Truer med rettsak etter tilleggstid...
|
Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: Ketle]
18/09/2011 19:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Foreslår at Birken ansetter de samme advokatene som lager teksten i softwarelisenser. Da må man lese igjennom et dokument på 150+ sider med tett finskrevet tekst som dekker alle eventualiteter.
Med tanke på att det borde ta mindre än ett par minuter för de allra flesta att komma opp med väldigt mycket klarare regler så ser jag inte riktigt poängen med att överdriva. Evt. kan man puste rolig gjennom nesa og innse at dette er et arrangement som handler om å ha det gøy sammen på mest mulige like vilkår. Etter de siste års vær på Birken har jeg full forståelse for at Birken må drive litt voksenopplæring om hva som faktisk er lurt å ha i sekken slik at folk ikke fryser ihjel på fjellet dersom de må bryte.
Og det gör man bäst gjenom att skriva oklara regler? Angående voksen opplärning. Hur många är det egentligen som har med sig extra kläder på ett vanligt ritt? Jag var och tittade på maraton NM förra året. 6-7 grader och ösregn, många av de bästa syklade i kort kort utan att ha med extra kläder.
|
|
|
18/09/2011 19:56
|
GeirK
More than words
|
More than words
Foreslår at Birken ansetter de samme advokatene som lager teksten i softwarelisenser. Da må man lese igjennom et dokument på 150+ sider med tett finskrevet tekst som dekker alle eventualiteter.
To spørsmål, Ketle. 1. Leste du mitt forslag til klarere regler? 2. Synes du at disse gjør det enklere for deltakerne til å skjønne hva de skal ha i sekken? Voksenopplæring er som all annen læring ikke mer effektiv enn måten den formidles på.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: fredriks]
18/09/2011 22:53
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
... många av de bästa syklade i kort kort utan att ha med extra kläder. I 2009 satt jeg selv i bussen med brutte deltakere med en fra eliteklassen som hadde stilt i kort/kort og som var i ferd med å bli sterkt nedkjølt til det punktet at han var i ferd med å miste kontroll med kroppen. At du sykler på 3 timer har ingenting å si om du får en teknisk svikt eller en krasj som gjør at du må bryte på fjellet i 3-4 plussgrader. Da risikerer du å måtte vente i mange timer før du kommer i en varm dusj og får varme klær. Makan til syting på regler har jeg ikke vært borti på lenge. Dersom dere ikke ønsker å sykle med sekk med innhold, så finnes det masse andre ritt å delta i. Med de tusenvis av deltakere som er med i Birken er det umulig å gjennomføre noe annet enn stikkontroller. Det er selvsagt ikke rettferdig, men det er oppdragende ovenfor andre som kanskje ville ha prøvd seg uten mulighet til å bli tatt. Birken er et turritt arrangert av en haug med frivillige. Jeg syns synd på dem som må tåle masse sure oppgulp fra en gjeng sutrekopper som de ofrer masse fritid for å lage en folkefest for. Dama som har saksøkt Birken for 15 minutter bør få samfunnstraff som består i å være saftblander på Birken de neste 10 årene. Så skjønner hun kanskje litt om hvordan verden henger sammen og at den ikke snurrer rundt hennes ego. Til Geir: Jeg har lest forslaget ditt og det siste oppfatter jeg som konstruktivt og konkret. Mange av de andre innleggene dine i tråden oppfatter jeg som logikk og ordonani hvor du tillegger sekretæriatet i Birken negative intensjoner. Birken er en stor organisasjon med mange frivillige som gjør en gratis innsats og gjør selvsagt ting i beste mening. At det ikke blir perfekt ved første forsøk får man bare være overbærende med. De prøver så godt de kan å lage en folkefest for sykkelglade hvert år.
Redigert av Ketle; 18/09/2011 22:59.
|
|
|
[Re: GeirK]
18/09/2011 23:04
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Hvorfor føler man for å presisere at undertøyet skal være tørt, mon tro? For å tekkes kverulanter som kan finne på å saksøke dem.
|
|
|
18/09/2011 23:17
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
+1 Kranglefanter vil alltid pirke og grave for å krangle på den misnte ting, og på samme måte vrenge og vri på enhver sammenheng fordi det passer dem sånn. Det kjipeste med denne saken er at den har fått overskrifter og folk flest legger merke til den, og ikke-syklister ler seg fillete over gjøker som bruker truer med å bruke rettsapparatet til filleting. Du snakker om å miste perspektivet.
