Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Erfaringer fra Birken

Erfaringer fra Birken #1247428 28/08/2011 13:44
I
ikke lett Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I
Det ble jo diskutert en del rundt dekkvalg, bremseklosser, flaskeholder, hjulstr etc. Det hadde jo vært interresant å høre hvordan ting fungerte/ikke fungerte.

Min Diamant Apex T1 hadde en meget god dag på jobben godt hjulpet at RK 2.0 bak og RR 2.25 forran begge med latex slanger) Opplevde dog at bakjulet slapp litt opp bakkene etter den første gå bakken. Mulig jeg burde ha 2.2 bak...

Byttet til sintrede klosser og hadde gode bremser hele veien. Angrer heller ikke på at jeg hadde 2,5 liter med "lurium" i Camelbacken og at jeg hev i meg 2 stk Winforce gel. Vann på ramma gjorde det lett å skylle briller og gir i fart.

Andre som erfaringer de vil dele?

Truls Veslum
Asker
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247444 28/08/2011 14:19
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Har samme sykkel som deg. Hadde Race King SS i 2.2. Det fungerte svært bra. For første gang hadde jeg drikkepose i sekken og dette kan trygt anbefales.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247453 28/08/2011 14:37
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
har en "gammel" Diamant-variant (2002) som er oppgradert litt her og der men dog... Slet med gir etter gåpartiet allerede, men bedret seg noe etter en skylling med flaska og rikelig med olje. Det holdt ca halvtime... Bremsene ble ganske dårlige mot slutten ( pulje 51) så gikk ned ballettbakken. Superfornøyd med dekkene, panaracer MX 2,3. følte jeg trillet fra alt. og de sugde ikke så veldig til gjørma heller syns jeg. Klart bedre enn Crossmark som jeg kjørte på i fjor.
Pga at jeg ikke hadde særlig med gir og fordi jeg hadde en del krampe så måtte jeg desverre gå en del i bratte oppoverbakker også etter Kvarstad.
Vet ikke om det sviktet på utstyret eller om det rett og slett ble for mye dritt i girene. Fikk olje av en snill sjel (ble også bydd kaffe :-) ) oppå Storåsen så da hadde jeg noen gir en stund igjen.

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247621 28/08/2011 18:22
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
RaceKing 2.0 med Eclipse slanger fungerte upåklagelig. Hadde egentlig tenkt å kjøre med Furious Fred, men tror det kunne blitt litt spinkelt utfor.

Litt tendenser til chainsuck, men ikke noe alvorlig. Brukte Pedro's wet, og spylte ikke. Ingen problemer med giring, XT skifter, XTR gir. Sykler 2x9, tror det bidrar til at det pakker seg mindre gjørme i kranken.

Bremser også ok, Juicy 5 med nye sinterklosser foran, V-brems bak.

Ramma holdt også, 16 år etter at den deltok første gang ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247635 28/08/2011 18:35
Horgen Offline
Veteran
Veteran
Kjørte med bontrager 29-0 i 1.9, satt opp slangeløst på min helstive 29'er. De Fungerte upåklagelig selv i gjørmen etter gang bakken og triller veldig lett.

Cube Agree SLT Di2
Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247667 28/08/2011 19:10
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Syklet for første gang, med stiv hybrid og dekk med 32 mm bredde som fungerte overraskende greit på fredag. Fikk som fortjent juling i armene ved nedkjøringene etter Skramstad samt at jeg måtte holde igjen litt i løsgrusen siste bakkene mot mål. Rullet selvsagt svært godt på grus og asfalt. Trilet inn til 4:21 der jeg ikke gav alt i alle bakkene, med 1-2 økter i uka er jeg fornøyd med dette. Rosinbakken er oppstkrytt, hadde ventet meg noe mye værre. Hvis jeg skal delta senere vil jeg vurdere å gamble med samme utstyr der 3 tallet må være målet.

