Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig)

Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) #1250125 31/08/2011 10:50
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Noen RC-interesserte her? Etter å ha tafset litt på stæsj for et par uker siden har jeg fått lyst på et helikopter til å leke meg med. Etter samråd med endel kjentfolk med peiling, samt karen på hobbysjappa her i byen har jeg kommet fram til at jeg for å unngå og gå lei like gjerne går for et helikopter med collective pitch med en gang for å lære meg å fly på ordentlig. I følge ekspertisen var dette også et kopter som tålte noen kræsj på nybegynnerstadiet ganske bra.

Noen som har innspill til dette som et første helikopterkit? http://shop.smallsize.no/product_info.php?cPath=17_440&products_id=12373

Her får jeg også med en radio som vil være bra å utvikle seg med hvis jeg skulle handle mer, jeg leker bl.a litt med tanken på å handle et quadkopter med muligheter til å feste GoProen på, evt et større kopter for 7Den den dagen jeg vinner i lotto.

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250129 31/08/2011 10:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har en kollega som flyr mye helikopter og har et 20-talls stykker.

Han anbefaler å starte med en PC-simulator først. Disse er utrolige realistiske og når du behersker simulatorflyging, kan du fly ganske avanserte helikoptere mer eller mindre ASAP.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250179 31/08/2011 11:16
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ja, jeg har orientert meg litt i simulatormarkedet, og kommer nok til å teste dette skulle ting vise seg å være håpløst. Samtidig ble jeg litt frista av lovnaden om at dette lille helikopteret visstnok skulle være såpass nybegynnervennlig at jeg kan prøve meg på det.

Har brukt de siste kveldene på å lese meg litt opp på hvordan helikoptre faktisk fungerer, noe som gjør det rimelig uinteressant å kjøpe noe med fast pitch ICON_SMILE Ser mye artigere ut å kjøre noe som faktisk fungerer som "the real thing".

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250193 31/08/2011 11:26
KTL Offline
Besatt
Besatt
Fikk en mye enklere sub-1000-kroners E-sky i presang for noen år siden å hadde det mye gøy med det -greit å få opp i lufta og tåler mye juling.
Hvis du ser for deg å virkelig drive med dette er det selvfølgelig et poeng å lære seg å fly med "collectiv pitch" først som sist.
Vet ikke noe spesielt om den du linker til annet at det jo er av disse passe stor typene du kan fly "hvor som helst" og som tåler noen kræsj-landinger uten større skader. Sjekk at deletilgjengeligheten er god (finnes på lager osv). Small Size er en trivelig butikk der man får den service man trenger (min erfaring etter å ha kjøpt mye rart der opp gjennom årene), men mitt helikopter var kjøpt på Elefun.no der jeg greit fikk tak i reservedelene jeg fikk bruk for.
Få noen gode tips eller aller helst få med deg en som kan vise litt første gangen er et stikkord! (nødland aldri med full gass, og vær bestemt når du skal ta av -gi tilstrekkelig gass til å komme opp i lufta)

(Var gøy med heli, men nå har jeg gitt opp luften og kommet meg ned på bakken igjen med en kvartskala Fiat 500 (ur-utgaven) med 10Hk el-motor og 10Ah LiPo -som passer mye bedre for meg!)

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: KTL] #1250214 31/08/2011 11:39
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: KTL
Få noen gode tips eller aller helst få med deg en som kan vise litt første gangen er et stikkord! (nødland aldri med full gass, og vær bestemt når du skal ta av -gi tilstrekkelig gass til å komme opp i lufta)

Jau, har lært meg viktigheten av throttle hold-bryter og de forskjellige modusene som regulerer hvordan venstrestikka regulerer throttle og pitch med samme bevegelse. Det første jeg antok var jo at det holder å dra stikka til bunns, men på et skikkelig kopter medfører jo gjerne dette at en gir full gass og vinkler rotorene for maks fart nedover litt avhengig av hvordan det er satt opp ICON_SMILE

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: KTL] #1250217 31/08/2011 11:42
Dan Offline
More than words
More than words
nå har jeg gitt opp luften og kommet meg ned på bakken igjen med en kvartskala Fiat 500 (ur-utgaven) med 10Hk el-motor og 10Ah LiPo -som passer mye bedre for meg!)

BILDER!!2

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Dan] #1250227 31/08/2011 11:49
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Dan
nå har jeg gitt opp luften og kommet meg ned på bakken igjen med en kvartskala Fiat 500 (ur-utgaven) med 10Hk el-motor og 10Ah LiPo -som passer mye bedre for meg!)

