Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan ikke oppgradere pre-installert Windows?

Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? #1263004 16/09/2011 16:49
torlars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Avsluttet akkurat en samtale med Microsoft avd. India angående problemer med oppgradering fra XP til WIN 7 på en Dell PC.

I følge damen med den indiske aksenten er dette ikke mulig siden XP var preinstallert av Dell. Altså ikke mulig å oppgradere preinstallert Windowsversjon. Har studert informasjonen på Microsoftstore der jeg kjøpte oppgraderingen, og finner ingen slike advarsler. Har aldri hørt om det heller, og finner det vanskelig å tro all den tid stort sett alt av private (og sikkert også proff) pc'er leveres med preinstallert operativsystem. Anyone?

T

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263010 16/09/2011 17:09
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Det er sjelden en god ide å oppgradere Windows, altså oppgradere i den forstand at man installerer en nyere versjon uten å fjerne den gamle først. Man risikerer å få med seg eldre konfigurasjonsfiler og ende opp med en konfigurasjon som blir vanskeligere å feilsøke.

Lisensmessig så er det ingenting i veien for å oppgradere i den forstand at man får avslag i prisen.

Vær oppmerksom på at når du går fra Windows XP til Windows 7 så bør du ta backup av brukerdataene dine først, og det er ikke så lurt å bruke NTBackup som følger med Windows XP for det formatet er ikke støttet i Windows 7(!!) snakk om glipp..

Må jo være endel som hoppet over Vista (Vista har støtte for NTBackup)..

Støtter ikke oppgraderingen du har kjøpt clean install av Windows 7? (hvis ikke betyr det at du må finne frem XP cden dersom disken må byttes..)

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263041 16/09/2011 18:13
torlars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei,

Takk for svaret.

Mulig jeg var uklar i beskrivelsen. Man kan enten kjøpe en Windows fullversjon, eller en Windows upgrade. Upgrade forutsetter at man har en gyldig Windows versjon fra før, som f.eks. XP eller Vista. I mitt tilfelle har jeg XP, og Upgrade til WIN 7 må gjøres med en full installasjon, dvs alt gammelt slettes. Fra VIsta til WIN 7 kan man oppgradere bare operativsystemet, dvs skriver ikke over installerte programmer og filer. Men det er ikke dette det gjelder.

Dama på MS Support sin påstand var at siden jeg hadde en PC (Dell) med forhåndsinstallert (preinstalled OEM) Windows XP, så kunne ikke XP oppgraderes. Jeg måtte kjøpe fulleversjonen av WIN7, ikke en oppgradering slik jeg har gjort. Det er dette jeg finner merkelig, og tror er feil.

T

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263050 16/09/2011 18:35
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg har kjøpt oppgradering, og oppgradert en OEM-versjon av XP. Jeg kjørte da clean install fra oppgraderings-DVD. Etter at du har installert Win 7 fra oppgraderings-DVDen må du gjøre en liten endring i registeret for å få den til å aktiveres, men det er barnemat.

Her står det hva i registeret du må endre på under "Method #2": http://www.winsupersite.com/article/windows-7/clean-install-windows-7-with-upgrade-media

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263054 16/09/2011 18:38
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Det er normalt slik at oem lisensene er uten oppgraderingsrett dessverre. Det er derfor OEM lisensen er så "billig"...

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263078 16/09/2011 19:10
torlars Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjenner jeg kommer nærmere og nærmere enten Linux eller et livstidsabbonement hos Apple.

Tor Arne, jeg søkte meg fram til samme posten antagelig samtidig som du skrev ditt innlegg, metoden testet og funnet helt i orden:-)

Synes det er rart dette med rettighetene, siden det ikke står nevnt i det hele tatt i Microsoftstores WIN 7 salgssider. Må jo være noen hundre tusen nordmenn med OEM OS som egentlig ikke bør kjøpe Windows oppgradering.

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263237 17/09/2011 07:48
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Synes det hørtes merkelig ut. Jeg har oppgradert oem installert windows flere ganger. Nå ser det jo uansett ut som om det ordnet seg ;-)

Re: Kan ikke oppgradere pre-installert Windows? [Re: torlars] #1263256 17/09/2011 09:11
Espen Offline
More than words
More than words
Hva er poenget med en oppgradering hvis man ikke kan oppgradere OEM-innstallasjoner, som det er på 98% av alle privatmaskiner.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no

Moderator  support