|
|
Ti billige tiltak
|
Ti billige tiltak
30/08/2011 06:18
|
Lapavoni
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Flott innlegg fra Linda Eide. Ti billige tiltak for å tilrettelegge bedre for syklister i trafikken.
|
|
|
Re: Ti billige tiltak
[Re: Lapavoni]
30/08/2011 07:38
|
TDNordåsvannet
Medlem
|
Medlem
Her er det 3 K'er som gjelder, Kompromiss, Kompromiss, Kompromiss
|
|
|
30/08/2011 08:04
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette var alt for konkret, og krever alt for mye jobb til at en politiker vil ta i det med ildtang :-D
Men tanken er fin.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
30/08/2011 09:10
|
Dan
More than words
|
More than words
Har også lest den der og synes den er kjempefin. Dessverre trekker jeg den samme konklusjonen som hun, nemlig at det kommer aldri til å bli noen forbedring for syklister. Når man ser hvor utrolig enkelt og billig det skulle være å gjøre store forbedringer for syklister og det likevel ikke skjer så er det fordi Norge er et billand og vil fortsette å være det i overskuelig tid.
|
|
|
30/08/2011 09:29
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Punkt 11 -fjern alle bakkene. Ola Snitt er for lat til å sykle bakker, dermed vil bedre tilrettelegging kun øke sykkelandelen i trafikken med ett prosentpoeng eller to (hvilket er minst 20 for lite til å påvirke biltrafikken), hvis det ikke gjøres noe drastisk med det alt for kupperte terreneget i norske byer.
Fleip til side, problemet er ikke bilene, problemet er kollektivtilbudet. Fordi kollektivtilbudet er for dårlig (for lite, dyrt, upraktisk, upålitelig osv) bruker folk bil der det er mulig. Hvis 20% av dagens bilister tok sykkel istedet for bil, vil det kun føre til at det A: blir enklere å ta seg frem med bil og mange vil dermed ta bil i stedenfor å stå som sill i tønne på bussen, B: blir mindre kø inn mot byene i rushtiden, dermed vil de som bor litt lenger ut enklere kunne bruke bil i stedenfor tog (eller "Buss for tog" som det ofte heter). Resultatet av sykkeløkningen blir dermed kun en liten avlastning på kollektivtilbudet = manglende inntekter = reduksjon i tilbud...
Hvis man hadde utvidet kollektivtilbudet slik at folk frivillig valgte dette fordi det var enklere, raskere, behageligere, billigere osv enn å kjøre bil ville man kunne frigi den nødvendige plassen til sykkelen i bybildet.
Hvorfor vil det aldri skje? Penger! La oss si man hadde økt kollektivtilbudet så mye at dette virkelig hadd hendt. Hva skjer? jo, gjennomsnittsfamilien reduserer fra to til en bil = drastisk for kontrollen av norsk økonomi! Bilen er det eneste stedet der man frivillig kan få folk til å betale ekstra skatt på opp till flere hundre tusen kroner i året i både nybilavgifter og drivstoffavgifter. Det finnes ikke noe annet sted staten kan hente inn igjen alle oljepengene som pumpes inn i norsk økonomi for å holde oppe velferdsstaten vi alle gjerne til syvende og sist synes det er greit å bo i.
Så, sårry, sykling må gjøres i skogen!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
30/08/2011 09:30
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag tyckte faktiskt inte det var en väldigt bra artikel. Hur många av hennes förslag är faktiskt enkla att gjenomföra och medför helt klart en klar fördel?
De jag tror är i den kategorien är nr 4 och kanske nr 9 och nr 2 (men det finns inte många sådana ställen här i trondheim som jag vet om).
Nr 8 skulle medföra väldigt smalla områden för både syklande och gående.
Jag var ett par dagar i Rotterdam i somras och åkte en del inlines i sentrala rotterdam. Det är mycket bättre tillrättalägning för syklister där men det är inget som jag tror är spesiellt lätt om ens möjligt att få till i en by där det inte redan finns gott om plats.
Bilar, syklister och gående var nestan alltid skilda från varandra. Sykkelfelt var det jag tyckte fungerade klart sämst av de lösningarna jag fant i rotterdam.
