I fjor kjøpte jeg en Nakamura Platinum Advance 29tommer, jeg har trent og brukt den minst en gang i uka (eller 1-3 timer i uka (++)), mest på afalt, og sykla Montebellorittet, Drammensrittet og Fredagsbirken (og sykla dem alle pent

).
Nå etter Fredagsbirken merka jeg ørlite slark i forhjulet og når jeg da sjekka bakhjulet var det bittelitt der og. Når den blei frakta til og fra Birken blei den forresten festa veldig stramt bak på bilen (girkulestativ) med lastebånd som kunne stammes hardt, og strips, veit ikke om det har no å si?
I butikken mente dem jeg måtte bytte maskinlagert i begge nav pluss bosset,
men dem snakka og no om at det kanskje bare kunne strammes.
Dem spurte og om vasking, men jeg har bare spyla den med hageslagen i blandt og vaska den 3 ganger med såpe, og en av dem gangene var det med bilvaskemiddel, men prøvd å unngå lager ved spyling og vask. Dem påsto at den ene vaska med bilvaskemiddel kunne ha vært nok.
Jeg har en 15 år gammel Merida MATTS Lx som er helt fin og uten det minste slark og vaska svært lite, har aldri verken fetta opp lagera eller bytta dem,men den funker fint.
Er det virkelig ikke meninga at et maskinlager skal vare mer enn et år
? Fins det ulike maskinlager med ulik kvalitet?
Hakke store planer om å bytte det neste år også, og i tillegg på en så ny sykkel.