|
|
Singlespeed byggeprosjekt
|
Singlespeed byggeprosjekt
09/09/2011 18:31
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
I morgen skal jeg kjøpe biltema-hjul. Hjul og SS conversion kit er det eneste jeg mangler for få i stand vintersykkelen.
Men så lurer jeg da på om jeg virkelig trenger dette konverterings-kitet. Er det andre ting enn stilpolitiske hensyn som gjør at jeg ikke kan ha på en komplett kassett bak?
|
|
|
Re: Singlespeed byggeprosjekt
[Re: Raskall]
09/09/2011 18:44
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Du må vel bruke kjede tilpasset kasetten hvis du har en komplett kasett bak. I.e. et smalere og skjørere kjede enn de man normalt bruker på SS.
Du vil vel også trenge en kjedestrammer ved kassetten siden kjedet vil lett hoppe opp et gir da en kasett er lagd for at kjedet lett skal skifte tannhjul. (I.e. du trenger noe som styrer kjedet på riktig tannhjul slik en derailer gjør normalt)
Utover det så burde det funke helt fint.
Redigert av sverreb; 09/09/2011 18:44.
|
|
|
09/09/2011 18:46
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Du trenger en eller annen måte å stramme kjedet på. Det kan gjøres med en kjedestrammer eller en girveksler. Eller kanskje ramma har horisontale dropouts? Du kan gjerne bruke en kassett, men et tannhjul beregnet på SS har ofte høyere tenner, og de er gjerne laget av stål.
|
|
|
09/09/2011 19:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det viktigste med SS kit er kjedestrammeren og at man får en mulighet til å justere hvor på bosset det ene tannhjulet står.
Man kan normalt ikke bruke kassetten siden en SS er nokså avhengig av korrekt kjedelinje. Utvekslingen man ønsker å bruke er ofte ikke rett bak det tannhjulet foran man ønsker å bruke. Det er en fordel å unngå tannhjul fra en kassett siden disse er laget for å gire lettest mulig. SS tannhjul har høyere tenner og inegn ramper. Justering av kjedelinja går fint med de plastspacerne som finnes i rimeligere kassetter. Her kaan du sikkert få noen i sykkelbutikken og demontere. De er like fine som aludingsene i SS kit
Man kan i stedet for en dedikert SS kjedestrammer bruke ett gammelt bakgir og skru H og L skruene inn på en slik måte at man ikke har vandring i giret. Da virker det som en kjedestrammer. Dan har postet bilde av dette flere ganger.
Hvis man er veldig lite fancy ER det selvsagt mulig å lage en singlespeed med å tape fast girskifterne på styret i det giret man vil ha, og da kan man droppe all videre konvertering.
LarsB
Redigert av larsb; 09/09/2011 19:59. Rediger grunn: spacere
|
|
|
09/09/2011 20:58
|
quattro
Ringrev
|
Ringrev
Nå er jeg sikkert skikkelig tett i nøtta, men hva er poenget med å bygge om en sykkel til singlespeed?
Lars Olav
|
|
|
[Re: quattro]
09/09/2011 22:42
|
Dan
More than words
|
More than words
Nå er jeg sikkert skikkelig tett i nøtta, men hva er poenget med å bygge om en sykkel til singlespeed? Siden Raskall nevner vintersykkel så tipper jeg det er det minskede vedlikeholdet han er på jakt etter til å begynne med. Da er det fint å slippe en girvaier som fryser fast og en kassett som blir full av snø. Når han så har oppdaget gleden ved å sykle singlespeed, slik jeg oppdaget det med vintersykkelen på bildene over så bygger han seg en ordentlig singlespeed med dedikert SS-ramme og the works. Hva som er gleden med singlespeed er blitt diskutert og forklart så mange ganger før at det gidder jeg ikke å skrive så mye mer om. Men at man blir hektet kan man jo se på følgende tall. Dette er fordelingen av årets mil mellom mine sykler: Nishiki veteranracer 4% Colnago racer 9% Orange fulldemper 10% Pompetamine jobbsykkel 30% Kelly singlespeed 47% Og dette er etter sju år med singlespeed, så hypens innvirkning har lagt seg tør jeg påstå. 
