Dette har blitt en favoritt her i huset i det siste. Chorizopasta med tomatfløtesaus!
(litt omstendig, men kopierte bare ett innlegg jeg laget på ett annet forum)
Dette trenger du og sånn gjør du (2 personer):
Chorizo: Jeg foretrekker "ordentlig" spansk chorizo når jeg først lager dette, varianten til feks Jacobs kan ikke sammenlignes, men funker forsåvidt greit. Den jeg bruker har de i velassorterte Meny-butikker (og Ultra), her i Skien er det dessverre kun 2 av 5 butikker som har den.
Den kommer i to varianter; Dolce, og Picante, sistnevnte er rimelig hot, en perfekt kombo til den søtsterke fløtesausen, og mitt valg for kvelden.
Tomater på boks: Bruker "Petit cut, med søtløk og hvitløk fra S&W", funker med vanlig Eldorado etc også, men denne er rett og slett langt bedre syns jeg. Finnes hos Meny og Ultra iallefall.
Pasta: Jeg foretrekker fullkornspenne fra Jacobs, da den er litt tykkere, samtidig som den er "ruglete" noe som gjør at sausen fester bedre ->mer smak.
Ost: I kjøleskapet da bildet ble tatt. Bruker til vanlig parmesan, men siden Kiwi ikke hadde dette i dag (bombe) falt valget på Grana Padano som igrunn funker vel så bra!
Ellers bruker jeg frisk Rosmarin, fersk chili (tørket er vel så bra), KREMfløte, hvitløk, sukker, salt og pepper.
Først har du litt god olivenolje i pannen sammen med en boks tomater (jeg heller av litt av vannet først), 1-2 fedd finhakket hvitløk og 2-3 kvaster rosmarin. Kok opp.

Salt og pepre litt. Smak til med sukker, ca 1-2 ts. Tomatene er ganske søte fra før, men sukkeret bringer frem en fantastisk deilig sødme i tomatene. Ønskes en mer pikant saus kan sukkeret droppes.
La det koke 5min før du heller på fløten. Jeg slumper - men tipper det er ca 2dl. Finhakk litt chili, og strø over - smak deg frem. Jeg brukte en halv liten i dag, man kan godt dra på litt ettersom søte tomater og fløte trenger litt motvekt. La koke til væsken er redusert til ca halvparten.

Mens sausen koker inn, setter du på pastaen. Rikelig med saltet vann med en dæsj olje. Kok al dente, sjekk posens anvisning og sjekk ofte på slutten, overkokt pasta er ubrukelig.
Del så pølsen i passende biter, og riv parmesan eller padano. Jeg brukte ca 150g pølse(den er mektig), og en god slump med ost.

Vend inn pastaen, pass på så alt blir dekket av sausen.

Stek chorizoen kjapt i en panne/wok. Hell av stekesausen (les fettet) i pastasausen, dette gjør prikken over i'en.

Legg så pasta og saus på en asjett, strø over rikelig med ost, før du legger på chorizoen til slutt. Enjoy

nb! Rødløk gjør seg fint i denne retten, en halv i skiver før du har i fløten. Funket dog overraskende godt uten også (glemte å kjøpe sist)

I kveld blir det andebryst med hjemmelaget appelsinsaus og jordskokkpuré, samt kantareller og sukkererter til tilbehør.