Redigert av kolli; 28/08/2011 19:10.
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247736 28/08/2011 20:13
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Altfor høy puls opp til Skramstad, burde vel ha kjørt en tur eller to med sekk på før Birken også - men ellers i året går det meste i landevei og da utgår sekk - har bare meg selv å takke :-)

RK 2.2 forran og bak. Girene funket greit, og hadde greit feste på dekkene - og kan ikke erindre at noen kjørte forbi meg nedover så de må ha trillet ganske bra også.

Teknisk trøbbel med krankarm som løsnet flere ganger, holdt på å gi opp og syklet kontrollert og rolig opp til siste mellomtid før jeg dro til alt jeg turte før nedkjøringa.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247763 28/08/2011 20:35
C
claswh Offline
Medlem
Medlem
C
RK SS 2.2 med latex slanger forran og bak, rullet veldig bra. Men, startet i pulje 47 og fikk føling med regnet. Sugde en god del, synes ikke RK var så gode der, men der ville trolig de fleste dekk slitt noe.

Det som dog skuffa mest var Rock'n roll Extreme lube (den blå), chainsuck deluxe i inngangen til Rosinbakken. Brukte siste rest av drikken og fikk svært så god hjelp av en ung gutt i Rosinbakkenil til å få spylt rent. Mulig jeg ikke hadde hatt på nok lube. Håper på det da jeg ellers har gode erfaringer fra turer opp til 5-6 mil, og dog i noe mindre drittvær. Surt var det, hadde disponert riktig og hadde gode bein inn i bakken. Ellers har jeg sett på TV i kveld at vi snakker vel om nesten to forskjellige ritt, før og etter regnet.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247773 28/08/2011 20:42
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
har alltid brukt Rock'n roll og er aldri grunn til chainsuck. eneste som glinser på sykkelen etter gjørmeritt er kjedet.
syklet på Specialized Renegade 2.1 og er knall i terreng (birken?) og ruller fantastisk.

Redigert av thomasengen; 28/08/2011 20:46.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247809 28/08/2011 21:15
erst Offline
Medlem
Medlem
Fungerte: Formen ICON_LAUGH , Camelbak, RK 2.2 (F/B) Følte meg trygg i utforkjøringene.

Fungerte ikke: Finish Line Wet Lube. Chainsuck etter 40km. frown Girsystem, "mistet" mer enn halve kassetten etter Kvarstad. Mistet bremsekraft mot slutten, spesielt skummelt i ballettbakken, hadde organiske klosser og pinglelette skiver.

Startet i pulje 64.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: erst] #1247811 28/08/2011 21:17
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Tviler sterkt på at annen smørning hadde reddet deg, Finish Line Wet holder meget bra.

/Are Nicolai
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247820 28/08/2011 21:28
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Lærdom:
- Holder med 1 flaske + 1.5 l Camelbak, når det er så bra opplegg med sportsdrikk på stasjonene.
- Kjøp nye RaceKing til neste år. (De funket fint i år også, men knottene begynner å bli litt små.)
- Ta bedre vare på gel-flaska / ev. ha flere mindre heller enn én større. (Kjørte for første gang en på ca 1dl fra Squeezy, i stedet for flere små, men mistet den før Skramstad)
- Rock n Roll Extreme funker for min del. Sikrer ikke perfekt kjede gjennom hele rittet, men unngår totalkollaps.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: nicolai] #1247828 28/08/2011 21:36
erst Offline
Medlem
Medlem
Sitat: nicolai
Tviler sterkt på at annen smørning hadde reddet deg, Finish Line Wet holder meget bra.

Mulig det, men den funket ikke (for meg) iår ICON_SMILE Det er min erfaring fra årets birken.

Dere som startet med Rock`N`Roll Extreme, syklet dere i regnet eller ikke?

Redigert av erst; 28/08/2011 21:37.
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247861 28/08/2011 22:51
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Rk2.2ss slangeløst. 30psi begge, litt mer pga FS. Perfekt. Lille flisa meg rullet som en rakker selv om min 2x10 utveksling gir lite toppfart.. Syklet med samme i fjor. I år var det tørrere i første "gåparti" og jeg bare spant, og spant og måtte gå store deler.. I fjor var det 15cm flytende gjørme og da satt dekkene rock solid.