|
|
|
10/09/2011 00:45
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvor man får kjøpt single speed kit for 9- eller 10-delt kjede?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
[Re: Dan]
10/09/2011 03:54
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå er jeg sikkert skikkelig tett i nøtta, men hva er poenget med å bygge om en sykkel til singlespeed? Siden Raskall nevner vintersykkel så tipper jeg det er det minskede vedlikeholdet han er på jakt etter til å begynne med. Da er det fint å slippe en girvaier som fryser fast og en kassett som blir full av snø. Når han så har oppdaget gleden ved å sykle singlespeed, slik jeg oppdaget det med vintersykkelen på bildene over så bygger han seg en ordentlig singlespeed med dedikert SS-ramme og the works. Du tipper helt riktig. Det ble for mye vedlikehold sist vinter så jeg vil ha en sykkel som får meg gjennom vinterens sørpe, is og snø uten å måtte bruke masse tid hver dag for å holde drivverket i gang. Rådene i tråden har forøvrig fått meg til å bestille meg en slik: http://www.ebay.com/itm/260841700893?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_1539wt_1163 Jeg har også innsett at jeg mangler 6-bolts bremseskiver. Noen som vet hvor jeg får tak i det så billig som mulig? 160mm.
Redigert av Raskall; 10/09/2011 03:56.
|
|
|
10/09/2011 04:04
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jaja.. Ebay er skummelt men nyttig. Bestilte meg et par slike:
http://www.ebay.com/itm/190455877863?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_4485wt_1163
Der røyk målet om å holde konverteringen under tusenlappen men nå tror jeg jeg er i mål.
|
|
|
10/09/2011 06:41
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er jeg sikkert skikkelig tett i nøtta, men hva er poenget med å bygge om en sykkel til singlespeed? Siden Raskall nevner vintersykkel så tipper jeg det er det minskede vedlikeholdet han er på jakt etter til å begynne med. Da er det fint å slippe en girvaier som fryser fast og en kassett som blir full av snø. Når han så har oppdaget gleden ved å sykle singlespeed, slik jeg oppdaget det med vintersykkelen på bildene over så bygger han seg en ordentlig singlespeed med dedikert SS-ramme og the works. Du tipper helt riktig. Det ble for mye vedlikehold sist vinter så jeg vil ha en sykkel som får meg gjennom vinterens sørpe, is og snø uten å måtte bruke masse tid hver dag for å holde drivverket i gang. Rådene i tråden har forøvrig fått meg til å bestille meg en slik: http://www.ebay.com/itm/260841700893?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_1539wt_1163 Jeg har også innsett at jeg mangler 6-bolts bremseskiver. Noen som vet hvor jeg får tak i det så billig som mulig? 160mm. Det er mistenkelig likt det jeg kjøpte der tannhjulet er for singlespeed kjede, men dette er kanskje ikke det?
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
10/09/2011 12:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Linkene dine funker ikke uten kopiering, i tillegg til at man ikke gidder å gå til en annen side for å se hva du har bestilt. Et tips er derfor å skrive det i klartekst i tillegg til linken, så man skjønner hva du snakker om.  Et annet tips er at du allerede nå begynner å lete i lokale butikker etter et rustfritt KMC-singlespeedkjede. Jeg har hatt flaks noen ganger og har funnet det hos blant annet G-sport. Biltema skal også ha det og selv om det ligger i en anonym hvit eske så er også det KMC. Prisen ligger rundt 130-150,- mens det ikke rustfrie ligger på 40-100,-.
|
|
|
10/09/2011 12:21
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Linkene dine funker ikke uten kopiering, i tillegg til at man ikke gidder å gå til en annen side for å se hva du har bestilt. Et tips er derfor å skrive det i klartekst i tillegg til linken, så man skjønner hva du snakker om.  Det er enkelte karakterer som ødelegger linkene på forumet. Det jeg altså har bestilt meg fra ebay er konverteringskit og bremseskiver.. Ja, også kortere klingebolter, da. Hm. Mon tro om dette er i ferd med å utvikle seg til en byggetråd.
