|
|
Hvem har bygget elementene på Slengfehøgda?
|
Re: Hvem har bygget elementene på Slengfehøgda?
[Re: runermm]
21/09/2011 12:17
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Har NOTS et offisielt standpunkt på byggverket? Ønsker dere at det skal rives, eller eventuelt at det skal stå etter å ha tatt avstand fra framgangsmåten? Nei, vi har ikke noen konkret vurdering eller organisasjonsmessig behandling av denne saken. Såvidt jeg tolker kommunen, vil de la anlegget stå inntil videre, men følge nøye med. Videre utvikling av løypa vil ikke bli akseptert. Men vi har gitt uttrykk overfor kommunen og her på forumet at vår linje har vært og fortsatt er: 1) vern om allemannsretten: det er tillatt å ferdes med sykkel i marka på samme måte som til fots. "Dersom man ferdes med vett, er det plass til alle i Marka". 2) i den grad det er behov/nødvendig med tilrettelegging (for eksempel som følge av slitasje) bør dette primært gjøres i form av anlegg som både turgåere og terrengsyklister kan ha glede av. 3) klopping/tilrettelegging må skje skånsomt og etter avtale med grunneier 4) vi er kritiske til egne løyper tilrettelagt/anbefalt for terrengsyklister fordi dette i neste omgang kan føre til begrensninger i den frie ferdselen (jfr. allemannsretten) og være konfliktskapende ("Du må holde deg til sykkel-løypa" eller "Turgåere har ikke noe her i sykkelløypa åp gjøre...") Unntaket kan kanskje være rene down-hill anlegg - men hittil har ikke vi i lokallaget engasjert oss i dette.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: thomast]
23/09/2011 15:34
|
pis
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg vet hvem... Og hvis noen har problemer med det kan de bare brenne i HELVETTE, jævla pingler. Det blir bygget og tilrettelagt alt for lite på krukks som ikke under noen omstendighet kan forseres på sykkelen.
|
|
|
[Re: pis]
23/09/2011 16:21
|
braendaas
Entusiast
|
Entusiast
Jeg vet hvem... Og hvis noen har problemer med det kan de bare brenne i HELVETTE, jævla pingler. Sinna i dag eller?
|
|
|
23/09/2011 16:36
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vet hvem... Og hvis noen har problemer med det kan de bare brenne i HELVETTE, jævla pingler. Det blir bygget og tilrettelagt alt for lite på krukks som ikke under noen omstendighet kan forseres på sykkelen.
Du vet at med den holdningen så stiller du/dere oss andre i dårlig lys? Det er tross alt ikke bygd på egen eiendom. Eller tar du og plutselig bygger din egen veranda på naboens tomt? Skaffer dere tillatelse til slikt, er jeg gjerne med å legge noen planker over myr osv, men ikke for at det skal bli lettere å sykle. Noen av de elementene er ikke nødvendig, men en å bare holde mer flyt. Det er bare et element som kan forsvares for å gi et alternativ til usykkelbar knot. Anyway, det er bygd på noen andres tomt uten noens tillatelse.
Redigert av polkaDOT; 23/09/2011 16:36.
|
|
|
23/09/2011 20:05
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det er den slags tøv som gir de som har lyst til å få forbud mot sykling i marka ekstra ammunisjon. Jeg vil gjerne fortsette med å sykle der, så ja jeg har et problem med dette.
|
|
|
24/09/2011 15:29
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Har ikke vært i området å sett dette i levende live men man skal helt klar ikke ta seg til rette sånn som jeg forstår det er gjort. Jeg synes plakaten som er hengt opp er på sin plass og treffer ganske godt da de henvender seg til oss sykelister selv om dette er en antakelse. Uansett mener jeg tonen på plakaten er meget god med informasjon om hvem amn skal kontakte om man planlegger/ønsker å utbedre noe i skogen for sykling. Jeg vil nesten si at dette er en ivitasjon til et samarbeid som det kan bæres frukter av og nå som NOTS er på banen går det kanskje rett vei også.
Det er viktig at vi sykelister som ferdes på sti oppfattes som fornuftige mennesker som vet å bruke hodet. Plutselig sitter vi på et forhandlingsbord og da er det godt å vite at man ikke driver med selvtekt og annet fanteri. Seriøse mennesker får som regel serøse avtaler. Sånn er det her i livet uansett om det er jobb eller fritid.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
[Re: la1hka]
24/09/2011 16:19
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er viktig at vi sykelister som ferdes på sti oppfattes som fornuftige mennesker som vet å bruke hodet. Plutselig sitter vi på et forhandlingsbord og da er det godt å vite at man ikke driver med selvtekt og annet fanteri. Seriøse mennesker får som regel serøse avtaler. Sånn er det her i livet uansett om det er jobb eller fritid.