Rittfulldemper på 8,5kg scalpel, helt sykt. Trodde det ble teit, men når man banker på så jobber demperene! Lett som en ritthardtail, men mye mer komfortabel og alikevel dønn stiv oppover. Bare å banke på i alle bakkene. Avid xx metall klosser, nyluftet og jeg bleedet ekstra pad klaring, ingen subb. På minimale og lette airrotor 70g skiver. mange bremser jo alt for mye, eller justert feil. Skal være umulig å slite ut ett sett på 9mil.

Finish line wet lube funket, men xx frontgir fikk for lite vandring pga grus og subbet på storskiva. Liker nok xtr bedre enn xx. Xx har tyngre operasjon, men lettere vekt.

Elite flaskeholder/mister skal ikke brukes igjen, mistet gelflaska på ramme ned til djuposet, der gikk det heftig unna!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1247931 29/08/2011 07:04
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Kjørte med FF 2.25 (30psi)/Maxxlite 285 (32psi). Var på forhånd nervøs for dette oppsettet, og hadde et RK 2.2 i sekken som backup, men det viste seg å være helt unødvendig. Kom greit fram i terrengpartiet, bortsett fra den bratteste bakken, og underlaget var så snilt at jeg aldri var redd for punkteringer.

Fant Holmenkol Lube Extreme i Håkons Hall og gikk for Manengen-blandingen. Hadde ingen problemer med chainsuck, men var også veldig forsiktig med giringen foran. Tviholdt på storeskiva det meste av veien, og var veldig forsiktig med å tråkke da jeg gira ned ved Rosinbakkene.

I Ballettbakken følte jeg meg tryggest ved å ikke bremse, og heller fokusere på å holde forhjulet i rett linje nedover. Måtte ta i bruk hele sletta for å bremse og gikk gjennom sperrebåndet i enden. Å forsøke å klare svingen ble aldri noe tema. Mulig at jeg velger en litt fornuftigere taktikk neste år når jeg kjenner løypa;-)

Dette var for øvrig min Birken-debut. Kom inn til 3.33 fra pulje 20.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: erst] #1248004 29/08/2011 08:37
C
claswh Offline
Medlem
Medlem
C
Sitat: erst
Sitat: nicolai

Mulig det, men den funket ikke (for meg) iår ICON_SMILE Det er min erfaring fra årets birken.

Dere som startet med Rock`N`Roll Extreme, syklet dere i regnet eller ikke?

Sykla i regnet. Men, det kan være at jeg var for grådig. Ser at thomasengen aldri har hatt problemer med Rock'n Roll, og min erfaring fra turer opp til ca 60km er veldig bra. Så tross chainsuckene mine vil jeg fortsette med Rock'n Roll, og heller "ødsle" noe mer:)

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1248019 29/08/2011 08:44
PetterR Offline
Entusiast
Entusiast
RK2.2 funket kjempebra for meg. Men chainsuck etter ca 5-6 mil, måtte ned på lilleklinga opp rosinbakkene, men det var kanskje like greit for å unngå kramper - avanserte veldig bra der allikevel. I etterkant nå må følgende skiftes;
- 1 eller 2 tannhjul fora
- Kjede
- Kassetten ser grei ut, men får se om et nytt kjede begynner å hoppe...
- Forskjermen ramla av
- Styrelageret høres vondt ut
- Det verste var dog et brudd i ramma som gikk nesten helt igjennom - egen tråd om dette: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1247694#Post1247694

Men veldig fornøyd da, med 4:01 fra pulje 41.