|
|
|
17/09/2011 10:17
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
I dag kom DMR-kitet i posten. Må man bruke kjedestrammeren uansett? Jeg tror nemlig jeg har hatt så flaks at kjedet passer helt fint. Det sitter sånn at det er litt slakk men det skal ekstremt mye til for at det hopper av. Jeg har også fått ordnet meg hjul. Det ser ut som gode solide hjul med 36 tjukke eiker på hvert av dem. Fikk dem til ca. tusenlappen hos Oslo Sportslager. De heter "Flow Explorer". Jeg finner absolutt ingenting om dem på nettet. Er det noen som kjenner til dem? Er det lurt å spare dem til våren på terrengsykkelen og heller bruke mine 4 år gamle Mavic Crossride Disc-hjul til vintersykkelen? Jeg satser på at vinteren uansett kommer til å ødelegge hjulsettet som sitter på og det hadde kanskje vært greit å starte våren med nye hjul? Nå mangler jeg kun bremseskiver før jeg kan få montert alt og gjort en prøvetur. Jeg er utrolig spent på om jeg blir single speed-frelst slik som mange andre.  Bilder kommer etter hvert og kanskje allerede i løpet av kvelden. 
|
|
|
17/09/2011 10:42
|
Dan
More than words
|
More than words
I dag kom DMR-kitet i posten. Må man bruke kjedestrammeren uansett? Jeg tror nemlig jeg har hatt så flaks at kjedet passer helt fint. Hvis kjedet er nytt så vil det raskt strekke seg slik at du får problemer med avhopping, og da er det jo dumt å ha kappet det til minimumslengde. Så jeg ville anbefale å begynne med kjedestrammer, hvis ikke du tar deg råd til å kjøpe et nytt kjede etter å ha testet og funnet at det blir for slakt. Det sitter sånn at det er litt slakk men det skal ekstremt mye til for at det hopper av. Hvor lite "ekstremt mye" er finner du ut første gangen du tråkker til rett etter å ha hoppet ned en fortauskant og plutselig ligger over styret med vinglende forhjul på vei mot katastrofen fordi du tråkket hardt i luften.  Sist gang jeg trynet spektakulært med singlespeeden var på rumlestripene mellom Vækerø og Lysakerelven i det jeg sto og tråkket hardt mens det humpet. Kjedet var over sin best før-dato, men med singlespeedspesifikke drev foran og bak tror man likevel at det skal "ekstremt mye" til før det hopper.
|
|
|
17/09/2011 11:16
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
I dag kom DMR-kitet i posten. Må man bruke kjedestrammeren uansett? Jeg tror nemlig jeg har hatt så flaks at kjedet passer helt fint. Hvis kjedet er nytt så vil det raskt strekke seg slik at du får problemer med avhopping, og da er det jo dumt å ha kappet det til minimumslengde. Så jeg ville anbefale å begynne med kjedestrammer, hvis ikke du tar deg råd til å kjøpe et nytt kjede etter å ha testet og funnet at det blir for slakt. Det sitter sånn at det er litt slakk men det skal ekstremt mye til for at det hopper av. Hvor lite "ekstremt mye" er finner du ut første gangen du tråkker til rett etter å ha hoppet ned en fortauskant og plutselig ligger over styret med vinglende forhjul på vei mot katastrofen fordi du tråkket hardt i luften.  Sist gang jeg trynet spektakulært med singlespeeden var på rumlestripene mellom Vækerø og Lysakerelven i det jeg sto og tråkket hardt mens det humpet. Kjedet var over sin best før-dato, men med singlespeedspesifikke drev foran og bak tror man likevel at det skal "ekstremt mye" til før det hopper. Takk for rådene. Jeg skal sette på kjedestrammeren likevel.
