Jeg bygget sykkel på seinvinteren/våren i år, satsa på 29" og stål hardatil som du. Jeg endte opp med ei Kona Unit ramme kjøpt på ebay, det ble relativt billig (måtte spare på noe, for gaffel og Rohloff nav ble dyrt!Ønsket egentlig å prøve Alfine 11 men tilgjengeligheten var dårlig på den tida).
Den har fungert supert selv om den er ei relativt billig ramme. Bruker også BB7 men spanderte på kabler fra Yokozuna som er mye stivere enn vanlige bremsestrømper og gir en kontant fin følelse uten så mye "svamping".
Andre rammealternativer kan jo være stålrammer fra Surly eller Salsa. Surly sine rammer er rimeligere enn Niner sine rammer, men har nok ikke like fancy stål (Reynolds) og så lav vekt vil jeg tro.
Skal du være litt sær kan du jo prøve en Surly Troll, den kan enten bygges opp som 26" (opp til 2,7" dekk!) eller som 650b (27,5") og er veldig fleksibel, kan bygges med vanlige gir, som singlespeed eller med et Rohloff nav UTEN masse tilpasninger eller bruk av speedbone adapter. Alfine 11 burde også gå fint, og det er jo ca. halve prisen av Rohloff...
Tipper den vil passe ønsket om en sykkel som holder i årevis, og blir du lei av et oppsett kan du jo bare prøve noe annet men resirkulere ramma og mye annet.
Vurderer den som byggeprosjekt selv i vinter da jeg er nysgjerrig på 650b hjulstørrelsen. Troll ramma ligger i underkant av 4200,- hos Cyclecomponents.
El Mariachi fra Salsa er også ei spennende 29" ramme som kan bygges opp enten med vanlige gir eller som singelspeed (men Rohloff ser vanskelig ut pga. designet på dropouts og strammesystemet - vet ikke hvordan det vil gå med Alfine).