Så lösningen på problematiken är en bred bilvei i mitten, kantsten, ett kanske 2 meter brett sykkel felt (ofta enkelriktat), kantsten och ett brett fortau. Sen bra lösningar med lys vid korsningarna.
|
|
|
[Re: KTL]
30/08/2011 09:37
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Punkt 11 -fjern alle bakkene. Ola Snitt er for lat til å sykle bakker, dermed vil bedre tilrettelegging kun øke sykkelandelen i trafikken med ett prosentpoeng eller to (hvilket er minst 20 for lite til å påvirke biltrafikken), hvis det ikke gjøres noe drastisk med det alt for kupperte terreneget i norske byer.
Fleip til side, Fleip? Jag tror alla backar och ofta dårligt väder är en stor orsak till att folk inte syklar mer. Det är så otroligt mycket lättare att sätta på sig vanliga klär och hoppa på cykeln för att sykla till jobb i Rotterdam eller Uppsala istället för att bytta om till cykelkläder, cykla, ta en dush, byta om, om man syklar i Trondheim och inte befinner sig på de små områderna där det faktisk är platt. Vinterväglag 4-5 månader om året gör det ju inte heller mer attraktivt att sykla.
|
|
|
[Re: fredriks]
30/08/2011 10:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det är så otroligt mycket lättare att sätta på sig vanliga klär och hoppa på cykeln för att sykla till jobb i Rotterdam eller Uppsala istället för att bytta om till cykelkläder, cykla, ta en dush, byta om, om man syklar i Trondheim och inte befinner sig på de små områderna där det faktisk är platt. Vinterväglag 4-5 månader om året gör det ju inte heller mer attraktivt att sykla. Uenig. Når man ser på hvor stor andel av de som bor i Trondheim som har nedoverbakke/flatt på vei til jobb/skole burde man tro at mange flere syklet (og sparte tid på tur til jobb!!!). At de har oppoverbakke på tur hjem igjen er jo så, man da er det vel litt greiere å bli svett, eller bli hentet av noen andre i husstanden.
|
|
|
[Re: EgilS]
30/08/2011 10:16
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det är så otroligt mycket lättare att sätta på sig vanliga klär och hoppa på cykeln för att sykla till jobb i Rotterdam eller Uppsala istället för att bytta om till cykelkläder, cykla, ta en dush, byta om, om man syklar i Trondheim och inte befinner sig på de små områderna där det faktisk är platt. Vinterväglag 4-5 månader om året gör det ju inte heller mer attraktivt att sykla. Uenig. Når man ser på hvor stor andel av de som bor i Trondheim som har nedoverbakke/flatt på vei til jobb/skole burde man tro at mange flere syklet (og sparte tid på tur til jobb!!!). At de har oppoverbakke på tur hjem igjen er jo så, man da er det vel litt greiere å bli svett, eller bli hentet av noen andre i husstanden. Jag har mest nedöverbacke till jobb men känner endå att jag bör använda andra kläder då allt endå inte är nedför. Jag har i alla fall mycket fler och jobbigare backar också till jobb än vad folk i diverse sykkelbyer har. För mig går det faktiskt också en hel del fortare totalt sett om jag åker skooter eller bil till job på grund av all extra tid det faktiskt tar att byta om. Så väldigt praktiskt är det inte heller att behöva ta med en massa extra kläder varje dag.
|
|
|
30/08/2011 10:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jag har mest nedöverbacke till jobb men känner endå att jag bör använda andra kläder då allt endå inte är nedför. Jag har i alla fall mycket fler och jobbigare backar också till jobb än vad folk i diverse sykkelbyer har.
För mig går det faktiskt också en hel del fortare totalt sett om jag åker skooter eller bil till job på grund av all extra tid det faktiskt tar att byta om.