Mosjonist!
Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1248032 29/08/2011 08:52
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
som så veldig mange andre, RK 2.2 SS fungerte meget bra. Ble overrasket over hvor godt det hang på grusen ned mot djupdalen.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1248034 29/08/2011 08:53
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
i fjor syklet jeg drammensrittet med mye gjørme (fint vær på dagen, men mye regn i forkant). Eneste som glinset da var kjedet. Har variert mellom Rockn roll extreme og Gold og begge er like bra

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Erfaringer fra Birken [Re: erst] #1248061 29/08/2011 09:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis klinga di er litt slitt, funker får du chainsuck før eller siden uansett når kjedet blir fullt av møkk. På gjørmete/sølete ritt eller turer er det ikke dumt å ha med seg en liten flaske med smøring. Det er utrolig hvordan det hjelper å bare smøre utenpå møkka.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Erfaringer fra Birken [Re: GeirK] #1248073 29/08/2011 09:18
erst Offline
Medlem
Medlem
Sitat: GeirK

Hvis klinga di er litt slitt, funker får du chainsuck før eller siden uansett når kjedet blir fullt av møkk. På gjørmete/sølete ritt eller turer er det ikke dumt å ha med seg en liten flaske med smøring. Det er utrolig hvordan det hjelper å bare smøre utenpå møkka.

Skal prøve det neste gang det skjer. ICON_SMILE

Re: Erfaringer fra Birken [Re: Mastodon] #1248494 29/08/2011 17:17
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Mastodon
Kjørte med FF 2.25 (30psi)/Maxxlite 285 (32psi). Var på forhånd nervøs for dette oppsettet, og hadde et RK 2.2 i sekken som backup, men det viste seg å være helt unødvendig. Kom greit fram i terrengpartiet, bortsett fra den bratteste bakken, og underlaget var så snilt at jeg aldri var redd for punkteringer.

Fant Holmenkol Lube Extreme i Håkons Hall og gikk for Manengen-blandingen. Hadde ingen problemer med chainsuck, men var også veldig forsiktig med giringen foran. Tviholdt på storeskiva det meste av veien, og var veldig forsiktig med å tråkke da jeg gira ned ved Rosinbakkene.

I Ballettbakken følte jeg meg tryggest ved å ikke bremse, og heller fokusere på å holde forhjulet i rett linje nedover. Måtte ta i bruk hele sletta for å bremse og gikk gjennom sperrebåndet i enden. Å forsøke å klare svingen ble aldri noe tema. Mulig at jeg velger en litt fornuftigere taktikk neste år når jeg kjenner løypa;-)

hehe, kan det ha vært deg som var på TV? Lo ganske godt av en figur som helt klart ikke bremsa :-) Var redd vedkommende skulle treffe en svart Touran som sto der.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: A.M] #1248596 29/08/2011 19:12
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: A.M
Sitat: Mastodon

hehe, kan det ha vært deg som var på TV? Lo ganske godt av en figur som helt klart ikke bremsa :-) Var redd vedkommende skulle treffe en svart Touran som sto der.

Hehe! Det må jeg sjekke. Var det på NRK-sendinga? Husker ikke noen Touran, men blåste rett gjennom sperrebåndet og måtte unnskylde meg pent for vakta som sto der;-) Morsomt å gi litt gass i siste bakkene. Tok litt sats der hvor det var en kryssende vei i bakken nedenfor og fløy sikkert 6-7 meter. Helt konge:-)

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1248728 29/08/2011 20:54
A
A.M Offline
Entusiast
Entusiast
A
Åhhh, hadde jeg husket det... Jeg vet ikke, det var bare flaks at jeg fikk det med meg. Slo på Tv, trøkka litt og der var det sending, ned bakken, etter 30 sek så jeg en kar i i j.... fart :-).

