Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Nye sykkelfelt i Oslo sentrum

Nye sykkelfelt i Oslo sentrum #1245339 25/08/2011 12:20
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Nå er det blitt en hel del aktivitet på oppmaling av nye sykkelfelt i oslo sentrom, noe som er flott. Jeg er imidlertid litt skeptisk til at alle løsningene er helt gjennomtenkt.

I Kirkegata ved Stortorvet: http://maps.google.no/maps?q=stortorvet&...mp;t=h&z=19, er det nå tegnet inn sykkelfelt i både nord og sørgående retning. Det er iofs. vel og bra, men sykkelfeltet sørover har hvit oppmerking (gata er enveiskjørt nordover).

Dernest: sykkelfeltet sørover passerer drosjeoppstillingsplassen på østsiden av stortorvet (veilomme) slik at sykler som kjører sørover her får trafikk i mot på venstre side og drosjer som kan starte nordover på høyre side. Sykkelfeltet er naturligvis heller ikke bredt nok til å komme ut av dørsonen.

Sykkelfeltet nordover på sin side har trikkeskinner midt i...

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1245357 25/08/2011 12:32
Tex Offline
Besatt
Besatt
Dette er vel det samme prosjektet?

"Mandag åpnes det for lovlig sykling mot kjøreretningen i Skippergata og Kirkegata. Prosjektet er en milepæl, fordi det vil bli mulig å ta seg frem på hovedsykkelveinettet gjennom sentrum.

For å få arbeidsro har entreprenøren jobbet på nattetid. 38 parkeringsplasser er fjernet for å gi plass til sykkelfelt i begge retninger i de to gatene. Sykkelfeltene er malt røde, skilt skal henges opp og trafikklys tilpasses tohjulinger."

http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article588221.ece

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1245413 25/08/2011 13:20
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Spennende, dette må inspiseres.

Sitat: sverreb
Sykkelfeltet er naturligvis heller ikke bredt nok til å komme ut av dørsonen.

Ikke bra.
Jeg har forstått det slik at det skal være satt opp innkjøring forbudt-skilt med underskilt "gjelder ikke sykkel".

Da må det selvsagt være tillatt å sykle "mot kjøreretningen" også utenfor sykkelfeltet, f.eks. for å unngå dørsonen, eller for å kjøre forbi andre syklister. Eller (kanskje mest aktuelt?) for å gå klar av biler som blir parkert i sykkelfeltet.

Dette vil mange bilister antakelig ikke forstå. Kjenner jeg Oslos bilister rett, vil det være en utbredt oppfatning at sykling "mot kjøreretningen" bare er tillatt innenfor sykkelfeltet.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1245786 25/08/2011 20:39
front biker Offline
Besatt
Besatt
Har prøvesyklet noen av disse røde stripene. Jeg synes det er flott at det gjøres noe skikkelig for sykling i Oslo sentrum. Ikke start noe hylekor om at alt ikke er perfekt da!

Oslos gater er smale, så her må det kompromisses om det skal bli til noe. Ang. dørsonen ved drosjeholdeplassen: det er vel ikke noe stort problem, dørene brukes kun for påstigning og da risikerer man ikke å få noen dør i trynet. Er vel alltids mulighet å manøvrere utenom taxipassasjerene.

Synes det er flott at Oslo kommune satser på sykkelfelt i indre by. Det er ansatt en handlekraftig prosjektleder, og nå begynner vi å se resultatene. Spent på fortsettelsen.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1245815 25/08/2011 21:11
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hm, enig i at det er bra de gjør noe, men det må da gå an å påpeke det som kan utbedres.

Først og fremst synes jeg de må male med gult der man skiller kjøreretninger. Slik det er nå kan man lure på om feltet til venstre er et venstresving felt, eller, som mange bilister åpenbart gjør: parkering...

taxiholdeplassen bør fjernes, noe som burde være greit nok, det er plass rundt hjørnet. Man kan absolutt få en dør i trynet her, men verre er at drosjene skal ut i veien or forventer ikke en sykkel mot. Det er noe litt merkelig med å stå vendt nordover mot et kjørefelt som peker sørover.

Nordgående sykkelfelt er jeg rimelig sikker på at ikke vil bli brukt der trikkeskinnen går midt i det.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: front biker] #1245862 25/08/2011 23:51
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Veldig bra at ting skjer, men dessverre er en del av dette trafikkfarlig etter min mening.

