Det som er positivt med sykkelen er at den har Centaur fra 2010 som er hakket bedre enn den nyere 2011-gruppa. Den fra 2010 har nemlig Ultrashift og ikke den nyere powershift. Forskjellen er at med ultrashift kan du gire 3 opp/5 ned mens powershift har 3 opp/1 ned slik at man ikke kan dra ned kassetten med tommelskifteren.
Merkelige greier, det der.
Jeg har Centaur fra 2009 og den har QS Ergopower (3 opp/1 ned). Har Campy laget kun én Centaur-gruppe med mulighet for å gire ned flere gir og det skjedde i året 2010?
Når det er sagt, merker jeg ikke noen problemer knyttet til at jeg må skifte ett gir om gangen ned. Det går rimelig fort, det også. Å gire opp 3 gir medfører etter min mening forøvrig at man må vri vel mye på hånda på Campy´s system. Dette er selvfølgelig avhengig av hånda som griper også og jeg fronter igjen gjerne de pølsefingredes litt spesielle behov ...
Ellers er jeg veldig fornøyd med Centaur-gruppen så langt - den jobber kort og kontant - og jeg frykter at en oppgradering nok vil resultere i skuffelse over en manglende følelse av å ha fått forbedret håndtering.
Martin