Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ulyd i framhjul

Ulyd i framhjul #1252733 03/09/2011 10:08
S
Selters Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg merker en ulyd i framhjulet som høres ut til å komme fra eiekene. Den høres ikke når jeg kjører rett fram, men ved små bevegelser på styret i middels fart kommer det en form for skrapelyd. Lyden er på sitt høyeste når jeg står og trår i oppoverbakker. Jeg har forsøkt å ta av hjulet, dunke det forsiktig i bakken uten at det kommer noen lyd. Når jeg gjør det samme, men holder hjulet litt skrått, så kommer det en ganske høy "Spjoing" lyd i fra eiekene. Er dete normalt og intet å bekymre seg for?

Hjulene er Fulcrum Racing 7.

Re: Ulyd i framhjul [Re: Selters] #1254964 06/09/2011 08:02
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Ikke enkelt å stille diagnosen ut fra beskrivelsen. En skrapelyd kan jo for eksempel antas å komme fra en bremsekloss som subber. Hjulet flekser litt ved sving og når du står og trår, og klossen kan komme inntil felgen. Kanskje du har et lite kast i tillegg?

Spjoing i eikene har jeg aldri vært borti, men få noen kyndige til å gå over hjulene for deg. Rette dem hvis det er kast i noen retning, og å justere eikespenningen. Ikke så dumt å gjøre det med jevne mellomrom.

Ellers så er FR7 er solid og godt hjul, så med mindre det har vært utsatt for noe spesielt, så bryter det nok ikke sammen med første.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Ulyd i framhjul [Re: Selters] #1259106 11/09/2011 08:09
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Du bør sjekke navet også, lydene kan komme derfra også . Lurt å ta en service på det.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Ulyd i framhjul [Re: Selters] #1259115 11/09/2011 08:18
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Spjoing-lyden i eikene tyder på at hjulet ikke er godt nok avstresset. Ikke unormalt for et maskinbygg. Som regel førere det til ujevnt eikespenn og på sikt kan det føre til skeivheter.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!

Moderator  support, Valentino