Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TT/Tri my bike...

TT/Tri my bike... #1250301 31/08/2011 12:52
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
Hei,

dette blir en litt lang post :=)

Jeg har meldt meg på et arrangement neste år som ibefatter en 180km tempo, og må finne en best mulig løsning på sykkel for dette (relativt flat etappe). Siden sykkeldeler er billig nå, tenkte jeg å shoppe litt.

Har per tidspunkt en Cannondale SuperSix Sram Red (m/ compact) 2011modell, som jeg trives bra på. Slik jeg ser det har jeg to løsninger; kjøpe temposykkel eller "tempofisere" Cannondale´n.

Ønsker i utgangspunktet ikke bruke 20.000 kroner på en temposykkel/ramme, og har et håp om å kunne tempofisere eksisterende sykkel. Håpet er å bruke pengene mest mulig effektivt på utstyr (dvs mest wattbesparelse/kr). I tillegg skal det gå relativt raskt å endre fra "tempo-modus" til landevei, og tilbake (typ maks 40 minutter)

Spørsmål 1 - finnes det noen ressurspersoner på Østlandet som er gode på slike konverteringer - dvs. temposittestilling, valg av tribars? Tidligere brukt Ben Clarsen med stort hell, men har skjønt at han ikke lenger jobber på Nimi.

Spørsmål 2 - Kommet på følgende endringer. Ser rekkefølgen fornuftig ut.
1) Sette på noen Tri-bars
Regner med man må prøve forskjellige typer her for å finne noe man trives med. Mao skulle jeg gjerne hatt en time hos noen som har forskjellige produkter som kan prøves.

2) Sette på standard krank
Setter på en standard krank av et eller annet merke, mulig med Q-rings.

3) Kjøpe Aero hjelm ??
Hvor mye er det å hente på dette? Er det ikke j***** varmt å ha på denne i 180km. Veier virkelig nytten opp for komfort / varme?

4) Sette på høyprofil hjul
Neste oppdatering er høyprofilshjulsett. Dette er noe jeg har ønsket meg på landeveien uansett. Vurderer enten Hed stinger 6 / Renoylds sixty-six (9900kr på probikekit) / eller Easton EC90 aero. Alternativt Hed stinger 4..

5) Vurdere Watt måler
Spørsmål 3 - er usikker på om jeg heller burde prioritere watt måler i steden for høyprofil.

Er redd cycleops + høyprofil som jo kanskje hadde vært best blir litt i dyreste laget.

6) Setepinne med "positivt offset" og temposete
Ha en egen setepinne med "positivt offsett" så jeg kan sitte litt lengre frem, men dette avhenger jo av bikefit.

Kommentarer ?

mvh
Jørgen

Redigert av sykkelknut; 31/08/2011 12:54.
Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250330 31/08/2011 13:19
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 108
B
btorsen Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
B
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 108

Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250337 31/08/2011 13:24
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
Hei,

kan legge til at det kanskje viktigste spørsmålet for meg på kort sikt er å finne en "bikefitter" som har erfaring med temposittestillinger, for å se om en konvertering er mulig.

-> Hvem finnes i Oslo+? (særlig tempo orientert)

Må få konstatert at jeg kan konverte sykkelen til en TT, og forsatt være innenfor lover og regler.

PS: kommer ikke til å se på kjøp av temposykkel før jeg har funnet ut av dette :=)

Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250341 31/08/2011 13:29
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
Er det en 180 km UCI tempo eller er det en triatlon?

Det er bare konkurranser som avvikles under UCI regler som setter smale begrensninger på sittestilling.



Re: TT/Tri my bike... [Re: sigmund1] #1250349 31/08/2011 13:35
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
Hei,

skal svømme først og løpe etterpå - så det er Triathlon regler. Antar da ikke UCI.

Jørgen

Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250353 31/08/2011 13:37
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
Da gjelde rikke UCI og du kan sitte så langt foran kranken du vil.



Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250354 31/08/2011 13:38
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,069
Har du sjekket ut slowtwitch.com?



Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250363 31/08/2011 13:45
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
Sancho Panza Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 456
hei- kan ikke svare på spørsmålene dine, men jeg mener å ha lest at tempobøyle + hjelm er der man får flest "watt" for penga;

Disse lenkene tror jeg det var;

how aero is aero http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273/

Road vs TT

Men som du nevner; sittestillingen er grunnleggende, det blir rart med 8 spacere og tempobøyle. Eller så finnes det også kapsler til bakhjulet. Mye billigere enn platehjul, men er juks per uci-reglement etter det jeg har forstått. Det er kanskje ikke aktuelt på 180 km heller.


Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250375 31/08/2011 13:59
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
God stilling (som innbefatter tri-bars) er pri 1. Og krever det egen setepinne/sete så må det inngå.

Deretter gir aerohjelm mest for pengene - varme er ikke problem med de modellene jeg har prøvd. (ihvertfall i temperaturer under 40)

Hjul, spesielt aerodynamisk forhjul kan du også spare noen minutter på. Plastdeksel (www.wheelbuilders.com) for bakhjulet er like raskt som et dyrt platehjul - og lov å bruke i triathlon.

Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1250470 31/08/2011 16:48
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 571
Remi Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 571
Sitat: sykkelknut


Spørsmål 1 - finnes det noen ressurspersoner på Østlandet som er gode på slike konverteringer - dvs. temposittestilling, valg av tribars? Tidligere brukt Ben Clarsen med stort hell, men har skjønt at han ikke lenger jobber på Nimi.


Ta kontakt med Henrik Oftedal fra Foss Sport på Strømmen, han har bra peiling på TT / tri, han vant Norseman i fjor og har en av de som kan best BG fit sykkeltilpassing i norge. Carl Erik Pedersen fra Torshov Sport har også veldig flink med BG fit og kan hjelpe deg. Når det gjelder sykkel bør du vurdere Venge, her også kan Henrik og Karl Erik hjelpe deg.
Lykke til
Remi

Re: TT/Tri my bike... [Re: Remi] #1250856 01/09/2011 06:12
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 252
Hei,

takk for alle god svar (særlig tips knyttet til BG fittere og UCI regler).

Neste steg blir nå å få time hos en "sittestillingsekpert" for å sjekke hvorvidt eksisterende sykkel har en geometri som passer for "TT/Tri" sittestilling.

Merkelig hvor en del av meg ønsker at de skal si "nei", slik at jeg må kjøpe TT bike... :=)

Re: TT/Tri my bike... [Re: sykkelknut] #1259797 12/09/2011 09:28
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
shibby Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 446
Få deg temposykkrl først som sist, så kan du heller tweake posisjonene etterpå. Er mange billige sykler ute nå, så mange kuppmuligheter.

Få deg tempohjelm og skotrekk, så er mye gjort. ICON_SMILE

p.s.: Jeg har billig sykkel hvis du trenger.


Student og syklist i Oslo?

Meld deg inn i OSI Sykkel!
www.osisykkel.org

Følg meg på twitter:
http://twitter.com/HaakonMlster
Re: TT/Tri my bike... [Re: shibby] #1259907 12/09/2011 12:00
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 24
P
polle Offline
Fersking
Offline
Fersking
P
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 24
Den artikkelen gir en del svar på spm 2:
http://www.bikeradar.com/news/article/how-aero-is-aero-19273/

OP


Moderator  support, Valentino