Redigert av JonahHex; 18/09/2011 23:27.
|
|
|
19/09/2011 06:14
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
+1 Man burde etter min mening forstå hensikten med at man skal ha ekstra klær med seg, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage mer detaljerte regler. Det er jo slik at noen må veiledes mer enn andre, og noen forsøker alltid å snike seg unna. Og dessverre er det mitt inntrykk at det er de som krangler mest også (når de blir tatt på fersken). Foreslår at Birken ansetter de samme advokatene som lager teksten i softwarelisenser. Da må man lese igjennom et dokument på 150+ sider med tett finskrevet tekst som dekker alle eventualiteter.
Evt. kan man puste rolig gjennom nesa og innse at dette er et arrangement som handler om å ha det gøy sammen på mest mulige like vilkår. Etter de siste års vær på Birken har jeg full forståelse for at Birken må drive litt voksenopplæring om hva som faktisk er lurt å ha i sekken slik at folk ikke fryser ihjel på fjellet dersom de må bryte.
|
|
|
19/09/2011 06:17
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Syting om syting satt til side:
Det det dreier seg om er at reglene for bekledning er utydelige og kan leses på flere måter, men folkene som står bak dem nekter å innse at dette er tilfellet.
Jeg henger meg på Geir når han sier at Tone Lien burde hatt mot til å innrømme at det de skrev ikke holdt mål som grunnlag for å idømme Bolstad straff.
|
|
|
[Re: P_H_]
19/09/2011 06:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Man burde etter min mening forstå hensikten med at man skal ha ekstra klær med seg, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage mer detaljerte regler.
Det skal jeg være enig i dersom man ikke håndhever reglene. Det gjør man her. Du hadde også blitt sur dersom fartsgrensen hadde vært "sånn ca 50" og du ble tatt i 49 og får bot fordi politimannen mener at under de rådende forhold er forsvarlig hastighet ikke mer enn 45. Når du protesterer, svarer han kanskje tilbake at "etter min mening bør man forstå hensikten med en fartsgrense, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage en mer spesifikk grense".
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: JonahHex]
19/09/2011 06:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kranglefanter vil alltid pirke og grave for å krangle på den misnte ting, og på samme måte vrenge og vri på enhver sammenheng fordi det passer dem sånn.
Slik som Birkenledelsen har gjort? Resten av samfunnet styres av relativt detaljerte regler der, "pirking og graving" er et sentralt element i den prosessen det er å håndheve regelverket og stadig forbedre det. Hvorfor skal Birken være fritatt for den samme prosessen?
|
|
|
19/09/2011 07:06
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det skal jeg være enig i dersom man ikke håndhever reglene. Det gjør man her. Du hadde også blitt sur dersom fartsgrensen hadde vært "sånn ca 50" og du ble tatt i 49 og får bot fordi politimannen mener at under de rådende forhold er forsvarlig hastighet ikke mer enn 45. Når du protesterer, svarer han kanskje tilbake at "etter min mening bør man forstå hensikten med en fartsgrense, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage en mer spesifikk grense". Slik fungere jo systemet med fartsgrenser i dag! Du kan få bot for å kjøre i 49 km/t i 50-sone hvis politiet mener forholdene ikke tilater det. Så om den er "50", eller "cirka 50", skal uansett forholdene vurderes.
|
|
|
19/09/2011 07:11
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man burde etter min mening forstå hensikten med at man skal ha ekstra klær med seg, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage mer detaljerte regler. Greia er at det lenge har vært vanlig å pakke sekken så kompakt som mulig, og også ha den under sykkeltrøya. Sjøl om det kommer nye regler så vil det fortsatt være en fordel å pakke den så kompakt som mulig, og man må forvente at mange gjør nettopp det. Derfor er det viktig at reglene er klare og detaljerte hvis man skal ta de som ikke følger dem.
|
|
|
19/09/2011 07:25
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man burde etter min mening forstå hensikten med at man skal ha ekstra klær med seg, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage mer detaljerte regler.
