baron: ikke led front biker ut i fortvilelse her - mannen har nettopp kjøpt ny sykkel - i størrelse XL, den største han kan få hos Ibis. Riktignok er ibis NOE kortere enn mange andre merker, men det er ingen dvergsykkel han har. Her snakker vi om små justeringer, og Ripleyen er faktisk laget for noe lenger stem enn hva som er ansett for "normalt" på stisykler. Dvs er 110mm ikke helt på jordet.
Takk Simen. Jeg stoler på deg som alltid. Prøver 110mm, Og evt 120 mm, selv om dette blir dyrt i lengden.
Sitat: Simen
Teleskop-pinne: FB er så utrolig oppslukt av å sykle (fort) når han er på tur, så at han glemmer å bruke ting er helt vanlig, selv hodet (husker du avslutningen på første UB? Rart du lever, mann!)..... Men FB, prøv å senke pinnen neste gang det går bratt nedover eller du skal sykle fort nedover. Da får du nok svar på hvorfor det er nyttig.... :-)
Jeg har prøvd å senke pinnen jeg. Masse ganger. Men føler jeg kommer alt for langt ned. Og der er det trangt. Kan jeg regulere nedre posisjon så det ikke blir så lavt?
Stort PS: Jeg kjører ikke spesielt fort vel? Men siden jeg er treig oppover, skjønner jeg ikke hvorfor man skal bremse masse nedover. I første Ultraen holdt vi følge nesten i mål, og jeg slo deg med 45 sek på en totaltid på over 9 timer. Jeg har overhode ingen minne om hva som skjedde på slutten. GPSen sier 62 km/t i bunnen av Ballettbakken, det var gøy. Kan ikke huske det som spesielt farlig. Eller var det ned Gml. Nordsetervegen du tenker på? Var litt tett trafikk der, ellers ingen problemer så vidt jeg husker. Men jeg har selektiv hukommelse. Opplys meg. PS: i år blir det Ribley i UB. Håper på følge.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg har prøvd å senke pinnen jeg. Masse ganger. Men føler jeg kommer alt for langt ned. Og der er det trangt. Kan jeg regulere nedre posisjon så det ikke blir så lavt?
Du kan prøve å senke setet et par centimenter når du klatrer i teknisk terreng. Det hjelper på bevegligheten og gjør det enklere å komme opp vanskelige partier. Helt ned i vanksleig nedkjøringer slik at setet kommer ut av veien og man kan bevege sykkelen til sidene og frem og tilbake uten at setet denger inn i rumpe og lår og begrenser bevegelsene.
Men det krever litt tilvenning å lære seg hvor mye man skal senke setet sånn kun på feelingen...
Du husker nok ikke verken Nordseterveien eller Ballettbakken nei....tror hjernen koblet ut og sendte de to dråpene med energi som var igjen til beina og armene. Du nevnte noe om at du måtte ta igjen det tapte og at du ikke hadde kommet så langt for å bremse. Gud bedre, der gikk det fort....jeg hadde ikke sjans å henge på nedover. "Trafikken" så ikke ut til å hindre deg, du hoppet jo prakisk talt over toppen av Ballettbakken.
Tror ripley blir min neste sykkel. Noen som vet hvor man kjøper rammen billigst? I norge er det vel Probike og de skal ha 22 000. Er ikke det ganske mye for en ramme? eller skal sånt koste slikt:).
Probike eller Cyclecomponents etter hva jeg vet. Probike er små, ekstremt opptatt av Ibis, bra forhold til fabrikken og er solide på kundebehandling. Men de er litt trege. Det er greit med god oppfølging med en såpass kostbar sykkel. Har ikke noe stygt å si om CC, men de selger alt mulig av merker og deler, er ikke i Norge og de er store (med de fordeler og ulemper de medfører).
