Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Birken 2012

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254143 05/09/2011 09:56
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Enig med olechr her, motivasjon er viktig, faktisk helt avgjørende. Alle som slanker seg vet hva yo-yo-slanking er, det finnes også yo-yo-trening. Piner man seg gjennom et opplegg uten at man er motivert, så hjelper det fint lite når man er møkk lei etter jul og dropper treninga fram til sesongstart. Da er man tilbake på null.

Jeg følger lysten hele året og derfor er sykling gøy. Prøvde en vinter med rulle før sesongen i fjor og var drittlei sykkel før påske, aldri mer. Tren lystbetont, gjør det du føler for, ikke sykle ritt fordi du føler at du må, men for at nettopp det rittet er gøy og gir deg noe annet enn mas, pes og en uviktig konkurranse med en kollega på jobben eller naboen. Den kritiske perioden for om du blir i bedre form neste år eller ikke er vinteren. Sørg for å gjøre vinteren motiverende og lystbetont, da får du kontiniutet og framgang. For min del er en lystbetont vinter alt annet enn på to hjul, for det er så utrolig mye annet artig å finne på

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254214 05/09/2011 10:53
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Om du er i overkant fokusert på Birken, så vil du sikkert også like rennet. Meld deg på, så har du et mål som ikke er like langt fram i tid. Variert trening er sjelden feil, og med ski får du bedre kapasitet som hjelper deg i motbakkene. Sterkere kjernemuskulatur er heller ikke å kimse av.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254246 05/09/2011 11:15
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Nå skal det legges til at flere faktisk motiveres av å ha en helt klar plan og struktur over treningen. Jeg har i år ikke vært med på noen ritt pga. tvillingfødsel i januar. Tenkte derfor at i år skal det bli gøy å bare trene på innfall, men jeg må si jeg virkelig har savnet litt struktur.

Geir
Re: Birken 2012 [Re: stosu] #1254489 05/09/2011 15:27
S
suzuki421 Offline
Avhengig
Avhengig
S
Sitat: stosu
Sitat: suzuki421
Jeg trener uten å bry meg om puls, interval, mat og alt som er riktig.

Er ikke akkurat heldig å surre med maten, da.. Bortsett fra å være i aktivitet er spising etter trening det viktigste vi gjør.
Er ikke et kjempetiltak å trøkke en banan inn i trynet rett etter trening sammen med litt litago, og spise noen brødskiver litt senere ICON_SMILE

Jeg gjør nok mye feil, både med kosthold og trening. Det eneste som er viktig for meg, er å ha det gøy med sykkel. Resultatene i de ritta jeg stiller opp i, betyr ikke så mye.
Tror det er enklere for mange å komme seg ut på sykkel, om de har det gøy i skogen, enn å kjede seg på veier.

Det er mange muligheter med sykkel, ikke alt passer alle.
Kom dere ut i skogen å ha det gøy.

Re: Birken 2012 [Re: suzuki421] #1254496 05/09/2011 15:43
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: suzuki421

Tror det er enklere for mange å komme seg ut på sykkel, om de har det gøy i skogen, enn å kjede seg på veier.

Det er mange muligheter med sykkel, ikke alt passer alle.
Kom dere ut i skogen å ha det gøy.

Jeg syns det er kjedelig å drive og rote på sti. Jeg blir irritert av å hele tiden måtte stoppe eller ta det rolig fordi at det er noe i veien. Drømmen er flat og fin asfalt!

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254678 05/09/2011 19:57
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Hva som motiverer til trening varierer nok mye fra person til person. Jeg blir motivert av fremgang. Dette gjør at jeg liker å tyne meg i mye motbakkeintervaller, samt lengre tempodrag på landeveien. Dette er treningsøkter som fungerer kjempefint for min del. Syklet birken på 4:43 i fjor, etter tre måneder med sykkeltrening. I år syklet jeg på 3:27 etter å ha kjørt systematisk trening gjennom hele vinter, vår og sommer. Neste år satser jeg på at det går enda fortere.

