Bygge XC-løype
|
Bygge XC-løype
07/09/2011 13:24
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Det har vært i mine tanker i mange år å få bygget en skikkelig XC-løype.
Spørsmålet er; hvor starter man? Man må naturligvis ha et egnet sted og så kreves det jo tillatelser fra grunneier/friluftsetat/byggesakskontor/o.l. For å få til dette bra må man utnytte terrenget, så hva med kompetanse på å bygge slikt i Norge?
|
|
|
Re: Bygge XC-løype
[Re: larsb]
07/09/2011 13:38
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Det der handler vel mer om stier for stikjøring? Jeg tenker mer i retning rundbane?
|
|
|
[Re: EgilS]
07/09/2011 13:45
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gå direkte på Øyvind, han er et orakel på dette temaet...
|
|
|
07/09/2011 13:57
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Rundbane er jo stisykling på maks fart 
|
|
|
07/09/2011 14:44
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Kan ikke se den store forskjellen. Du ønsker deg en sti som kan sykles på uansett vær og av mange brukere uten å ende opp som hengemyr. Da må vel prinsippene være de samme.
Forskjellene ligget ut fra mitt hode at du vil ha noen leie klatringer. En sving eller to innom start/målområdet. Plass til passering av og til og et åpnere start før første stiparti. Kanskje litt åpent inn til mål også så tilskurere får se hvem som kommer.
LarsB
Redigert av larsb; 07/09/2011 14:45.
|
|
|
07/09/2011 15:08
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er no vi i JH her i Elverum tenker på også.... En fast rundbaneløype som vi bruker til de aller fleste treninger og cup.. Utrolig morro når man får satt opp ei løype med endel sperrebånd etc som markerer løypa, hit og dit, opp og ned, og med flere steder hvor foreldre etc kan se på sin unge håpefulle:)
CK ELVERUM
|
|
|
07/09/2011 15:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Kompisløypa på Elverum er jo nærmest en perfekt rundbaneløypa allerede. En lang klatring og en sving innom stadion i tillegg og dere er i mål. Krydder kan være et par doserte svinger og noen hopp i nærheten av runding.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: larsb]
07/09/2011 15:32
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan ikke se den store forskjellen. Du ønsker deg en sti som kan sykles på uansett vær og av mange brukere uten å ende opp som hengemyr. Da må vel prinsippene være de samme.
Forskjellene ligget ut fra mitt hode at du vil ha noen leie klatringer. En sving eller to innom start/målområdet. Plass til passering av og til og et åpnere start før første stiparti. Kanskje litt åpent inn til mål også så tilskurere får se hvem som kommer.
LarsB
De løypene jeg har sett WC-sykling fra synes jeg ikke minner mye om det jeg har sett fra bygde løyper beregnet for at gud-og-hvermann skal sykle og ha det moro. Dårlig forklart riktig nok, og det er jo ønskelig at man parallelt kan ha forskjellige vanskelighetsgrader, ikke kun elite-nivå. Jeg ser for meg at terrenget kanskje bør utnyttes på en annen måte? Hvis det er så enkelt at det er bare å rydde skog for å lage stier så vet jeg mange som kunne ha fikset dette. Mulig jeg er helt på jordet ...?
|
|
|
07/09/2011 18:25
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvis du virkelig vurderer dette og har et område så har jeg MASSE ideer fra diverse løyper jeg har kjørt de siste årene.
Man må lage en løype som er såpass teknisk krevende at det er litt skummelt men samtidig at man kan kjøre rundt hvis det er for skummelt. Doserte svinger, northshore, hopp, dropp, Chicken runs oppover og nedover.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/09/2011 19:29
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har områder i tankene, selv om ingen av de er eksakt slik jeg kunne ønske meg. Foreløpig er Granåsen og Haukvatnet på blokka.
Forslag til steder i Trondheim mottas med takk.
Kriterier for område er vel sånn kjapt oppsummert: - eksisterende idrettsanlegg med klubbhus, garderober, parkering, etc - ikke for usentralt - må ligge helt inntil et markaområde hvor man kan få gjøre nødvendige inngrep, og som er lett tilgjngelig for publikum - adkomst til løypene fra anlegget må være enkel og kort - flere inn-/utkjøringer fra løyper inn til anlegget for å lage flere sløyfer - en del høydeforskjell i området - ikke alt for stor konflikt med skiløyper - må kunne være mulig å trene i løypene uten at man normalt kommer i konflikt med andre brukere
|
|
|
07/09/2011 20:02
|
panorama
Veteran
|
Veteran
I Romeriksåsen har vi nå et rundbaneløype-prosjekt som skal opp til høring i kommunen allerede før jul i år. Får vi dette igjennom systemet (almenning har allerede sagt go), vil vi få en del støtte økonomisk, og av den grunn kunne lage mye artig.