Vi kan starte med Kirkegata fra Stortorget sydover ("motstrøms"). Den er ikke verst, selv om den starter med taxiholdeplassen som sverreb påpeker (taxiholdeplassen ble ikke med på opptaket pga. noen kongegreier som foregikk i Domkjerka).
Videre nedover i gata er det ikke parkering på høyre side, og det er bra. Men alle vet at det kommer til å stå biler parkert i sykkelfeltet, og da blir det skummelt.

Kirkegata nordover starter bra, men lider etter hvert av en helt utrolig skavank (som allerede nevnt av sverreb), nemlig en langsgående trikkeskinne litt til venstre for midten av sykkelfeltet. Kall det hylekor, men trikkeskinne på langs i sykkelfelt er temmelig horribelt.

Skippergata sydover (mot strømmen) er dessverre ikke bra i det hele tatt. Der er det parkeringsplasser på høyre side, og skal man unngå dørsonen, kommer man i konflikt med biltrafikk imot.
Det kan enda gå an så lenge bilene er parkert, men jeg ser for meg farlige situasjoner når biler er på vei inn og ut fra parkeringsplassene, og når biler "bare" står og venter på en ledig plass. Jf. Grønland f.eks.
Enten må parkeringsplassene fjernes, eller så må sykkelfeltet fjernes og sykkelunntaket fra "innkjøring forbudt" kanselleres i Skippergata.

Skippergata nordover er ikke gæærn, men akkurat nå står det (som vist over) en kran og en container som sperrer hele sykkelfeltet. Dette gjør det spesielt farlig for syklister i motsatt retning. Biltrafikken burde vært stanset så lenge dette pågår. Dette er jo midlertidig, men liknende situasjoner kommer garantert til å oppstå jevnlig, med parkerte biler, "varelevering" og "bare litt venting" i sykkelfeltene.

PS. Jeg er forberedt på tyn fra forumet for en litt hissig Airzound-bruk enkelte steder. Nye lydspor er derfor underveis, men audioswap tar litt tid.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1246493 26/08/2011 18:00
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Trikkeskinner i sykkelfelt. Er det mulig? frown

Vet ikke om du er klar over det, men jeg tror ikke Airzound er lovlig i Norge. "Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt. "

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Tor Arne] #1246595 26/08/2011 21:02
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tor Arne
Vet ikke om du er klar over det, men jeg tror ikke Airzound er lovlig i Norge. "Sykkel skal ha signalklokke. Annet varselapparat er forbudt. "

Jeg synes uansett P.Dalen er alt for løs på avtrekkeren.
Blir han heftet et micro sekund så er det inn med hornet.
Han burde ta inn over seg at han ferdes i en by så smidighet er alfa omega.
Hadde alle tutet og kjørt på retten sin som han hadde det vært mye mere utrivelig der ute.
Mange av episodene han kommer opp i setter han seg i selv med å tråkke på og horne i steden for å holde litt igjen så forsvinner sitvasjonen av seg selv.

Men klart det er jo også flust av hendelser på filmene hans at lufthorn på full åpning er en aksetabel handling

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1246660 27/08/2011 07:31
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Er morsomt å lese diskusjonstråden på Aftenposten om dette. Det er mange billister som forbannet fordi det blir tilrettelagt mer for sykling. Særlig yrkessjåfører. Er merkelig at de ikke innser at det beste for dem er flere syklister og færre biler.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sl500] #1246681 27/08/2011 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sl500

Hadde alle tutet og kjørt på retten sin som han hadde det vært mye mere utrivelig der ute.
Mange av episodene han kommer opp i setter han seg i selv med å tråkke på og horne i steden for å holde litt igjen så forsvinner sitvasjonen av seg selv.