|
|
|
17/09/2011 11:25
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
God ide. Jeg vet om en kar som fikk vondt i ballene da han stod å tråkket i oppoverbakke,ikke fordi at det manglet kjedestrammer,men for at han ikke hadde strammet kjedestrammeren godt nok....
|
|
|
17/09/2011 14:53
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg trur Cross ride hjula vil tåle vinteren greit. Jeg syklet hele forrige vinter på et sett Cross land, og de er nesten like fine. De nye hjula du har kjøpt veit jeg lite om.
|
|
|
17/09/2011 16:34
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har ikke sett denne tråden før nå og derfor kommer dette rådet litt seint, men allikevel:
I mange år klarte jeg å starte vintersesongen med passe slitt kassett og kjede, giret meg gjennom saltslaps og skit og kastet begge når våren kom. Så oppgraderte jeg til 9speed på kremsykkelen, og logistikken gikk i dass.( dessuten begynte det å bli fælt vrient å få tak i 8-kassetter ) Da kom ideen om singlespeed. Det jeg gjorde som jeg syntes var så lurt var å kjøre en vinter med 8girs sykkel uten å gire ! Det vil si, jeg giret en gang. Når våren kom visste jeg hvilken utveklsing som var riktig for meg. Det er jo ikke gitt !
Singlespeed-kommuter på vinterføre og fixiekommuter på sommerføre på tredje året.
pedalistisk !
|
|
|
17/09/2011 17:18
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Takk for rådene. Jeg skal sette på kjedestrammeren likevel.
Hmm... Lurer på om jeg har fått ukompatibelt kjede og kjedestrammer. Jeg fulgte Dans råd og kjøpte et singlespeed-kjede. Fant et fra SRAM. Men det er alt for bredt for sporet på det røde hjulet på kjedestrammeren. Skal kjedet helt ned i dette sporet eller skal den ligge utenpå? Sistnevnte er tilfelle og høres helt og holdent feil ut når drivverket roterer.
Redigert av Raskall; 17/09/2011 17:19.
|
|
|
17/09/2011 17:50
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Som Staike skriver i sin post vil jeg anta problemet er at DMR kjedestarmmer er laget for 9-delt kjede, et singlespeed kjede er for bredt.
Selv brukte jeg singlespeed kjede og half-link for å få tilnærmet perfekt kjede uten strammer, men jeg har ikke prøvd det på langt nær så mye som veteranene over, så en strammer er nok fornuftig.
Hvor er den tråden om han som installerte et justerbart kranklager /kranksett for oss som har standard ramme uten EBB?
-KT
Redigert av ktodnem; 17/09/2011 18:05. Rediger grunn: Tåken letter...
|
|
|
17/09/2011 19:23
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har nå fått montert det jeg kan få montert. Bremseskivene er på vi i posten fra Hong Kong (kjøpt på ebay). Men jeg har oppdaget et par mangler. Jeg har en Bontrager Big Earl setepinne. På den har skoen under setefestet på magisk vis forsvunnet. Letingen er ikke gitt opp men det er en slik typisk ting som ikke dukker opp igjen før den er erstattet. Er dette en del som lett kan erstattes eller må jeg kjøpe meg ny setepinne? I tillegg mangler jeg skruene som skal feste bremsekaliperne i ramma. Er dette standardvare og hvor får jeg lettest tak i dem? Jeg gir gjerne en poløl for et sett skruer hvis noen har slike liggende. Trenger 4 stk. Jeg har likevel tatt en liten prøvetur nå med skosålene som bremser og må si jeg gleder meg noe fryktelig til å få satt denne i drift. Det blir nok pendlersykkelen min fra det sekundet jeg har bygget den ferdig. Det kjentes ut som om utvekslingen på 32/18 også kan være helt ypperlig for flate Fredrikstad. Jeg var redd det ville bli for lett men det kjentes faktisk helt ypperlig ut. Jeg fikk forresten fikset kjedestrammeren ved hjelp av en kniv og sandpapir. Så singlespeed-kjedet sklir nå fint gjennom strammeren.
