Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Rulleski i trafikken

Rulleski i trafikken #1263662 18/09/2011 08:12
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg vet, det pleier sjelden å ende godt når jeg begynner å diskutere rulleski, men likevel. ICON_SMILE

Dere som synes det er en god idé å gå på rulleski i trafikken, til og fra jobben eller ute på trening på kvelden, vær så snille og løft blikket og tren litt mer teknikk før dere hiver dere ut på tur. Disse månedene mellom Birken og skiføret er noen av dere en skikkelig plage for oss andre.

Når dere er på vei oppover på gangveien og bruker absolutt hele bredden til ski og staver, løft blikket isteden for å se rett ned i bakken, så dere kan samle skiene ved møte. Og på vei nedover, ikke la farten bli høyere enn at dere klarer å stoppe på den delen av gangveien dere ser. I fredags så jeg en av dere pløye rett inn i en gruppe pensjonister på fortauet i Vollsveien mens jeg selv hoppet ut med sykkelen blant bilene for å komme meg unna.

Rulleski er et helt ræva fremkomstmiddel sikkerhetsmessig sett, så hvis du insisterer på å bruke dem, bruk i tillegg hodet! (Og selvfølgelig, jeg møter flere på rulleski som kjører pent og oppmerksomt enn jeg møter tullinger. Bare så det er sagt.)

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1263792 18/09/2011 12:11
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Enig. På vei (i bil..) til Eddy Merkx-tempo i Maridalen var det mange på rulleski som brukte veldig mye plass, ikke la seg inn selv om det kom biler, og som veivet forbausende mye med stavene. Det gikk greit for min del, men bilen bak meg virket ekstremt ivrig etter å komme seg raskere fram.

På rulleski er man "gående", og skal tydeligvis rulle på venstre side av veien.. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#19

Det blir fint når snøen kommer!

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Rulleski i trafikken [Re: Christian] #1263982 18/09/2011 17:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Christian
ikke la seg inn selv om det kom biler, og som veivet forbausende mye med stavene.

Liknande situationer är ju inte heller direkt ovanliga när syklister syklar i bred.

Quote:

På rulleski er man "gående", og skal tydeligvis rulle på venstre side av veien.. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#19

Har för mig att man kan tolka reglerna som att man också kan köra på höger sida av vägen.

Quote:

Det blir fint når snøen kommer!

Så att syklisterna försvinner ICON_WINK

Det är en hel del folk som går på rulleski också i trondheim men jag har hittils inte sett någon dårlig situation. Folk verkar vissa hänsyn till varandra. De flesta jag ser kör också på g/s vägarna.

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1263991 18/09/2011 17:41
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks
Sitat: Christian
ikke la seg inn selv om det kom biler, og som veivet forbausende mye med stavene.

Liknande situationer är ju inte heller direkt ovanliga när syklister syklar i bred.

Er det snakk om to på skøyteski, må det nesten kunne sammenlignes med fire syklister i bredden? Tyngre å komme forbi, men det er fortsatt motgående kjørefelt som skal være ledig ved forbikjøring.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1263996 18/09/2011 17:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tror han menade en i bredden på skøyteski.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264036 18/09/2011 18:23
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Det er forskjell på å ta opp hele gang- og sykkelveibredden med rulleski, og å ta opp det ene kjørefeltet på veien.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Tor Arne] #1264044 18/09/2011 18:31
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tor Arne
Det er forskjell på å ta opp hele gang- og sykkelveibredden med rulleski, og å ta opp det ene kjørefeltet på veien.

Om den här var tänkt som svar till mig. Christian som jag svarade körde bil och jag hoppas att han inte befann sig på en g/s vei.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264052 18/09/2011 18:41
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Unnskyld. Jeg er dust, som vanlig.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264065 18/09/2011 19:01
P
P_H_ Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
En jeg kjenner fikk staven til en på rulleski i eikene og var sykmeldt i tre uker.

Ingen spøk å passere med andre ord.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264075 18/09/2011 19:10
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Alltid synd med personskader, men blir ikke det litt som å si at jeg kjenner en som fikk ripe i bilen når han passerte en syklist? Det er vel den som passerer som til syvende og sist har ansvaret for å ha god nok klaring. Syns tråden er litt som å kaste sten i glasshus.

mvh Lundby
Syklist og rulleski(-ist?)