Men klart det er jo også flust av hendelser på filmene hans at lufthorn på full åpning er en aksetabel handling

Hvis man lar folk som ikke kan trafikkreglene eller ikke gidder å overholde dem, holde på, blir ikke det noe trivelig heller. Hvis en hindring gjør at møtende kjøretøyer ikke kan passere hverandre, har den vikeplikt som har hindringen på sin side, enkelt og greit. Dersom man ikke vet dette eller ikke bryr seg om det, blir man tydelig gjort oppmerksom på det - enkelt og greit. Jeg har ingen problemer med at folk tuter på meg hvis jeg ikke følger reglene i trafikken. Det gjør meg mer skjerpet neste gang.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: GeirK] #1246709 27/08/2011 10:07
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Hvis en hindring gjør at møtende kjøretøyer ikke kan passere hverandre, har den vikeplikt som har hindringen på sin side, enkelt og greit.

I de fleste bilføreres hoder gjelder ikke den regelen ved møte med syklister, det er helt klart. Jeg har noen gater på vei til jobben (Fagerstrandsveien og Michelets vei) hvor det står parkerte biler som gjør at det enten såvidt eller ikke i det hele tatt går å møtes bil mot sykkel. Der er det veldig sjeldent at bilistene jeg møter med hindringen på sin side stopper og venter til jeg har passert.

Min løsning for å oppdra dem er å kjøre chicken race. Dvs at jeg gjør møtet så trangt som mulig. Sist det skjedde, tidligere i uken, begynte jeg å leke med tanken på å med venstrehånden vippe inn sidespeilet på bilen ved møtet. Er bare litt usikker på hvor mye motstand det er. Litt trist hvis en slik manøver ender med at man kjører styret langs hele siden av bilen fordi speilet ga uventet motstand. ICON_SMILE (Mine egne Citroën-speil må man rugbytakle for å felle inn.)

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Dan] #1246738 27/08/2011 11:09
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Dan

I de fleste bilføreres hoder gjelder ikke den regelen ved møte med syklister, det er helt klart. Jeg har noen gater på vei til jobben (Fagerstrandsveien og Michelets vei) hvor det står parkerte biler som gjør at det enten såvidt eller ikke i det hele tatt går å møtes bil mot sykkel. Der er det veldig sjeldent at bilistene jeg møter med hindringen på sin side stopper og venter til jeg har passert.

Da er det godt å høre at du oppdrar dem. De ignorante egoistene må ikke vinne!

- Robert Green Ingersoll
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Dan] #1246750 27/08/2011 11:46
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Min løsning for å oppdra dem er å kjøre chicken race. Dvs at jeg gjør møtet så trangt som mulig. Sist det skjedde, tidligere i uken, begynte jeg å leke med tanken på å med venstrehånden vippe inn sidespeilet på bilen ved møtet. Er bare litt usikker på hvor mye motstand det er. Litt trist hvis en slik manøver ender med at man kjører styret langs hele siden av bilen fordi speilet ga uventet motstand. ICON_SMILE (Mine egne Citroën-speil må man rugbytakle for å felle inn.)

Det synes jeg ikke du skal gjøre, hærverk er ikke OK uansett, og du setter deg selv i fare. Vi må gjerne (helst) være tydelige, og si gjerne fra når noen gjør feil, men i det øyeblikket det kan oppstå fare så må vi alle bakke ned.

(Misforstå meg rett, jeg mener overhode ikke at vi skal være servile ovenfor bilistene. Jeg oppfatter imidlertid begrepet 'chicken race' som litt mer aggressivt enn å bare holde en tydelig posisjon, men korriger meg gjerne)

Jeg har hatt flere diskusjoner med bilister som har uttalt tilsvarende holdninger ovenfor syklister de ikke anser som å overholde reglene, og mener seg berettiget til å snitte, spyle ned, bruke horn o.l. p.g.a. det. Min leveregel i trafikken som jeg da deler med med disse, og som jeg mener også må gjelde oss er at i trafikken har sikkerhet absolutt førstepri. Sinne, frustrasjoner og andre former for affekt er man etter mitt syn forpliktet til å legge igjen når man begir seg ut i trafikken.

Noen ganger betyr det at man må la en egoist fare. Forhåpentligvis, hvis andre gjør det samme (eller om du tror på karma), så slipper du å bli spylt ned eller snittet av bilisten som synes du er en egoist (berettiget eller uberettiget)

Hvis man føler behov for å irettesette andre på måter man da ikke kan gjøre der og da, får man heller ta med kamera og/eller sende forargede meldinger til eiere eller på diskusjonsfora som her.

