Vet at det har vært snakket om dette før, men finner ikke tråden. Hvordan bør styrkeforholdet være mellom lykten på styret og lykten på hodet for å få optimalt dybdesyn og konturer?
Aron SK, NBNL
Re: Lyktespørsmål: Styrke styre vs styrke hode
[Re: ToHee]
#126243915/09/201118:36
Det er kvadratrota av antall lumens på lykta delt på rytters alder x dekkbredde opphøyd i tredje. Da har du til hjelmen.
Til styret: Lengde på overrøret minus stemlengden x tyngden på paddingen i shortsen. En del avvik her selvsagt, sliter du med såkalt lekasje nedentil, vil dette påvirke vekta på paddingen da denne kan suge til seg fukt litt som Tena Lady. Dette påvirker dybdesynet.
Har regna riktig da ja... Jeg kjører LM Stella 300 på hjelmen og LM Seca 700 på styret og er kjempefornøyd med det. Men, skulle ikke forundre meg om det er like greit med ca 550 lumens (les magicshine 808) begge steder. Enkelt iallefall, og "billig".
T.
#126245315/09/201118:51
jeg har hatt Magicshine MJ808 i to sesonger og alle tre lyktene funker fremdeles uten problem. Jeg har dog oppbevart de i en metallbeholder over sommeren for sikkerhets skyld.
For en uke siden fikk de dessuten lov til å være kjørelys på bilen når xenon-dritt-kitet streika på vestlandet. De foran ble greit blendet, kun full pupp som gjelder såklart!
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso
[Re: Tallak]
#126248115/09/201119:35
I tillegg til styrke, så er det greit å tenke på at styrelyset helst bør har god spredning. Sånn at det gir lys innover i svingene. Hjelmlykta kan godt ha smalere kjegle, for det følger i stor grad blikket.
Trosten: sterkest på styre, fyllys på den rare hjelmen din.
Kris, jeg er en trendsetter (Fabien Barel, Chris Akrigg og Torstein H), ikke en grå mus. Uansett, takk for at du som førstemann besvarte det opprinnelige spørsmålet
Aron SK, NBNL
#126257415/09/201122:19
jeg har hatt Magicshine MJ808 i to sesonger og alle tre lyktene funker fremdeles uten problem. Jeg har dog oppbevart de i en metallbeholder over sommeren for sikkerhets skyld.
Jeg er i gang med min tredje sesong på Magicshine nå, og har en sånn Lipo-Safe pose fra DX. Passe stor til 2 Magicshine batterier. De oppbevares og lades i posen. Koster bare $7, porto inkludert. Tips til andre som ikke har en passende metallbeholder.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
#126262916/09/201106:50
lykta på hodet: skal den kun brukes på hjelm? Tenk evt på størrelsen på den hvis du skal bruke den til løping og skigåing også. Jeg har L&M stella 200 på hodet til hjelm, løping og ski (knall lykt, men er vel kun LM 300 man får tak i nå - samme str) og L&M 700 på styret. Dette fungerer veldig bra
Jeg er i gang med min tredje sesong på Magicshine nå, og har en sånn Lipo-Safe pose fra DX. Passe stor til 2 Magicshine batterier. De oppbevares og lades i posen. Koster bare $7, porto inkludert. Tips til andre som ikke har en passende metallbeholder.
Ikke føl deg for trygg -disse posene er heftig omdiskutert i RC-miljøer. I verste fall forsinker du nedbrenningen av huset ditt med 20 sek. Mye fine videoer på YouTube, første og beste:
mvh Knut Tore
Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
[Re: KTL]
#126272716/09/201108:41
Ikke føl deg for trygg -disse posene er heftig omdiskutert i RC-miljøer. I verste fall forsinker du nedbrenningen av huset ditt med 20 sek. Mye fine videoer på YouTube, første og beste:
Det var da som svarte... Jeg sjekket også mange YouTube filmer før jeg kjøpte en sånn pose, alle med positivt resultat.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
I tillegg til styrke, så er det greit å tenke på at styrelyset helst bør har god spredning. Sånn at det gir lys innover i svingene. Hjelmlykta kan godt ha smalere kjegle, for det følger i stor grad blikket.
Akkurat dette med styrelyset er jeg også ute etter, som jeg har skrevet/spurt om i annen tråd.
Forslag til styrelykt ut fra disse kriteriene, og som ikke blender møtende trafikk?
#126277616/09/201109:34
Jeg bruker LipoSack, men har ikke testet den ved brann. Jeg tenker at det ofte kan begrense eller forsinke skade og dermed har nytteverdi, men jeg setter ikke på lading over natta uten tilsyn for å si det sånn. Kanskje er 20 sekunder akkurat det man trenger for å få dratt ut kabelen og kaste ut batteriet med grillklypa.
#126324217/09/201108:12
Magicshine 808 på hodet, og 816 på styret. Sitter godt og gir masse lys for pengene. MJ 808 bruker jeg på ski også og er egentlig alt du trenger. (Selv om den nye 872 ser enda bedre ut..)