Re: Rulleski i trafikken [Re: Lundby89] #1264086 18/09/2011 19:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Lundby89
Det er vel den som passerer som til syvende og sist har ansvaret for å ha god nok klaring.

Hvordan skal man få nok klaring til en person som bruker absolutt hele bredden til ski og staver, og samtidig ser ned i asfalten? Poenget til Dan er: Følg med, og vis hensyn.

Re: Rulleski i trafikken [Re: -Jan] #1264096 18/09/2011 19:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: -Jan
Det er vel den som passerer som til syvende og sist har ansvaret for å ha god nok klaring.

Hvordan skal man få nok klaring til en person som bruker absolutt hele bredden til ski og staver, og samtidig ser ned i asfalten? Poenget til Dan er: Følg med, og vis hensyn.

Är du säker på att det var det som var problemet, dvs de kom imot varandra? Jag tror mer på ett scenario där syklisten kommer bakifrån och du tycker jag att syklisten borde klara att säga ifrån att han är där så att rulleskiåkaren kunde flytta på sig och en bra omkjöring borde vara möjlig.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264097 18/09/2011 19:25
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Bytte fil. Dog skal alle trafikanter selvfølelig være årevåkne i veibanen, både på det som skjer foran og bak. Syns bare tråden lider av en dobbelmoral, der syklister som store deler av året forsvarer sin rett til å bruke hele veinettet i Oslo mot hissige bilister, nå bruker seg på rulleskigåere. Så lenge Oslo ikke får ut fingeren med bedre rulleskifasiliteter i holmenkollen, må man kunne svelge noen kameler for at alle parter skal kunne ha glede sin idrett. Dessuten er det ikke så mange som skøyter på rulleski at jeg helt ser problemet.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Lundby89] #1264108 18/09/2011 19:31
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bytte fil.
På gangveien?

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1264113 18/09/2011 19:34
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Är du säker på att det var det som var problemet, dvs de kom imot varandra?

Ja, det var det Dan skrev i åpningsinnlegget. Men uansett om man kommer i mot eller bakfra, så bør man følge med om det er noen som vil forbi hvis man bruker hele bredden.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Lundby89] #1264114 18/09/2011 19:37
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Syns bare tråden lider av en dobbelmoral, der syklister som store deler av året forsvarer sin rett til å bruke hele veinettet i Oslo mot hissige bilister, nå bruker seg på rulleskigåere.

To spørsmål (og de er ikke retoriske)

1. HVOR har Dan og Christian forsvart sin rett til å bruke hele veinettet i Oslo?
2. HVOR er det noen her som bruker seg mot rulleskigåere?

Kanskje har jeg rett i min antakelse om at du selv er rulleskigåer og ikke ser det du ser i denne tråden men det du ser etter.

Jeg synes du skal grunngi påstandene dine eller dementere dem.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Rulleski i trafikken [Re: -Jan] #1264116 18/09/2011 19:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Ja, det var det Dan skrev i åpningsinnlegget. Men uansett om man kommer i mot eller bakfra, så bør man følge med om det er noen som vil forbi hvis man bruker hele bredden.

Jag tror Lundby89 svarade på inlägget före det han skrev.

Om man kommer imot är det klart att det är viktigt och bör också vara enkelt. Om någon kommer bakifrå är det inte säkert att man får med sig att någon kommer bakifrån. En ringklocka kan vara bra att ha ibland.

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1264155 18/09/2011 20:18
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om någon kommer bakifrå är det inte säkert att man får med sig att någon kommer bakifrån.

Det går an å snu på hodet av og til for å se seg tilbake.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Lundby89] #1264228 18/09/2011 21:43
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Ja, dette var møter i begge tilfellene. Den ene var på vei oppover med blikket plantet i asfalten tre meter foran seg mens han skøytet i hele gangveiens bredde mens den andre var en som kom i alt for høy fart nedover et smalt fortau fullt av folk.

Syns tråden er litt som å kaste sten i glasshus.

Det avslører nok bare litt hårsårhet. ICON_WINK

Syns bare tråden lider av en dobbelmoral, der syklister som store deler av året forsvarer sin rett til å bruke hele veinettet i Oslo mot hissige bilister, nå bruker seg på rulleskigåere.