Så väldigt praktiskt är det inte heller att behöva ta med en massa extra kläder varje dag. Jeg har syklet til jobb i mange år, og sykler i et tempo som gjør at jeg ikke blir svett. På tross av at jeg har 15 km er det ikke noe problem, det er aller mest utfor, og det går fint an å ta det rolig i de svært få motbakkene. Selv da jeg startet, og formen var på langt nær den samme, praktiserte jeg dette. Og også den gang bruke jeg kun få minutter mer enn med bil. Når det gjelder klær så ligger disse på jobben, og jeg bytter de ut som omtrent én gang i uka. Og da helst om jeg må kjøre eller ta buss en dag. Det er ingen grunn til å drasse med seg sekk hele tiden. Jeg har også egne "jobbsko". Ja, jeg bruker noen få minutter på å bytte, men hva søren da, jeg LETER ikke etter mulige unnskyldninger for å slippe å sykle heller.
|
|
|
30/08/2011 10:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg måtte kjøre bil i dag, og da ble jeg sittende i kø og tenke på hvor sinnsykt deilig det er å sykle. Jeg brukte 37 minutter fra Byåsen til sentrum med bil. På sykkel går samme distanse på 7 minutter. Selv med dusj og klesskift (10-12 minutter) er jeg langt unna tidsbruken med bil.
For hver gang jeg må kjøre bil til jobb blir jeg mer og mer forundret over at noen gidder å kjøre bil hver dag.
|
|
|
30/08/2011 10:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når det gjelder klær så ligger disse på jobben, og jeg bytter de ut som omtrent én gang i uka. Og da helst om jeg må kjøre eller ta buss en dag. Det er ingen grunn til å drasse med seg sekk hele tiden. Jeg har også egne "jobbsko".
Bra för dig men jag har faktiskt inte den möjligheten. Ja, jeg bruker noen få minutter på å bytte, men hva søren da, jeg LETER ikke etter mulige unnskyldninger for å slippe å sykle heller.
Jag kan erkjänna att jag inte alltid är sugen på att sykla till jobb. Snöslask och regn är faktiskt inga favoriter. Det kanske inte heller är väldigt relevant vad du eller jag tycker då vi kanske inte är normal personer. Jag tror i alla fall att backar, dårligt väder och behovet av en bra sykkel som man kanske inte vill ställa ifrån sig var som helst är orsaker till att färre syklar i trondheim än i tex Uppsala. Några saker som jag tyder på detta från trondheim. Mycket fler jobb syklister på vår, sommar och höst och spesiellt när det är fint väder, de allra flesta har på sig sykkelkläder jämfört med så gått som ingen i Rotterdam eller Uppsala och folk har mycket finare syklar här.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2011 11:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg måtte kjøre bil i dag, og da ble jeg sittende i kø og tenke på hvor sinnsykt deilig det er å sykle. Jeg brukte 37 minutter fra Byåsen til sentrum med bil. På sykkel går samme distanse på 7 minutter. Selv med dusj og klesskift (10-12 minutter) er jeg langt unna tidsbruken med bil.
For hver gang jeg må kjøre bil til jobb blir jeg mer og mer forundret over at noen gidder å kjøre bil hver dag. Det är inte lika mycket kö på alla ställen i Trondheim. Nu kör jag inte ofta bil men när sluppen bru var öppen tror jag att jag brukar lite kortare tid med bil en sykkel. edit: jag gissar att det är en hel del folk i trondheim där bil faktiskt är snabbare en sykkel.
Redigert av fredriks; 30/08/2011 11:02.
|
|
|
30/08/2011 11:11
|
EgilS
More than words
|
More than words
edit: jag gissar att det är en hel del folk i trondheim där bil faktiskt är snabbare en sykkel. Helt sikkert, men for de som kun bor 4-6 km unna sentrum, og som begynner på jobb sentrumsnært klokken 08.00 - 08.30 er jeg sikker på at sykkel vil være det kjappeste fremkomstmidlet (til jobb) i de aller fleste tilfeller. Og så er det naturligvis mange andre grunner til at man kjører bil. Den mest brukte er sikkert latskapen ... 
|
|
|
30/08/2011 11:18
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
edit: jag gissar att det är en hel del folk i trondheim där bil faktiskt är snabbare en sykkel. Helt sikkert, men for de som kun bor 4-6 km unna sentrum, og som begynner på jobb sentrumsnært klokken 08.00 - 08.30 er jeg sikker på at sykkel vil være det kjappeste fremkomstmidlet (til jobb) i de aller fleste tilfeller. Det där passar väl egentligen in på mig trots att jag inte har den erfarenheten. Og så er det naturligvis mange andre grunner til at man kjører bil. Den mest brukte er sikkert latskapen ...  Det är klart att det ofta är latskap med i bilden men folk får väl vara lite lata ibland också?