Vel talt. Det er synd om noen som har både kunnskap og kapasitet til å tilrettelegge, ikke tar seg bryderiet med å sjekke litt i forkant.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: front biker]
25/09/2011 16:11
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Vil bare presisere et par ting: 3) klopping/tilrettelegging må skje skånsomt og etter avtale med grunneier
Det er forskjell på å mekke sti og å mekke sti, å tette et myrhull med lokal stein, kutte trær som har falt over stien, rydde en nesten gjengrodd sti, eller lage en liten klopp med lokale og enkelte andre mindre inngrep som faller innunder "vedlikehold" av sti vil som regel ikke kreve kommunal søknad/avtale med grunneier. Å bygge bred sti, reise byggverk/elementer, og felle større trær slik at det blir et mer løypepreg krever alltid avtale med grunneier/kommunal løyve. Det er viktig å bruke huet.. 4) vi er kritiske til egne løyper tilrettelagt/anbefalt for terrengsyklister fordi dette i neste omgang kan føre til begrensninger i den frie ferdselen (jfr. allemannsretten) og være konfliktskapende ("Du må holde deg til sykkel-løypa" eller "Turgåere har ikke noe her i sykkelløypa åp gjøre...")
Unntaket kan kanskje være rene down-hill anlegg - men hittil har ikke vi i lokallaget engasjert oss i dette.
Det er forskjell på "sti" (i utmark) og "løype" (for sykling). Sånn jeg ser det er det et naturlig skille der NOTS driver med den fritidsmessige delen av syklinga og NCF/sykkelklubbene den sportslige. Anlegg og/eller løyper faller innunder NCF/klubbenes ansvarsområde. Når det bygges løyper for rundbane/DH i norske lysloøyper og gjengrodde alpinanlegg synes jeg det er viktig at dette reguleres som idrettsanlegg og ikke utmarkssti, og at man er tydelig i sin kommunikasjon med kommune/grunneiere... http://www.imba.com/resources-Forventer at vi får flere og flere av denne type konflikter i framtida ettersom flere og flere norske pinkbikere blir inspirert av sine kanadiske frender. T -styremedlem NOTS
|
|
|
26/09/2011 23:22
|
Benny Banditt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
HEI! Andy, nå slutter du å ta deg til rette ass! Ødelegger for alle ikke sant.
|
|
|
[Re: Benny Banditt]
27/09/2011 12:39
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvem er denne ment til?
|
|
|
17/10/2011 12:14
|
Benny Banditt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er sikkert bare guttestreker.
|
|
|
22/11/2011 09:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det noen nyheter på denne fronten? Har kommunen/oppsynsmannen observert noe mer bygging, eller har gutta krutt roet seg ned i denne omgangen?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
01/12/2011 19:02
|
Benny Banditt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hæææ! Å den ja, nei den er ment til fettern min fra Gana. Han er helt rå med macete. Brua er ikke laget med motorsag som alle trur, men med et enkelt macete hugg spjælan treet lempa det over på sia, derreter har dere enfoldige sykkelister sverta der selv med å kalle tre spjeleren sykkelist. Han er nemmlig ikke sykkelist som alle tror men en vaske ekte vandal. Hei å hå skal ut å trå. Har forresten hvert oppe i E6,en der er det en annen vandal som har kjørt med 4WD og kappet mange trær med slegge, merkelig at ingen bryr seg om det for dær ser det jo hel bomba ut. Hold fokus så kjører du ikke ut av stien. gammelt sti tips.
|
|
|
02/12/2011 09:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Syklet i nærheten der på lørdag, og det var rett og slett idiotisk plassering. Ikke mer enn 2 bruer, og de var ett og slett farlige for folk flest å sykle på. Ingen av dem ble brukt.
Benny: HÆ?
|
|
|
04/12/2011 12:19
|
Benny Banditt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
syklet du ned eller opp da du feiga ut bruene? Oppover er i hvertfall kruxet! Ganske ond opp mot 2 brua!
Helt perfekt bygd. Går i ett med naturen. Det er sånn det skal bygges, ikke med store bruer og prangende fanfarer. Men erlig talt det er jo helt sykt bra bygd. Solid, ikke noe svikt i konstruksjonen, bra innkjøringer. Trenger hønsenetting nå mot frosten som kommer. (Er ikke gira på en sladd på brua. Kansje en av dere kritikkere kan begynne å gjøre noe konstruktivt, som å søke på min fetter fra Gana,s vegne. Søknadden må gå ut på å sette på hønsenettimg på bruene så dem ikke blir så glatte. (he heh!) Det er bare å bite i gresst de bruene er allerede elsket og adoptert av ungene som går ut på bruene etter sin 1. søkende etter adrenalin kikk. Ja som sakt ett yndet turist mål, ja tenk hele 4 meter ned til bånn.
|
|
|
04/12/2011 17:07
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Den største broen er jo grei - løser problemet med en kjedelig "kløft". Den andre broen er unødvendig da den egentlig ikke løser så spesielt mye - syklbart begge veier uten bro.
