Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ømme sitteknuter - årsak?

Ømme sitteknuter - årsak? #1251502 01/09/2011 19:20
P
pbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
P
Jeg har begynt med litt landeveissykling, og har oppdaget at jeg ofte har ømme sitteknuter (og muskulaturen rundt virker "hard") etter en tur. Jeg har foreløpig bare syklet turer på 2-3 mil (1-1,5 timer).

Setet jeg har på landeveissykkelen er et OEM Scott-sete som fulgte med min Speedster 15. På terrengsykkelen har jeg i flere år brukt et Selle San Marco Aspide som har mindre polstring og noe hevet bakdel på setet. Med dette har jeg aldri kjent meg øm.

Jeg sitter høyere på landeveissykkelen, så jeg strekker lårbeina mer nedover enn på terrengsykkelen. Det er egentlig den største forskjekllen jeg kan komme på.

Er det noen som har noen forslag til hva ømheten kommer av, og hva jeg evt. kan gjøre for å bli kvitt det? thinking

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: pbk] #1251522 01/09/2011 19:34
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Seter er forskjellige, kan være det ikke passer til deg rett og slett. Er setet i vater? Kanskje prøve å senke det en 5mm i slengen for deretter å sykle en tur og prøve? Hvordan er bredden på setene dine?

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: Gaga] #1251529 01/09/2011 19:47
P
pbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
P
Begge seter er i vater. Aspiden er ca. 14 cm bred, men noe kurvet på sidene. Scotten er ca. 13 cm, men flatere sideveis. Det kan hende at kurven sideveis på Aspiden gjør at jeg fordeler vekten mer på setet.

Jeg har eksperimentert en del med setehøyde, og sitter nok drøyt 5 mm lavere enn til å begynne med, men føler at jeg bør sitte såpass høyt for å få et effektivt tråkk. Jeg har bare hatt sykkelen en måneds tid og har aldri hatt landeveissykkel før, så det er nok en del eksperimentering igjen med sittestilling.

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: pbk] #1252192 02/09/2011 13:41
K
KleinFervor Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: pbk
Jeg har begynt med litt landeveissykling, og har oppdaget at jeg ofte har ømme sitteknuter...[snipp] ...På terrengsykkelen har jeg i flere år brukt et Selle San Marco Aspide som har mindre polstring og noe hevet bakdel på setet. Med dette har jeg aldri kjent meg øm.

Hei, mitt tips er selve seteformen. Jeg hadde problem med ømhet, helt til jeg testet et sete der bakdelen går oppover a'la San Marco,
da forsvant ømheten som du beskriver. Så jeg ville forsøk å sette over San Marco setet for å verifisere om ting blir bedre.
Selv kjører jeg på et Selle SMP-sete som har ca. samme profil som San Marco-setet ditt, så det er jo ev. et alternativ.

Mvh -arne

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: KleinFervor] #1252641 03/09/2011 07:43
P
pbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
P
Skal nok prøve både å bytte sete og senke det (en ting av gangen). Takk for innspill.

Har også lagt merke til at Scott-setet er litt bredere fremover (ca. midt på), så det kan være at det presser mot muskelfestene på innsiden av lårene, helt øverst, og hindrer blodgjennomstrømming.

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: pbk] #1252651 03/09/2011 07:57
P
Petterbe Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg pleier å tipse alle om Specialized Romin. Desidert det beste setet for meg og mange med meg. Men, alle har forskjellig ræv. Du liker jo San marco Aspide. Det er det aller verste setet jeg har prøvd. Konklusjon: Prøv alt du kommer over. Spør alle syklister på din vei om å få "prøvesitte". Man har jo ikke råd til å kjøpe alle seter en har lyst til å prøve. Gründertips; Start sykkelsetebutikk. Kjøp ett ex av alle verdens seter og en ergometersykkel/testsykkel med kjapp bytte-sete-løsning. Voila!

Re: Ømme sitteknuter - årsak? [Re: Petterbe] #1254707 05/09/2011 20:21
P
pbk Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
P
Byttet over Aspide-setet og tok en rask tur i kveld (1 time). Merket mye mindre til problemet og kommer til å prøve en stund til, men det var lovende. yes

Moderator  support