|
|
|
30/08/2011 11:23
|
EgilS
More than words
|
More than words
edit: jag gissar att det är en hel del folk i trondheim där bil faktiskt är snabbare en sykkel. Helt sikkert, men for de som kun bor 4-6 km unna sentrum, og som begynner på jobb sentrumsnært klokken 08.00 - 08.30 er jeg sikker på at sykkel vil være det kjappeste fremkomstmidlet (til jobb) i de aller fleste tilfeller. Det där passar väl egentligen in på mig trots att jag inte har den erfarenheten. De gangene jeg kjører bil bruker jeg rundt 15-20 minutter fra omtrent Åsveien skole (da er jeg der rundt 07.40) til jobb nært sentrum (distanse 5 km). Hvis du har en kjappere måte å gjøre det på tror jeg mange vil vite om den. Og klart folk kan få lov til å være late i blant, men i hvor stor grad skal samfunnet legges opp til denne latskapen?
Redigert av EgilS; 30/08/2011 11:24.
|
|
|
30/08/2011 11:38
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Jeg syklet mye til jobben før. 25 km hver vei og ikke dusj på jobben. Løsningen var en kattevask og klesskift på handikaptoalettet. Da lukter du faktisk ikke svette.
Det er sannsynligvis svært mange som kunne ha syklet til jobb i dag som kjører bil istedet fordi det er enkelt og ikke pga avstand. Forhåpentligvis vil stadig bedre elektriske sykler gjøre at det blir flere som sykler. Men du vil alltid ha sånne folk som min venninne som kjører bil de 600 meter til treningssenteret for å løpe på tredemølle!
Redigert av Ketle; 30/08/2011 11:39.
|
|
|
30/08/2011 11:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg ser for meg at svært, svært mange vil få kortere reisetid til jobb om de bytter fra bil til sykkel. Hadde vært morsomt om noen kunne laget en halvseriøs oversikt over dette; tidsbruk fra områder det bor masse folk til sentrum, med bil og med sykkel.
Jeg syklet sentrum-Tiller for litt siden, og brukte ikke mer enn ca 25 minutter, og det med moderat innsats (dagen før ritt...). På den tida hadde jeg kanskje passert Lerkendal hvis jeg hadde kjørt bil.
|
|
|
30/08/2011 11:40
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Og klart folk kan få lov til å være late i blant, men i hvor stor grad skal samfunnet legges opp til denne latskapen? Og ikke minst...hvorfor skal så mange lide under denne latskapen?
Anonym5
|
|
|
[Re: Øyvind V]
30/08/2011 11:57
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De gangene jeg kjører bil bruker jeg rundt 15-20 minutter fra omtrent Åsveien skole (da er jeg der rundt 07.40) til jobb nært sentrum (distanse 5 km). Hvis du har en kjappere måte å gjøre det på tror jeg mange vil vite om den.
Jag har ingen aning men min erfarenhet är att det inte är så mycket trafik om man kommer sör från sluppen bru och kör tempeveien. Sen blir det dock en del kö om man ska in mot byen. Jeg syklet sentrum-Tiller for litt siden, og brukte ikke mer enn ca 25 minutter, og det med moderat innsats (dagen før ritt...). På den tida hadde jeg kanskje passert Lerkendal hvis jeg hadde kjørt bil. Men alla kör inte från sentrum. Jag tror också att det faktiskt inte är så väldig stor del av trondheims bebyggare som enkelt syklar sentrum-tiller på 25 min.
|
|
|
[Re: anonym5]
30/08/2011 12:01
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og klart folk kan få lov til å være late i blant, men i hvor stor grad skal samfunnet legges opp til denne latskapen? Og ikke minst...hvorfor skal så mange lide under denne latskapen? Man kan ju alltid diskutera var grensen går för ok latskap. Jag kritiserar inte dem som inte vill sykla 150 höjdemeter i snömod men kan kritisera dem som tar bilen 500 m där det är platt.
