Nå skal vi huske på at USA har langt flere nobelprisvinnere per innbygger enn noen andre land, men det er med kunnskapen som med velstanden der borte: den er ikke spesielt jevnt fordelt.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Møhh, med slike tall må det være lov å generalisere litt:
Percent of adults age 20 years and over who are obese: 34% (2007-2008) Percent of adults age 20 years and over who are overweight (and not obese): 34% (2007-2008) Obesity and Overweight
United States 98* IQ and the Wealth of Nations
I Nord-Trøndelag er 67% av befolkningen over 20 år overvektige. Gikke og gjengen er noen fettlass, ass...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det er veldig fort gjort å klage på amerikaneres dårlige geografikunnskaper om resten av verden, men da skal man huske at de har ganske mye mer å pugge om sitt eget land enn det nordmenn har å pugge om Norge. Det er jo lett å få tid og minne til å lære alle Europas land når man bare har 19 fylker, fire byer og én innsjø å lære seg her hjemme. Og før man ler av amerikanere som ikke vet forskjellen på Norge og København så kan man jo prøve å ramse opp landene som grenser til Norges naboland Russland, eller hovedstaden i Kamerun. Uten å jukse med internet selvfølgelig.
Noe som derimot alltid har forbløffet meg når jeg ser amerikanske tv-serier og filmer er hvor utrolig kunnskapsrike de ser ut til å være når det gjelder latinske navn på kroppsdeler og sykdommer. Nå tenker jeg ikke på House og andre sykehusserier, men bare på referanser i komedier og dramaer som forutsetter at seerne kjenner til disse uttrykkene. Hva kommer denne kunnskapen fra? Er alle amerikanere hypokondere?
Jeg kjenner veldig få amerikanere personlig. Derfor har jeg bestemt meg for å basere min oppfatning av alle amerikanere på det jeg har sett på Americas Funniest Home Movies og Americas Dumbest Criminals. Jeg mener etter å ha ett to episoder av den første og en av den siste at det er helt ufattelig at en nasjon av folk som ikke klarer å slå opp en fluktstol uten å sette seg i en felle de ikke kommer løs fra lissom skal lede den frie verden.
Jeg synes folk fra USA er blant de i verden som ligner mest på oss nordmenn, men de er i tillegg hyggeligere og er mer serviceinnstilt.
Vi i Norge har deltatt i en del kriger de siste åra også, og jeg vil tro prosentandelen av nordmenn som er positive til dette er større en prosentandelen amerikanere som har vært positive til de krigene USA har deltatt i. Men denne meningen er basert på like tynt grunnlag som det de fleste bruker når de missliker amerikanere.
Nå skal vi huske på at USA har langt flere nobelprisvinnere per innbygger enn noen andre land, ikke spesielt jevnt fordelt.
Det stemmer, en del av disse er født i et annet land, fins det noen statistikk over dette og hvordan USA har gjort det i senere år?
1 av 4 er født (og oppvokst?) utenfor USA. Dessuten er mange av de 'amerikanske' nobelprisvinnerne av jødisk opprinnelse. Og de claimer selvfølgelig sine drøye 160 vinnere for seg selv, uansett nasjonalitet. Og det med en 'verdensbefolkning' på kun ca. 25-30 millioner jøder.
Percent of adults age 20 years and over who are obese: 34% (2007-2008) Percent of adults age 20 years and over who are overweight (and not obese): 34% (2007-2008) Obesity and Overweight
I Nord-Trøndelag er 67% av befolkningen over 20 år overvektige. Gikke og gjengen er noen fettlass, ass...
Ai, stygge tall der. Heldigvis har jeg aldri påstått noe om nord-trøndere. Åssen er det med sør-trøndere og IQ-en i Trøndelag generelt?