Redigert av sverreb; 27/08/2011 11:50.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: GeirK] #1246754 27/08/2011 11:52
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes det ikke er så enkelt og greit som du skal ha det til.
Hadde han holdt på slik bak rattet på en bil hadde han vært en bilbølle.
Det er rett å slett unormalt å måtte horne på andre trafikkanter mange ganger daglig.
Da bør man ta innover seg at det er ikke alle andre som er gærne.

Hadde jeg kjørt aggresivt og stått på retten min i mellom bykjernen så kunne jeg også fått blåst støv av hornet mange ganger.
Det kan virke som han ser hva som er i ferd med å skje for så å ta satts å hoppe inn i det med begge beina isteden for å holde litt igjen så løser det av seg selv.

Jeg baserer min mening utifra alle de filmene jeg har sett av han på you tube,ikke bare de i denne tråden som var i den milde enden.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Dan] #1246767 27/08/2011 12:12
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis en hindring gjør at møtende kjøretøyer ikke kan passere hverandre, har den vikeplikt som har hindringen på sin side, enkelt og greit.

I de fleste bilføreres hoder gjelder ikke den regelen ved møte med syklister, det er helt klart.

Senest i forrige uke så sto det en Audi med motorstopp i motgående kjørebane.
Bak kommer det en sykelist på treningstur.
Det er oversiktlig og fine forhold så jeg er sikker på sykelisten så jeg kom i mot.
Stopper han ?
Neida, han bare legger seg over i mitt kjørefelt så jeg må bremse ned fra 40 km/t til 10 km/t.
Lar jeg meg hisse opp av slikt ?
Neppe og det kunne ikke falt meg inn å dra inn hornknappen

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sl500] #1246770 27/08/2011 12:20
Dan Offline
More than words
More than words
Det synes jeg ikke du skal gjøre, hærverk er ikke OK uansett, og du setter deg selv i fare.

Det er ikke hærverk å felle inn et speil. Det er hærverk å knekke et speil. Men selvfølgelig, biler er hellige her oppe i nord og det er mindre provoserende å banke opp noen enn å komme bort i bilen deres. ICON_WINK

Jeg oppfatter imidlertid begrepet 'chicken race' som litt mer aggressivt enn å bare holde en tydelig posisjon, men korriger meg gjerne)

Jeg mente en så tydelig posisjon at vedkommende enten må bremse eller se at jeg passerer med minimal klaring. Det er ikke i disse tilfellene snakk om høy fart, men at bilen kanskje kommer i 30-40 km/h i boligstrøk.

Det er oversiktlig og fine forhold så jeg er sikker på sykelisten så jeg kom i mot.
Stopper han ?
Neida, han bare legger seg over i mitt kjørefelt så jeg må bremse ned fra 40 km/t til 10 km/t.

Syklister er absolutt like dårlige på å overholde denne vikeplikten som det bilister er. Jeg bremser oftere for syklister på gangveien som svinger ut rundt fotgjengere eller andre hindringer. Problemet med syklistene er at der kan man ikke drive med chicken race på samme måte, siden de er mer uforutsigbare.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Dan] #1246793 27/08/2011 12:58
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Det synes jeg ikke du skal gjøre, hærverk er ikke OK uansett, og du setter deg selv i fare.

Det er ikke hærverk å felle inn et speil. Det er hærverk å knekke et speil. Men selvfølgelig, biler er hellige her oppe i nord og det er mindre provoserende å banke opp noen enn å komme bort i bilen deres. ICON_WINK

Er du sikker på at utfallet blir et pent innfelt speil, og ikke et knust speil med utbrent servomotor der du farer forbi?

Bilisten kommer uansett til å tenke helsikes syklist og alle tanker om eventuelle feil han selv har begått forsvinner som dugg for solen (tror jeg).

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1246799 27/08/2011 13:14
Dan Offline
More than words
More than words
Er du sikker på at utfallet blir et pent innfelt speil, og ikke et knust speil med utbrent servomotor der du farer forbi?

Nei, med dagens speil kan man jo ikke være sikker.

Quote:
Bilisten kommer uansett til å tenke helsikes syklist og alle tanker om eventuelle feil han selv har begått forsvinner som dugg for solen (tror jeg).