Mange av kriteriene EgilS nevner i siste innlegg er innfridd i vårt tilfelle.
Vi venter spent...
|
|
|
07/09/2011 20:29
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Dette håper jeg virkelig blir noe av  Er enig med olechr at man bør bygge en løype som er utfordrende nok for de fleste, men som har kyllingalternativer. På den måten kan flere nivåer få utbytte av å trene der, og tekniske surrehuer som meg selv kan få en gradvis tilnærming til skumle hopp og dropp. Du har helt sikkert bedre oversikt over aktuelle områder Egil, men Granåsen synes jeg utpreger seg på mange av de områdene du nevner som krav. Med nytt toppidrettssenter på plass blir det litt ekstra schwung over det også. Økonomi da? Det deles jo ut spillemidler fra Norsk Tipping i hytt og gevær, og enkelte anlegg virker som de får kastet penger etter seg. Her må det vel være mulig å hente noe.
|
|
|
08/09/2011 07:27
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Vi har et prosjekt på gang også i Brumunddal, i første omang ei løype for unger, men med gode muligheter for utvidelse og mer tekniske utfordringer. Her er det bare dugnadsånden, tid og lysten som setter begrensingene.. Med blant annet kao i byggekomiteen tror jeg løypa kan bli bra  Ellers er jeg enig med Øyvind i at Kompisrunden er en sinnsykt bra løype allerede.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/09/2011 11:18
|
E_Airixen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sakset fra Trondheim Kommunes hjemmesider: Spillemidler Staten har som mål å bidra til bygging og rehabilitering av infrastruktur, slik at flest mulig kan drive idrett og fysisk aktivitet. Det viktigste målgruppene for bruk av spillemidler er barn (6-12år) og ungdom (13-19år). Forutsetning for å få spillemidler: Idrettsanlegg som er tenkt planlagt/rehabilitert må melde inn prosjektet til kommunal plan for idrett innen 1. mars hvert år. Skjema ligger på www.trondheim.kommune.no søk spillemidler. Planene for anlegg det søkes spillemidler til må på forhånd være godkjent av kommune/departement. Forhåndsgodkjenning må foreligge før byggearbeidene igangsettes. Alle som skal søke spillemidler må delta på spillemiddelseminar det året det skal søkes 1. gang. Seminaret arrangeres av Trondheim kommune i mars/april Følgende vedlegg må følge søknaden 1. Forhåndsgodkjente planer med behovsoppgave 2. Detaljerte kostnadsoverslag 3. Finansieringsplan 4. Forvaltning, drift, vedlikehold og utv. plan med budsjett 5. Grunnbokutskrift-feste-/leieavtale Fra 2008 skal alle søknader sendes elektronisk. Søknadsskjema ligger på www.idrettsanlegg.no Veiledningshefte: Bestemmelser om tilskudd til anlegg for idrett og fysisk aktivitet-2007 Departementets informasjon finnes på http://www.spillemidlene.no/ Mer informasjon Rådmannens fagstab/idrett: Rådgiver Mona Rise Fjærtoft tlf: 950 95 808 ___________________________________________________________ Her er det bare å ringe til Mona for å få hjelp til å realisere et rundbaneanlegg i Trondheim! Forøvrig mener jeg også at det beste utgangspunktet i Trondheim ligger i Granåsen Skianlegg. Der har vi all infrastruktur på på plass, og et kommende bygg som skal huse Toppidrettssenteret i Trondheim. Bakker og terreng er det hverfall nok av. Tipper kommunen ser med blide øyne på aktiviteter som øker brukerfrekvensen på sommerstid. TVK bruker jo allerede anlegget til mandagstreningene, og kan derfor dokumentere behov for en mer permanent løype.
Airix
It doesn`t get any easier, it just goes faster :-)
|
|
|
08/09/2011 11:42
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har områder i tankene, selv om ingen av de er eksakt slik jeg kunne ønske meg. Foreløpig er Granåsen og Haukvatnet på blokka.
Forslag til steder i Trondheim mottas med takk.
