Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"Sure bein".. Hvordan unngå dette?

"Sure bein".. Hvordan unngå dette? #1247467 28/08/2011 15:04
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jaja, da var årets birkeneventyr over og det gikk ikke slik jeg hadde håpet. Allerede halvveis til Skramstad kjente jeg at beina ikke var på min side og kjente det brant i lårene. Pulsen var helt grei og jeg hadde planlagt en rolig start og syns jeg kjørte ganske rolig. Resten av rittet ble en kamp mot de sure bena og melkesyren flommet når jeg prøvde å sette opp farten litt. I Rosinbakken smalt krampa til og gjorde det enda verre.. Kom i mål på 5.02. Ny rekord men fikk 5.22 ifjor med elendige forhold og 200 mil mindre trening da.

Jeg har trappet ned på treningen før Birken og hatt kortere og roligere økter siste uken.. Hva kommer dette av da tro? Er det for mye trening eller for lite? Har syklet som mosjonist nå i 4 år men føler at det ikke er lett å bli klok på kroppen.. Prøver jo å følge opplegg som er prøvd med hell av andre men det er liksom ett lotteri om åssen bena er når man stiller til start på ritt..hehe. Tips og råd?? ICON_SMILE

Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247660 28/08/2011 18:59
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Du trenger bare og trene mer og kanskje hardere. Det er meninga man skal få sånne bein fordi det betyr bare at du tar deg ut. Bare ikke halveis, da har du disponert litt feil.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247699 28/08/2011 19:38
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jada, jeg skjønner at det skal gjøre vondt og at det blir vondere jo nærmere mål man kommer men det er forsjell på å starte med fine bein i forhold til noen som surner etter 5km.. Angrer litt på spørmålet for det er nok ikke lett å svare på uten å vite alle detaljer om hvordan jeg trener og andre belastninger man har i forhold til jobb og slikt... Men kansje noen har følt det samme til tider og funnet ut av det..

Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247743 28/08/2011 20:19
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Når man sykler over evne så blir det alltid sån ICON_LAUGH Det er ingen magisk formel i form av ringer, salttabletter osv.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247746 28/08/2011 20:21
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har siste tiden slitt med følelsen av at beina har holdt meg igjen, pulsen har ikke vært høy, men beina orker bare ikke.

Prøvde for 14 dager siden Thai massasje på beina og en kranglete nakke/skulder.
Lår musklene mine var bein harde og hun fikk dem til å slappe av.
Tok meg en test tur jeg pleier å kjøre samme kveld. 16 km og 410 høydemeter. Beina var såre og vonde så jeg syklet rolig og pent.
Sykler denne runden på ca 55min, raskeste jeg har gjort den er på 47 min. Denne kvelden etter Thai massasjen tok jeg det rolig og var hjemme igjen etter 48:30.

Ny Thai massasjen på torsdag som var og fredag syklet jeg nok en gang denne test runden. Syklet da på det jeg orket, og denne gangen var det pulsen og ikke beina som holdt meg igjen. Hjemme igjen etter 44:36 så noe har skjedd.

http://connect.garmin.com/activity/109509537

Så kanskje det å få litt massasje kan hjelpe deg også. Jeg skal spandere på meg 4 ganger denne mnd og så videre en gang i mnd med Thai massasje. Føles flott og gjør underverker.

Bjørn

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247822 28/08/2011 21:30
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg var faktisk inne på tanken om massasje.. Det skal jeg prøve neste år! Takk for gode innspill ICON_SMILE

Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247845 28/08/2011 22:08
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kan rett og slett være dårlig dagsform også. Den største feilen vi glade amatører gjør er vel å trene for lite variert. Vi må være flinkere til å skille på rolige og harde økter.

Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247905 29/08/2011 06:21
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvordan trente du før Birken da? Jeg får sure bein av mye trening, lite hvile og for lite mat. Da kjenner jeg det etter 5 meter på sykkelen.

Vonde bein som følge av hard innsats er for meg noe annet.

Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1247988 29/08/2011 08:19
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tronda
Jaja, da var årets birkeneventyr over og det gikk ikke slik jeg hadde håpet. Allerede halvveis til Skramstad kjente jeg at beina ikke var på min side og kjente det brant i lårene. Pulsen var helt grei og jeg hadde planlagt en rolig start og syns jeg kjørte ganske rolig. Resten av rittet ble en kamp mot de sure bena og melkesyren flommet når jeg prøvde å sette opp farten litt. I Rosinbakken smalt krampa til og gjorde det enda verre.. Kom i mål på 5.02. Ny rekord men fikk 5.22 ifjor med elendige forhold og 200 mil mindre trening da.

Jeg har trappet ned på treningen før Birken og hatt kortere og roligere økter siste uken.. Hva kommer dette av da tro? Er det for mye trening eller for lite? Har syklet som mosjonist nå i 4 år men føler at det ikke er lett å bli klok på kroppen.. Prøver jo å følge opplegg som er prøvd med hell av andre men det er liksom ett lotteri om åssen bena er når man stiller til start på ritt..hehe. Tips og råd?? ICON_SMILE

Jeg gjetter på at du (som meg) trenger å sykle rolig en god stund før beina tåler hard belastning. På fredagsbirken var jeg flink og brukte Sats' spinningoppvarming i 15 minutter rett før start, så jeg var gjennomvarm, og jeg måtte hele tiden holde meg tilbake opp mot Skramstad.

For meg er det også slik at når det er ritt, så pumper adrenalinet og pulsen er høyere enn normalt, slik at det som i øyeblikket virker som "moderat" belastning i virkeligheten er litt for høy belastning. Bruk evt pulsklokke som referansepunkt for å tvinge ned pulsen.

Og treningsmessig så er jeg en stor fan av HARD trening i små doser, og mye variasjon. Ikke vær redd for å kjøre intervaller eller spurter til du ser mannen med ljåen! Det skal gjøre vondt. Prøv f.eks å legge inn noen korte og lange spurter på slutten av neste treningstur, men hvis du er uvant med det så begynn bare litt hardere enn du pleier, og øk innsatsen på treningene slik at du er komfortabel med kroppens signaler.
Bruk minst 20 sekunder på spurtene slik at du må holde litt tilbake for ikke å stivne totalt etter 5-10 sekunder.

Hvis du skal unngå sure bein så må du ha syklet såpass mye med de sure beinene til at du vet hvor hardt du kan kjøre deg selv før de kommer, og hvor mye oppvarming du trenger før du kan guffe på!

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: "Sure bein".. Hvordan unngå dette? [Re: Tronda] #1248050 29/08/2011 09:00
Tronda Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kjenner meg igjen i mye og har jo hørt det meste før.. Har jo lest dette forumet i mange år og lest div. erfaringer folk har og hører jo på klubbkompiser om hva de gjør.. Men selv om man har hørt det betyr ikke det at jeg har vært flink nok til å ta det til meg.. Vet jo at hvile som noen var inne på er kansje noe jeg har syndet mot..det blir ofte sene kvelder og belastning fra jobb som kan være fysisk krevende. Og en annen ting er de rolige turene som skjelden blir så rolige som de sikkert skal være. Søndag er gjerne dagen for rolige lange turer og når mange fra klubben er med så blir ofte farten satt av folk med bedre form enn meg så det blir kansje for mye møllers tran der og..hehe

Moderator  support