Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fikk hammern

Fikk hammern #1261713 14/09/2011 17:01
H
hrukin Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
H
Var syk forrige uke, men følte meg frisk når jeg startet turen idag i Nordmarka. Tok endel høydemeter i starten, men pulsen lå endel høyere en normalt. Ligger normalt på ca 165-168 av makspulsen på 186. Denne gangen lå jeg på mellom 176-178 på vei oppover fra innerst i Sørkedalen og opp mot Kringla og Sandungene(Syklet sammen med en annen som er bedre trent). Etter å ha syklet ca 4,5 mil sa det pang. Hadde bare drukket vann så manglet vel litt næring, men hadde siktet meg inn på Kikut som selvfølgelig var stengt. Har vært i kjelleren før, men ikke fra frisk i beina til total kake på under 50 meter.

Etter dette skjedde syklet jeg på nesten på flatt terreng med de letteste girene og hadde nesten ikke mere en gangfart med en puls på 150+. Dette kan jo ikke være normalt. Beina ville bare ikke lystre og det var helt forferdelig, men pulsen burde vel ikke gå i taket uten belastning i det hele tatt.Var vel ikke helt frisk likevel tror jeg.

Enden på visa var at kompisen syklet i forveien for å hente en bil, mens jeg karret meg ned mot Sørkedalen skole til kafeen der og restituerte med en cola og gulrotkake.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1261727 14/09/2011 17:25
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Du var rett og slett tom for næring og kroppen brukte mye mer energi på å kurrere sykdom. Derfor får du mer syre og klarer ikke å holde mer enn gangfart.

Kan også kalles "slægga". Som er en kraftigere utgave av hammeren!

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1262108 15/09/2011 09:05
Arne_And Offline
More than words
More than words
En kollega som er i veldig god form og såvidt jeg vet ikke var syk den dagen fikk det minst like hardt på langrennstur. Han hadde ikke næring i sekken, kun penger. Han stoppet helt opp, og selv om han kunne se markahytta med servering så så han ikke for seg at det var mulig å komme seg dit, vi snakker kanskje 300 meter. Han vurderte å spørre forbipasserende om sjokolade, men det er jo litt pinlig så nært en hytte. Tilslutt kom det en eldre dame i åttiårene, han valgte å henge seg på henne og klarte såvidt å følge tempoet hennes frem til hytta.

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1262116 15/09/2011 09:16
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har opplevd det samme. En kompis la seg ned i lyngen og klarte ikke å gå en meter til etter en lang fjelltur til fots. Det var da 300 meter igjen til teltet. Vi andre måtte ta sekken hans, løpe til teltet, hente mer mat, få i ham næring, og delvis støtte ham det siste lille stykket.
Vi skulle egentlig kjøre hjem den kvelden, men overnattet en natt til for å være skikket til å kjøre bil.

Ekkel opplevelse, men helt klart en tankevekker.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1262229 15/09/2011 11:51
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg også har opplevd dette.
På en skitur for 25 år siden, legger avgårde ambisiøst på langtur, uten penger, mat og drikke.
Går bra i 2 timer, så sier det pang i løpet av et minutt.
Klarte knapt å lette på armene og flytte på beina.
Heldigvis hadde jeg ei skihytte ca 1 km unna og i.o.m. det var lørdag var den åpen.
Fikk handlet kake/sjokolade på "krita", noe som reddet meg.
Absolutt det verste jeg har opplevd i forbindelse med trening/konkuranse - helt jævlig følelse!

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1262303 15/09/2011 13:33
stiING Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gått i denne fella flere ganger selv... Enkelt og greit pga mangel på kost.

Forrige gang var under 120kilometers langtur i rooolig tempo sammen med folk som var litt bedre enn meg selv. Hadde kun en gullerot på baklomma (forsvant etter 30km). Sjangla omtrent når slegga kom og grøfta så straks ut som den beste seng. På flata trillet kompissene i 25km/t rett i fra meg, mens jeg gav ALT. Måtte til slutt av sykkelen og gå i alle bakker over 5%. Flaut som F. Men man lærer vel...

Redigert av stiING; 15/09/2011 13:33.
Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1262616 16/09/2011 06:16
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Fint å vite at en ikke er alene om slike opplevelser, personlig rekord er ca 30 min på de siste 150 m til bilen... med ymse pauser i grøfta underveis(:))
Det er gjerne på langturene, man skal trene på "fettforbrenning" med kun vann på flaskene det smeller som værst. De går kanskej bittelittegranne for fort og så var kanskje ikke kroppen helt klar for kombinasjonen vann og fett likevel.

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1272724 01/10/2011 22:07
S
snebyge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Jeg syklet Kristiansand - Hovden i 2010, følte at det gikk fint. så jeg og en kopis tråkket til det vi greide opp byklekleivene 3 mil før mål - tabbe!
Det gikk fint opp bakken, men på toppen var det slutt. Beina stoppet helt, var ikke mulig å sykle videre. Måtte av sykkelen og ta pause. Derfra til mål står frem som min kjipeste time på sykkel, hehe!
Syklet over evne i år også og fikk det på slutten... men slo fjorårets tid med 96 minutter :-)

Re: Fikk hammern [Re: hrukin] #1272738 01/10/2011 23:47
A
AdIoS Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har vært ute på tur selv med lignende erfaringer. Ikke noe mat (og lite energi fra før + lett sykdom), startet for hardt, motvind på vei hjem og litt for kaldt. Måtte stoppe opp rett før jeg var hjemme da jeg ikke turte sykle videre i fare for å gå rett i asfalten. Slet livet av meg for å komme over 120 i puls mot slutten (rart pulsen "låste" seg!?), nesten en time før gåsehuden var vekke pga kulde.

Ikke dra ut på tur uten å være forberedt, og skal man kjøre fettforbrenning (kun vann), ta med en energibar eller lignende i tilfelle krisen oppstår ICON_WINK

Moderator  support