Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødelagt styre/forsikringssak?

Ødelagt styre/forsikringssak? #1248277 29/08/2011 12:31
C
Christen Offline OP
Ex Trippelbirker
OP Offline
Ex Trippelbirker
C
På Lillehammer etter Birken oppdaget jeg at styret på Ultrabirk-sykkelen var brukket. Sannsynligvis hadde det kommet i klem mellom tilhenger og lokket på tilhenger. Styret er av typen Schmolke TLO og koster rundt 2000,-.

Hadde jeg ødelagt det selv hadde det vært greit, men nå var det en av de jeg reiste sammen med, uten at noen ville innrømme det. Er dette en sak for reiseforsikringen?

Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1248282 29/08/2011 12:34
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Dette er en sak mellom deg og de som har gjort det, vil jeg tro.
Reiseforsikring er sjelden en "kaskoforsikring".

Dere får pakke forsiktigere neste gang, siden er såpass følsomme deler det er snakk om.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: RazeFaze] #1248294 29/08/2011 12:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Forsikringsselskapet krever i de fleste tilfeller at det kan sannsynliggjøres at skaden skjedde som et resultat av en plutselig og uventet hendelse. Sørg for at saken din fremstilles slik.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1248299 29/08/2011 12:45
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Det å sørge for at saken kommer frem på annen måte en hva som er reelt kalles på godt norsk forsikrings svindel.

Her har du vel bare vært uheldig, og så lenge dine reise kamerater ikke har gjort noe bevist med vilje så er det vel en ikke sak.

Sørg neste gang for å pakke utstyret ditt selv, så er det mindre sannsynlig at slikt skjer.

B

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1248315 29/08/2011 12:57
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kan ikke se at GeirK har oppfordret til å lyve om hendelsesforløpet. Det han sier er at ordlyden har noe å si for om selskapet gir erstatning eller ikke.

En annen sak er vel hvor stor egenandel man har på forsikringen, og om papirarbeidet er verdt hundrelappene man kanskje får igjen.

Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Pink floyd] #1248324 29/08/2011 13:00
C
Christen Offline OP
Ex Trippelbirker
OP Offline
Ex Trippelbirker
C
Jeg bor langt til fjells og 3 ganger etter hjemkomst fra ferie har fryseboksen vært ødelagt pga lynnedslag. 2 ganger benyttet jeg meg av forsikringen, 3.gangen synes jeg det var litt mye forlangt å ta det på forsikringen, så jeg føler jeg har riktig moral.

Ang styret er det uheldige omstendigheter, som jeg ikke har skyld i og trodde forsikringer var til bruk i slike tilfeller. At en av gutta lukket lokket over styret mitt må vel være både plutselig og uventet?

Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1248391 29/08/2011 14:20
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ring forsikringen din og spør dem eller meld skaden inn på reiseforsikring og se om det går igjennom. Er det så stor sak?

Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1248399 29/08/2011 14:32
KTL Offline
Besatt
Besatt
Kommer an på selskapet ditt -hadde en sak med et 800kroners kamera som falt i bakken for noen år siden der saken ble lagt frem nøyaktig slik det hendte -i dette tilfellet et rent hendelig uhell. Europeiske godkjente, dog litt under tvil.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: KTL] #1248737 29/08/2011 21:01
M
morta Offline
Avhengig
Avhengig
M
Tydeligvis noe ukonsekvent behandling av hendige uhell hos Europeiske. Jeg fikk avslått min skademelding på sykkelen etter at en stein ved stien forårsaket en knusningsskade i karbonramma. Dette ble ikke dekket av reiseforsikringen da det ble definert som, nettopp, et hendig uhell.

Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: morta] #1249006 30/08/2011 09:38
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Det er ikke et hendig uhell, det er en del av "risikoen" ved å bruke sykkelen.
Med mindre man har en ren "kaskoforsikring" på sykkel så er det egentlig ingen forsikring som skal dekke skade på sykkel ved normal bruk.

I ditt tilfelle bør du heller sende den inn som reklamasjon da den bør tåle litt steinsprut.

Forventer "dere" faktisk at en reiseforsikring skal dekkes en skade på sykkel under normal bruk? Det er for meg komplett uforståelig, men det hadde jo vært fin om man kunne fått spenn når kjedet ryker, giret hekter inn i hjulet og ødelegger både gir og eiker... men dette er jo risikoen ved å sykle, og bruke sykkelen.

Jaja... det neste er vel at reiseforsikringen skal dekke ødelagt sykkel ved tryn på birken da det plutselig var et hull i stien. Hendig uhell?

Heldigvis skal ikke jeg bestemme slikt da :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: RazeFaze] #1249043 30/08/2011 10:23
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: RazeFaze
Det er ikke et hendig uhell, det er en del av "risikoen" ved å bruke sykkelen.
Med mindre man har en ren "kaskoforsikring" på sykkel så er det egentlig ingen forsikring som skal dekke skade på sykkel ved normal bruk.

I ditt tilfelle bør du heller sende den inn som reklamasjon da den bør tåle litt steinsprut.

Forventer "dere" faktisk at en reiseforsikring skal dekkes en skade på sykkel under normal bruk? Det er for meg komplett uforståelig, men det hadde jo vært fin om man kunne fått spenn når kjedet ryker, giret hekter inn i hjulet og ødelegger både gir og eiker... men dette er jo risikoen ved å sykle, og bruke sykkelen.

Jaja... det neste er vel at reiseforsikringen skal dekke ødelagt sykkel ved tryn på birken da det plutselig var et hull i stien. Hendig uhell?

Heldigvis skal ikke jeg bestemme slikt da :-)

Høres VELDIG fornuftig ut, tror mange går rundt og lever i en boble der de skal være forsikret imot alt og alle.

Noe må vi vel som voksne mennesker selv kunne ta ansvar for, og setter en seg på en sykkel og setter utfor steinura så blir det bare for dumt å sutre etterpå.

Ta ansvar for egne handlinger og slutt å sutre!

Bjørn

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Ødelagt styre/forsikringssak? [Re: Christen] #1249095 30/08/2011 11:23
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Jeg har uhellsforsikring selv, den dekker alle "ting", dvs jeg mista rett og slett Iphone i bakken så glasset knuste, og med en egenandel på 1000 kroner fikk jeg reparert den.

Hører med til historien at Apple skulle ha 2500 spenn for det, så jeg fikk utbetalt 1500, deretter fant jeg en lokal sjappe som fiksa for 1450 kroner.

Hvordan denne ulykkesforsikringa slår inn på sykkel vet jeg ikke, men jeg hadde nok ikke brukt den heller, fordi jeg velger selv å sykle og det medfører en risiko og uforutsette ting.

Reiseforsikring er ikke en kasko/idiot/uhellsforsikring heller. Blir sykkel stjålet(så anmelder man), eller påkjørt av noen, mens man er på ferie så har man en sak. Blir den skadet i normal bruk, så er det godt innafor risikoen ved å bruke den, synes jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen

Moderator  support