BILDER!!2

Ja bilderav Fiat'n ICON_SMILE

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Dan] #1250235 31/08/2011 11:55
KTL Offline
Besatt
Besatt
Har bare noen uskarpe fra litt lenger tilbake (da den fremdeles bare hadde 4,5Hk bensinmotor) -skal få tatt noen å lage en egen tråd så vi ikke kupper helitråden!

Tilbake til Helikopter!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250280 31/08/2011 12:38
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
...mer, jeg leker bl.a litt med tanken på å handle et quadkopter med muligheter til å feste GoProen på, evt et større kopter for 7Den den dagen jeg vinner i lotto.

rc - heli er utrolig gøy. Rådet om trening på simulator skal du ta til deg med en gang for her er det snakk om opptrening av simultan kapasitet som medfører større utfordinger enn kun å spise peanøtter og lese coktail samtidig ICON_SMILE (real fligth anbefales) Alternativt havner du i samme klasse som meg med et crashbudsjett som første sesongen overskred 20k. Det kan mao være en kostbar hobby ( hvor mye av fokus må rettes mot å skjule kostnadene for havarikommisjonen ( les madamen)), på den annen side lærer man masse om aerodynamikk, el-teknologi mv mv.
Solgte nettopp min T-Rex men tror at det til sommeren blir et quadcopter ( elefun.no) og mulighet for goprofilming.

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250359 31/08/2011 13:41
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Simulatortrening er en billig forsikring har jeg blitt fortalt...Det var etter besøk nr 2 hos Smallsize på èn uke for å handle reservedeler.

Quad er utrolig tøft, du får veldig mange rimelige kit fra Tyskland. Og bare vent, snart begynner du med FPV..Da går det for alvor kroner ut av konto.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250361 31/08/2011 13:43
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke slik at selv de (nest?) billigste kontrollerne har USB-grensesnitt og kompatible med simulatorer?

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250390 31/08/2011 14:21
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Skal hvertfall være en grei sak å koble opp Spektrumen i kitet jeg linka til opp mot de fleste simulatorer såvidt jeg har forstått.

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: kjerts] #1250412 31/08/2011 15:05
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kjerts
Er det ikke slik at selv de (nest?) billigste kontrollerne har USB-grensesnitt og kompatible med simulatorer?

Jo -til og med min har det, og den er i klasse nestsimplest.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250587 31/08/2011 19:02
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Hepp. Jeg fløy en 60 size(fuel) helt til unga kom. Nå støver den ned. Den du linker til ser fin ut. El er helt klart greia å starte med. Det er dyrt å crashe med bensin og 60 size med carbon-blader.

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Santacruz] #1250772 31/08/2011 21:40
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Knall.

Da gleder jeg meg til å ta turen innom den lokale Smallsizen i morgen, får satse på at det var hold i påstanden om at de fikk inn modellen og radioen i morgen ICON_SMILE

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1250785 31/08/2011 21:59
Stålestil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Lykke til, en veldig morsom men/og krevende hobby.
Personlig hadde jeg begynt med et 4 kanals + mye simulator trening for å få inn stikke bevegelsene. Å unngå krasj er særdeles vanskelig, og ved et krasj er et 4 kanals helikopter absolutt å foretrekke.
Krasjer du et 6 kanals helikopter i idle-up mode slipper du ikke ikke enkelt unna. Delepriser er en ting, setup og tidsbruk (hvis man i det hele tatt får orden på ting er noe annet) Når du så er trygg på hovring/ inneflying hadde jeg tatt skrittet over til et så stort 6 kanals Allign helikopter med collective pitch og beltedrift på halerotor som du har råd til å kjøpe. Det tar en stund før du er klar til å fly inverted(opp ned) med side vind uansett. Jeg har et 450(litt forlite) helikopter med flybar, planlegger å gå opp i størrelse og å gå over til flybarless.

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1251380 01/09/2011 16:08
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Tralala.

Da har jeg vært innom butikken, og bekymret som jeg var fulgte jeg rådene om å handle med simulator. Så nå er det bare å vente på at Bootcampen skal patches ferdig her, så er det ut på tur i virtuelt miljø, før en eventuell tur i Festningsparken hvis dette skulle vise seg å være så lett som det ser ut når proffene flyr.

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Stålestil] #1251535 01/09/2011 19:51
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Kjenner forsåvidt jeg er glad jeg tok med simulatoren etter en kjapp tur i parken. Det er endel kontrollvariable jeg ikke helt kobler intuitivt sammen enda, spesielt haleroteren er jeg dårlig på å bruke i kombinasjon med de øvrige kontrollaksene, så her må det simuleres. De første turene med the real deal ble enten veldig korte eller veldig kjedelige og forsiktige ICON_SMILE

I tillegg er det etter å ha bladd i manualene uhorvelige mengder terminologi som må pugges og læres.