Jo, men det kan tenkes at han tar det penere neste gang han møter en helsikes syklist, ikke fordi han har skjønt at syklisten har rett, men fordi han er redd for bilen sin. ICON_SMILE

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1246820 27/08/2011 13:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Da tror jeg du undervurderer evnen til selverkjennelse i befolkningen.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: GeirK] #1246885 27/08/2011 16:01
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt

Da tror jeg du undervurderer evnen til selverkjennelse i befolkningen.

Jeg håper du har rett, men jeg kommer nok ikke til å fysisk irettesette bilister fra sykkelsadelen likevel.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Tor Arne] #1247956 29/08/2011 07:35
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

[på-tynn-is-modus]
Definer "signalklokke".
[/på-tynn-is-modus]

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sl500] #1247962 29/08/2011 07:48
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P

Jeg tilstår at jeg var litt vel løs på avtrekker'n, særlig på vei nedover Skippergata.

(Jeg prøvde å skjule mine (lyd-)spor vha. Audioswap på Youtube, men det virket visst ikke...)

Jeg er sikkert ingen engel, men jeg mener selv at jeg sykler på en relativt ålreit måte i trafikken. Hvis du (eller andre) mener at noen av opptakene er egnet til å sette syklister generelt i dårlig lys, tar jeg gjerne imot konkret kritikk, så skal jeg vurdere å fjerne dem.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: P_Dalen] #1247976 29/08/2011 08:09
Moonlit Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: P_Dalen

[på-tynn-is-modus]
Definer "signalklokke".
[/på-tynn-is-modus]

For meg er klokke er den største delen av en bjelle, dvs en gjenstand som gir lyd når den blir slått på av en hammer eller pendel.

Fra bokmålsordboka:
signalklokke ~klokke klokke til å gi lydsignal med
klokke I klokke f1 el. m1 (norr klokka, fra mlat, trol opph kelt., lydord)
1 dyp metallskål som henger med bunnen i været (med fritthengende kolv inni), og som brukes til å ringe med kirkek-, matk-, skipsk- / støpe k-r
2 ringeapparat dørk-
3 kuppelformet beholder dykkerk-, ostek-

Tviler på at du kan få en innretning som gir lyd ved hjelp av å tvinge luft gjennom kanaler til å bli godtatt som "signalklokke", ei heller noe elektronisk.. ICON_SMILE

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: Moonlit] #1247994 29/08/2011 08:28
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Moonlit
For meg er klokke er den største delen av en bjelle, dvs en gjenstand som gir lyd når den blir slått på av en hammer eller pendel.

Fra bokmålsordboka:
signalklokke ~klokke klokke til å gi lydsignal med
klokke I klokke f1 el. m1 (norr klokka, fra mlat, trol opph kelt., lydord)
1 dyp metallskål som henger med bunnen i været (med fritthengende kolv inni), og som brukes til å ringe med kirkek-, matk-, skipsk- / støpe k-r
2 ringeapparat dørk-
3 kuppelformet beholder dykkerk-, ostek-

Tviler på at du kan få en innretning som gir lyd ved hjelp av å tvinge luft gjennom kanaler til å bli godtatt som "signalklokke", ei heller noe elektronisk.. ICON_SMILE

Kuppelformet beholder (altså klokke, pkt. 3), det er jo dét det er! Brukes til å gi lydsignal med - altså signalklokke. thinking

Hva om jeg putter en ostebit oppi, så det blir en osteklokke...?

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: P_Dalen] #1248612 29/08/2011 19:31
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: P_Dalen

Jeg er sikkert ingen engel, men jeg mener selv at jeg sykler på en relativt ålreit måte i trafikken. Hvis du (eller andre) mener at noen av opptakene er egnet til å sette syklister generelt i dårlig lys, tar jeg gjerne imot konkret kritikk, så skal jeg vurdere å fjerne dem.

Du er veldig flink til å overholde trafikkreglene når du sykler så du er en god ambasadør for sykkelistene.
Det negative er etter min mening den overdrevne bruken av sirene.
På klippet over der Audi idioten ikke overholder vikeplikten så hyler noen (fjortis?)jenter som tydligvis skvetter av sirenen din.
Ikke det at du bør fjærne den men det er flere som er uskyldige som blir berørt av sirenen din.

Redigert av sl500; 29/08/2011 19:37.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1252118 02/09/2011 12:08
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Olav Torvund rapporterer fra de nye parkeringsplassene sykkelfeltene.