|
|
|
[Re: cvrokka]
17/09/2011 19:37
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som vet hvor man får kjøpt single speed kit for 9- eller 10-delt kjede? Jeg har et Surly SS-kit (kjøpt på CC, hvis jeg husker rett), og bruker et helt vanlig Extralite 32t foran og et vanlig Shimano XT/XTR 9-delt kjede. Har hatt dette oppsettet i flere år, og aldri hatt noe problemer.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
17/09/2011 21:27
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Når han så har oppdaget gleden ved å sykle singlespeed, slik jeg oppdaget det med vintersykkelen
På *meget* skiftende føre og forhold skal et gir være nok? Nishiki veteranracer 4% Colnago racer 9% Orange fulldemper 10% Pompetamine jobbsykkel 30% Kelly singlespeed 47%
Noen med sånn millimeter presisjon over syklinga er ikke til å stole på :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
17/09/2011 21:59
|
Dan
More than words
|
More than words
På *meget* skiftende føre og forhold skal et gir være nok? Siden singlespeed funker fint i en terrengløype som skifter mellom grusklatringer, tekniske knotepartier og gjørmesurfing så funker det selvfølgelig også bra på skiftende vinterføre. (Med unntak for skikkelig tung og dyp snø som får en til å ønske seg et lavere gir.) Noen med sånn millimeter presisjon over syklinga er ikke til å stole på :-) Hehe. 
|
|
|
[Re: ktodnem]
18/09/2011 09:27
|
cayman
Ringrev
|
Ringrev
Som Staike skriver i sin post vil jeg anta problemet er at DMR kjedestarmmer er laget for 9-delt kjede, et singlespeed kjede er for bredt. Jeg tror at tannhjulene som inngår i settet fra DMR kan brukes med 8-delt kjede, 9-delt er litt for smalt.
Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
|
|
|
18/09/2011 09:57
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Nå begynner jeg bli litt frustrert over setepinnen. Jeg har lett etter en setepinne med 34.9 mm tykkelse over alt og finner kun et par stykker som koster nærmere tusenlappen.
Er det jeg som bommer når jeg leter etter 34.9mm setepinne siden jeg bruker klemmer som har målet 34.9? De største setepinnene jeg finner til akseptable priser er på 31.6mm.
Jeg har dessverre ikke skyvelær så jeg får ikke målt tykkelsen på setepinnen.
|
|
|
18/09/2011 10:06
|
catol
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå begynner jeg bli litt frustrert over setepinnen. Jeg har lett etter en setepinne med 34.9 mm tykkelse over alt og finner kun et par stykker som koster nærmere tusenlappen.
Er det jeg som bommer når jeg leter etter 34.9mm setepinne siden jeg bruker klemmer som har målet 34.9? De største setepinnene jeg finner til akseptable priser er på 31.6mm.
Jeg har dessverre ikke skyvelær så jeg får ikke målt tykkelsen på setepinnen. Det sier seg vel selv at pinne og klemme ikke kan ha samme diameter. 31.6 er nok den du skal ha. Cato
|
|
|
18/09/2011 10:08
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har dessverre ikke skyvelær så jeg får ikke målt tykkelsen på setepinnen. Jeg er bare het genial, altså. Jeg fant frem setepinnen og sjekket påskriften. Den har en diameter på 31.6 mm. Da ser det brått litt lysere ut igjen.
|
|
|
[Re: catol]
18/09/2011 10:10
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har dessverre ikke skyvelær så jeg får ikke målt tykkelsen på setepinnen. Det sier seg vel selv at pinne og klemme ikke kan ha samme diameter. 31.6 er nok den du skal ha. Cato Nja.. så selvforklarende er det ikke. De klemmene jeg har hatt er smalnet inn helt øverst slik at de klemmes helt inntil setepinnen øverst. Jeg har gått ut fra at diameteren har blitt målt på det smaleste stedet på klemma. Men jeg tok altså feil. 
|
|
|
|
|