Uansett. helt klart solide byggverk.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
05/12/2011 10:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
syklet du ned eller opp da du feiga ut bruene? Oppover er i hvertfall kruxet! Ganske ond opp mot 2 brua!
Helt perfekt bygd. Går i ett med naturen. Det er sånn det skal bygges, ikke med store bruer og prangende fanfarer. Men erlig talt det er jo helt sykt bra bygd. Solid, ikke noe svikt i konstruksjonen, bra innkjøringer. Trenger hønsenetting nå mot frosten som kommer. (Er ikke gira på en sladd på brua. Kansje en av dere kritikkere kan begynne å gjøre noe konstruktivt, som å søke på min fetter fra Gana,s vegne. Søknadden må gå ut på å sette på hønsenettimg på bruene så dem ikke blir så glatte. (he heh!) Det er bare å bite i gresst de bruene er allerede elsket og adoptert av ungene som går ut på bruene etter sin 1. søkende etter adrenalin kikk. Ja som sakt ett yndet turist mål, ja tenk hele 4 meter ned til bånn. For smale (det MÅ være mulig å sette ned foten uten å fly 4 meter på hodet i bakken), altfor høy fallhøyde (se forrige punkt), ødelegger uansett flyt for å kunne kjøre opp på dem.
|
|
|
02/02/2012 19:42
|
Benny Banditt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var på skitur i ommerådet. Tokk en tur over begge bruene med ski. Det er jo helt konge bygd. Tar av meg hatten for min fetter fra Gana. Ja dere husker han med øksa. Den brua er kløyva med ett enkelt øksehugg. Kredd og fanfare til sånne byggere. Vil bare melde omm masivt trefall i ommerådet er ikke mye sti i gjen på toppen nå.
|
|
|
10/06/2012 22:01
|
Sdl
Fersking
|
Fersking
Møtte en dag en kis oppe på slengfehøgda med spett og sabel. Med bæin i nesa og penisfutteral. Sa han hadde en fetter som pleide å gå turer der med sin engelske gordonsetter. Han hadde satt opp noen broer for å glede noen av sine sykkelvenner. Men, fikk bare kjeft og vond rygg. Hadde jo stått der i flere dager og blitt spist opp av både knott og mygg. Gleden var likevel stor for de som satte pris på disse flotte broer. Og til tross for mye negativ omtale hadde han registrert mange nye brukere av området. Men gleden varte ikke lenge, for etter høststormen hadde gitt seg, lå det igjen mange trær som ikke hadde tålt den sterke vinden. De rundt 20 trærne som lå over stien ble ryddet vekk i slutten av Mai. Da hadde grunneierne planlagt å kjøre opp med ryddemaskiner for å ta ut skogens falne krigere. Det hadde ikke vært særlig bra? For ikke å snakke om hvor fint det hadde vært å sykle der etterpå. Eller gå, for den saks skyld. Freda område du liksom. Man kan se ting på mange måter heldigvis. Bare det er cash med i bildet. Klage på bredden og høyden på broa.... Funny. Da har du tydligvis ikke så mye å komme med. Det er jo sånn her i skævven, at det er jævlig mange stier, så bare drit i å sykle på slengfehøgda da,(kan ikke tenke meg at 10% av dere her på forumet pleide å sykle der før denne toppen ble kjent her på forumet)hvis du syntes det blir for høyt ned. Makan a gitt. Først klage på at det ble bygget en bro, også etterpå klage på at den ikke ble bygget bred nok. Det tilrettelegges for all slags typer friluftsliv og idrett her i landet. Greit nok at man ikke feller friske trær, men å kunne tilrettelegge for syklister i skogen skulle da ikke være så ille. Noen NSer som de på SFH er så bra tilrettelagt at selv turgåerne bruker dem. Det er jo snakk om å gleden v/ å være ute i naturen. Hvorfor noen føler en trang til å sitte her på dette idiotforumet etterpå å slenge dritt om hva andre driver med. Syklistene har inntatt skogene. Ferdig med det. Også en ting til. "Ikke lov til å sykle rund myrhullet eller vanndammer" er jeg blitt fortalt.(da blir det breiere stier.) En strategi fra NOTS. Er dette en spøk? Stund siden det var 1. April nå. i så fall; FØKK NOTS Føkk alle idiotregler og piss. Ingen som noensinne klarer å kaste meg og mine lekekamerater ut av vår lekeplass uannsett. Jepp, jeg vet veldig godt hvem som lagde broene på slengfehøgda. Stå på videre. Ikke la NOTS fortelle dere om skikk og bruk. Så lenge man har med seg sunn fornuft og normal folkeskikk skal det nok gå bra uannsett. Hilsen fra fetter Knut i Ghana.
|
|
|
10/06/2012 22:18
|
Sdl
Fersking
|
Fersking
For smale (det MÅ være mulig å sette ned foten uten å fly 4 meter på hodet i bakken), altfor høy fallhøyde (se forrige punkt), ødelegger uansett flyt for å kunne kjøre opp på dem.
