Er det noen her som har førstehånds erfaring med hvilke 'ordentlige' stidekk en får presset inn i bakramma? Da tenker jeg på 2,3 ++. Pr nå har jeg bare standarddekk, og de er jo ikke noe å skryte av. Jeg skjønner plassproblematikken med seterøret midt i vandringsveien. Det vil jo også variere med hvilke felger en kjører på, og når en snakker 1-2mm marginer har jo det litt å si.
Utrolig flott farge og former! Litt dårlig fargedekning rundt boltene og noen andre områder, men det visste jeg på forhånd. Ikke noe stor sak.
Fikk montert frameskin (puh), styrelager og kranklager. Syntace High5-styret manglet i leveringen.. MX35-hjula er her.
Middleburn-kranken passet ikke, innerdia på minste klinga (22t/58mm BCD) er for liten til å gå over krankhuset. Må se hva jeg gjør med det...
Dette er et problem jeg ikke har tenkt på før. Sjekket nå et indre 5 arms 58bcd drev og du har helt rett! Det mangler noen mm for at det skal kunne tres over et Hope kranklager. Synes det er rart at ikke Middleburn har tenkt på dette men så er det jo også svært få som kjører med 5 arms spider for tiden. Du skal ikke bygge den om da Simen til Duo 26/36? 27/39? Eller rett å slett gå for skikkelig stiutveksling og gå for 24/32 Duo? Eller andre utvekslinger. Duo indre fåes i 22,24,26,27 og 28. Ytre i 32,34,36,38,39,40 og 42. Selv kjører jeg på den merkelige komboen 27/32 i front på en 650B sykkel. Har som mål med denne utvekslingen og kun bruke 32 t drevet men når låra sprekker eller et skikkelig brattcrux kommer kan jeg gire ned til "juksegiret" Og det funker!
Eller kjøpe min Helløre-spider for Middleburn og kjøre XX1? Gratulerer også, forresten til Simenf! Den kom til slutt. Den som venter på noe godt, må ofte vente lenge? Bra jeg ikke tippa 2014...
Akkurat nå er det brått stopp da jeg verken har styre eller krank. Er åpen for gode forslag angående krank. LBS sier at de har sett mye rar slitasje på XX1-kassetter, noe jeg vel mistenkte basert på min erfaring med XX, og de skal også være vanskelige å justere riktig når de blir litt slitt. FInt om noen kan kommentere på dette.
Akkurat nå er jeg åpen for det meste (inkl forslaget fra befe: men er ikke dette en oval 27t klinge?). Men jeg trenger en 28t eller 30t som tyngste/evt eneste, ikke 32t (Middleburn - get your act together!). En X0/XT/XTR-krank og kjøre wolf tooth 30t er jo en mulighet....men da mister jeg bestemor-muligheten. Noen som har en liggende?
Akkurat nå er det brått stopp da jeg verken har styre eller krank. Er åpen for gode forslag angående krank. LBS sier at de har sett mye rar slitasje på XX1-kassetter, noe jeg vel mistenkte basert på min erfaring med XX, og de skal også være vanskelige å justere riktig når de blir litt slitt. FInt om noen kan kommentere på dette.
Akkurat nå er jeg åpen for det meste (inkl forslaget fra befe: men er ikke dette en oval 27t klinge?). Men jeg trenger en 28t eller 30t som tyngste/evt eneste, ikke 32t (Middleburn - get your act together!). En X0/XT/XTR-krank og kjøre wolf tooth 30t er jo en mulighet....men da mister jeg bestemor-muligheten. Noen som har en liggende?
BAB Racing har opphørssalg på kranker - inkl Race Face NEXT SL, som er dritlett karbonkrank (ikke 2014-modellen, men likevel lett og fin).
Noen som har prøvd å gire kjedet av/på en XX1/wolftooth klinge? Tenker at hvis jeg bruker en klinge mesteparten av tiden så kan jeg bruke 22t som bailout. Da er for eks en Sixc-krank en mulighet.
