Jaja, da var årets birkeneventyr over og det gikk ikke slik jeg hadde håpet. Allerede halvveis til Skramstad kjente jeg at beina ikke var på min side og kjente det brant i lårene. Pulsen var helt grei og jeg hadde planlagt en rolig start og syns jeg kjørte ganske rolig. Resten av rittet ble en kamp mot de sure bena og melkesyren flommet når jeg prøvde å sette opp farten litt. I Rosinbakken smalt krampa til og gjorde det enda verre.. Kom i mål på 5.02. Ny rekord men fikk 5.22 ifjor med elendige forhold og 200 mil mindre trening da.
Jeg har trappet ned på treningen før Birken og hatt kortere og roligere økter siste uken.. Hva kommer dette av da tro? Er det for mye trening eller for lite? Har syklet som mosjonist nå i 4 år men føler at det ikke er lett å bli klok på kroppen.. Prøver jo å følge opplegg som er prøvd med hell av andre men det er liksom ett lotteri om åssen bena er når man stiller til start på ritt..hehe. Tips og råd??
Jeg gjetter på at du (som meg) trenger å sykle rolig en god stund før beina tåler hard belastning. På fredagsbirken var jeg flink og brukte Sats' spinningoppvarming i 15 minutter rett før start, så jeg var gjennomvarm, og jeg måtte hele tiden holde meg tilbake opp mot Skramstad.
For meg er det også slik at når det er ritt, så pumper adrenalinet og pulsen er høyere enn normalt, slik at det som i øyeblikket virker som "moderat" belastning i virkeligheten er litt for høy belastning. Bruk evt pulsklokke som referansepunkt for å tvinge ned pulsen.
Og treningsmessig så er jeg en stor fan av HARD trening i små doser, og mye variasjon. Ikke vær redd for å kjøre intervaller eller spurter til du ser mannen med ljåen! Det skal gjøre vondt. Prøv f.eks å legge inn noen korte og lange spurter på slutten av neste treningstur, men hvis du er uvant med det så begynn bare litt hardere enn du pleier, og øk innsatsen på treningene slik at du er komfortabel med kroppens signaler.
Bruk minst 20 sekunder på spurtene slik at du må holde litt tilbake for ikke å stivne totalt etter 5-10 sekunder.
Hvis du skal unngå sure bein så må du ha syklet såpass mye med de sure beinene til at du vet hvor hardt du kan kjøre deg selv før de kommer, og hvor mye oppvarming du trenger før du kan guffe på!