Redigert av P_Dalen; 02/09/2011 20:09.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1252451 02/09/2011 20:10
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Jeg har lagt merke til noe jeg tror er en mangel ved de nye sykkelfeltene:

For trafikk som kommer fra syd - i både Kirkegata og Skippergata - mangler det sykkelfeltskilt på venstre side. Sykkelfeltskilt for dette feltet er bare satt opp for syklistene som kommer nordfra. Bilister sydfra møter aldri noe slikt skilt for det venstre sykkelfeltet. De ser riktignok en oppmerking, men slik Torvund har redegjort for her, er det ikke nok med bare oppmerking for at "noe" skal kvalifisere som sykkelfelt. Det skal også være skilt.

Dermed kan bilister antakelig bruke venstre sykkelfelt (i hvert fall til å kjøre i) uten at noen kan ta dem for det. I Kirkegata er det riktignok stans forbudt-skilt, dermed er det ikke tillatt å stanse i sykkelfeltet. I Skippergata derimot, er det ikke engang stans forbudt. Her tviler jeg på at trafikketaten har hjemmel til å ilegge et eneste gebyr for stans i venstre sykkelfelt.

Redigert av P_Dalen; 02/09/2011 20:11.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1252558 02/09/2011 22:00
sverreb Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Men siden skiltet finnes (Riktig nok ikke synlig for bilistene) så gjelder jo reglene for sykkelfelt. Det er jo ikke lov å kjøre på andre siden av gaten i en vanlig toveisgate med sykkelfelt i hver retning for så å parkere i sykkelfeltet med henvisning til at ingen skilter er sett på venstre side.

Imidlertid mener jeg skilforskriften er brutt i.o.m. at stripen som skille sykkelfeltet motstrøms fra resten av veien er hvit og ikke gul.

Skiltforskriften:
Quote:

Kapittel 11. Vegoppmerking
§ 21. Alminnelige bestemmelser

...

3. Vegoppmerking som skiller mellom motgående kjøreretninger, er gul. Annen oppmerking er hvit.

Så kan man jo spørre om det er noe med skillelinjen i loven som gir unntak for denne men om skillelinjen finner jeg:

Quote:

1008 Skillelinje
Linjen skiller mellom vanlig kjørefelt og fartsendringsfelt, kollektivfelt, sambruksfelt, sykkelfelt eller annet kjørefelt for spesiell bruk.

Eksemplet er riktignok ikke tegnet gul, men det står ingenting om at den ikke kan være gul, og paragraf 21 sier den skal være gul.

P.S: Samferdselsetaten har en meldingstjeneste som nås her:
http://melding.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/Innmelding.aspx
Jeg har startet å bruke den for å mede om manglende eller feil skilting og merking, om andre som sykler i Oslo også gjør det blir det kanskje litt mer fokus på problemene vi ser.

Redigert av sverreb; 02/09/2011 22:06.
Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1252784 03/09/2011 12:00
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Men siden skiltet finnes (Riktig nok ikke synlig for bilistene) så gjelder jo reglene for sykkelfelt. Det er jo ikke lov å kjøre på andre siden av gaten i en vanlig toveisgate med sykkelfelt i hver retning for så å parkere i sykkelfeltet med henvisning til at ingen skilter er sett på venstre side.

Kanskje det blir det samme her, håper du har rett.
Imidlertid mener jeg skilforskriften er brutt i.o.m. at stripen som skille sykkelfeltet motstrøms fra resten av veien er hvit og ikke gul.

Det virker i hvert fall fornuftig å ha den gul. (Men heltrukket bør den ikke bli.)
P.S: Samferdselsetaten har en meldingstjeneste som nås her:
http://melding.samferdselsetaten.oslo.kommune.no/Innmelding.aspx
Jeg har startet å bruke den for å mede om manglende eller feil skilting og merking, om andre som sykler i Oslo også gjør det blir det kanskje litt mer fokus på problemene vi ser.

Takk, den skal jeg prøve.

Re: Nye sykkelfelt i Oslo sentrum [Re: sverreb] #1255422 06/09/2011 16:29
Dan Offline
More than words
More than words
"Nå går syklistene og kommunen til krig":
http://oslopuls.aftenposten.no/byliv/article595726.ece

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support