Det er veldig fort gjort å klage på amerikaneres dårlige geografikunnskaper om resten av verden, men da skal man huske at de har ganske mye mer å pugge om sitt eget land enn det nordmenn har å pugge om Norge. Det er jo lett å få tid og minne til å lære alle Europas land når man bare har 19 fylker, fire byer og én innsjø å lære seg her hjemme. Og før man ler av amerikanere som ikke vet forskjellen på Norge og København så kan man jo prøve å ramse opp landene som grenser til Norges naboland Russland, eller hovedstaden i Kamerun. Uten å jukse med internet selvfølgelig.
Noe som derimot alltid har forbløffet meg når jeg ser amerikanske tv-serier og filmer er hvor utrolig kunnskapsrike de ser ut til å være når det gjelder latinske navn på kroppsdeler og sykdommer. Nå tenker jeg ikke på House og andre sykehusserier, men bare på referanser i komedier og dramaer som forutsetter at seerne kjenner til disse uttrykkene. Hva kommer denne kunnskapen fra? Er alle amerikanere hypokondere?
Finland, Hviterussland, Ukraina, Georgia, Kazakhstan .... Burde klare ramse opp noen.
Det med kroppsdeler og sykdommer har vel med at på norsk så har man heller oversatt alt det, og i tillegg lagd for få sykdommer på norsk. Engelsk, spansk, osv har så og si bare brukt de latinske navnene på sykdommer og flertall av kroppsdeler. Alltid morsomt å fortelle en lege at jeg vet forskjellen mellom gastritis og ulcera.
Sitat: GeirK
Jeg var en gang og klipte meg før en foranstående USA-tur, og dette ble et samtaleemne under seansen.
Frisøren presterte å proklamere at hun ikke likte amerikanere basert på hva hun hadde sett på Ricki Lake Show ...
Go figure.
Siden du bor i Trøndelag, så forstår jeg svaret til frisøren. Tross alt er Nord-trøndelag 67% overvektige.
Det ble ingen diskusjon etter at jeg fortalte at jeg både hadde amerikanske venner og kollegaer og gjennom disse bekjentskapene hadde fått en annen oppfatning.
Det ble ingen diskusjon etter at jeg fortalte at jeg både hadde amerikanske venner og kollegaer og gjennom disse bekjentskapene hadde fått en annen oppfatning.
Men ble du fin på håret?
Jeg sitter forøvrig igjen med en følelse av at nordmenns oppfatning av amerikanere (forøvrig et litt kleint uttrykk ettersom hverken mexicanere eller canadensere er inkludert, men det er nå det vi bruker ...) er mer stereotyp enn amerikanerne selv. Og sånn må det nødvendigvis være ettersom vi lever i en annen del av verden. Å forenkle sitt eget verdensbilde politisk og geografisk skaper identitet. Franskmenn ville ikke vært franskmenn om de ikke trodde at alle briter luktet vondt og ikke kunne lage mat. Nordmenn ville ikke vært nordmenn om de ikke trodde at amerikanere var dumme som brød.
Ai, stygge tall der. Heldigvis har jeg aldri påstått noe om nord-trøndere. Åssen er det med sør-trøndere og IQ-en i Trøndelag generelt?
Geir kaster stein i glasshus. Her er et bilde av ham på hans siste flytur over dammen på vei til Us of bløff.
Ingen stress, ved den siste store nasjonale NRK IQ-testen så var Sør-Trøndelag faktisk det glupeste fylket i landet. Tipper de kan takke GeirK for denne seieren, uten ham på laget hadde det nok vært verre stilt med fylket.
Husk at de fleste "amerikanere" ikke har vært i USA i så veldig mange generasjoner og mange kan blant annet en hel del om hjemlandet sitt blant annet.
Dette synes jeg er ganske rart, at borgere i USA hvis tippoldefar eller liknende f.eks. kommer fra italia, fremdeles anser seg for å være "italienere", og Italia er "hjemlandet".
Nå skal vi huske på at USA har langt flere nobelprisvinnere per innbygger enn noen andre land, men det er med kunnskapen som med velstanden der borte: den er ikke spesielt jevnt fordelt.