Det kunne ha vært en relevant kommentar hvis ikke det var for at den som startet tråden ikke forsvarer sin rett til å bruke hele veinettet, men derimot veldig gjerne sykler på gangveier der det er mulig. ICON_SMILE

Dessuten er det ikke så mange som skøyter på rulleski at jeg helt ser problemet.

Huh? Jeg synes hver eneste en jeg ser spriker med bein og staver over hele gangveien/kjørefeltet, selv om de fleste klarer å samle seg så man får passert dem ved møte. Enten er de på vei oppover med lange skøyteskjær og staver som hogger fra side til side så man ikke tør å passere, eller så er de på vei nedover, med panikk i blikket og stavene rett ut til hver side mens de prøver fortvilt å bremse.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264275 19/09/2011 06:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

Det kunne ha vært en relevant kommentar hvis ikke det var for at den som startet tråden ikke forsvarer sin rett til å bruke hele veinettet, men derimot veldig gjerne sykler på gangveier der det er mulig. ICON_SMILE

Dette er den samme håløse generaliseringen som jeg ser på FB-hatsidene mot syklister. "Dere syklister har ingen ting med å snakke om trafikkregler før dere lærer å følge dem selv". HVORFOR skal ikke jeg kunne snakke om trafikkregler fordi ANDRE syklister bryter dem? Forrige uke var det en ungdom som skrev innlegg om eldre som stirret på henne på bussen eller leste SMS-ene hun skrev. Hun konkluderte med at de eldre ikke hadde noe med å kreve respekt av ungdommene før de hadde lært seg respekt selv.

Hvorfor har enkelte sånn voldsom trang til å generalisere at de ser en demografisk gruppe som ett enkelt individ. Hvis du prøver å svare på spørsmålene, Lundby, ser du kanskje selv hvor håpløs generaliseringen din er.

Ja - jeg mener at denne type tenking er opphav til mye av det vonde i verden i dag og det provoserer meg noe kollosalt. Når man f.eks skal legges til hat fordi det eneste gale man har gjort er å bli født i samme land som en som har tegnet profeten Muhammed, er det så håpløst primitivt og idiotisk at jeg ikke finner ord. Lundby sin generalisering er selvfølgelig ikke like hatefull, men den bærer i seg det samme tankegodset og han oppfordres herved om å revurdere sitt ståsted.

- Robert Green Ingersoll
Re: Rulleski i trafikken [Re: -Jan] #1264338 19/09/2011 07:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om någon kommer bakifrå är det inte säkert att man får med sig att någon kommer bakifrån.

Det går an å snu på hodet av og til for å se seg tilbake.

Klart man kan göra det men det blir inte väldigt naturligt att göra det hela tiden och därför kan det komma folk bakifrån som man inte ser.

Jag har varit med i sådana situationer både som den snabbaste och som den långsammaste som gående, syklande och inlinesåkande.

Ja, dette var møter i begge tilfellene. Den ene var på vei oppover med blikket plantet i asfalten tre meter foran seg mens han skøytet i hele gangveiens bredde mens den andre var en som kom i alt for høy fart nedover et smalt fortau fullt av folk.

Jag har inte svarar dig angående detta. Det har varit många inlägg i denna tråden där jag tror att folk missuppfattar vilket inlägg någon svarar på.

Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264349 19/09/2011 07:51
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Hvorfor har enkelte sånn voldsom trang til å generalisere at de ser en demografisk gruppe som ett enkelt individ. Hvis du prøver å svare på spørsmålene, Lundby, ser du kanskje selv hvor håpløs generaliseringen din er.

interessant att du hoppar på Lundby89 men inte det som i alla fall jag oppfattar som liknande generaliseringar från Christian och P_H_.

Det Lundby89 skriver tycker jag i det stora och hela överenstämmer med vad man ofta läser på forumet av syklister angående hur man har rätt att sykla i trafikken. Liknade oppförande som här kritiseras i ett par inlägg angående rulleskidåkare. Om just dessa personerna har de åsikterna vet jag inte men jag ser det inte som väldigt relevant heller.

De situationerna jag menar är att ta mycket plats på vägbanan utan att flyta på sig och vems fel det är vid olyckor vid passering bakifrån.

Angående Dans inlägg så har jag inget att kritisera dem för. Det enda är att jag inte har samma erfaring.

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1264356 19/09/2011 07:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

interessant att du hoppar på Lundby89 men inte det som i alla fall jag oppfattar som liknande generaliseringar från Christian och P_H_.