Jeg har handlet fra ProBike. Jeg ønsker å ha et godt og likeverdig forhold til de jeg handler fra. Spesielt når det dreier seg om prisen til en fullgod bruktbil. Veldig raske når det kom til salg, men veldig trege når det kom til at jeg hadde fått levert en del som var ødelagt/ knekt. På grensen til uproffesjonell. Men det rettet seg opp, så jeg tør å anbefale ProBike. Om du ikke får svar. Ikke vær så fordømt høflig å vent en mnd med å purre!
Men én ting er problematisk: jeg er 191 cm lang og ganske tung (90-92 kg). Cockpiten virker litt for kort for meg. Har den største ramma. Har satt setet så langt bak det går og har 100 mm stem. Hva kan jeg gjøre for å få cockpiten lengre? Hvor mye lengre stem kan jeg sette på før styringa blir vinglete? Finnes det en måte å få setet lengre bak på? Har heve-senkepinne...
Bare lurer... hvor bredt styre har du? Det har også noe å si.
Men én ting er problematisk: jeg er 191 cm lang og ganske tung (90-92 kg). Cockpiten virker litt for kort for meg. Har den største ramma. Har satt setet så langt bak det går og har 100 mm stem. Hva kan jeg gjøre for å få cockpiten lengre? Hvor mye lengre stem kan jeg sette på før styringa blir vinglete? Finnes det en måte å få setet lengre bak på? Har heve-senkepinne...
Bare lurer... hvor bredt styre har du? Det har også noe å si.
Spekken sier Easton EC70 685 styre, det betyr vel bredde 68,5 cm uten at jeg har vært i boden og kontrollmålt. Men enig, bredden har sikkert betydning for hvor langt stem det er ok å sette på. Jo lengre stem, desto større behov for bredere styre, for å beholde stabilitet? Eller noe sånt!?
Redigert av front biker; 29/01/201409:44.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Bredere styre tillater kortere stem, alt kort stem fordrer bredere styre. Du, og vekta di kommer litt lengre frem, og min erfaring er at dette ikke føles likt som senket stem , men bedre. 685 er smalt på en sånn sykkel med en såpass stor mann. Jeg ville brukt stem-pengene på et skikkelig styre, 740 mm. Kjøpte selv et 740 mtp på å kutte ned om behov, men det blir ikke kuttet. Jeg er forøvrig kun 172.
Ja, jeg mener du også bør prøve et 740-styre, gjerne da Syntace Vector 740 High5 eller High10. Kan kjøpes fra Probike eller andre steder. Men gjør det gjerne sammen med nytt stem, da kan du finne riktig kombinasjon. Et stem er ingen dyr investering (ok, Syntace er ikke billig) og å ha noen forskjelige stem kan være greit uansett.
Et bredere styre vil, som nevnt, flytte deg lengre frem. Kan godt hende at et styre på rundt 74 cm vil gjøre at sykkelen passer perfekt, uten at du trenger et lengre styreframspring.
Ang Probike så er det forbedringer på gang: de har hentet inn en dyktig ekstra ressurs som skal håndtere kundehenvendelser og daglig business. Klart de har litt forventninger til seg om de skal ha samme nivå på kundeservicen som Ibis selv :-)
Enda en grunn til å støtte Ibis-gutta her på berget.
Jeg har Vector CF 740/12 på 100/100 mm altmulisykkel. Trodde jeg skulle kappe det ned, men det skal jeg ikke. Er like under 180 høy, og har kanskje litt lange armer.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Newsletter fra Ibis i dag morges, gjengitt fra vår kilde hos Probike:
"Fikk i natt en epost fra Ibis som kan være interessant for alle ripley-eiere.
1. De har produsert en ny og kraftigere eccentrinc nedre link med ny titan bolt som stiver opp opphenget med 10%. Denne kan retrofittes alle Ripleyer.
2. Det har kommet en liten terning som løser kabel- og wireføring. Ting blir mer ryddigere og penere.
3. Dette gjelder alle rammer, siden mange kjører med X01-XX1 eller andre single ring føringer, så har det kommet på markedet et lokk til for å dekke til forgirhullet."