Redigert av perbl; 01/09/2011 19:51.

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1251544 01/09/2011 19:58
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjøpte min første Tamiya RC(byggesett 1:10) bil da jeg var i Japan som 12åring og har alltid hatt litt RC dilla. Men det blir bare ikke tid, eller penger til overs til å drive med det. Kjøpte meg et lite stuehelikopter for 400 i sommer, og har hatt mye morro med det. Så skal jeg bli bitt av basillen igjen så blir det nok med helikopter denne gangen! Uendelige muligheter!

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Dloh] #1254585 05/09/2011 18:14
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
En liten statusupdate etter å ha hatt det nye leketøyet i noen dager. Fløy akkurat for tredje gang.

CP-helikopter er brukbart vanskelig ICON_SMILE Men framgangen er ganske bra fra gang til gang jeg fyrer opp det fysiske helikopteret, og jeg har egentlig ikke trent særlig mye i simulatoren heller. Jeg er nok fortsatt ikke i stand til å drive med perfekt hovering, men nå er jeg hvertfall forbi panikkstadiet der jeg ikke klarer å kjapt tenke meg fram til hvilken vei helikopteret vil gå ved en gitt bevegelse på stikka.

Var akkurat ute og fløy sirkler greit nok, og hadde ikke en eneste kræsjaktig landing sett bort fra den siste som skyldtes lite strøm igjen på batteriet. Så det er nok på tide å ta i bruk den innebygde timeren på fjernkontrollen som varsler hvor lenge jeg har flydd.

Når jeg sier det er vanskelig, så er det egentlig en positiv ting, jeg har prøvd å fyre opp koaksialmodeller i simulatoren, og må si at det kjenner jeg at jeg ville gått lei av kjapt. Det kan være jeg sper på samlingen med en slik modell etterhvert for å ha noe som uten problem kan brukes innendørs i nærheten med dyr TV og høyttalermembraner, men som utfordrende aktivitet må jeg si at jeg tror jeg kjøpte det riktige helikopteret. Det er også artig å kjenne hvordan ferdighetene jeg sliter med og forbedrer i simulatoren er ganske overførbare til når jeg sendte opp kopteret på ordentlig i parken.

Gi meg noen dagers trening så er jeg klar for å sende opp speilrefleksen med en sånn en http://www.photoshipone.com/products/3xpro/ i et større kopter ICON_SMILE

Redigert av perbl; 05/09/2011 18:16. Rediger grunn: typo

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1254592 05/09/2011 18:28
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Simulator er fint for å få inn de grunnleggende stikkebevegelsene, men ut over det syns jeg ikke jeg får noe ut av simulator. Det kan være greit å prøve ny akrobatikk i simmen først, men det blir aldri nært nok virkeligheten for meg.

Det beste rådet for å lære å fly er å fly helikopteret, og ikke stikkene. Det høres corny ut men alternativet er at står og tenker: "nå må jeg gjøre motsatt fordi den peker andre veien".

Dette nivået kom jeg på før jeg ga meg. Klønete akro, kan man kalle det. ICON_SMILE Jeg klarte å hovre inverted også, men ble aldri helt komfortabel med det. Jeg bryr meg egentlig mer om å konstruere helikopter enn å fly. Senere har jeg kun holdt på med skalaheli: http://www.youtube.com/watch?v=N4SrPbAMVUU

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Tor Arne] #1254598 05/09/2011 18:34
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Tor Arne
Simulator er fint for å få inn de grunnleggende stikkebevegelsene, men ut over det syns jeg ikke jeg får noe ut av simulator. Det kan være greit å prøve ny akrobatikk i simmen først, men det blir aldri nært nok virkeligheten for meg.

Det er nok på det nivået jeg er enda, så simulatoren har fortsatt stor nytteverdi. Det var jo også med endel nyttige treningsmoduser for å trene spesifikt på detaljer. Men ellers enig i at det er noe annet å fly ekte saker utendørs, men jeg er fortsatt såpass nybegynner at jeg føler simulatoren har mye overførbarhet i måten jeg behandler stikkene på.

Quote:

Det beste rådet for å lære å fly er å fly helikopteret, og ikke stikkene. Det høres corny ut men alternativet er at står og tenker: "nå må jeg gjøre motsatt fordi den peker andre veien".