Kjører også endel kortintervall, gjerne gjennom naturlige intervaller på sti for å få avveksling.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254785 05/09/2011 21:29
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hadde en treningsøkt på spinningsykkel nettopp, prøvde meg på intervaller med litt lengre drag. Kjørte 3x15 min i sone 3 for å teste ut formen, og det gikk helt greit. Tror nok jeg skal klare 4 drag neste gang. Ser forøvrig at olympiatoppen bruker 6x15 som eksempel for eliteutøvere, så her er det jo litt å gå på... ICON_SMILE

Forøvrig har jeg i det siste vært litt plaget med stiv nakke/skulder, noe som tilsynelatende har blitt verre med økt aktivitet på spinningsykkelen. Så i dag forsøkte jeg meg på noen styrkeøvelser med manualer etter spinningen, og vips, så var nakken mye bedre. Det er med andre ord viktig å ikke få fullstendig tunnelsyn på intervallene, men å tenke litt helhet også.

Apropos variasjon, så har jeg i halv-ørska for lenge siden meldt meg på halvmaraton i slutten av september, og ser at datoen nærmer seg faretruende. Noen flere her som med større eller mindre hell kombinerer syklingen med løping? Håper at sykkelkondis + noen lengre beinherdings-løpeturer de neste ukene gjør susen, har ikke større ambisjoner enn å komme i mål, helst samme dag som jeg starter ICON_SMILE

Re: Birken 2012 [Re: jon-a j.] #1254791 05/09/2011 21:35
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: jon-a j.
I år syklet jeg på 3:27 etter å ha kjørt systematisk trening gjennom hele vinter, vår og sommer.

Hva trener du om vinteren, spinning/rulle? Eller sykler du faktisk om vinteren også? Jeg har spinningsykkel i garasjen, men ser for meg at jeg har den ganske langt opp i halsen utpå vinteren. Ser at noen her sverger til ski, og det er sikkert veldig bra rent O2-messig, men man bør vel ha litt sykkelspesifikk trening også. En fin blanding er sikkert bra.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254803 05/09/2011 22:05
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Hei. Jeg har trent i to år og hatt stor fremgang. Jeg løper på våren, sykler på sommeren, løper på høsten (etter Birken) og går på ski om vinteren. Jeg tror det er lurt med denne variasjonen. Du får trent hele kroppen. Ski er fantastisk god trening, og man går ikke så lett lei når man får variert litt. Jeg har trent ca 7 timer i uken gjennom hele året, og avanserte i Birken fra 4.44 i fjor (riktignok med en del problemer) til 3.23 i år.
Lykke til

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1254811 05/09/2011 22:34
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Sykler både spinning og på rulle, ingenting ute.
Har en wattbasert rulle i kjellern som jeg prøver å bruke så ofte mulig, men det kan bli litt kjedelig. Da er det greit å ta seg en tur på treningsenter og spinne, men føler det blir litt for mye pusting og pesing. Innbiller meg at jeg sitter å tråkker med for høy puls grunnet høy temperatur og dårlig ventilasjon.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1258481 09/09/2011 23:23
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har studert litt nærmere denne artikkelen, som jeg har skummet igjennom noen ganger tidligere:

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/media3803.media

Resultatet ble at jeg skrev ned alle forslag til intervalltreninger for de forskjellige sonene i et excelark og hengte opp i garasjen hvor jeg trener. Da kan jeg trene litt forskjellige intervaller alt etter humør og dagsform.

MEN: det er noen men her, for det første er jo dette beregnet på eliteutøvere, så antall repetisjoner henger ikke på greip for min del. F.eks i dag, prøvde jeg meg på 40x1 min i sone 4, med 30 sek pause. Resultat: Jeg måtte gi meg etter 15 stk. Løsning: Jeg kjører færre repetisjoner, noterer ned hvor mange jeg klarer, og øker antallet etterhvert. Men nr 2: Det kjennes utrolig tungt å trene sone 4 på spinningsykkel. Det kan da ikke være bare mentalt? Hvis jeg løper eller sykler ute, har jeg ingen problemer med å trene i sone 4 og 5 for den del. Men på spinningsykkel sliter jeg med å holde meg i sone 4. Jeg klarer såvidt 4x4min før jeg er utmattet i beina, selvom pusten kjennes grei. Sone 5 kan jeg bare glemme. Er det bare meg som har det slik? Virker nesten som om spinningsykkelens stabile natur gjør at jeg bruker færre muskelgrupper sammenlignet med løping/sykling slik at jeg må jobbe mye hardere for å komme opp i puls.

Noen erfaringer her?

Nå har jeg kjørt to timers restitusjonsøkt i sofaen med whisky og world invasion LA på tv. Anbefales ICON_SMILE

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1261258 14/09/2011 06:34
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig

Nå har jeg kjørt to timers restitusjonsøkt i sofaen med whisky og world invasion LA på tv. Anbefales ICON_SMILE [/quote]

kjører du ofte restitusjoner i sofaen med Whisky, skjønner ikke helt poenget med å trene som en gal, for deretter å restituere med Whisky ICON_SMILE

Redigert av NjuK; 14/09/2011 06:34.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Birken 2012 [Re: NjuK] #1261283 14/09/2011 07:09
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Sitat: NjuK

kjører du ofte restitusjoner i sofaen med Whisky, skjønner ikke helt poenget med å trene som en gal, for deretter å restituere med Whisky ICON_SMILE

Da burde du kanskje prøve det... ICON_SMILE

Men seriøst, har hatt noen intervalløkter siden sist, da på spinningsykkel og hovedsaklig i sone 3. Kjørte en 4x15min nylig, hvor jeg hadde høyt fokus på nok oppvarming, og kjørte første drag med lavere intensitet. Følte jeg hadde veldig god effekt av dette.

Derimot sliter jeg fortsatt litt med sone 4 øktene, og å holde intensiteten oppe. Mulig jeg må legge inn enda mer oppvarming.

Er det i det hele tatt noen som trener sone 5 på spinningsykkel? Jeg klarer knapt nok å komme opp i sone 5, langt mindre holde det gående. På sykkel og med løping går det greit.

Ikke at jeg har tenkt å trene noe særlig sone 5 på denne tiden av året, men kan jo være greit å vite..

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1261397 14/09/2011 08:55
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor lang oppvarming kjører, og hvordan kjører du den?
Opplever også at det er tyngre å kjøre intervaller på spinningsykkel, men det er vel som du nevner i et tidligere innlegg, mere statisk og man bruker en mindre del av kroppen.
Luftmotstand, temperatur osv.. er jo en mindre faktor her.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1261408 14/09/2011 09:07
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
man bruker nok færre muskelgrupper på spinning. Har merket det selv også. Særlig når man har sittet på spinningsykkel hele vinteren og skal ut på første glattisen om våren. DA merker man at man glemte å trene mage og rygg den vinteren også gitt...

Heeelt enig med Ole Christian. Tren så variert som mulig til over jul uten å tenke så mye pulssoner og slik pes. Så kan man begynne å være litt mer bevisst på dette fra Januar. Tror det er viktig å kjenne at man gleder seg til våren og kan ta fram sykkelen, langbukser, hansker og lue. Og prioriter bort lange sykkelturer til fordel for familie, husvedlikehold, venner etc.
Det er god trening å rydde i hagen en hel dag også f.eks. eller en fjelltur med venner med 20 kilo sekk på ryggen. Da gnager ikke samvittigheten så fælt til sommeren ( snakker for meg selv her) ;.)

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Birken 2012 [Re: Thomasx75] #1261894 14/09/2011 20:56
Dagsven Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Thomasx75
man bruker nok færre muskelgrupper på spinning. Har merket det selv også. Særlig når man har sittet på spinningsykkel hele vinteren og skal ut på første glattisen om våren. DA merker man at man glemte å trene mage og rygg den vinteren også gitt...

