Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Middagstips? Ikke helsekost ;)

Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: BeefCake] #1258397 09/09/2011 20:57
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enkelt og alltid godt:

1 kyllingfilet
1 boks kokosmelk
1/2 pose frosne grønnsaker
2 ss red currypaste

Stek kyllingfileten. Ha oppi kokosmelk, grønnsaker og currypaste. Putre i 15 min.

Nam!. Dessuten er det lavkarbo:-)

Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: perbl] #1258398 09/09/2011 20:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Her ble det finnbiff, herlig start på helga.

Her ble det satay-kylling med hjemmelaget peanøttsaus, mangosalsa og hjemmebrygget IPA. I morgen blir det spareribs (så møre at de detter fra hverandre) med Jack Daniels No7, maisstuing og tomatsalat. Søndag fårikål og mandag salt kjøtt med kålrabistappe á la Hellstrøm.

Greit at en får sykla litt ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: GeirK] #1258410 09/09/2011 21:19
gare Offline
More than words
More than words
Kålrabistappe alà Hellstrøm? Du må gjerne utdype ICON_SMILE

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: gare] #1258424 09/09/2011 21:33
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gare

Enkel: 1 kålrot i biter, kokt. Kjøres i blender med 250g smør, salt og pepper. Ferdig!

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: GeirK] #1258426 09/09/2011 21:34
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Enkel: 1 kålrot i biter, kokt. Kjøres i blender med 250g smør, salt og pepper. Ferdig!

Aha, omtrent som jeg lager den allerede altså.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: GeirK] #1258445 09/09/2011 22:01
perbl Offline
More than words
More than words

Hm, hadde forventa noe mer utav den Hellstrøm-biten. Dette høres nå ut som enhver mos jeg bruker å lage, enten det er persillerot/potet/søtpotet/sellerirot. Må innrømme jeg ikke alltid bruker så store mengder smør, blir som regel mindre mengder og en fløteskvett i tillegg, men mener nå jeg har sett nok av andre oppskrifter fokusere på store mengder smør for å få mest mulig ut av moser og stapper.

Per B.
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: GeirK] #1258545 10/09/2011 07:35
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig

Blir ikke stappa seig av å kjøres i blender? Eller er det bare poteter? Jeg moser for hånd, og river litt muskat i.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: erling] #1258581 10/09/2011 08:35
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: erling
Enkelt og alltid godt:

1 kyllingfilet
1 boks kokosmelk
2 ss red currypaste

Stek kyllingfileten. Ha oppi kokosmelk, grønnsaker og currypaste. Putre i 15 min.

Nam!. Dessuten er det lavkarbo:-)

Men dette er jo det man spiser på ellers i uka ICON_WINK Her går det hvertfall i wok og indisk inspirert alle dager jeg lager middag om det ikke her helg. Hender det blir da og ICON_SMILE

Ellers er det bare å fortsette å komme med enkle og gode middager! Mye inspirasjon nå ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: BeefCake] #1258589 10/09/2011 09:08
G
gaultier Offline
Fersking
Fersking
G
Dette har blitt en favoritt her i huset i det siste. Chorizopasta med tomatfløtesaus!

(litt omstendig, men kopierte bare ett innlegg jeg laget på ett annet forum)

Dette trenger du og sånn gjør du (2 personer):

Chorizo: Jeg foretrekker "ordentlig" spansk chorizo når jeg først lager dette, varianten til feks Jacobs kan ikke sammenlignes, men funker forsåvidt greit. Den jeg bruker har de i velassorterte Meny-butikker (og Ultra), her i Skien er det dessverre kun 2 av 5 butikker som har den.
Den kommer i to varianter; Dolce, og Picante, sistnevnte er rimelig hot, en perfekt kombo til den søtsterke fløtesausen, og mitt valg for kvelden.
Tomater på boks: Bruker "Petit cut, med søtløk og hvitløk fra S&W", funker med vanlig Eldorado etc også, men denne er rett og slett langt bedre syns jeg. Finnes hos Meny og Ultra iallefall.
Pasta: Jeg foretrekker fullkornspenne fra Jacobs, da den er litt tykkere, samtidig som den er "ruglete" noe som gjør at sausen fester bedre ->mer smak.
Ost: I kjøleskapet da bildet ble tatt. Bruker til vanlig parmesan, men siden Kiwi ikke hadde dette i dag (bombe) falt valget på Grana Padano som igrunn funker vel så bra!
Ellers bruker jeg frisk Rosmarin, fersk chili (tørket er vel så bra), KREMfløte, hvitløk, sukker, salt og pepper.

Først har du litt god olivenolje i pannen sammen med en boks tomater (jeg heller av litt av vannet først), 1-2 fedd finhakket hvitløk og 2-3 kvaster rosmarin. Kok opp.

Salt og pepre litt. Smak til med sukker, ca 1-2 ts. Tomatene er ganske søte fra før, men sukkeret bringer frem en fantastisk deilig sødme i tomatene. Ønskes en mer pikant saus kan sukkeret droppes.
La det koke 5min før du heller på fløten. Jeg slumper - men tipper det er ca 2dl. Finhakk litt chili, og strø over - smak deg frem. Jeg brukte en halv liten i dag, man kan godt dra på litt ettersom søte tomater og fløte trenger litt motvekt. La koke til væsken er redusert til ca halvparten.

Mens sausen koker inn, setter du på pastaen. Rikelig med saltet vann med en dæsj olje. Kok al dente, sjekk posens anvisning og sjekk ofte på slutten, overkokt pasta er ubrukelig.

Del så pølsen i passende biter, og riv parmesan eller padano. Jeg brukte ca 150g pølse(den er mektig), og en god slump med ost.

Vend inn pastaen, pass på så alt blir dekket av sausen.

Stek chorizoen kjapt i en panne/wok. Hell av stekesausen (les fettet) i pastasausen, dette gjør prikken over i'en.

Legg så pasta og saus på en asjett, strø over rikelig med ost, før du legger på chorizoen til slutt. Enjoy ICON_SMILE

nb! Rødløk gjør seg fint i denne retten, en halv i skiver før du har i fløten. Funket dog overraskende godt uten også (glemte å kjøpe sist) ICON_SMILE

I kveld blir det andebryst med hjemmelaget appelsinsaus og jordskokkpuré, samt kantareller og sukkererter til tilbehør.

Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: BeefCake] #1258677 10/09/2011 12:20
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Nyforelska?

Maten ser herleg ut. Håper kvinna du kokkelerer for, er tilsvarande.

Re: Middagstips? Ikke helsekost ;) [Re: erling] #1258758 10/09/2011 15:11
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: erling

1 kyllingfilet
1 boks kokosmelk
2 ss red currypaste

Ska ikke mye til at jazze opp denne. ICA har noen egne bokser med rød og grønn curry (paneng?) som de kaller grytebas eller noe sånt, men de smaker faktiskt noe. Kjøp ordentlige grønsaker; t.eks. paprika, vårløk, sukkererter og chili, samt en boks med matchende chilipasta.

Del opp alt i passe biter (lange tynne strimler ser bra ut) Stek grønnsaker raskt (+vitløk), ha opp i ICAs paneng curry-base + chilipasta og kanskje en boks med kokusmelk til om dere er flere eller du vil ha enda enklere mat imorgen også. Smak. Juster etter smak med currypastaen. Tilsett kyllingbiter. Putre en 10 min.
Serveres med ris, eller kokes med en boks ekstra om du vil ha suppe..

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support