Kriterier for område er vel sånn kjapt oppsummert: - eksisterende idrettsanlegg med klubbhus, garderober, parkering, etc - ikke for usentralt - må ligge helt inntil et markaområde hvor man kan få gjøre nødvendige inngrep, og som er lett tilgjngelig for publikum - adkomst til løypene fra anlegget må være enkel og kort - flere inn-/utkjøringer fra løyper inn til anlegget for å lage flere sløyfer - en del høydeforskjell i området - ikke alt for stor konflikt med skiløyper - må kunne være mulig å trene i løypene uten at man normalt kommer i konflikt med andre brukere Hvis du skulle få til et område. Så kan jeg lett ta meg en tur å hjelpe til hvis det er ønskelig med tips om hvordan jeg syntes det bør være.,
|
|
|
[Re: E_Airixen]
08/09/2011 11:44
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg er også enig i at Granåsen er det stedet i Trondheim som egner seg best, og spesielt med det nye senteret. Dette vil blant annet løse garderobespørsmålet, som alltid har vært et problem når man har arrangert ritt der. Det er noen få ting som ikke er bra med Granåsen: 1) Det er dårlig med muligheter for å lage løyper ned til stadion. Man blir kraftig begrenset av skitraséene. Enda verre blir det om planene for asfaltering av disse blir realiserte. Man bør vel helst ha 3 sløyfer som er innom stadion og jeg har litt problemer med å se muligheter her. Nå er det mulig jeg har sette meg blind på en del ting, og at andre kan se hva jeg ikke gjør ... 2) På grunn av overnevnte er det også vanskelig å lage traséer for de yngre klassene. Man ender da opp med det man gjør i Minithriller'n, og kjører de i skitraséene. Dette er ikke gode løyper for unger som forventer et minimum av tekniske løyper. For de yngste er også det at man i Granåsen nesten uansett får mange høydemeter en begrensing. Hvis jeg skal ta tak i dette er nok Granåsen det som peker seg ut som det sannsynlige alternativet. For øvrig er mitt håp at noen andre kunne ha gjort en jobb her. Etter hvert driver jeg rimelige mye med ting som har med sykkel å gjøre på fritiden, og det kan bli nok også.  Og så er det det da at man gjerne skulle ha brukt Festningen til NC/NM etc. Et mer publikumsvennlig anlegg finner man ikke mange steder i Norge. Selv om jeg har syklet mange løyper som er mer spennende, var stemningen på Festningen under NM i fjor noe helt spesielt i forhold til omtrent alt annet jeg har syklet. Slik sett burde man vel også ha sett på muligheten for å gjøre noe løypemssig der også.
|
|
|
[Re: olechr]
08/09/2011 11:46
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Hvis du skulle få til et område. Så kan jeg lett ta meg en tur å hjelpe til hvis det er ønskelig med tips om hvordan jeg syntes det bør være., Notert med store bokstaver. 
|
|
|
08/09/2011 11:46
|
olechr
More than words
|
More than words
J Og så er det det da at man gjerne skulle ha brukt Festningen til NC/NM etc. Et mer publikumsvennlig anlegg finner man ikke mange steder i Norge. Selv om jeg har syklet mange løyper som er mer spennende, var stemningen på Festningen under NM i fjor noe helt spesielt i forhold til omtrent alt annet jeg har syklet. Slik sett burde man vel også ha sett på muligheten for å gjøre noe løypemssig der også. Festningen er norges beste annlegg slik jeg ser det. Litt jobbing av løypa der. Noen roc gardens, doseringer etc så har man løype man kan arrangere World cup i. (hvis det skulle være ønskelig med tiden)
|
|
|
08/09/2011 11:47
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Det viktigste målgruppene for bruk av spillemidler er barn (6-12år) og ungdom (13-19år). Skal ikke trekke dette i tvil, men jeg tror det er størst barn/ungdom-fokus på såkalte "nærmiljøanlegg". "Ordinære idrettsanlegg" kan selvsagt har fokus på barn og unge de også, men her er det snakk om tilskudd til bygging eller rehabilitering av anlegg som i hovedsak er knyttet til konkurranse- og treningsvirksomhet for idrettsorganisasjonene. Skal man bygge XC-løype blir vel det et ordinært anlegg. Minimum 150k, maks 700k. Med mindre man lager hoppbakke eller noe sånt; da kan man få litt mer  Sparebank 1 vil sikkert opprettholde sitt rykte som støttespiller for lokal bladi bladi bladi, og blar vel opp noen kroner fra SMN Fondet sitt.
|
|
|
08/09/2011 11:50
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Takk for tilliten, Stian :-)
Men ellers, Egil, vær også oppmerksom på at det er en egen pott i spillemidlene for mindre anlegg, der det er litt enklere søknadsprosedyrer og ingen fast søknadsfrist. På anlegget vårt som vi akkurat har startet opp med har vi fått innvilget støtte fra denne potten. Men det kommer an på hvor stort dere satser i første omgang ;-) Som Stian skriver så starter vi med ei sløyfe på ca 1 km for de aller yngste. Når vi går videre med ei sløyfe i fullengde blir det uansett mer å basere seg på håndkraft, tror vi. Området har gode muligheter i hvert fall, selv om Ole-Christian sikkert hadde ønsket seg lengre bakker ;-) Men vi inviterer deg gjerne oppover når vi har kommet litt lengre. Ideelt sett burde vi jo hatt det klart til våren, så kunne vi ha fått til det etterlyste etapperittet ;-) (bakketempo Bjørgeberget ca 15-20 min, Helgøyatråkket pluss rundbane i nytt anlegg :-) )
|
|
|
08/09/2011 11:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Hoppbakker da er det ingen grenser.
