Har riserstyre på min sykkel nå, men føler at jeg fremdeles skulle kommet enda høyere opp..hvis jeg tar vekk barends og kjøper meg et med mer rise, kommer det til og se helt teit ut da tro? sykler jo bare i vanlig terren/grus.
Hvorfor skal du mer opp? Blir du stiv i nakken? Får du vondt i ryggen? Kanskje du har litt lang sykkel? Må du strekke deg veldig? Kanskje litt kortere stem for å komme nærmere? Eller kanskje litt tøying av hofta? Blir du stiv i nakken så går det over med tida Du har styret høyt som det er. Ikke for høyt, men innenfor det som er vanlig
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Jeg monterer alltid barends, overbevist om at det er nyttig i klatringer etc. Men jeg bruker de jo aldri, i klatringer må man jo gire. Men er for lat til å skru de av. Må bli uten på neste sykkel
Herregud, la nå folk bruke barends, men ikke fordi man føler at styret er for lavt. Barends er jo bare for avveksling. Nå sier vel stilpolitiet nei til barends på riser uansett, men man kan jo velge å ignorerer stilpolitiet.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Det er bare å løsne skruene som holder fast styret og vri det litt fremover så holkene kommer høyere. Du må evt justere bremsehendler og girskiftere også. Hvis du allikevel må ha styret høyere kan du evt kjøpe et stem som har krappere vinkel.
Vont i håndflaten er vel et tegn på at du enten får den ulnarnerven som sitter mot yttersiden av hånden i klem eller at du har litt lite bakoverbøy (sweep) på styret. Jeg tror ikke nødvendigvis dette blir borte ved å ha mer oppoversving på styret. Prøv med gode hansker/holker eller styre mer bakoverbøy er mine to cent.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Viser ikke så godt på produsentenes bilder, men oppoverbøy betyr at styret er bøyd opp sett fra innfestingen ved stemet, og bakoverbøy betyr at styret er bøyd bakover sett fra innfestingen på stemet. De aller, aller fleste terrengstyre har bakoverbøy. Ditt også. Men noen liker å ha mye bøy bakover. Da kommer håndledd og håndflater i en mer naturlig stilling (tenk deg hvilken vinkel hendene dine har når de henger fritt ned ved siden av kroppen/hvordan du holder i en trillebåre) og sammenlign med hvilken vinkel du får når du holder i et styre.
On-One Mary er en ekstremutgave av bakoverbøyd styre.
Hvilket styre er det du har i dag? Det ser ut som et Ritchey Low Riser? Karbonutgaven her har vel 9 grader bakoverbøy.
Redigert av Hæ?; 10/09/201120:31. Rediger grunn: Bilde
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
jeg mener jeg kjøpte meg det ritchey pro styret på bikeshop men hvor mye rise husker jeg ikke..kanskje det hadde vært bedre for meg med et mer bakoverbøyd styre da? går det ann å få tak i et med den risen jeg har men med mer sweep tro?
Tror jeg har styret slik at holkene ikke kommer lenger opp jeg.
Har du link fra Bikeshop så vi kan finne ut hvor mye rise og bakoverbøy styret har?
Du kan kjøre med så mye rise du vil uten at det vil se teit ut. Men da må du bli kvitt barends for riserstyre med bakoverbøy og barends er ingen god kombinasjon.
For eks, Funn Full Bore har hele 65mm rise. Dette er ikke et styre jeg anbefaler deg, men prøver bare å vise at et slikt styre finnes. Jeg selv har gått fra 32mm over til 50mm rise.
Tror kanskje jeg vil ha prøvd det enkleste først. Juster bremser og gir litt lenger nedover. Altså mer vinklet. Ser ut som du får en unaturlig bøy i håndleddet med hvordan det står nå. Legg hendene på styre og strekk ut pekefingrene. Disse skal da ligger rett over bremsehendelene. Da får du en mer naturlig vinkel på håndleddet.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Dytt bremsehendlene og girvelgerne innover på styret, ja. Som paalbn sier bør du ha bremsene slik at pekefingeren naturlig treffer ute ved "bøyen" på hendelen. Jeg vil si en tre-fire cm nærmere stemet enn det du har der.
hvis du får vondt i håndflatene kan det funke å bytte til ergonomiske holker
Ergoholker er fine så lenge man sitter og sykler. De er derimot ikke like gode hvis man skifter mellom å sitte og stå, siden den flate delen da kommer helt feil i hånda når man holder i styret mer ovenfra enn bakfra.
Jeg er ikke enig der, Dan. Med runde holker må en flytte grepet hvis man reiser seg, men med ergoholker trenger man ikke det, da man kan legge vekta over bakre del av holkene uten at hendene vris. Men man må kanskje montere holkene litt på skrå hvis dette skal føles bra.
Jeg er ikke enig der, Dan. Med runde holker må en flytte grepet hvis man reiser seg, men med ergoholker trenger man ikke det, da man kan legge vekta over bakre del av holkene uten at hendene vris. Men man må kanskje montere holkene litt på skrå hvis dette skal føles bra.
"Legge vekta"? Jeg snakker blant annet om å stå og hardtråkke opp en teknisk kneik i skogen. Da er det ikke snakk om å legge vekt på holken men om å ha den i et fast grep og trykke og dra og røske i den.
Min erfaring av ergogrep i skogen er at jeg ikke føler at jeg har godt nok grep i styret, fordi fingertuppene stanger i undersiden av den flate delen når jeg står og tråkker. Og hvis jeg skulle vri dem slik at det funker når jeg står så ville de jo peke alt for høyt opp til at de passer i hånda når jeg sitter.
Vel, jeg har ihvertfall såpass fleksible håndledd at det ikke er noe problem å røske og dra i styret, med ergogrep.
Bra at det funker for deg, men jeg nekter å tro at vi egentlig snakker om de samme tilfellene. Hvis du står i en bratt kneik, hvor styret nærmer seg hoftene/magen så skjønner jeg ikke noe annet enn at ergoholkenes flate parti omtrent peker nedover og da tror jeg ikke at man klarer seg bare med fleksible håndledd.
Som "Hæ?" påpeker, bytt posisjon på skiftere og bremser først. Da vil du slippe å strekke så mye på tommelen når du girer. Ikke umulig at dette er årsaken til vonde hender.
Hvis du har litt lang avstand mellom styre og sete så er det fort gjort å få for mye vekt på armene. Løsningen på det er et kortere stem, og kanskje et litt brattere et. Men nå spekulerer jeg bare.