjerende mesteren, Edvald og Kristoff skulle kjørt opptrekk for Thor (dette måtte jo bli spurt med denne løypa). Nå fikk vi ikke sett det da når det endte som det gjorde med Thor, men ville vært jævlig teit og se Thor og Edvald spurte på hver sin side og blitt 4 og 8 f.eks. Jeg tror ikke de ville blitt enige om at den ene hadde kjørt opptrekk når det ikke var avklart på forhånd. Taktisk kunne det vel ikke bli verre enn det ble.
|
|
|
[Re: Kriss]
27/09/2011 15:04
|
EgilS
More than words
|
More than words
På den andre siden, som Kjærgård sa: mulighetene for at man fikk "problemet" med to som spurtet for seier kom sannsynligvis ikke. Og han fikk da rett.  Jeg har alltid sagt at de beste trenerne er de som har rævva godt plantet foran TV'n under begivenheten.
|
|
|
27/09/2011 15:09
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Så du syns det norske VM opplegget var optimalt?
|
|
|
[Re: EgilS]
27/09/2011 15:16
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Så lenge regjerende verdensmester er i form kjører man for han. At landslagsledelsen ikke skjønner det er for meg en gåte! Og synes det er tafatt og utnevne to kapteiner og i tillegg la de velge hver sin hjelperytter når det tross alt fantes kriterier for uttak. Turde de ikke si til Edvald: "sorry mac, du får være hjelperytter for Thor, dine sjanser kommer senere"? Jeg vil påstå det var minst 90 prosent sjanse for at begge ville spurte i denne løypa, at han fikk rett betyr ikke at det var riktig vurdering. Men fra sofaen er selvsagt alt mye enklere å se, som alltid..  Storbritania kjører med tempodrakter, spesialhjelm på Cav og høyprofil på de gutta som skulle dra mest, vi vet ikke hvem vi skal kjøre for siden "de kommer sikkert ikke sammen i spurt likevel". Ojoj, hvor er Thor? Tror ikke Storbritania hadde rotet bort Cav gitt. Jaja, lykke til neste år.
Redigert av Kriss; 27/09/2011 15:21.
|
|
|
27/09/2011 15:53
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Er det ingen andre som reagerer på at nordmennene hjalp britene med å kjøre inn brudd mot slutten? Da virker det ikke som om de har skjønt hva det handla om...
|
|
|
|
|