Men det var ju just det som Bolstad hade. Hon hade med sig extra kläder men det var fel extra kläder enligt birken.
|
|
|
19/09/2011 07:31
|
chippo
Entusiast
|
Entusiast
... många av de bästa syklade i kort kort utan att ha med extra kläder. I 2009 satt jeg selv i bussen med brutte deltakere med en fra eliteklassen som hadde stilt i kort/kort og som var i ferd med å bli sterkt nedkjølt til det punktet at han var i ferd med å miste kontroll med kroppen. At du sykler på 3 timer har ingenting å si om du får en teknisk svikt eller en krasj som gjør at du må bryte på fjellet i 3-4 plussgrader. Da risikerer du å måtte vente i mange timer før du kommer i en varm dusj og får varme klær. Makan til syting på regler har jeg ikke vært borti på lenge. Dersom dere ikke ønsker å sykle med sekk med innhold, så finnes det masse andre ritt å delta i. Med de tusenvis av deltakere som er med i Birken er det umulig å gjennomføre noe annet enn stikkontroller. Det er selvsagt ikke rettferdig, men det er oppdragende ovenfor andre som kanskje ville ha prøvd seg uten mulighet til å bli tatt. Birken er et turritt arrangert av en haug med frivillige. Jeg syns synd på dem som må tåle masse sure oppgulp fra en gjeng sutrekopper som de ofrer masse fritid for å lage en folkefest for. Dama som har saksøkt Birken for 15 minutter bør få samfunnstraff som består i å være saftblander på Birken de neste 10 årene. Så skjønner hun kanskje litt om hvordan verden henger sammen og at den ikke snurrer rundt hennes ego. Til Geir: Jeg har lest forslaget ditt og det siste oppfatter jeg som konstruktivt og konkret. Mange av de andre innleggene dine i tråden oppfatter jeg som logikk og ordonani hvor du tillegger sekretæriatet i Birken negative intensjoner. Birken er en stor organisasjon med mange frivillige som gjør en gratis innsats og gjør selvsagt ting i beste mening. At det ikke blir perfekt ved første forsøk får man bare være overbærende med. De prøver så godt de kan å lage en folkefest for sykkelglade hvert år. Hvis du mener å antyde at Birken ikke er business så tar du grundig feil.
|
|
|
[Re: chippo]
19/09/2011 07:38
|
Dan
More than words
|
More than words
Hvis du mener å antyde at Birken ikke er business så tar du grundig feil. Og selv om Birken ikke skulle være business så er det en ganske stor utgift for dem som deltar. Det må jo være ganske surt å få ødelagt årets dyrest ritt fordi Birken ikke er enige med en at man hadde forsvarlige klær i sekken.
|
|
|
19/09/2011 07:40
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Man burde etter min mening forstå hensikten med at man skal ha ekstra klær med seg, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage mer detaljerte regler. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke forsto hensikten med reglene, og alltid har tenkt på sekkeinnhold som tøybytte underveis i rittet. Det var Oystein L i en av trådene om denne saken som gjorde meg oppmerksom på mulige problemer om man ufrivillig tvinges til å bryte. Jeg tenker generelt ikke på muligheten for å bryte, jeg har ikke brutt ett ritt i hele min karriere. (Det eneste jeg har skjenket en tanke er at jeg må passe på å gjøre det dersom jeg er skadet og risikerer mén.) Jeg har tenkt på sekkereglene (for rittet) som beregnet på de som tar det mer som en tur, og så må man ha samme regler for alle. Reglene er jo litt ulne. Om man kan bruke et slikt ord... Opplistingen virket litt tilfeldig og henledet ikke tankene på juridisk petimeteri. Ull, hva med de som ikke kan gå med ull? Anbefale pumpe men kreve verktøy? Jeg hadde nok hatt med det som sto der om jeg hadde vært med, men jeg hadde tolket det som krav om sykkelklær. (Heldigvis er jeg ikke allergisk mot ull som andre i min familie, så jeg hadde også hatt med ullklær.) Med forbehold om at det kom informasjon til deltagerene i forkant som klargjorde formålet.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
19/09/2011 07:51
|
GeirK
More than words
|
More than words
I 2009 satt jeg selv i bussen med brutte deltakere med en fra eliteklassen som hadde stilt i kort/kort og som var i ferd med å bli sterkt nedkjølt til det punktet at han var i ferd med å miste kontroll med kroppen. Er det riktig å si at denne opplevelsen har gitt deg innsikt i viktigheten av å ha med ekstra klær? Makan til syting på regler har jeg ikke vært borti på lenge. Dersom dere ikke ønsker å sykle med sekk med innhold, så finnes det masse andre ritt å delta i.