Heeelt enig med Ole Christian. Tren så variert som mulig til over jul uten å tenke så mye pulssoner og slik pes. Så kan man begynne å være litt mer bevisst på dette fra Januar. Tror det er viktig å kjenne at man gleder seg til våren og kan ta fram sykkelen, langbukser, hansker og lue. Og prioriter bort lange sykkelturer til fordel for familie, husvedlikehold, venner etc.
Det er god trening å rydde i hagen en hel dag også f.eks. eller en fjelltur med venner med 20 kilo sekk på ryggen. Da gnager ikke samvittigheten så fælt til sommeren ( snakker for meg selv her) ;.)

Bra innlegg!:) Kjente meg utrolig igjen!:)

Santa Cruz Highball Carbon 29er
Merida FLX Carbon
Lapierre Sensium 100
Re: Birken 2012 [Re: NjuK] #1261913 14/09/2011 21:18
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Opplever også at det er tyngre å kjøre intervaller på spinningsykkel, men det er vel som du nevner i et tidligere innlegg, mere statisk og man bruker en mindre del av kroppen.

Jeg kjører oppvarming ca 15 min, ved at jeg starter å tråkke på lav motstand og gradvis øker motstand og intensitet til jeg når nedre del av sone 2. Deretter kjører jeg første intervall (om jeg skal kjøre i sone 3) ved å gradvis øke motstand og intensitet slik at jeg når nedre del av sone 3 i slutten av draget. De neste dragene kjører jeg mye raskere opp i sone 3, og jobber meg gradvis oppover i øvre del av sonen slik at jeg helst befinner meg i øvre del av sonen de 1-2 siste dragene (f.eks med 4 drag). Men her kjenner jeg litt på dagsformen.

For intervall i sone 4 varmer jeg opp på samme måte, bare at jeg går hurtigere oppover. Mulig at jeg heller skulle forlenget oppvarmingen her...

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1261916 14/09/2011 21:28
TheScorpion Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takker for gode svar.

Merker at jeg har hatt litt "etter birken frustrasjon" som måtte ut i form av noen harde treningsøkter. Samtidig merker jeg allerede at jeg har for mange aktiviteter gående med jobb, familie, div. kulturelle aktiviteter, oppussing av kjeller + et heftig treningsprogram (som jeg nå har funnet ut ikke er så veldig heftig tross alt)

Tror det er på tide å konsolidere litt for å kunne stable på beina nok motivasjon over jul:
-Jeg kutter ned på de strukturerte spinning-øktene (0-1 ganger pr uke)
-Trener innebandy, svømming og andre "morsomme" ting
-Legger mye energi i å bli ferdig med kjeller-oppussingen, dette skal nemlig bli et flunkende fint treningsrom (oppussing er også trening..)

Når oppussingen er ferdig en gang over jul, satser jeg alt på sykling.

Vi får se hvordan det går... ICON_SMILE

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1261929 14/09/2011 21:52
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan pusser du opp legger du opp til 4x4 med intensiv maling eller kjører du litt lenger drag med tapetsering :-)

Fra spøk til alvor. Jeg er selv ganske opptatt med 3 småbarn, jobb osv osv.
Det som redder min trening er jobb sykling. Utrolig hvor mye bra trening man får gjort til å fra jobb. Sykler alltid (relativt) rolig til jobb og varierer hva jeg gjør på veien hjem (omvei, bakkedrag).

Det som er det geniale med dette er at det er gratis tid. Jeg må uansett til og fra jobb, hvis jeg kjører så tar det tot 1 time. Hvis jeg sykler så tar det ca 1.5 timer. Det vil si at jeg netto bare bruker en halv time på å trene 1.5 timer. Nesten som Back to the future :-)

Re: Birken 2012 [Re: Dexter] #1261965 15/09/2011 05:34
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dexter
Utrolig hvor mye bra trening man får gjort til å fra jobb. Sykler alltid (relativt) rolig til jobb og varierer hva jeg gjør på veien hjem (omvei, bakkedrag).

