Tipper dette har noe å gjøre med at det er gjørmete i england, alltid! Og at det er fordel å være lett når det er glatt ja. Noen som har prøvd å kjøre en suv på glatta? for en kraft UT av svingen :)=
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Utøverens vekt er viktig i all kondisjonsidrett da, Raskall. Er ikke så mange av landeveisproffene som veier mer enn 80 kg heller
På glatt føre er det de tekniske egenskapene som er vitkigst, ikke vekt.
Tror Raskall vet at vekt har noe å si! På sånt føre tror jeg det å være lett ikke er noen ulempe, men når det er tørt er det ikke noen ulempe å ha noen kilo på kroppen så sant teknikken er på plass. Se på Kjus og Aamodt, de var ikke noen lettvektere Så å sammenligne med landevei blir litt feil synes jeg.
Det kan ha noe å si men i fjor, når forholdene var enda verre, vant Gee Atherton foran en rekke større typer (som jeg ikke har sett IRL men som ikke slår meg som bittesmå). Ragot vant også i fjor, så det er tydeligvis hennes type løype dette her. Selv om hun er bitteliten er hun veldig sterk og har sikkert mulighet til å trene masse i glatte alpeløyper gjennom sesongen. Å sykle fort i gjørme handler om å være mentalt tøff, sterk og ha god teknikk. Siden det er mange som har god teknikk tror jeg at dette med tøffheten er særdeles viktig, man må være på, og ikke henge etter sykkelen som et stivt slips....
Sikkert ikke noen ulempe å være lett når hjula sklir alle retninger samtidig, men det viktgiste på sånt føre er at hue' henger med og tør å trå på..
For min egen del veier jeg 72 kg og blir lett syklet fra av kropper på over 90 kg på gjørmeføre. Hvorfor? Fordi jeg er like veik i skallen på glatt føre som et aspeløv Psyke og teknikk har mye mer å si på gjørmeføre enn vekt
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Sikkert ikke noen ulempe å være lett når hjula sklir alle retninger samtidig, men det viktgiste på sånt føre er at hue' henger med og tør å trå på..
For min egen del veier jeg 72 kg og blir lett syklet fra av kropper på over 90 kg på gjørmeføre. Hvorfor? Fordi jeg er like veik i skallen på glatt føre som et aspeløv Psyke og teknikk har mye mer å si på gjørmeføre enn vekt
Det er jo en selvfølge at 90 kilo synker dypere ned i gjørma enn 72 kilo og dermed gjør det vanskeligere for tungvekteren.
På et fast underlag vil fordelen gå i favør av tungvekteren så sant det dreier seg om nedoversykling.
Denne betraktningen er selvsagt uavhengig av psyken men jeg regner med at de som deltar i VM i en idrett har psyken på rett plass (i forhold til idretten). Normale mennesker vil nok betegne dem som spik spenna.
Men du er helt sikker på at det er en fordel å ski oppå gjørma da? Får du noe styring av det tro?
Det er enkelte som mener at å gå gjennom gjørma og få feste i det hardere laget under r tingen. Derfor lages smalere gjørmedekk med kraftigere knaster.
Men du er helt sikker på at det er en fordel å ski oppå gjørma da? Får du noe styring av det tro?
Det er enkelte som mener at å gå gjennom gjørma og få feste i det hardere laget under r tingen. Derfor lages smalere gjørmedekk med kraftigere knaster.
LarsB
Jeg tror også at det ikke nødvenigvis er noen fordel å være lett. Det er viktig å komme ned i gjørma. Det handler mest om teknikk, men når alle er gode teknisk er det nok greit med litt kjøtt på bena. Hart vant nok mest på at han turte å kjøre de drøyeste linjene og samtidig holdt seg på bena. At hjemlandet hans er et eneste stort gjørmehelvete halve året hjelper nok også på.
Det var nok også en fordel for de sent startende at det fortsatt å regne i bøtter og spann. Dette gjorde gjørma tynnere og grepet under den mer forutsigbart. Likevel syklet Hart mye bedre enn andre med sen start så han taklet jo forholdene spesielt bra.
Det er jo en selvfølge at 90 kilo synker dypere ned i gjørma enn 72 kilo og dermed gjør det vanskeligere for tungvekteren.
På et fast underlag vil fordelen gå i favør av tungvekteren så sant det dreier seg om nedoversykling.
Denne betraktningen er selvsagt uavhengig av psyken men jeg regner med at de som deltar i VM i en idrett har psyken på rett plass (i forhold til idretten). Normale mennesker vil nok betegne dem som spik spenna.
Så du mener at vi som faktisk driver med sporten ikke er normale!?
Bruker man riktig dekk, så blir det lett å holder seg oppreist. hehe...
Jeg ser på Schwalbe USA sin facebook siden at han brukte en "custom" Dirty Dan, men noe i dette bilde av han på vei opp til finalomgangen virker litt rart.
Eller er det meg som ser feil?
Danny Hart kjørte faktisk med Danny Hart-dekk:
Sitat: Schwalbe
Danny Hart Downhill World Champion on Dirty Dan
19 year old Brit, Danny Hart, celebrated the greatest success of his career this past weekend at the Mountainbike world championships in Champery (Switzerland): With horizontal rain and under extremely difficult conditions he secured the Downhill World Champion’s title with an incredible eleven seconds margin. The „young gun“ of the Giant Team, who started riding Schwalbe tires from the beginning of the year, used a tire he could rely upon for this final run; a tire that was not only ideal for the deep, sticky mud but also had the right name: Dirty Dan. The Schwalbe Product Manager must have had some kind of premonition about both the Brit and the track conditions, because the special mud tire provided for the World Championship finals was a ‚Danny Hart’ signature edition. And the personalized tire certainly brought him luck: His inimitable style and hard riding now means he’s called Danny Hart, World Champion!