Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2-delt krank

2-delt krank #1254644 05/09/2011 19:26
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
Devlon Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
Hei.

Er mye frem å tilbake med oppgraderingen a sykkelen.
Ser at 2-delt krank er i vinden, å jeg begynner å bli overbevist.
Er det noen som har erfaring med 2-delt krank å 29"?

Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1254887 06/09/2011 07:01
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,189
Klaus A. Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,189
Det kommer jo først og fremst litt hva hovedbruksområdet for sykkelen er. En 2-del løsning passer bedre for sti og teknisk sykling. For en ren grusbanker kan utveksling bli for lett.

Jeg mener at det ikke har noe å si om du har 2-del på 26' eller 29', så fremt ønsket er; en mer dynamisk giring, et enklere oppsett, færre innstillingsproblemer og et oppsett for mer teknisk sykling ICON_SMILE

Tok "sjansen" med 2-del krank for 3 år siden, og går aldri tilbake ICON_SMILE


mvh.
Klaus A.
Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1254925 06/09/2011 07:31
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
Devlon Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
hmmmm... du er jo inne på noe jeg virkelig har sansen for der gitt... enklere oppsett og færre innstillingsproblemer ICON_WINK
liker meg best på sti så....

noen forslag til krank i samme slengen? SRAM XX, Shimano Saint? eller er det andre som kan anbefales? trenger jo noe som tåler en kar på 100 og nesten 2 meter...

Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1254940 06/09/2011 07:43
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Utfordringen med todelte kranker og 29er er at du kanskje ikke får lett nok gir til stisykling.
Se etter kranker med maks 39 tenner på storeskiva eller til og med 36 som SRAM tilbyr neste år.



Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1254978 06/09/2011 08:16
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
Devlon Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
ser at du får saint kranker med 36*22... eller er sram tingen å satse på?

Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1255010 06/09/2011 08:49
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,224
N
Nils_Arne Offline
Veteran
Offline
Veteran
N
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,224
Hei
Syklet Fredagsbirken med 39-26 foran og 12-36 bak. Det fungerer veldig, veldig bra og tipper det også blir todelt på neste sykkel.


Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1255029 06/09/2011 09:05
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 315
arni@stinky Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 315
Sjekk ut Race Face's dedikerte 2-delte kranker som Turbine, Turbine SL eller SIXC om du virkelig vil svi av litt penger. Disse krankene har noen av de høyeste forholdene når det kommer til vekt vs. stivhet. Du får altså en meget stiv krank med lav vekt. Siden du ikke er noen lettvekter burde det passe deg fint at kranken er stiv, lav vekt blir bare en bonus. Går du for SIXC med 36/24t burde dette gi lett nok utveksling for 29er.

Kjører selv med 40/27t krank og 12-36 kasset på 29er. Føler at utvekslingen er mer en lett nok for meg med dette oppsettet.


Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.


Petter Gottschalk
Re: 2-delt krank [Re: Devlon] #1255200 06/09/2011 11:54
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
Devlon Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 64
ja du har jo rett i det med å svi a penger på race face... var jo ikke akkurat bllig nei...

Re: 2-delt krank [Re: Nils_Arne] #1255215 06/09/2011 12:08
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
EiW Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 1,198
Sitat: Nils_Arne
Hei
Syklet Fredagsbirken med 39-26 foran og 12-36 bak. Det fungerer veldig, veldig bra og tipper det også blir todelt på neste sykkel.

Har samme oppsett på min 29'er (Sram X0) og merker at jeg trår ut det tyngste giret tidligere enn jeg er vant med. Men da er det like greit med en pause. Ville tro at for grushamring og kortest-mulig-tid-til-mål ville det bli for lette gir, men din erfaring er tydeligvis at det er tilstrekkelig. For stibruk og knot syns jeg det er fint oppsett.


Moderator  support