Hva? De referer begge to til konkrete opplevelser. Hvordan får du det til å bli generaliseringer?

- Robert Green Ingersoll
Re: Rulleski i trafikken [Re: GeirK] #1264366 19/09/2011 08:08
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: GeirK

Hva? De referer begge to til konkrete opplevelser. Hvordan får du det til å bli generaliseringer?

Så Christian tycker det blir fint när snön kommer och P_H_ skriver "ingen spøk å passere med andre ord." Jag tycker inte det är så svart att tolka detta som någon slags generaliseringar.

Om vi endå ska kverulera så kan ju du skriva på vilket sätt Lundby89 generaliseringar på ett hopplöst sett? Tråden handlar ju i alla fall om syklister som diskuterar dårligt oppförande hos rulleskidåkare.

Re: Rulleski i trafikken [Re: fredriks] #1264381 19/09/2011 08:33
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Christian går jo en del på ski, så ikke unaturlig at han gleder seg til snøen kommer

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Rulleski i trafikken [Re: P_H_] #1264383 19/09/2011 08:35
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: P_H_
En jeg kjenner fikk staven til en på rulleski i eikene og var sykmeldt i tre uker.

Ingen spøk å passere med andre ord.

Jeg gikk på rulleski ved vækerø da det kom en jobbnisse på sykkel og syklet så nære at han sneiet meg. Endte seff med at jeg fikk staven i hjulet hans. Staven knakk tvert og han fortsatte å sykle som ingen ting hadde skjedd. Moro å gå hjem med en stav + 1000kr for nye staver... Og nei, jeg skøytet ikke når han passerte meg, stod så nære kanten det går og bare staket. Sluttet med rulleski til jobb etter dette.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Rulleski i trafikken [Re: BananJan] #1264385 19/09/2011 08:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: BananJan
Christian går jo en del på ski, så ikke unaturlig at han gleder seg til snøen kommer

Möjligt att jag missoppfattade just den kommentaren.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264397 19/09/2011 08:44
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Med all respekt for debattantene her, så nikker i hvert fall jeg gjenkjennende til slike utsagn:
Dere som synes det er en god idé å gå på rulleski i trafikken,...
- underforstått at det ikke er noen god idé å gå på rulleski i trafikken. På samme måte som noen mener det ikke er noen god ide å sykle i trafikken.

Når dere er på vei oppover på gangveien og bruker absolutt hele bredden til ski og staver,
Det minner vel littegrann om "dere som sykler 5-6 i bredden...", gjør det ikke?

Det har nok lett for å bli sånn at folk som sykler (det være seg på vei eller på g/s-vei), fort kan komme i skade for å betrakte rulleskiløpere som fremmedelementer. Det er ikke vanskelig å se analogien med at noen ureflekterte bilister ser på syklister som en trussel mot bilens territorium.

Re: Rulleski i trafikken [Re: P_Dalen] #1264405 19/09/2011 09:06
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: P_Dalen
underforstått at det ikke er noen god idé å gå på rulleski i trafikken.

Du trenger ikke å lese det som underforstått i det hele tatt. Jeg kan skrive det rett ut: Jeg synes det er en dårlig idé å gå på rulleski i trafikken. Dette basert på observasjoner som sier meg at rulleski er vanskelige å nødbremse med og å styre unna med. At rulleskigåere tar mye plass er derimot ikke et generelt argument, siden flinke rulleskigåere fint klarer å ta lite plass når de møter folk.

Quote:
Det minner vel littegrann om "dere som sykler 5-6 i bredden...", gjør det ikke?

Sikkert, men jeg henvender meg altså ikke til alle rulleskigåere, men til "dere" som ikke er oppmerksomme og som ikke viser hensyn. Må jeg la være å henvende meg til disse fordi jeg ikke vet navnene deres? Jeg synes det er helt greit at folk skriver "dere som sykler 5-6 i bredden" hvis det faktisk er disse man henvender seg til, og ikke til alle syklister.

Re: Rulleski i trafikken [Re: Dan] #1264406 19/09/2011 09:06
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hva er reglene for rulleski i trafikken?
Hva er reglene for rulleski på gangvei, og gang og sykkelvei?

Hvordan det kan være lov med rulleski i trafikken skjønner jeg ikke, det er jo ikke bremser på dem.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support