Artig at du skulle si det, fikk akkurat det samme rådet fra en kollega tidligere i dag, og det er nok et veldig godt råd, selv om jeg ikke er helt der enda ICON_SMILE

Quote:

Dette nivået kom jeg på før jeg ga meg. Jeg klarte å hovre inverted også, men ble aldri helt komfortabel med det. Jeg bryr meg egentlig mer om å konstruere helikopter enn å fly. Senere har jeg kun holdt på med skalaheli: http://www.youtube.com/watch?v=N4SrPbAMVUU

yes

Imponerende! Håper jeg er der en gang i framtiden ICON_SMILE

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: Tor Arne] #1254655 05/09/2011 19:39
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tor Arne
Simulator er fint for å få inn de grunnleggende stikkebevegelsene, men ut over det syns jeg ikke jeg får noe ut av simulator.

Her er det smak og behag, tydeligvis. Jeg tro aldri jeg hadde klart nose-in hover uten simulator. Den gamle simulatoren var riktignok nesten bare brukandes til hovering siden perspektivet var så dårlig, men den nye RealFlight G5 funker til flyging på distanse også.

Men her har helikopteret stått stille i flere år. Jeg fikk ikke tid til å fly ofte nok til å holde det vedlike, og da forsvant gleden. Nå går det i små elektrofly i stedet. Men helikopter og bensinfly skal nok tas fram igjen etterhvert.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1254685 05/09/2011 20:08
ge74ri Offline
Medlem
Medlem
Gjorde en kort karriere som helikopter-pilot selv, og kan trygt anbefale å leke litt med simulatoren før take-off.
Første flytur med E-sky'en endte nesten i tragedie, da datteren min hadde lekt med fjernkontrollen, og reversert sving på stikka.
Bestemt forsøk på å lette (masse trottle), en sving, og bom på barnevogna til poden med 1/2 meter.
Hvis noen trenger et kopter med skjev rotoraksel og nye blader så står det på loftet fortsatt. :-)

Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: oivindg] #1254703 05/09/2011 20:18
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Realflight har jeg ikke testet, her går det i Phoenix, som inkluderte MCP-X i modellutvalget, noe som gjorde valget av simulator lett.

Per B.
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1256125 07/09/2011 11:17
maxmekker Offline
Medlem
Medlem
Artig tråd. Jeg har også ,som nevnt av andre, alltid hatt litt rc dilla, selv med 3 unger i huset som ikke er fletta opptatt av annet en dukker og ballspill.
Mest bil , men for noen år siden fikk vi micro kopter til jul, artig , så kjøpte jeg et dritt ett eller annet kast i bosset, for så å gå rett på en trex 450, eller 2 stk faktisk. Kjekt å ha deler. Alt brukt fra RCMARKED.NO
Så det ble ikke så hakkane gæli pris for 2 stk heli med dx7. Så kjøpte jeg Phoenix, og var i gang.
Her kan du / dere følge utviklingen fra belt cp / trex 450 og 500 som jeg har nå, om dere gidder(mye annet der også, der får bla litt)
Belt cp:
http://www.youtube.com/user/maxsollie#p/u/65/3SIqIj_xM1s
450
http://www.youtube.com/user/maxsollie#p/u
500
Tur nr 1
http://www.youtube.com/user/maxsollie#p/u/60/QrE3CBDYrUE
tur nr 99(skru opp lyden)
http://www.youtube.com/user/maxsollie#p/u/49/nkYrUBIrP1Q

Har hatt en pause nå på nesten et år, litt pga rc båt som også er sabla morsomt, men også litt pga av jeg er 35+ og klarer liksom ikke helt å komme over lett 8 tall’s flyging , stallturn og slikt. Er litt for ”redd” ennå for å smække det i bakken.Så da satt jeg det litt på hylla sist høst. Men nå er båt sessongen over og det er på tide å pusse støvet av 500’n igjen.
Jeg vil si at prøv å finn deg et bra 450 eller enda bedre, en 500. Stadig vekk på rcmarked. Det er veldig stabilt , selv på lavt turtall. Flyr ennå bare på 75% idl1 og 85% idl2 , det holder i massevis til min stil. Lettere å se i lufta er det også. Og man må ikke kunne nose inn hovre for å fly. Det kan ikke jeg, men så lenge jeg heli’n i bevegelse er det ikke stress å få det nose inn mot meg
Lykke til videre

Redigert av maxmekker; 07/09/2011 11:18.

Drammen rock City
Re: Modææælfly (eller helikopter for å være nøyaktig) [Re: perbl] #1272680 01/10/2011 20:17
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Da har jeg pimpa fuglen litt, bestilte et fullt sett med deler fra micro-flight.com med alternativ kropp i sterkere karbonmateriale samt sterkere glassfiberdeler for understell og boomstøtte.

Lyden ble med ett mer voksen og jeg synes også stabiliteten ble bedre utfra en liten hover i stua (er fortsatt litt for redd til å gjøre de store manøvrene i trang stue med kort vei til tvskjerm og annet).

Redigert av perbl; 01/10/2011 20:19.

Per B.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå