Bjønnen passerte meg på asfaltbiten ned mot Lillehammer. Jeg lå i ei gruppe og vi trådde det vi kunne, ble overasket over at det kom ei ny gruppe på sida vår som passerte i en helvetes fart. Men det var ikke ei gruppe gitt, kun en bjønn.... Har aldri sett noen hatt sånn fart ned der! 205 cm og 140 kilo har jeg hørt han er...
Må si meg ening med test, selv veier jeg 103 kg og med sekk og ikke altfor lett sykkel tør jeg påstå at det skal tråkkes greit med watt for å sykle på 3,45 med tanke på bakker osv. (Sykla selv på 3,52, men er jo nesten 40 kg lettere enn denne kraftpluggen så blir jo en del mindre watt) Er noen seige bakker for oss feite halvmosjonister,.
Birken er ikke flat. Selv er jeg ganske tung og feit. Tida mi i Birken er ganske mye dårligere relativt sett i forhold til feks Grenserittet som er mye flatere.
På Birken som er relativt flat vil det ikke være så voldsomt bakdel å være så stor. Han har nok et bra trøkk på flatene.
Si meg, hvor mye veier du? Har du prøvd å sykle Birken med 120 kilo å drasse på?
Hva er det du sammenligner med når du sier at Birken er relativt flat?
Jeg sammenligner med mange andre ritt jeg har syklet. Birken består av mye flater og svake hellinger.
At det er tyngre å sykle for denne karen enn for mange andre er det ikke tvil om, men jeg tror ikke man skal overdrive vanskeligehetene heller. Fyren ser velproposjonert ut, og man skal ikke glemme at kroppens funksjoner er dimensjonerte for denne belastningen.
Hadde han veid 140 kg fordelt på 175 cm hadde nok saken stilt seg helt annerledes.
Mitt poeng var i alle fall at det ikke finnes noen omregningstabell fra kjempeminutter til spjælingminutter. Et minutt er et minutt.
Alltid morsomt å spekulere litt og selvsagt kan man ikke komme med noe eksagt. Selv er jeg 10 kg lettere enn i fjor og merker betydelig forskjell. Kanskje en kar på 80 kg som har omtrent like forutsetninger treningsmessig og ca samme muskulatur sykler på 3.20-3.25? Vill gjetting selvsagt.
Bjønnen passerte meg på asfaltbiten ned mot Lillehammer. Jeg lå i ei gruppe og vi trådde det vi kunne, ble overasket over at det kom ei ny gruppe på sida vår som passerte i en helvetes fart. Men det var ikke ei gruppe gitt, kun en bjønn.... Har aldri sett noen hatt sånn fart ned der! 205 cm og 140 kilo har jeg hørt han er...
140 kg, det tilsvarer vel en gruppe på 3 elitesyklister :)(obs obs kvalitetshumor)
Selv har jeg gått ned ca 25 kilo siden i fjor, og syklet over 2 timer raskere i år... Neida, vektnedgangen har ikke alt å si, men det var en totalt annerledes opplevelse i år. Og jeg tror nok at dersom jeg hadde gått ned 15 kilo til, ville jeg også opplevd Birken som relativt flat. Og merket ville vært innen rekkevidde med samme treningsgrunnlag som nå.
Birken er ikke flat. Selv er jeg ganske tung og feit. Tida mi i Birken er ganske mye dårligere relativt sett i forhold til feks Grenserittet som er mye flatere.
Ingen har ytret at Birken er flat. Jeg skriver relativt flat. Og at Grenserittet er flatere gjør ikke Birken bratt.
Hvis det stemmer at Birken har 1800 høydemeter gir det en stigningsindeks på 1,8%. Grenserittet har vel rundt 800, som gir en stigningsindeks på 1%. Til sammenligning har Markathriller'n 2,5%.
Hver enkelt får vel gjøre seg opp sin egen mening om hva "relativt" er.
Helt enig med Egils i at bakkene i birken er snille. Syns de er snillere enn GR, hvor du i tillegg har mange flere akslerasjoner. Sliter alltid mer i GR enn Birken.
23" 2009 Specialized Stumjumper 29 Comp M5 Aluramme. Standard oppsett utenom hjulsett. Chris King iso nav. 32 foran 36 bak. Satt sammen av FN-sykkel. No Tubes Flowfelger. Byttet også til XT 180 mm krankarmer. Og satte på 690 mm bredt styre. Bytta også til 185 mm skiver rundtom.
Redigert av Lurge; 30/08/201116:30. Rediger grunn: Skriveleif