Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset?

Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? #1261498 14/09/2011 11:05
KristianStr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I fjor kjøpte jeg en Nakamura Platinum Advance 29tommer, jeg har trent og brukt den minst en gang i uka (eller 1-3 timer i uka (++)), mest på afalt, og sykla Montebellorittet, Drammensrittet og Fredagsbirken (og sykla dem alle pent ICON_SMILE ).
Nå etter Fredagsbirken merka jeg ørlite slark i forhjulet og når jeg da sjekka bakhjulet var det bittelitt der og. Når den blei frakta til og fra Birken blei den forresten festa veldig stramt bak på bilen (girkulestativ) med lastebånd som kunne stammes hardt, og strips, veit ikke om det har no å si?

I butikken mente dem jeg måtte bytte maskinlagert i begge nav pluss bosset,
men dem snakka og no om at det kanskje bare kunne strammes.
Dem spurte og om vasking, men jeg har bare spyla den med hageslagen i blandt og vaska den 3 ganger med såpe, og en av dem gangene var det med bilvaskemiddel, men prøvd å unngå lager ved spyling og vask. Dem påsto at den ene vaska med bilvaskemiddel kunne ha vært nok.

Jeg har en 15 år gammel Merida MATTS Lx som er helt fin og uten det minste slark og vaska svært lite, har aldri verken fetta opp lagera eller bytta dem,men den funker fint.

Er det virkelig ikke meninga at et maskinlager skal vare mer enn et år?

Fins det ulike maskinlager med ulik kvalitet?
Hakke store planer om å bytte det neste år også, og i tillegg på en så ny sykkel.

Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: KristianStr] #1261504 14/09/2011 11:11
Arne_And Offline
More than words
More than words
Ett år høres lite ut, synes jeg. Hvis du brukte bilsjampo og ikke avfettingsmiddel synes jeg det er litt rart om én slik vask skal kunne ødelegge lageret med mindre det har uvanlig dårlige tettinger. Jeg ville tippet hovedårsaken er litt dårlige tettinger i lageret og mye sykling i regnvær.

Maskinlagre kommer i svært varierende kvalitet. Originallageret på mitt DT Swiss Hügi FR nav varte ganske kort tid, mens erstatningslageret fra SKF varte svært lenge. DT Swiss er kjent for å lage kvalitet, så jeg ble noe skuffet. SKF-lagre er dyre, men etter min lille erfaring verdt det.

Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: KristianStr] #1261553 14/09/2011 12:09
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Min hardtail er kjørt 4 sesonger - mye brukt i all slags vær, inkludert 4 ritt (3x Drammensrittet + 1x Bukkerittet).
Jeg byttet kranklager før inneværende sesong (som var utslitt), og jeg har mistanke om at jeg snart må smøre eller bytte styrelager.
Ellers har jeg ikke rørt noen lager på denne sykkelen, (heller ikke smurt). Rengjøring og smøring av øvrige lager planlegger jeg imidlertid å gjøre før jeg setter den bort nå til høsten.

At et maskinlager ikke tåler en forsiktig vask med bilshampo høres på meg ut som en noe søkt unnskyldning fra leverandøren/butikken, i et første forsøk på å unngå krav om reklamasjon. Jeg ville nok diskutert dette litt mer med butikken før jeg ga meg. Men må det byttes lager, så må det vel det. Det koster jo litt, men må vel regnes som vanlige vedlikeholdsutgifter - selv om jeg synes butikken i dette tilfelle bør være litt velvillige til å ta det på sin kappe.

Med tanke på fraktmetoden til Birken, som du nevner, kan jeg ikke tenke meg at det har noe særlig med saken å gjøre - såpass skal en terrengsykkel tåle - dette er vel uansett mye miondre slitasje enn det sykkelen ble utsatt for under selve syklingen fra Rena til Lillehammer.

Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: KristianStr] #1261566 14/09/2011 12:27
hallpett Offline
Medlem
Medlem
Tror ikke maskinlagrene som benyttes i C4 navet på Diamant/Nakamura er noe særlig slitesterke. Fikk slakke i begge mine nav etter en sesong med, bortsett fra Birken, pen bruk. Nye komplette lager foran og bak kostet 750,- hos G-Sport i Trondheim. Hos G-Sport hevdet de at det ikke var uvanlig og skifte lager et par ganger i sesongen.

Redigert av hallpett; 14/09/2011 12:27.

Jo mere jeg forstår desto mindre skjønner jeg.
Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: KristianStr] #1261600 14/09/2011 13:00
Tomas Offline
Kaffe?
Kaffe?
Hvis du trenger maskinlager i Trondheim mener jeg å huske at de har det meste til vesentlig lavere priser her (Abra) enn i en sportsbutikk.

Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: hallpett] #1261606 14/09/2011 13:07
R
Rolfkr Offline
Entusiast
Entusiast
R
Sitat: hallpett
Tror ikke maskinlagrene som benyttes i C4 navet på Diamant/Nakamura er noe særlig slitesterke. Fikk slakke i begge mine nav etter en sesong med, bortsett fra Birken, pen bruk. Nye komplette lager foran og bak kostet 750,- hos G-Sport i Trondheim. Hos G-Sport hevdet de at det ikke var uvanlig og skifte lager et par ganger i sesongen.

Høres veldig merkelig ut, lager skal normalt holde flere sesonger. Her har noen tatt en spansk en. Jeg ville ikke gitt meg på det.

Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: hallpett] #1261694 14/09/2011 15:51
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev

Var dette med arbeide ?
Jeg har en Diamant Silver Cape 2009 mod.
Der måtte jeg bytte maskinlagrene i C4 navet i sommer.
Jeg betalte ca 250 kr for 4 maskinlager til C4 navet på G-sport.

Hvordan man får strammet disse maskinlagrene skjønner ikke jeg.
Jeg byttet de selv og straming /justering av lagret gir seg selv.

Redigert av sl500; 14/09/2011 15:56.
Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: KristianStr] #1261710 14/09/2011 16:48
ThB Offline
Besatt
Besatt
Dette med hyppighet av lagerskifte kommer selvsagt veldig an på bruken. På de letteste konkurransenavene ala Tune og American Classic, eventuelt billige nav med dårlige tettinger, kan en eneste runde med gjørmeBirken være nok. Særlig ille kan det gå hvis navene ikke rengjøres og får litt omsorg i form av tørke og nytt fett etterpå. Det hender jeg åpner nav som ser ut som babybleier, og de kan være ganske så nye.

Mange nav tåler mye bruk i dritvær, men det er sjelden at dette er de aller, aller letteste guttene i klassen. Halvveis lette kvalitetsnav som DT240, Hope Pro2 og noen Mavic-modeller, er eksempler på nav med lagre som kan gå i mange år før noe gjøres.

Mitt råd til de som synes dette er et problem, er å enten kjøpe et dyrere/mer solid nav, eller å kjøpe lagre på nett og lære seg å vedlikeholde selv.

Thomas
Re: Hvor ofte skifter du lager i navet og bosset? [Re: sl500] #1262154 15/09/2011 10:19
hallpett Offline
Medlem
Medlem
Sitat: sl500
Nye komplette lager foran og bak kostet 750,- hos G-Sport i Trondheim.

Var dette med arbeide ?
Jeg har en Diamant Silver Cape 2009 mod.
Der måtte jeg bytte maskinlagrene i C4 navet i sommer.
Jeg betalte ca 250 kr for 4 maskinlager til C4 navet på G-sport.

Min Diamant Apex T3 trenger 5 lager, stk pris 150,- Totalt 750,- og det var uten arbeide. Tenkte jeg skulle skifte selv. Har 14 dagers bytterett på G-Sport så skal høre med Abra før jeg gjør noe mer.

Jo mere jeg forstår desto mindre skjønner jeg.

Moderator  support