Jeg har heller ikke vært borti maken til syting på regler. Antakelig fordi jeg ikke har vært borti dårligere formulerte regler. Hvem er "dere" her? Birken er et turritt arrangert av en haug med frivillige. Jeg syns synd på dem som må tåle masse sure oppgulp fra en gjeng sutrekopper som de ofrer masse fritid for å lage en folkefest for.
Hvor i allverden har du det fra at vi har klaget på de frivillige? Leser du det vi skriver eller gjetter du på hva vi mener? Dama som har saksøkt Birken for 15 minutter bør få samfunnstraff som består i å være saftblander på Birken de neste 10 årene. Så skjønner hun kanskje litt om hvordan verden henger sammen og at den ikke snurrer rundt hennes ego.
Jeg mener hun har skjønt hvordan verden henger sammen. I allefall her i Norge henger den sammen slik at relativt nøyaktig formulerte regler må til før man kan håndheve regelverket sånn noenlunde rettferdig. Man prøver gjerne å unngå å formulere regler som veiledninger. At det ikke blir perfekt ved første forsøk får man bare være overbærende med. De prøver så godt de kan å lage en folkefest for sykkelglade hvert år.
Forsåvidt, men burde ikke den overbærenheten gå begge veier. Og hvis det ikke er perfekt, hva taper man på å innrømme det og love å gjøre det bedre neste gang? Det verste som kan skje tror jeg er at man blir oppfattet som en seriøs, løsningsorientert person med selvinnsikt. Tone Lien burde gjøre seg selv den tjenesten det er å forsøke det, synes jeg.
|
|
|
[Re: EgilS]
19/09/2011 07:54
|
GeirK
More than words
|
More than words
Slik fungere jo systemet med fartsgrenser i dag!
Du kan få bot for å kjøre i 49 km/t i 50-sone hvis politiet mener forholdene ikke tilater det. Så om den er "50", eller "cirka 50", skal uansett forholdene vurderes.
Jo, men analogien vil være en radarkontroll der man har bestemt seg for at forsvarlig hastighet er et definert antall km/t under skiltet grense og så gir folk bot etter denne grensen og ikke den på skiltet. Det tror jeg aldri har skjedd.
|
|
|
19/09/2011 08:42
|
jodajoda
Ringrev
|
Ringrev
Slik fungere jo systemet med fartsgrenser i dag!
Du kan få bot for å kjøre i 49 km/t i 50-sone hvis politiet mener forholdene ikke tilater det. Så om den er "50", eller "cirka 50", skal uansett forholdene vurderes.
Jo, men analogien vil være en radarkontroll der man har bestemt seg for at forsvarlig hastighet er et definert antall km/t under skiltet grense og så gir folk bot etter denne grensen og ikke den på skiltet. Det tror jeg aldri har skjedd. Du får ikke bot for å kjøre i 49 i 50 sone, men for å kjøre uforsvarlig.
|
|
|
19/09/2011 09:55
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det skal jeg være enig i dersom man ikke håndhever reglene. Det gjør man her. Du hadde også blitt sur dersom fartsgrensen hadde vært "sånn ca 50" og du ble tatt i 49 og får bot fordi politimannen mener at under de rådende forhold er forsvarlig hastighet ikke mer enn 45. Når du protesterer, svarer han kanskje tilbake at "etter min mening bør man forstå hensikten med en fartsgrense, og det bør derfor ikke være nødvendig å lage en mer spesifikk grense". Blir ikke helt riktig å sammenlikne fartsgrenser med et ritt synes jeg. Det er helt frivillig å delta og man godtar rittreglene når man melder seg på. Hvis man setter seg litt inn i hvorfor regelen er laget, skulle det ikke være nødvendig å krangle om den heller. Det rittet har sagt fra om ved håndhevelsen er vel at regelen gjelder for alle, og det får konsekvenser hvis man sniker seg unna. Å lage enda mer detaljerte beskrivelser av sekkinnhold synes i alle fall jeg blir tøysete.