Ble litt usikker på den bilen nå, men tror det sto en bil der ihvertfall. Vedkommende tok en veldig rolig høyre sving før han var tilbake i løypa.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: A.M] #1249932 31/08/2011 08:28
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg har en Diamant Kimberlite med T1 ramme. Jeg syklet med X-king race sport dekk. Jeg startet 07.35 og hadde en flott tur.
Ingen problemer av noe slag. Før Birken byttet jeg hele drivlinja, så det burde jo også være bra. Bakbremsen min lekker (fikk ikke nytt reservoir-lokk til Birken), men det gikk helt fint. Hadde sinter klosser fremme, og gode bremser hele veien.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1250162 31/08/2011 11:09
Oter Offline
Entusiast
Entusiast
Krankarma mi fann det for godt å dette av etter ca 3-4 mil... Lærdomen der er då at alt av mekk før Birken bør testkøyrast. Hadde demontert kranken torsdag før Birken og tydeligvis ikkje stramma krankarma godt nok ved remontering... kosta meg då 6-7 sure minutt med mekking i grøfta mellom Bringebu og Kvarstad.

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds the most discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny..." ~Isaac Asimov
Re: Erfaringer fra Birken [Re: erst] #1250229 31/08/2011 11:51
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Fungerte: Formen ICON_LAUGH , Camelbak, RK 2.2 (F/B) Følte meg trygg i utforkjøringene.

Fungerte ikke: Finish Line Wet Lube. Chainsuck etter 40km. frown Girsystem, "mistet" mer enn halve kassetten etter Kvarstad. Mistet bremsekraft mot slutten, spesielt skummelt i ballettbakken, hadde organiske klosser og pinglelette skiver.

Startet i pulje 64.

RK 2.2 SS utmerket. Satt bra oppover, og trillet fint nedover.

ZTR felger med American Classic nav; en eikenippel røk på asfalten opp til Skramstad!

Finish Wet Lube, med overcoat av teflon; fungerte overraskende dårlig. I år hadde kunne jeg ikke bruke mellomklinga fra Kvarstad.

XTR metall klosser; bremsekraft hele veien.

Startet i pulje 23. Ny relativ pers.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Erfaringer fra Birken [Re: Oter] #1250262 31/08/2011 12:23
G
Gaga Offline
Veteran
Veteran
G
Sitat: Oter
Krankarma mi fann det for godt å dette av etter ca 3-4 mil... Lærdomen der er då at alt av mekk før Birken bør testkøyrast. Hadde demontert kranken torsdag før Birken og tydeligvis ikkje stramma krankarma godt nok ved remontering... kosta meg då 6-7 sure minutt med mekking i grøfta mellom Bringebu og Kvarstad.

Ditto.. bare at jeg har kjørt 2 ritt og flere treningsturer i mellomtiden.

Bremsene som var Avid Juicy 5, holdt hele veien - ingen skriking eller noe som helst.

RK2.2 frem og bak med ikke fullt trykk.. godt feste, følte meg trygg i nedkjøringene - også ballettbakken.

Måtte av sykkelen 2 ganger for å feste kranken, etter den løsnet 2. gang gav jeg opp og syklet kontrollert opp til Storåsen (fra Kvarstad) før det igjen ble klemt til både krankarma og ned bakkene ICON_TONGUE

4:54 - nesten en time pers fra 2009. Satser på en time pers igjen neste år.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: Gaga] #1250313 31/08/2011 13:03
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
- å ikke rette litt skeive hjul før rittet var smart da det ville vært bortkastet.
- være i bedre form neste år slik at jeg kan være lenger fremme i utforkjøringene.
- holmenkol til kjede var smart.

Re: Erfaringer fra Birken [Re: ikke lett] #1250429 31/08/2011 15:31
stosu Offline
Besatt
Besatt
neste år blir det stiv gaffel og mer trening. Jeg må også tørre å kjøre på meg mer syre i starten, for det ender bare med at jeg tauer med meg svære grupper inn fra litt oppi Kvarstadseterlia og blir knust av folk jeg vanligvis slår.

I år fulgte jeg litt av taktikken Kriss ytret flere steder på forumet, men turde dessverre ikke kjøre beina fulle av syre enkelte steder for å bli med bedre grupper enn de jeg endte opp sammen med. Jeg vet jo så forbanna godt at syra blir vasket ut igjen med en gang man kommer opp i feltet i birken..

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support