|
|
|
[Re: kao]
08/09/2011 11:57
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Men vi inviterer deg gjerne oppover når vi har kommet litt lengre. Ideelt sett burde vi jo hatt det klart til våren, så kunne vi ha fått til det etterlyste etapperittet ;-) (bakketempo Bjørgeberget ca 15-20 min, Helgøyatråkket pluss rundbane i nytt anlegg :-) ) Det virker for at jeg må ta meg en runde og se på forskjellige anlegg. 
|
|
|
08/09/2011 12:01
|
olechr
More than words
|
More than words
Takk for tilliten, Stian :-)
Men ellers, Egil, vær også oppmerksom på at det er en egen pott i spillemidlene for mindre anlegg, der det er litt enklere søknadsprosedyrer og ingen fast søknadsfrist. På anlegget vårt som vi akkurat har startet opp med har vi fått innvilget støtte fra denne potten. Men det kommer an på hvor stort dere satser i første omgang ;-) Som Stian skriver så starter vi med ei sløyfe på ca 1 km for de aller yngste. Når vi går videre med ei sløyfe i fullengde blir det uansett mer å basere seg på håndkraft, tror vi. Området har gode muligheter i hvert fall, selv om Ole-Christian sikkert hadde ønsket seg lengre bakker ;-) Men vi inviterer deg gjerne oppover når vi har kommet litt lengre. Ideelt sett burde vi jo hatt det klart til våren, så kunne vi ha fått til det etterlyste etapperittet ;-) (bakketempo Bjørgeberget ca 15-20 min, Helgøyatråkket pluss rundbane i nytt anlegg :-) ) Helgøytråkket er jo kjempe ritt så håper dere får til noe.
|
|
|
08/09/2011 15:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Ideelt sett burde vi jo hatt det klart til våren, så kunne vi ha fått til det etterlyste etapperittet ;-) (bakketempo Bjørgeberget ca 15-20 min, Helgøyatråkket pluss rundbane i nytt anlegg :-) ) Tour of Dala hadde vært konge, da  Med Bjørgeberget opp som åpningetappe, og rundbane på Hempa som avslutning 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
08/09/2011 16:12
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kompisløypa på Elverum er jo nærmest en perfekt rundbaneløypa allerede. En lang klatring og en sving innom stadion i tillegg og dere er i mål. Krydder kan være et par doserte svinger og noen hopp i nærheten av runding. Enig Øyvind... Kan så absolutt gjøre noe mer ut av denne:). Hmmmmm
CK ELVERUM
|
|
|
08/09/2011 18:47
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Gode XC-løyper bør ideellt sett lages i trekløver eller firkløver fasong med runding rundt start og mål så mye og ofte som mulig. Løypa i Champery var innom en sentral langesone to ganger pr runde, men passerte bare ved mål en gang.
Det som slår meg når jeg ser gode xc-løyper rundt omkring er hvor små områder de går i. Hvis man bare bruker eksisterende stier så får man ikke slyngene og de krappe svingene moderne xc-løyper har. Turstier går selvfølgelig ikke sikk-sakk gjennom skogen i tette slynger slik publikumsvennlige terrengsykkelløyper bør gjøre.
Gode rittløyper har gjerne stier med flere sporvalg som går side om side slik at løypa er smal, men likevel tillater passering. I tillegg er det viktig med noen strekk på breiere vei/sti/grusvei.
Tenk sikk-sakk nærmest hele tiden. Både oppover, nedover og bortover. Det er sjelden mer enn 50 meter uten krapp sving selv på de lengste strekkene i de moderne løypene.
Starter man fra scratch tror jeg det går an å lage mye fint bare ved å hugge trær og merke et spor og så rett og slett lage stien ved å sykle løypa. Etter hvert kan man fylle inn med masse, stein, drenering, doseringer, stokkehopp osv.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
08/09/2011 19:09
|
olechr
More than words
|
More than words
Løypa I dalby foresten så er hele løypa innefor en firkant med vegger på 1 km.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
09/09/2011 06:09
|
EgilS
OP
More than words
|
OP
More than words
Man skulle jo kanskje tro det, men når man ser hvor vanskelig det er med å få nok hallkapasitet som titusenvis kunne ha glede av, samtidig som at det brukes milliarder på en miniidrett som hopp, så er det noe som ikke henger på greip.
|
|
|
|
|