|
|
|
30/08/2011 13:59
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
7. Sykkel på kryss og tvers. I store lyskryss med trafikk frå alle fire kantar, innfør samtidig grønt lys i alle retningar for syklistar, medan alle bilar har raudt. Slik kan ein kryssa vegen på kryss og tvers og langs, på eitt einaste grønt signal. Smart og effektivt. Bra ide, men det forutsetter vel at man også tilpasser noen trafikkregler (grønt betyr jo vanligvis at all trafikk på tvers har rødt). Prinsippet med et eget intervall der gående fra alle kanter har "grønn mann" på en gang, har jo lenge vært i bruk i noen kryss i Oslo sentrum (eller er det forlatt nå?) Jeg ser at "All Directions Green" er i bruk i sykkelbyen Groningen og er foreslått i Roskilde.
|
|
|
30/08/2011 14:04
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Noen som har eksempler på såkalte "sykkelbyer" som ligger i kuppert terreng, har samme bystruktur med trange gater som norges tre største byer, og et klima som gjør sykling uaktuelt for de fleste 6 mnd av året?
(Av og til greit å sammenligne seg med noe som kunne være realistisk.)
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
30/08/2011 14:29
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Punkt 11 -fjern alle bakkene. Punkt 12 - fjern gateparkering, og la syklistene få arealet som frigjøres. Jeg jobber i Oslo sentrum, og skulle jeg av en eller annen grunn føle behov for å kjøre bil til jobb, er det fullt mulig å finne en parkeringsplass i ca. 10 minutters gangavstand fra sentrum. (F.eks. i St. Hanshaugen-området). Der kan jeg la bilen stå gratis hele dagen. Hvorfor i huleste skal jeg ha lov til å sette fra meg en hel bil, og ta opp verdifulle kvadratmeter, helt gratis, i et så sentralt område?
|
|
|
30/08/2011 18:26
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har eksempler på såkalte "sykkelbyer" som ligger i kuppert terreng, har samme bystruktur med trange gater som norges tre største byer, ... Er Trondheim en av Norges tre største byer? Byen har jo ikke akkurat smale gater med Cicignons byplanlegging. Dessuten er det ikke særlig kupert heller hvis man ser bort fra Byåsen og Heimdal.
|
|
|
[Re: skiraffen]
30/08/2011 18:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har eksempler på såkalte "sykkelbyer" som ligger i kuppert terreng, har samme bystruktur med trange gater som norges tre største byer, ... Er Trondheim en av Norges tre største byer? Byen har jo ikke akkurat smale gater med Cicignons byplanlegging. Dessuten er det ikke særlig kupert heller hvis man ser bort fra Byåsen og Heimdal. Nu vet jag inte riktig vad du jämför med men så väldigt mycket plats finns det ju inte för att laga sykkelveier och liknande i sentrum. Det är ju kuperat i alla riktningar förutom mot lade och till lerkendal. Det är ju i alla fall väldigt många områden i trondheim som ligger mer än 100 m över havet. Om man jämför med byar som amsterdam, rotterdam, köpenhavn och Uppsala är trondheim definitivt väldigt kuperat.
|
|
|
30/08/2011 19:28
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
Nu vet jag inte riktig vad du jämför med men så väldigt mycket plats finns det ju inte för att laga sykkelveier och liknande i sentrum. Må jo tenke litt radikalt nytt, da. Hva med å ta en hel gate eller tre og reservere den/dem til bare sykkel? (Linda Eides pkt. 10) Det är ju kuperat i alla riktningar förutom mot lade och till lerkendal. Det är ju i alla fall väldigt många områden i trondheim som ligger mer än 100 m över havet.
Om man jämför med byar som amsterdam, rotterdam, köpenhavn och Uppsala är trondheim definitivt väldigt kuperat. Jada, man kan ikke akkurat planere ut Byåsen og Tyholt, men det kan vel legges bedre til rette likevel? Hvordan går det med Trampe, forresten? Er det noen late syklister som bruker den?
|
|
|
[Re: P_Dalen]
30/08/2011 19:33
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: -Jan]
30/08/2011 19:43
|
P_Dalen
Veteran
|
Veteran
200000 høres kanskje mye ut, men det blir ikke mer enn ca 30 turer om dagen over 18 år. Kanskje ikke den store suksessen, eller?
|
|
|
|
|