|
|
|
19/09/2011 10:08
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Sitat Bolstad: "Reglene er fulgt, slik jeg dem framstilles i rittets egen avis og slik de er beskrevet i eget brev til deltakerne. Men det er riktig at jeg hadde en kortermet jakke i sekken da jeg ble kontrollert. Ingen steder står det å lese at jakken skal ha lange ermer. Jeg ble felt av en stikkprøve etter målgang." http://bit.ly/nTQmNQJakker er meg bekjent å ha lange ermer. Hvis en jakke ikke har lange ermer er den definert til å være en vest. En typisk dag i det Bolstadske hjem. - Kan du ta med jakken min? - Her. Vær så god. - Men denne har jo ermer. - Ja, det er jo en jakke. - Jeg mente den uten ermer. - Da er det vitterlig en vest. - Nei det er ikke det.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
19/09/2011 10:12
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Igjen: det står ikke at man skal ha med jakke, men regntøy/vindtøy.
|
|
|
19/09/2011 10:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Å lage enda mer detaljerte beskrivelser av sekkinnhold synes i alle fall jeg blir tøysete. Synes du at det er tøysete å skrive i reglene at en skal ha med jakke dersom en kan få tillegstid av å ikke ha med jakke? I såfall - hvorfor?
|
|
|
[Re: skibum]
19/09/2011 10:19
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Regntøy og vindtøy uten armer og ben er et selvsagt valg når man skal på tur over fjellet 
|
|
|
19/09/2011 10:20
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig. Hvis vi sammenligner med andre rittreglement vil vi finne at også de er ganske "omtrentlige", uten at det har vært noe stort problem. Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement.
Hva hvis noen kjører feil fordi løypemerking faller ned eller ei vakt er opptatt med å hjelpe en skadet rytter. Er det da grunlag for rettsak fordi rytteren blir disket?
Som rittarrangør må jeg ærlig innrømme at jeg ikke blir lei meg hvis slike deltakere ikke stiller på våre ritt, det er garantert smutthull i regelverket der også...
|
|
|
[Re: Oystein L]
19/09/2011 10:25
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Det står ikke eksplistt i rittreglementet til Hennesrittet at menn ikke kan melde seg på  Men folk flest skjønner nok intensjonen med Hennesrittet. Jeg gjør det.
|
|
|
19/09/2011 10:28
|
P_H_
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Å lage enda mer detaljerte beskrivelser av sekkinnhold synes i alle fall jeg blir tøysete. Synes du at det er tøysete å skrive i reglene at en skal ha med jakke dersom en kan få tillegstid av å ikke ha med jakke? I såfall - hvorfor? Synes regntøy/vindtøy er dekkende nok (hvis man vel og merke prøver å forstå hensikten med reglene, ikke har et smutthull-perspektiv på tingene).
|
|
|
[Re: Thomas NWS]
19/09/2011 10:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Regntøy og vindtøy uten armer og ben er et selvsagt valg når man skal på tur over fjellet  Det är ju inte direkt ovanligt att just syklister använder både regntøy och vindtøy utan armar och ben när de är på tur. Jag tror det är mycket troligare att i alla fall en elit syklist sätter på sig en vest om han blir kall under rittet jämfört med att sätta på sig en jacka. Jag kan verkligen inte förstå kommentarer som Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement.
Skulle det verkligen vara så svårt att skrive regn jacka och regn byxor i stället för vindtöy/regntöy om det är det de menar?
|
|
|
19/09/2011 10:31
|
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Synes regntøy/vindtøy er dekkende nok (hvis man vel og merke prøver å forstå hensikten med reglene, ikke har et smutthull-perspektiv på tingene).
+1
|
|
|
[Re: skibum]
19/09/2011 10:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Stemmer, og de fleste rittreglement er skrevet med utgangspunkt i at "folk flest forstår intensjonen" og kan sikkert tolkes i fillebiter.
Hvis du ser på klasseinndelingen i terminlista får du et klart hint, men hva hvis en mann melder seg på, og blir disket? Kan vi da frykte rettsak?
|
|
|
[Re: Oystein L]
19/09/2011 10:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvis vi sammenligner med andre rittreglement vil vi finne at også de er ganske "omtrentlige", uten at det har vært noe stort problem.
Eksempler? Tror det blir vanskelig å være arrangør (=gratisdugnad) om alt må skrives med juridisk spissfindighet for å unngå rettsaker i et mosjonsarrangement.
Det tror jeg også men Tone Lien jobber IKKE på dugnad, og det går an å få til langt mer presise regler uten å bruke juridisk spissfindighet.
|
|
|
|
|