En testtur for å kontrollere at dekket sitter riktig på felgen er nok lurt. Utover den kan jeg ikke se at "innkjøring" skal ha noen spesiell positiv effekt på et terrengdekk.
Om man bør kjøre inn dekk skal jeg ikke blande meg oppi, men jeg tror ikke det er så dumt å legge om til de aktuelle dekkene og kjøre med disse under siste økt i forkant av rittet for å bli kjent med dem og få litt følelse for hvordan de er å kjøre med.
Jeg kjenner godt dekkene. Har kjørt på de samme i to år. Det var først og fremst dette med punkteringssikkerhet etc. jeg lurer på. Har fått dekkene skikkelig på plass i felgen vha Zalo, pumpet opp og så blir det en tur ila kvelden.
Stor sykkelkoffert leies ut. Plass til både terreng og landeveissykkel. Hardplast med egne hjulposer. Låsbar. 400,-/helg 600,-/uke Dep. 500,-
Først må det belegget som skal beskytte mot elding fjernes, dette er et "fett lignende lag". Deretter er det en kjemisk reaksjon som startes i gummien ved bruk. Dekkene skal kjøres inn ved normal bruk - ikke ved mekanisk slitasje - fx vha sandpapir.
Dette gjelder spesielt racing dekk for MC og bil, men trolig også for tråsykkeldekk med litt avansert gummmiblanding. BigBetty dekkene mine ga merkbart bedre feste over våte røtter og steiner etter ett par mil i skogstereng - eller var det bare synsing hmmmmm...?
Gummi eldes og to år gamle dekk har tapt seg betraktelig mhp friksjon.