Espen: takk for linken, blir litt dyrt for bare armene siden ingen av klingene verken er riktig størrelse sammen eller hver for seg. Set at sykkelkomponenter har XX1-krank og WT-klinge til 2600kr.
*FORSKNINGSNYTT* Passer Schwalbe Hans Dampf på Ibis Ripley? Svaret er: JA. Målte inn 10 mm klaring sideveis på venstre side, 6 mm på høyre. Lengdeveis er det god klaring. Dette var kun måling i mekkestativet, lengdeklaring dog som øyemål sittende på sykkelen. Hvordan det vil gå med masse gjørme og maks trøkk på demper vil jo vise seg, tror det går greitt. [Merknad: Hans Dampf er tysk for "Jack of all trades" - tusenkunstner - passer for all bruk. Bør jo passe alle sykler]. - - - - Prøveturen i går kveld gikk ikke så bra. Sykkelen var ikke satt opp riktig, var for utålmodig for å komme ut. Sagging bak 80-90 %, sete for lavt/langt fram og for smale dekk for blaut sti, løv og sleipe røtter. Slo nedi overalt og sklei rundt som Bambi. En kjapp tur i parken nå nettopp med Hans Dampf og riktig innstilling ga en helt annen sykkel. Kjentes veldig bra. Skal ut i Sørmarka i morgen, gir rapport (hvis noen leser dette da).
PS: kjempegrattis til tålmodige Simen! Lykke til med montasje. Vi sykles!
Redigert av front biker; 25/10/201319:52.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Jeg synes at XX1 virkelig er "krem". Helt noe annet enn i fjor med 27/28 oval foran og 36 bak. Om det blir slitasje, så få man ta det som det kommer. Hittil har det gått bra for meg, til tross for mye sølesykling. En kassett i året er greitt. Tror dog at jeg skal få ut mer enn det. Det eneste negative er bråket der nede fra bakgiret. Det knirker og bråker litt hele tiden. (Bra at jeg har tinnitus og hører dårlig?) Bruker 32t foran på min 29 Intense Spider Pro. Drivverket er suverent, men jeg må innrømme at jeg savner ovale drev noe jævlig i Rælingens djevelske lier. Har kjøpt et XX1-30T av Raymond, i morgen skal det på. Har også fått tak i en 32ovaler fra Korea. Skal prøve ut denne også, men da forsvinner de høye annenhverentennene og jeg må ha på en kjedestyrer. Intensen har ISG-fester, så det bør gå. Her tror jeg XX1-medbringeren blir fin med lave 76mm diameter, slik at ikke kjedefører og drevbolter kommer i krangel. Middleburn ser forresten ut til å ha fulgt med i XX1-timen de også, ikke sant Sarptommy?
*FORSKNINGSNYTT* Passer Schwalbe Hans Dampf på Ibis Ripley? Svaret er: JA. Målte inn 10 mm klaring sideveis på venstre side, 6 mm på høyre. Lengdeveis er det god klaring. Dette var kun måling i mekkestativet, lengdeklaring dog som øyemål sittende på sykkelen. Hvordan det vil gå med masse gjørme og maks trøkk på demper vil jo vise seg, tror det går greitt. [Merknad: Hans Dampf er tysk for "Jack of all trades" - tusenkunstner - passer for all bruk. Bør jo passe alle sykler].
- - - - Prøveturen i går kveld gikk ikke så bra. Sykkelen var ikke satt opp riktig, var for utålmodig for å komme ut. Sagging bak 80-90 %, sete for lavt/langt fram og for smale dekk for blaut sti, løv og sleipe røtter. Slo nedi overalt og sklei rundt som Bambi. En kjapp tur i parken nå nettopp med Hans Dampf og riktig innstilling ga en helt annen sykkel. Kjentes veldig bra. Skal ut i Sørmarka i morgen, gir rapport (hvis noen leser dette da).
PS: kjempegrattis til tålmodige Simen! Lykke til med montasje. Vi sykles!
Kjemperapport. Kun 200dager til det er tørre stier her nord. SATAN.