Det som er det geniale med dette er at det er gratis tid. Jeg må uansett til og fra jobb, hvis jeg kjører så tar det tot 1 time. Hvis jeg sykler så tar det ca 1.5 timer. Det vil si at jeg netto bare bruker en halv time på å trene 1.5 timer. Nesten som Back to the future :-)

mange som burde utnytte dette bedre ja. Sykler selv alltid til og fra jobb og legger tidvis inn noen intervaller eller langøkter på vei hjem. f.eks en 4x4 intervall hjem i egnet lang motbakke med lite trafikk er jo genialt. Bruker da 45 minutt hjem som er like lang tid (om en ikke kortere tid) som kona bruker med kollektivt.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1262045 15/09/2011 07:54
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jobbsykling hadde vært fint, men jeg har drøyt 4 mil til jobb så da blir det fort 1,45 hver vei ( 40 minutt i bil)
I tillegg må barn leveres i barnehage eller hentes. Jeg fikk til èn tur denne sommeren... Men merker også at det er deilig å være ferdig med treninga rett før middag og ikke rett før leggetid :-)
Jeg må starte halvseks fra hjemme for å fylle arbeidsdagen med nok timer o)og rekke hjem til middag ved femtida..
Med noe bedre planlegging neste år vil jeg prøve å få til 1 tur i uka som minimum ( som var målet i år)

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1262149 15/09/2011 10:13
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: TheScorpion

Jeg kjører oppvarming ca 15 min, ved at jeg starter å tråkke på lav motstand og gradvis øker motstand og intensitet til jeg når nedre del av sone 2. Deretter kjører jeg første intervall (om jeg skal kjøre i sone 3) ved å gradvis øke motstand og intensitet slik at jeg når nedre del av sone 3 i slutten av draget. De neste dragene kjører jeg mye raskere opp i sone 3, og jobber meg gradvis oppover i øvre del av sonen slik at jeg helst befinner meg i øvre del av sonen de 1-2 siste dragene (f.eks med 4 drag). Men her kjenner jeg litt på dagsformen.

For intervall i sone 4 varmer jeg opp på samme måte, bare at jeg går hurtigere oppover. Mulig at jeg heller skulle forlenget oppvarmingen her...

Hva med å kjøre litt lengre oppvarming, med et lite testdrag før du starter intervallene?
Oppvarming 20-25 minutter, testdrag 3 minutter med 82% av max HRR.

Re: Birken 2012 [Re: Thomasx75] #1262399 15/09/2011 17:00
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Du kunne jo finne et egnet sted å parkere halvveis, og sykle resten. Da ville du få en ok treningsøkt til/fra jobb uten at det tok hele kvelden.

Re: Birken 2012 [Re: TheScorpion] #1266445 21/09/2011 21:27
A
AudunS Offline
Fersking
Fersking
A
Jeg var selv ganske fersk syklist i fjor og valgte et 20t program fra http://birken.tctrening.no/birken/ for å trene meg opp til birken i år. Av ritterfaring ble det kun Drammensrittet 14 dager før birken, som forbedret seedingen fra opprinnelig pulje 70 til pulje 20. Jeg fullførte birken på 3:39 og klarte merket med 7 minutter.

For meg var det helt gull å få et treningsprogram hver mnd der treningen er bygd gradvis opp med tanke på formtopp i slutten av august. Min tanke var også at et generalisert treningsopplegg utviklet av bl.a. Atle Kvålsvoll, uansett ville være bedre enn noe jeg selv ville klare å komme opp med. Det finnes selvsagt utallige veier til Rom, men dette er en jeg trygt kan anbefale.
I år går jeg for 35t programmet og håper på tid under 3:30 i 2012.

Lykke til i satsingen videre, og husk at sykling er gøy!

http://app.strava.com/athletes/audun

Sykling er som sex; når det er bra er det dødsbra, når det er dårlig er det fortsatt bra
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support