Ripley er en rå sykkel som virkelig fungerer til det aller meste, men det må være lov å si at her har Ibis gjort mye rart. Det kan jo sies at det er bra at de tilbyr løpende forbedringer til kunder i stedet for å vente med disse til en fremtidig ny modell, men Ripley har vært i støpeskjeen lenge. Ting som vaierføring som subber på gaffelens kronerør og som må ryddes opp rundt bakdemperen burde vært i orden fra start. Intern slangeføring til setepinnen likeså. Men Ibis har lang tradisjon for å tilby forbedringer av eksisterende modeller underveis, slik de gjorde med Lopes-linkene på den originale Mojo-sykkelen. Froventningene til prefeksjon er uansett enda større med et entusiast/custom-merke som Ibis enn med mer standard vare.
Enig i dine kommentarer, Øyvind. Kanskje verst at de har rotet til intern wireføring, men ikke tilbyr intern ruting av stealth-type setepinner er vanskelig å forstå. Etter min mening kunne de ha laget en åpning i seterøret over eksenterlinkene til setepinneslangen. Jeg er ikke bråkjekk nok til å borre hull i min ramme for å prøve...
Det hadde vært gøy å lest en test hvor de kjørte PIKE 140mm og noe grovere på hjula enn standarddekka, samt den nye eccentricen. Ankepunktene har stortsett vært nedover. Samt at det har vært unødvendig mye hyl og gnål ang. wirene.
Jeg testet sykkelen med Ardent 2,4 foran og Purgatory 2,2 bak. Det var det jeg fikk plass til. Sykkelen er rå nedover med det oppsettet. At vaierføringen risikerer å sage gjennom gaffelens kronerør i løpet av en sesong synes jeg er ganske nødvendig informasjon i en test.
Jeg tenkte mest på føringen over bakdemperen som stortsett har vært det gjennomgående tema på forum og andre tester. Jeg ser styrerørsproblematikken, men med korrekt lengde på wire og riktig vinkel inn, vil den ikke gnisse. I tillegg kommer det jo en gratis quickfix til problemet. Så hvor stor stykke av testkaka skal denne detaljen ta?
Så mitt poeng et at med bittelitt innsats fra forbruker kommer man unna dette. På lik linje med å bytte stem og dekk.
Den gratis løsningen kom jo først på plass etter at Ibis leste om dette i tester. De fleste til montere sykkelen sammen uten å i det hele tatt tenke på dette problemet. Da man ikke merker det uten at man tar ut og ser på gaffelen. Men når det først er fikset betyr det jo ingenting.
Joda, temaet ble jo belyst så det er bra. Det burde jo aldri vært en sak egentlig som du sier, men sånne tekniske detaljer tar fokuset og spalteplass fra det som virkelig betyr noe. Det kunne IBIS lett gjort noe med.
Over til det egentlige temaet så synes jeg fox 32'en som de aller fleste får med sykkelen har for lite støtte i mellomregisteret av dempingen. Som jeg mener du og andre har påpekt. Hadde vært gøy å selv prøve eller lese en test med en noe mer potent nedovergaffel på sykkelen.
Da har jeg bestilt nytt hjulsett hos Probike: "Syntace W30 Front/Rear Wheel 622, 28 Hole Hub".
Jeg ønsker meg å ha to hjulsett så jeg enkelt kan skifte hjul uten å sette opp på nytt slangeløst hver gang. Pigg/Hans Dampf om vinteren og tørt/vått om sommeren eller noe sånt. Forhåpentligvis er dette hjul som egner seg for rittoppsett om sommeren med lette og raske tørrdekk.
Dette er vel ganske brede felger som tåler slangeløst oppsett uten at lufta slipper ut.
Fortell meg at dette var en bra beslutning!!
Ps: PolkaDot kan unnlate å svare. Det er han som sitter på bestillingen.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.