Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Punktering

Punktering #1249151 30/08/2011 12:15
zamz Offline OP
Sti entusiast
OP Offline
Sti entusiast
Hei,
Jeg syklet UltraBirken fredag, og fikk selvfølgelig en punktering. Det rare var at dekket eksploderte der det tilsynelatende ikke var noen grunn til punktering. Det skjedde riktignok på sti, men godt etter all nedkjøring fra siste fjell(der jeg virkelig hadde kjørt på hardt). Litt fakta om oppsettet:
Framdekket; X-King 2.4 med grønn latex slange i(godt talkumert en uke før rittet).
Jeg viser dere et bilde av hullet, så kanskje jeg kan få noen tips om hvorfor dette skjedde, og hva jeg kan gjøre for at det ikke skal skje igjen.
Jeg synes det er rart at hullet nesten er rundt, og at det ser ut som svi merker rundt.

Vedlegg
29082011922.jpg (28.05 KB, 227 nedlastinger)
Redigert av zamz; 30/08/2011 12:17.

Epic lavo-head riders
Re: Punktering [Re: zamz] #1249230 30/08/2011 13:02
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvordan ser det ut på dekket, er vel mer interessant det kanskje.
Er hullet på innsiden mot felgen, eller på utsiden på bakken?

Jeg tipper det er et vanlig "snakebite" dvs du har slått gjennom på en stein og slangen klemmes mot felgen. "svimerket" kommer nok av trykket tenker jeg.

Løsning, litt mer luft, litt mer demping, bedre teknikk, dekk med tykkere sidevegg?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Punktering [Re: RazeFaze] #1249288 30/08/2011 13:46
zamz Offline OP
Sti entusiast
OP Offline
Sti entusiast
Nå sykler jeg mye sti, og jeg kan faktisk ikke huske sist gang jeg hadde en punktering, så da var det jo på tide at det skjedde under ultraen. Hullet er på utsiden mot bakken, så snakebite høres vel kanskje ikke så usannsynlig ut. Men dekket var tålelig nytt, trykket som jeg pleier å ha det ca 32psi, og demperne soft innstill. Når det gjelder teknikken, føler jeg at ting stort sett er på stell, men det er klart at ting kanskje ikke er så finslepent etter 8 timer i løypa crying2

Epic lavo-head riders
Re: Punktering [Re: zamz] #1249290 30/08/2011 13:48
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Men hva med hengerfestet?

Re: Punktering [Re: ] #1249300 30/08/2011 13:52
zamz Offline OP
Sti entusiast
OP Offline
Sti entusiast
Sitat: pedaIglipp
La meg gjette: Du har sykkelstativ som er montert på hengerfestet på bilen?

Og det hjulet som punkterte hang foran et eksosrør?

Feil ICON_COOL
Takmontert med gaffel feste.
Klarer du å få et slikt hull i slangen(5mm diameter) ved å brenne hull på det med eksos røret er du flink. Spesielt etter 8 timer på sti.

Epic lavo-head riders
Re: Punktering [Re: zamz] #1249321 30/08/2011 14:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ved transpor nær eksosrør øker sannsynlighet for at du får en svakhet i slangen, og dette kan utarte seg kjapt eller plutselig en annen gang - akkurat når det passer slangen helt ok, men ikke deg. Har selv opplevd det en gang, og trodde det var sabotasje (var ikke store gutten og skulle på ritt for nesten første gang).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Punktering [Re: zamz] #1249971 31/08/2011 08:53
eckongen Offline
Entusiast
Entusiast
Svekket slange ang sykkel bak på bil er det mange som har gjort, dette har jeg erfaring fra da jeg jobbet på sykkel verksted.Blåser man opp en slange som har fått denne behandling skjønner man fort dette, slangen utvider seg 3-4 ganger mere på svekket omerådet, og eksploderer rimelig fort og det kan også sive luft sakte men sikkert en stund før det skjer no mer.

Men det ser ikke sånn ut som på ditt bilde, kan du ha hatt en vridning på slangen og at den har vert i klem mellom dekk og felg. Og etter nok vridnig/bevegelse mellom dekk og felg så den har nærmest blitt klippet?
Hullet ser jo ganske stort ut.og ganske rundt hull vil det bli når slangen blir klemt bort en bit.
Dette er det første jeg tenkte på når jeg så hullet på bilde. Kanskje det som ser ut som varme skade er klemskade som også kan gi varme ved bevegelse over tid.

Håper du finner ut av dette så det ikke skjer igjen.Tviler at dette er en typisk vanlig punktering.Håper du fikk i ny slange og gjennomført birk.

FINNES DET ANDRE MERKER ENN GT"tenke tenke" TROKKE DET GITT.

Moderator  support