Det er snaut å mene. Er det noen retningslinjer du har lært noe sted? Er det Skrevet av de samme dudsa som flyr rundt å river lekestativer på skoler og barnehager? Eller er det NOTS?
Kjekt å vite.
|
|
|
10/06/2012 22:34
|
Sdl
Fersking
|
Fersking
Syklet i nærheten der på lørdag, og det var rett og slett idiotisk plassering. Ikke mer enn 2 bruer, og de var ett og slett farlige for folk flest å sykle på. Ingen av dem ble brukt.
Smarting du? Var du der eller i nærheten? Dette er ikke bygget for folk flest, men for de råeste og tøffeste av oss. Også kalt mannfolk. Men innkjøringene ødelegger uansett flyten, så da kan du jo bare gå rundt.... For GÅ er alternativet. Broene er laget med tanke på å sykle oppover. Svært få som sykler opp rundt den andre broa også tror jeg. Men, man skal aldri si aldri. Har sett mye rart i mitt liv. Også dette med at de ikke blir brukt da. Rart at det ser ut som så å si alle som både sykler og går bruker broene. Dette er lett å se på vegetasjonen inn og ut på broene. Spesielt den første. Er du sikker på at du ikke bare er litt redd for høyder?
|
|
|
10/06/2012 22:38
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Pass deg, eller så kommer Angviken og tar deg.
|
|
|
[Re: Sdl]
11/06/2012 08:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Og det er sånne som deg som gjør at sykling i skogen blir stadig mer uglesett av andre. Takkskarrufaenmegha.
|
|
|
11/06/2012 12:40
|
Sdl
Fersking
|
Fersking
|
|
|
11/06/2012 12:57
|
Sdl
Fersking
|
Fersking
Uglesett av andre? Vær litt mer konkret er du snill... Hvem andre? Møter bare hyggelige folk når jeg er ute å sykler. Hvor er det du sykler hen a? (med unntak av en gang i Nordmarka, da det kom en gammal grinebiter å mente at sykler ikke var ment for å sykle på annet enn vei.) Er nok mange dyr der ute som kanskje blir litt redde når vi kommer susende Kanskje en og annen ugle også. Men hva du refererer til vet jeg neimen ikke. Sånne folk som meg? Ja jøss. Jeg er ikke styrt av no forbund eller forening. Og det kommer jeg heller aldri til å bli. Tviler vel også på at det blir værre for deg å sykle selv om du og jeg ikke deler samme oppfattelse av bruk av marka. Eh.... Takk heller de som ryddet stien og utbedret den. Stien er nå et bedre sted å bevege seg på, for både syklister og turgåere. Det er nå min mening.
|
|
|
11/06/2012 13:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det det siktes til er sannsynligvis at motviljen mot sykling i marka fra andre brukere blir større av at enkelte syklister demonstrerer at de gir blaffen i de lover og regler som andre syklister faktisk bruker for hva de er verdt for å kunne beholde vår rett til å sykle i utmark, og i tillegg uttaler at de driter i hva andre måtte synes om det.
En effektiv måte å skyte seg selv i foten på, spør du meg. Samtidig kan det hende det hadde vært mulig å gjøre det lovlig bare man hadde spurt først.
|
|
|
[Re: Sdl]
11/06/2012 14:00
|
ByggmesterBob
Fersking
|
Fersking
De kloppene vi bygde mellom Slengfehøgda og Revikollen gikk greit el? Eller var de litt skumle og? Alle har jo forskjellige ferdigheter, det er ikke lett og please alle hver gang. Men jeg gjør så godt jeg kan.
Redigert av ByggmesterBob; 11/06/2012 14:15.
Death or glory
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/06/2012 14:08
|
ByggmesterBob
Fersking
|
Fersking
Benny: HÆ? ByggmesterBob: Hva skjedde a???
Redigert av ByggmesterBob; 11/06/2012 14:12.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
12/06/2012 10:52
|
ByggmesterBob
Fersking
|
Fersking
Pass deg, eller så kommer Angviken og tar deg.
LOL! ByggmesterBob.
Redigert av ByggmesterBob; 12/06/2012 10:55.
Death or glory
|
|
|
[Re: polkaDOT]
12/06/2012 11:02
|
ByggmesterBob
Fersking
|
Fersking
Hvem er denne ment til? ByggmesterBob:Ikke til meg hvertfall. Jeg lover.
Redigert av ByggmesterBob; 12/06/2012 11:03.
|
|
|
|
|